Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Vi pratar med Todd Hollenshead om Rage

Thomas Wiborgh träffade Todd Hollenshead på E3 för den här intervjun. 


Todd Hollenshead


Med världens mest ljusskygge superprogrammerare behöver man en talför vd. Detta är exakt vad Todd Hollenshead är för Id Software. Vi träffade honom under E3, där han premiärvisade ett spelbart Rage.


Id Software gör racing! Många höjde på ögonbrynen när ni först utannonserade Rage. Hur har det varit att skapa bilar istället för bara marinsoldater och monster?
Faktum är att vi började med racingmomenten. Vi visste att vi kunde hantera stora vapen och ännu större monster medan racing var någonting nytt. Så även om Rage till väldigt stor del är ett traditionellt actionspel, så valde vi att börja i den andra änden.


Vid utannonseringen fick man också lätt känslan att ni förökte göra en helt öppen värld, men de delar som är spelbara känns snarare linjära.
Vi kallar upplägget för öppen men regisserat. Med det menar vi att du har möjlighet att se dig omkring, men det finns en idealväg som vi hela tiden synliggör för att du ska slippa irra omkring i öknen. Racingdelarna kan du till exempel spela i precis vilken ordning som helst, och det finns en massa olika sätt att tjäna pengar och göra av med dem.


Även om ni försöker er på en del nya inslag i Rage så upplever jag det fortfarande som välbekant på många sätt. När ett jättelikt monster dyker upp i slutet av en nivå och slänger huvudet fram och tillbaka så att saliven yr samtidigt som han brölar, då känns det som 80-talet igen på ett ganska tilltalande vis. Är det viktigt för er att behålla den klassiska atmosfären?
Det är jätteviktigt. Vi utvecklar vårt spelkoncept i Rage, men i grund och botten kan vi aldrig kompromissa med det som gör Id-spel så speciella: den säregna, tunga känslan i vapnen, närstriderna och hastigheten. Jag skulle vilja påstå att racingen och de nya ingenjörselementen som låter spelaren bygga egna vapen bara förhöjer upplevelsen.


Jag tror aldrig att jag sett så många fps-spel som under årets E3. Alla vill ha ett tungt, mörkt actionspel. Hur upplever ni att det är att försöka synas i det här klimatet?
Du har rätt, det är extremt i år med Gears of War 3, Modern Warfare 3, Battlefield 3, Metro: Last Light... Ju fler av de här spelen jag ser, desto mer reflekterar jag över vilken påverkan Id Software trots allt har haft på genren. Allt började ju med Wolfenstein 3D, spelet som populariserade action i tre dimensioner. Men jag tycker att utvecklingen är fantastisk. Förr kunde man bara spela fps-spel på PC, och idag är det bäst säljande konsolspelet ett... fps!


Imitation är den yttersta formen av smicker, eller?
Haha, ja. Men samtidigt som vi ser konkurrensen som väldigt vänlig, så anser vi oss vara mycket konkurrenskraftiga. Det blir lätt så när någon som John Carmack sitter och bygger världens snyggaste grafik åt oss.

Taggar: Rage, id Software, Todd Hollenshead

Oskar Skog20 jun 2011

Kommentarer

Dirtypoison20 jun 2011q

"Thomas Wiborgh träffade Gabrielle Shrager på E3 för den här intervjun. Bara på Loading!"

O'really?

Kerberos20 jun 2011q

Gabrielle Shrager? ;)

Oskar Skog20 jun 2011q

:P

Johan Olander20 jun 2011q

Jag ser fram emot det här, men jag vet inte om jag gör det för att det är id som ligger bakom det eller för att det faktiskt är intressant på riktigt.

hoaBoa22 jun 2011q

Påminner mig om Fallout. Och jag gillar Fallout. Alltså ett givet köp.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.