Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I går 22:10 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Nintendos E3 - vad hände med kontrollen?

Oskar Skog17 jun 2013 10:074583 visningarKommentera: 11 !

E3 är slut.

Jag tänkte summera mina tankar i en serie bloggar.

Jag börjar med Nintendo.

Jag har egentligen bara en fråga. Vad hände med kontrollen?

Nintendo visade upp nya spel som Super Mario 3D World, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Mario Kart 8 och Super Smash Bros till Wii U under E3.

Jag har inte sett något från dom här spelen som tyder på att dom använder skärmen på kontrollen på något sätt alls.

Jag menar, förutom en stor knapp som kan användas till att tuta i Mario Kart 8.

Jag såg ingenting som påminde om dom idéer som fanns i Nintendoland.

Jag kanske inte har letat tillräckligt, men min spontana reaktion är att skärmen, mer eller mindre, bara handlar om att kontrollen kan bli en bärbar konsol så länge man inte rör sig för långt från tv:n.

Var inte tankarna lite större, mer vågade, från början?

Alla dom här spelen skulle lika gärna kunna spelas med Wiimote och Nunchuck. Eller Pro-kontrollen.

Jag hörde inga nya idéer om hur skärmen kan användas. Ingenting om att Nintendo planerar stöd för två kontroller (har man inga idéer för en kontroll kanske det är svårt att ha det för två), jag såg inga koncept där handkontrollen och tv:n användes i kombinationen med varandra för att skapa något nytt.

Är vi på väg mot ett nytt Wii U-paket där inte ens den nya handkontrollen är med? Där det bara ligger en Pro-kontroll?

Efter E3 skulle vi lika gärna kunna vara det.

Om inte Nintendo visar hur dom ser framtiden för kontrollen och dess användningsområden förstår jag inte var dom visionerna ska komma från.

Att kunna fortsätta spela även när tv:n är avstängd, eller om någon annan tittar, är en fin idé men det var inte det som lockade mig från början. Det var att Nintendo skulle göra upplevelser som inte gick att få någon annanstans.

Och nu, efter det här E3, ser vi att WAGGLE är borta, det nya är istället att ALLA SPEL ska ha någon form av stöd för tablet/mobil.

En extra skärm med menyer.

En extra skärm med en stor knapp som gör att man kan tuta i Mario Kart.

Var det allt?Taggar: Nintendo, wii u, Mario Kart 8, donkey kong country, Super Smash Bros, Super Mario 3D World

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym17 jun 2013q

Det är andra skärmen på Ds all over.

Kommer osökt att tänka på SP December 2005;

ÅRETS TOP 5 BÄSTA ANVÄNDNINGSOMRÅDEN FÖR DS SEKUNDÄRA SKÄRM

KARTA
PLANRITNING
ÖVERSIKTSVY
ATLAS
ÅSKADLIGGÖRANDE TOPOGRAFISK ÅTERGIVNING AV OMGIVNINGEN

garvböl.

Moert17 jun 2013q

Dom kanske inte nämnde något nu, men mitt hopp efter en 3ds-player kommer inte försvinna!

Anonym17 jun 2013q

Har de svårt att ringa in varför kontrollen skall sälja konsolen känns det naturligt att de skippar den biten just nu och istället fokuserar på det som alltid funkar som marknadsföring: Klassiska varumärken i spelbart format.

Sedan så kan vi blicka tillbaka till Wii.

För mig innebar wiimoten en värld av skillnad. Tycker de på många sätt och vis lyckades skapa en kontroll jag i framtiden INTE vill vara utan.

Digitalt plockepinn med Boom Blox var (är) fantastiskt, och den upplevelsen är helt beroende av kontrollen. Wii och PS3 (med Move) är de enda konsolerna som kunnat erbjuda denna upplevelse på detta vis.

Att pyssla med kirurgi likt man gör i Trauma Center, det skulle aldrig funka med vanlig handkontroll. Man skulle kunna tycka att det borde funka bättre med pekpenna på skärm, men det gör det inte.

Kommer aldrig mer kunna spela en modern railshooter såvida jag inte får göra det med ett sikte jag styr genom att peka på skärmen. Alternativer är såklart kombon att hålla paddan mot skärmen och få fram siktet på så vis, men då kan vi verkligen börja snacka otympligt och opraktiskt spelande. Efter endast en nivå i typ valfri del av Resident Evil Chronicles så skulle man få ta en konstpaus.

Tilt. Samma här. Det funkar liksom inte när lösningen är som på en 3DS, att spela Super Monkey Ball och tappa bort synfältet när man vickar konsolen. Men att vicka på handkontrollen och se resultatet visas på teven... det är en helt annan sak. Kororinpa-spelen är fortfarande några av de bästa till Wii, men med tablets som kontroller kommer i alla fall denna speltyp kunna leva vidare.

Och så Wii Sports Resort, frisbee-golf i Tiger Woods PGA Tour, Grand Slam Tennis och liknande, där rörelsekänsligheten i alla riktningar (Red Steel 2 bör väl räknas in här) får en praktisk betydelse. Utan Wiimote eller Move så faller denna typ av upplevelser bort.

Jag tycker ovanstående är enorma kliv framåt. Och jag tycker att det till och med finns sammanhang där rörelsekänsligheten funkat oväntat bra... som i Excite Truck (vars kontroll är oändligt bra) som utan rörelsekänsligheten troligen hade känts som en parantes till spel.

Dock.

Hade världen hållt med mig... då hade vi sett detta även på årets E3. Istället kommer världen minnas att man skakade på kontrollen för att få Mario att snurra, viftade på kontrollen för att svinga svärdet i Twilight Princess, svingade runt den lite nästan hur som helst i Wii Sports... eller pysslade med egentligen inte så bra rörelseregistrering i Just Dance-liknande sammanhang.

Och det är så jävla tråkigt att känna så.

Utan mycket erfarenhet. Det är väldigt lite jag SETT som Wii U-paddan använts till som känns så värst... som ett stort steg mot nästa "era". För mig känns primärt paddan som något som används till lite mer "smidiga" lösningar. Menyer. Kartor. Och sådär. Inget fel i det.

Men något säljargu,ent likt wiimoten var är det ju ingenstans.

YohanBlomquist17 jun 2013q

"Jag har inte sett något från dom här spelen som tyder på att dom använder skärmen på kontrollen på något sätt alls."

"Jag såg ingenting som påminde om dom idéer som fanns i Nintendoland."

Samma här. De visade inte alls varför jag som konsument MÅSTE ha en gamepad i handen för att uppleva nästa generations spel på absolut bästa sätt. Trist och lite väl 'safe'...

lonian17 jun 2013q

Jag misstänker att psVita nog kommer få ett liknande öde, att det mer är till för att streama spelen till enheten och spela när tvn är avstängd.

Kan inte säga att jag skulle orka använda maskinerna wiiupad eller vita på det sättet direkt.

Just nu känns det som att Nintendos strategi är att skapa ett IP till 3DS samtidigt som till WiiU. När 3DS versionen hinner bli klar snabbare och får in pengar hinner de arbeta lite extra och göra en mer avancerade wiiU version. Känns dock som att man redan spelat spelet när det kommer till wiiu. Inget nytt.

Tvärtom på ps2/PS3 och PSP/Vita. Där är fokuset på större konsolen och de bärbara får mindre halvkassa portningar.

Redfoxe17 jun 2013q

Wii Mote plus all over again!

The Sign Painter17 jun 2013q

Nintendo vet ju inte ens vad de håller på med x_x

Trodde personligen att det nya 3D Mario spelet skulle vara det spel som visar varför GamePad:en är nödvändig.. Men allt jag fick se var New Super Mario Bros. i 3D.

Plattan känns verkligen inte genomtänkt ur ett spelsammanhang. Väldigt förvånande :/

Christoffer Holmbäck17 jun 2013q

"Play the Game..."

The Sign Painter17 jun 2013q

Christoffer Holmbäck:

Reggie: "Play the Games..."


Consumer: "Release the games..."

WiiU i ett nötskal?

Anonym17 jun 2013q

Skippa paddan och bara slänga in en vanlig kontroll och sänka priset och sen en massiv reklamkampanj.
För gamepaden är onödig men jag älskar den och vill kunna spela alla spel på den.

Helt perfekt att spela lite på tvn sen gå in och fortsätta i sängen :)

YohanBlomquist18 jun 2013q

FatTurtle:

Helt perfekt att spela lite på tvn sen gå in och fortsätta i sängen :)


Inte helt onödig alltså :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.