Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Gabrielle Shrager pratar om Rayman Origins

Thomas Wiborgh träffade Gabrielle Shrager på E3 för den här intervjun.




Hur skriver man manus till ett plattformsspel om en huvudlös hjälte med gummikropp? Hur är det att jobba med Michel Ancel? Varför är GTA bättre än Saint’s Row. Allt detta vet Ubisofts Gabrielle Schrager.


Rayman Origins är uppbyggt av pixlar, inte polygoner. Det har också ett unikt, handtecknat utseende. Hur kommer det sig att det ser ut som det gör?
– Michel Ancel designade en spelmotor specifikt i syfte att ta bort alla begränsningar som normalt sett finns mellan teknik och konst. Vi scannar helt enkelt all konceptgrafik, som motorn sedan manipulerar helt automatiskt.


Hur kommer det sig att ni vill återvända till rötterna med ett tvådimensionellt Rayman, som till och med heter Origins?
– Rayman var Ancels första kärlek. Det kom till under en oskuldsfull tid, och det kändes rätt att återvända i år. Även det här spelet ser ju ut som en garageproduktion, även om det förstås tillverkas av ett stort företag. Paradoxalt nog krävdes det ytterst modern teknik för att få till det.


Du är narrative director för Rayman Origin. Kan du berätta om hur man skriver en handling för något så okomplicerat som ett tvådimensionellt plattformsspel?
– Det är därför som det heter narratör, snarare än manusförfattare eller cinematograf. Att utveckla spel handlar alltid till stor del om att skapa en värld, vilket är vad jag gör tillsammans med Ancel. I ett plattformsspel – särskilt ett för fyra spelare – vill man aldrig ta ifrån en spelare kontrollen för att berätta en historia, så istället arbetar vi med deras animationer och uttryck. Var och en har över 150 olika rörelser och egna små bakgrundshistorier som färgar deras beteende.


Varför tror du att så många spelskapare – och spelare – börjar utforska tvådimensionella, onlinedistribuerade äventyr nu? Playstation Network och Xbox Live Arcade svämmar över av fantastiska sidscrollande spel.
– Jag tror att vi på sätt och vis börjar slå i taket för vad vi kan göra med fotorealistisk grafik, eller åtminstone så är inte den utvecklingen lika intressant länge. Då blir det naturligt att gå tillbaka och utforska de här äldre, renare upplevelserna. Och samtidigt, titta på det första Rayman. Det ser inte klokt ut! Med den nya tekniken kan vi göra spelen lika vackra som vi minns originalen – men som de verkligen inte var!


Vad gör ett riktigt bra tvådimensionellt plattformsspel?
– För mig handlar det om världar och atmosfär. Varför är GTA bättre än Saint’s Row? För att Rockstars värld är bättre! Spelkontrollen är nästan identisk, men GTA utspelar sig i en bättre värld och berättar bättre historier.


Hur är det att jobba med Michel Ancel? Han verkar vara en av spelvärldens verkliga original.
– Han är en drömmare. Extremt kreativ, ofta väldigt svårtolkad och krävande. Han är rastlös och beter sig som ett barn i en godisbutik. Passionerad, men oorganiserad. Det väldigt belönande att jobba med honom, men också utmattande, haha!

Relaterade bilder

Oskar Skog19 jun 2011

Kommentarer

surrealistic_pillow19 jun 2011q

Ser riktigt kul ut. Verkar komma till 3ds och vita också.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=433762

Nobodywashere19 jun 2011q

Första Rayman är ju fortfarande ett skit snyggt spel ju?!

Patrick Kratz19 jun 2011q

Nobodywashere:

Första Rayman är ju fortfarande ett skit snyggt spel ju?!


True story bro!

ReDead19 jun 2011q

Nobodywashere:

Första Rayman är ju fortfarande ett skit snyggt spel ju?!


Precis vad jag tänkte...

Men det här spelet verkar helt klart lovande!

fatha20 jun 2011q

Ser sjukt snyggt ut,ser fram emot det.

Alexander Rehnman24 jan 2013q

1

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.