Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Vi pratar med Dan Greenwalt om Forza 4

Thomas Wiborgh träffade Dan Greenwalt på E3. Det här är vad de pratade om.


Dan Greenwalt


Få personer på denna jord känner lika stor passion för kombinationen racing och tv-spel som Dan Greenwalt. I egenskap av kreativ drivkraft på Turn 10 jagar han i år den perfekta kurvan i Forza Motorsport 4.


Forza-serien har utvecklats snabbt. Från ett ganska anonymt förstaspel till ett marknadsledande tredje. Hur har Turn 10 förändrats under den här tiden?
När vi utvecklade Forza Motorsport försökte vi bara lista ut vad fan vår studio skulle stå för. Vi var oerfarna och visste inte i vilken riktning vi skulle gå. Med uppföljaren fick vi till 60 bilder i sekunden, bättre fysiksimulation, bättre onlineläge. Forza 3 handlade om att bredda konceptet och få fler människor intresserade. Så med de tre spelen har vi lagt grunden, och nu är vi redo att bygga en skyskrapa. Forza 4 är utan tvekan det största spel vi någonsin byggt, med innovationer inom alla områden. Återigen ännu bättre grafik och fysik, 80 biltillverkare, över 500 bilar med fullständigt innanmäte, 16 spelare mot varandra över Xbox Live och ett helt nytt spelläge byggt på rivalitet. Automotive-läget är kanske den enskilt största förändringen, där vi försöker väcka den inneboende fascination för sportbilar som de flesta trots allt känner. Men vi har också eye tracking, röststyrning, fullständigt Kinect-stöd...


Hur många timmar per natt sover du?
Haha. Alltså, vi har alltid haft som målsättning att bli bättre i snabb takt. Det finns en femårsplan för vad vi ska göra härnäst, så istället för att tänka på vad vi kan stoppa in i nästa spel för att sälja några enheter så försöker vi innovera inom en lång rad områden.


Inför Forza 3 berättade du om era ambitioner att tilltala både en 10-åring som just börjat leka med bilar och en pensionär som drömmer om sin ungdoms klassiska vrålåk. Har den målsättningen förändrats?
Nej, men den har blivit än mer ambitiös. Ärligt talat så finns det ju massor av folk där ute som inte spelar! Vi skulle kunna nå en bredare publik och ha en betydligt större påverkan på racingkultur än vi de facto har. Det är en av anledningarna till att jag tror på spelläget autovista. Vi angriper det inte som ett spel, utan som ett museum. Nästan alla människor reagerar med ett visst mått av förundran när de ställs inför en supersportbil i verkliga livet. Vi vill fånga den känslan och låta folk gå runt en Koenigsegg i Forza Motosport 4, luta sig in med hjälp av Kinect, fälla upp dörrarna och titta på alla reglage. Om vi lyckas kan Forza 4 bli ett racingspel för alla.

Taggar: Forza Motorsport 4, Dan Greenwalt, Xbox 360

Oskar Skog21 jun 2011

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.