Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I dag 15:58 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Dom heliga korna

Oskar Skog20 mar 2014 09:433850 visningarKommentera: 49 !

Diskussionen runt Dom ljuger för oss fick mig att börja tänka på heliga kor.

Dom där företagen eller spelen som står över kritik.

Det här är inte något specifikt för spelvärlden. Det finns inom alla områden där det finns fans.

Det handlar om försvar.

Det är svårt att ställa sig framför ett Queen-fan och kritisera Brian Mays gitarrspel och få medhåll, man får på sin höjd säga "han har en ful frisyr".

Eller säga "minns ni när Hammarby spelade bra fotboll?" utanför Tele2 Arena.

Man får lära sig att springa snabbt.

Ibland känns det som om det här går till överdrift.

Som From Software och Souls-serien.

Jag menar, när ett företag släpper ett spel där buggar och problem närmast ses som "en del av spelupplevelsen" av fansen måste man undra hur vi lyckades hamna där.

Dice är säkert jätteavundsjuka för dom var ju som From fram till EA. Nu är buggarna plötsligt deras fel.

Souls-spelen är hardcore, en sorts nostalgi om hur vi minns att spelen en gång var. Eller hur vi tror att dom var, om vi inte är tillräckligt gamla själva för att ha varit med.

Innan mobiltelefoner och casuals.

Och då kommer From Software och står på VÅR SIDA i den kampen.

Det blir en selektiv blindhet.

Läs kommentarerna till recensionerna av Dark Souls 2 eller när From själva kommenterade vad som plötsligt hänt med grafiken i spelet.

Föreställ er att det var Microsoft som gjorde den kommentaren om grafiken till något av spelen till Xbox One och tänk er hur stor skillnad det skulle varit i reaktionerna.

Som om det är skillnad på PR och PR.

Shuhei Yoshida är en objektiv källa till information medan Larry Hryb är elak och bara vill luras.

Tänk om Dark Souls 2 var exakt samma spel men hette något annat och gjordes av någon annan utvecklare och gavs ut av EA.

Jag undrar hur diskussionen skulle se ut då.

From Software är inte den enda heliga kon.

Nintendo har länge varit en helig ko och det bottnar också i nostalgi. Hur dom var snarare än hur dom är.

Shigeru Miyamoto var, till exempel, så trött på att ha den stämpeln som en helig ko att han bestämde sig för att göra Wii Music.

Dom senaste åren är det är lätt att kritisera Nintendo så länge man gör det på rätt ställen. Rörelsekänsliga kontroller. Gimmicks. Wii Fit.

När Iwata säger att dom ska satsa på "Quality of Life-produkter".

Inte om man pratar om företagets historik.

När dom var bra.

Eller när man pratar om deras framtid, när dom på något magiskt sätt ska bli bra igen.

Nintendo har en rad varumärken som är heliga kor och dom får man aldrig någonsin prata illa om.

En annan utvecklare som har dom här fansen är Platinum.

Något som förstärktes av att dom släppte The Wonderful 101 till en Nintendo-konsol.

Det är så man blir frälsare.

Det spelade ingen roll att The Wonderful 101 hade en trasig introduktion till spelet för det var mest för att skrämma bort alla som inte var redo för DET FANTASTISKA som dolde sig bakom det.

Som om det var gjort med mening.

Det finns fler, som Naughty Dog.

Det är nästan som om The Last of Us är så fantastiskt att det har sträckt sig tillbaka genom tiden och retroaktivt gjort alla Naughty Dogs gamla spel bra också.

Att få den här statusen är inte en garanti för att man ska kunna behålla den. Det kan finnas ett bäst före-datum.

Rare är till exempel en helig ko så länge man pratar om företaget innan den 24 september 2002.

Allt som dom har gjort efter det datumet kan man kritisera hur mycket man vill, det gör ingenting, det är ingen som kommer till deras försvar.

Visst är det lite konstigt?

Det finns spel (snarare än utvecklare) som har den här statusen också. Shenmue-serien är ett sånt.

Många spel från Sega var jättebra så länge Sega gjorde egna konsoler.

Nu bryr sig ingen om Sega längre, så länge man inte pratar om deras historia.

Lite som spelutvecklingen i Japan överlag. Den kanske heligaste kon, den japanska spelindustrin, dom som uppfann det som vi känner som spel idag.

Nu suger dom för dom gör bara mobilspel.

Jag tänker att vi kanske behöver hänga med lite mer. Inte vara så trångsynta.

Vi behöver inte vara så rädda för förändring. Livet är förändring. Det måste vara okej inom spelindustrin också.

Nu var det här bara några exempel på heliga kor (och motsatser). Ni har säkert egna upplevelser.

Berätta om dom.

Jag har haft heliga kor.

Som Sensible Software.

Men jag har växt, är större och bättre nu.

Dom gjorde, å andra sidan, aldrig något dåligt spel.Taggar: From Software, Dark Souls, Naughy Dog, Nintendo, Iwata, Sony, Rare, Miyamoto

« Till bloggen

Kommentarer

Libeck20 mar 2014q

Square-Enix är väll ett typ exempel på ett företag som förlorat all sin Helig Ko status.

Oskar Skog20 mar 2014q

Libeck:

Square-Enix är väll ett typ exempel på ett företag som förlorat all sin Helig Ko status.


Ja, absolut. Det hänger väl också mycket ihop med förändringarna i den japanska spelindustrin.

Square Enix har ju anpassat sig till den nya marknaden.

Joakim Kilman20 mar 2014q

Du kan va en ko!

Oskar Skog20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Du kan va en ko!


Oskar Skog.

Efrath20 mar 2014q

För att vara ärlig så tyckte jag att i princip alla Naughty Dog spel förutom Last of us är bra.

När det gäller Nintedo så känns det som både kritikerna och försvararna bara gnabbas bara för att. Tror det gäller det mesta i spelvärlden när jag tänker på det.

För oftast så brukar till exempel kritiken vara "Rehash rehash rehash" mot Nintendo, att dom aldrig kommer på något nytt. Grejen är ju dock att dom gör nya saker hela tiden men med samma karaktärer, vilket för mig inte direkt är "rehash". Dom har självklart vissa spelserier som sällan förändras speciellt mycket men att påstå att Nintendo aldrig provar något nytt är att stirra sig blind på karaktärerna utan att ens testa spelen i sig, trots att själva fokuset och poängen med Nintendo spel rent generellt är Gameplayet och inte storyn/karaktärerna.

Jag tror alltför oftast så är ett problem att "Kritiker" aldrig ens har spelat dom spel som dom försöker kritisera, vilket leder till att fans drar sig tillbaka i en försvarsposition och lyssnar inte på någon. Det är ju en sak att faktiskt peka ut brister, såsom dåliga kontroller, kamera eller repetitiv design och förklara i detalj varför det är så, en annan att klaga på ganska breda, lösa saker som "Jamen det är ju bara en CoD klon/Dom har dålig balans/Dålig design" utan att specifikt säga varför det är en klon, varför det är dålig balans eller dålig design.

Alltsom oftast känns det inte som att många har faktiskt satt sig ner och gett sig in i spelet och lärt sig det. Än idag blir jag faktiskt rent ut sagt förbannat när jag tänker på alla recensioner för Brink. Inte för att Brink var världens bästa spel, det hade buggar, brister och dylikt.

Det som gjorde mig förbannad var att dom gjorde påstående som rent ut sagt var felaktiga, nästan lögner från någon som väldigt uppenbarligen inte har tagit sig tid att lära sig spelet. Vad var det dom flesta sa? Att "Light" klassen var dålig och parkouren dålig. Detta var under den tiden jag faktiskt hade satt mig in i det ordentligt och spelade på tävlingsnivå.

Kan ni gissa på vad som användes mest av alla som tävlade? Light klass. Faktum var att det var den ENDA klassen som användes just för att parkour elementet spelade så stor roll och var så välgjord. Det slutade med att dom buffade mellan och heavy klasser litet senare men även då var Light det som för det mesta användes. Ifall inte buggarna (Som åtminstone blev fixade) och balanseringen (Som dom försökte göra något åt åtminstone) var tillräckligt för att döda Brink, så var definitivt alla recensioner som gjorde dessa ytliga påstående om det som gjorde Brink så unikt, det element som gjorde att det stod ut. Jag tror fan att Loading recensionen var den enda recension som jag läste som faktiskt gjorde spelet rättvisa (Tror det fick 7/10? Eller 6/10).

Fö'låt att det blev lite av en rant, tror bara att båda sidorna har en tendens att göra lite smådumma saker.

Schizo_Deluxe20 mar 2014q

Tänkte faktiskt på det, finns ingen recensent med självbevarelsedrift som skulle ge DS2 en 6-7a eller nåt sånt, skriket och bojkotten av fansen skulle nå större proportioner än McDonalds efter Super size me.
Försökte påtala att DS led av en hel del problem på ett forum (GR) men blev snabbt kallad "ingen gamer" och "förstod inte spelet" mm.
Gäller som sagt mer spel än DS.
Modigt av dig att ta upp de heliga korna och kudos :)

Joakim Kilman20 mar 2014q

Schizo_Deluxe:

finns ingen recensent med självbevarelsedrift som skulle ge DS2 en 6-7a eller nåt sånt,


Bara kolla Gottfrids "nej"-omdöme här på Loading. Direkt börjar tjatet om "oseriös" och "recensenten förstår inte", osv.

Schizo_Deluxe20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Bara kolla Gottfrids "nej"-omdöme här på Loading. Direkt börjar tjatet om "oseriös" och "recensenten förstår inte", osv.


Ah, hade missat den, kollade nu.
Jo, exakt som det brukar se ut när någon inte håller med de som utnämnt sig själva till "hardcore" fansen. Dom brukar ha väldigt svårt att ta kritik gentemot ett spel som dom gillar av olika orsaker.
Tycker man bara förstör för sig själv egentligen, visst skulle jag vilja att jag älskade Mario Kart, Castlevania, Assassins creed mm lika mycket som de första spelen i serien men det är en gnagande känsla av "det är egentligen inte lika bra som du vill tro" i bakhuvudet på en del spelserier.

Skoj att Gottfrid skrev vad han tyckte.

Libeck20 mar 2014q

Tycker man som recensent att ett spel är dåligt så ska man sätta ett lågt betyg allt annat är ju lögn, så enkelt är det.
Jag är ett stort fan av Souls spelen, dom är för mig det bästa jag spelat under mina 26 år med tv-spel, jag håller ju absolut inte med Gottfrid i hans recension men vafan det är ju hans åsikt och den har han ju rätt att ha.
Tycker att det är lite märkligt att man vill att alla ska tycka spm en själv...

Redfoxe20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Bara kolla Gottfrids "nej"-omdöme här på Loading. Direkt börjar tjatet om "oseriös" och "recensenten förstår inte", osv.


Fick mig nästan att kräkas lite över hur en hel del började bete sig för den recensionen, bara för en åsikt, men inget nytt här eller på någon annan recensions sida :P

Redfoxe20 mar 2014q

Libeck:

Tycker att det är lite märkligt att man vill att alla ska tycka spm en själv...


Gamla goda Ryggdunkarklubben.

Vi ska alla tycka likadant annars jävlar!.

Calistan20 mar 2014q

Varför mellanrum mellan raderna? Tror du inte vi kan läsa? :P

Kindo20 mar 2014q

Härligt inlägg! Jag kom direkt att tänka på CD Projekt RED som en helig ko, men de har inte varit med som utvecklare särskilt länge (innan The Witcher jobbade de dock med lokaliseringar). Det är hursomhelst ett företag som får en våg av känslosamma försvarstal tillägnade sig så snart någon av de 'mindre införstådda' yttrar sig kritiskt. Inte för att det finns mycket att kritisera... [cute]

Hmm... Obsidian, kanske? De får ofta stå ut med hård kritik för buggiga spelupplevelser, och många av deras fans brusar upp sig för att påpeka hur det är t.ex. distributörens fel, som inte gav dem tillräckligt med tid för att färdigställa spelet. Jag är en av dem, men jag är osäker på om det verkligen handlar om en helig ko i det här fallet. Det är inte lika allmänt erkänt att man inte får kritisera Obsidian, så som det är med t.ex. Nintendo.

Joakim Kilman20 mar 2014q

Kindo:

men jag är osäker på om det verkligen handlar om en helig ko i det här fallet


Obsidian får ju ofta hård kritik, och bristerna erkänns i regel även av fansen. Ser inte alls det blinda försvaret av dem som med From Software, Blizzard eller Naughty Dog till exempel.

Redfoxe20 mar 2014q

Bioware kanske?
Eller dom förlorade det iom slutet av ME3.

Joakim Kilman20 mar 2014q

Redfoxe:

Eller dom förlorade det iom slutet av ME3.


Den statusen förlorade de redan med Dragon Age 2. EA smittade av sig på dem.

Libeck20 mar 2014q

Bethesda kanske... Brukar ofta hitta brister i deras spel

Kindo20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Obsidian får ju ofta hård kritik, och bristerna erkänns i regel även av fansen.


Mjo, det är sant. Vad jag syftade på var mer att fansen förvisso erkänner bristerna, men sedan hävdar att det inte gör någonting, och man är lite dum om man inte ser bortom dem.

Redfoxe:

Bioware kanske?


Joakim Kilman:

Den statusen förlorade de redan med Dragon Age 2. EA smittade av sig på dem.


Stämmer! I och med Dragon Age 2 (och EA, som förvisso hände lite innan det) tappade även de den statusen.

Har ingen nämnt Valve ännu?

Joakim Kilman20 mar 2014q

Kindo:

Har ingen nämnt Valve ännu?


Om Valve någonsin släpper Half-Life 3 är ju risken överhängande att statusen flyger åt pipan. De förväntningarna... kan något leva upp till det?

Kindo20 mar 2014q

Libeck:

Bethesda kanske... Brukar ofta hitta brister i deras spel


Hmm... tänkte även jag på Bethesda, men det brukar ske en ganska öppen bashing på hur dåligt programmerade deras spel är, men då buggar i motorn ofta leder till skrattretande företeelser, får jag intrycket av att många fans tycker att det är en del av upplevelsen; som om det vore något positivt att deras spel fipplar ut.

Kindo20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Om Valve någonsin släpper Half-Life 3 är ju risken överhängande att statusen flyger åt pipan. De förväntningarna... kan något leva upp till det?


Ja, det är ju risken de kanske har insett själva efter X antal år av förväntan och hype. Det är fullt möjligt att de inte vågar släppa spelet längre.

Joakim Kilman20 mar 2014q

Kindo:

Hmm... tänkte även jag på Bethesda, men det brukar ske en ganska öppen bashing på hur dåligt programmerade deras spel är


Herregud. Sedan Oblivion har ju Elder Scrolls bland många blivit nån sorts mall för hur mesiga och inställsamma rollspelen blivit. Jag håller inte riktigt med, då framför allt Skyrim var fantastiskt på många vis, men framför allt Elder Scrolls är ingen helig ko direkt. Inte sedan Oblivion i alla fall.

Kindo20 mar 2014q

Joakim Kilman:

Jag håller inte riktigt med, då framför allt Skyrim var fantastiskt på många vis, men framför allt Elder Scrolls är ingen helig ko direkt. Inte sedan Oblivion i alla fall.


Absolut. Jag tror att vi (eller åtminstone jag) har svårt att riktigt särskilja vad en helig ko är, och vanlig fanboyism.

Libeck20 mar 2014q

Skyrim var absolut helt okej, har sänkt åtskilliga timmar i det men upplever väldigt ofta att jag illusionen rasar... Ser dock fram emot att spela om remaken till Ps4/Xbone som dom säger ska komma i sommar

Alvar Johansson20 mar 2014q

Mycket bra text Oskar, du sätter verkligen fingret på rätt så stort problem inom spelvärlden. Att vara ett stort fan är helt okej, oftast riktigt bra, men när det börjar göra en blind blir det problem. Tänker särskilt på "dödshota ninja theory för att de ändrade Dantes frisyr"-grejen.

Rockstar känns förövrigt också lite som en helig ko. Särskilt som när Gamespots recensent Carolyn Petit kritiserade mysogynin i GTA V och fick världens skitstorm mot sig (trots att hon gav spelet 9/10).

Kindo:

Valve


Delvis, men inte helt efter LFD2 skandalen.

0 soar 020 mar 2014q

Oskar Skog:

Square Enix har ju anpassat sig till den nya marknaden.


Vete tusan om jag håller med...
Fortfarande ser man de ultra överdrivna a la japan.
Där brösten och musklerna är gigantiska.
Där det manliga och kvinnliga är förstorade som Baywach tuttar.

Simon Liedgren20 mar 2014q

Jag växte ifrån det här någon gång för många år sedan när jag började snegla åt andra konsoler än Nintendos. Började tycka om spel istället för företag. Slutade med att utgå från att allt från en viss utvecklare var toppen.

Fast egentligen började det nog ännu tidigare.

Metroid II - Return of Samus till exempel. Det var inte i närheten av Super Metroid, tyckte jag på den tiden. Eller de första Zelda-spelen till NES. De såg rätt tråkiga ut när introduktionen till den spelserien för mig var magiska A Link to the Past. Finns flera exempel. Som att Super Mario Land var sämre än Super Mario Bros på alla punkter, eller att vanligtvis högpresterande Konami stod bakom ett rätt kasst flygactionspel som Top Gun II. Och hur mycket alla än tjatade förstod jag till en början inte vad som var så speciellt med Street Fighter II förutom att det var snyggt, och föredrog Mega Man och Duck Tales när det kom till Capcom.

Jag tror nästan att man på ett sätt blir värre med åren med sådant här. Man är mer öppen till en början, innan man skaffar sig sina favoriter. Innan man får veta mer om företagen och personerna bakom spelen. När man fortfarande inte har format sig åsikter som börjat stelna.

Simon Liedgren20 mar 2014q

Kor är förresten till för att mjölkas. Och ju mer man mjölkar varumärken, desto mer urvattnade kan de bli. Och när de blir det är de inga kor längre. De är...slaktade ;)

Nicke Å20 mar 2014q

Nintandläkare är den största heliga kon och det gör mej så trött.

Gillar verkligen texten, och kan känna när jag tänker efter lite att Oskar Skog själv möjligtvis har potential att bli en helig kossa.
Om han börjar skriva dåligt. (usch ber om ursäkt för pressen jag nu bara HÄVDE över dej).

Joakim Kilman20 mar 2014q

Oskar Skog gillar snubben från Infamous: Second Son. Hans helig ko-status är upphävd.

Anonym20 mar 2014q

Libeck:

Ser dock fram emot att spela om remaken till Ps4/Xbone som dom säger ska komma i sommar


Bethesda har tvärtom nekat till det ryktet.

Hadjy20 mar 2014q

Halo. Det enda jag tänkte när jag spelade igenom det var "Det finns ju TUSEN bättre pangare till PC. Usch vad jag är underväldigad." Sen stängde jag av och körde No One Lives Forever på min gamla harv. Och ja, jag körde även Legendary för att se vad the fuzz was all about.

Anonym20 mar 2014q

Skrev Älskade Gamecube en gång i tiden när jag blev less på folks kärlek till att hata Nintendo av idag och i samma veva passa på att skriva om historien.

Historierevisionismen stör mig faktiskt nästan lika mycket som de heliga korna, men så hänger de ju ihop rätt så väl.

Robin Pettersson20 mar 2014q

Då man inser att andra personers åsikter inte påverkar hur mycket man själv gillar något så slutar dina heliga kor vara heliga och blir bara kor.

Tant Gredelin21 mar 2014q

Lustigt att ingen här nämner PS4. Jag frustade till av skatt när Oskar skrev om någon härva med köpta youtubers (det var EA som låg bakom vill jag minnas) här för ett tag sen, och MÅNGA var mäkta upprörda. Sen drog han i kommentarerna upp en liknande härva som Sony låg bakom för något år sen och tråden dog. Ingen hade mer kritik att vädra.

"Sony gör allting rätt just nu" vet jag inte hur många ggr jag har läst. Jag kommer ihåg uttalandet om att de skulle byta ut defekta enheter direkt, ingen väntan på rep eller undersökning. Alla hurrade. Ingen bryr sig om att det inte fungerar så. Funktioner som saknas "kommer garanterat i en patch".

Jaja, inget illa ment, det är bara underhållande.

Oskar Skog21 mar 2014q

Tant Gredelin:

Lustigt att ingen här nämner PS4.


Jag gör ju en liten passning i texten, i alla fall.

Mr Orange21 mar 2014q

Schizo_Deluxe:

Modigt av dig att ta upp de heliga korna


Modigt? för att han skriver som han tycker?

Tant Gredelin21 mar 2014q

Oskar Skog:

Jag gör ju en liten passning i texten, i alla fall.


Jag såg. You did good, Oskar. Mycket bra text.

Alejandro Soler21 mar 2014q

Mycket väl skrivet Oskar!

Mycket tror jag dessvärre är associerat med det interna problemet kring vad som är speljournalistisk kvalitativt, samt samspelet med hype-tågen från spelförlagen.

Heliga kor skapas i min mening genom samspelet kring vad spelförlagen anser att vi ska bedöma som spel med hög kvalité, samt vilken kultstatus en viss spelproduktion får bland journalister, kritiker och entusiaster.

Fook21 mar 2014q

Alvar Johansson:

Delvis, men inte helt efter LFD2 skandalen.


Vad var det för skandal? Att de släppte ett "Nytt"spel istället för en expansion?

Alvar Johansson21 mar 2014q

Fook:

Vad var det för skandal? Att de släppte ett "Nytt"spel istället för en expansion?


Det folk, förståeligt nog, blev upprörda över var att de hade lovats en mängd gratismaterial och uppdateringar, men istället så gick Valve och släppte ett nytt spel för samma pris. Som trots allt egentligen bara var mer av exakt samma.

Micke_Sju22 mar 2014q

Speljournalister har ju ett ganska rejält "ansvar" i detta. Det är ju dessa som når ut mest och enklast till folk med vad de tycker och tänker angående spel och allt däromkring.

Sedan att vissa fans till exakt alla spelstudios försvarar sin studio blint är väl inget märkligt?
Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.

Men visst, fenomenet i sig är smått intressant ;-)

Men som jag sa, hur diverse spelsidor rapporterar och i vissa fall vinklar storys gör ju sitt. Inga namn nämnda förstås, utan rent allmänt.

Skål!

kaffegator22 mar 2014q

Nintendo verkar nämnas då och då i detta kommentarsfält, men inte Super Smash Bros. vad jag kan se.

Jag har inte haft stenkoll på gaming-communityt på senare år men jag minns klart och tydligt att folk hade en skrämmande euforisk besatthet av spelet och attackerade alla som inte kunde se det roliga i "Nintendo-karaktärer som bankar skiten ur varandra".

Själv hatade jag alltid den serien, för simpelt och kaotiskt. Jag vill inte låta som någon stereotypisk "hardcore gamer" men det finns ju hur många andra fighting-spel som helst som är kul, oavsett om man är proffs eller nybörjare. :S

Jag har följt nästa del i serien lite grann, bara för att se om heliga kon-statusen kommer att finnas kvar när det släpps eller inte...

Anonym22 mar 2014q

kaffegator, det känns som du missat att serien redan tappat sin status som helig ko. Brawl fick ta oerhört mycket skit för att det inkluderade slumpmässsigt snubblande och en del annat som fick folk att mena på att de som var seriösa i sitt spelande valde Melee istället.

eightynine23 mar 2014q

En helig ko som jag tycker borde försvinna är det fysiska formatet.

Varför ska vi ha kvar skivor till spel när film och musik redan gått över i princip helt till digitalt?

Många tycker att det är "känslan i handen" som är det viktiga, men för mig är känslan att ha alla sina spel samlade i ett digitalt bibliotek och kunna starta dom direkt från soffan så mycket bättre.

Känns lite som att utvecklingen sinkas på grund av alla motståndare till digitala spel. Men det är helt oundvikligt, så varför stå emot?

Tycker folk överlag är alldeles för rädda för förändring i spelbranschen.

Alvar Johansson23 mar 2014q

eightynine:

En helig ko som jag tycker borde försvinna är det fysiska formatet.


Jag känner mig väldigt kluven till just det här. Å ena sidan så blir det billigare, lättare för indie-utvecklare att sprida sina spel och helt enkelt mycket smidigare.

Å andra sidan försvinner både begagnatmarknaden och möjligheten att kunna låna ut spel. Och såklart "känslan i handen". För det är ärligt talat riktigt skönt att få hålla ett fysiskt ex av ett spel man väntat på oerhört länge på i handen.

Sedan vet jag inte riktigt ifall jag skulle klassa det som en "helig ko" heller. Känns som att större delen av spelvärlden faktiskt redan gått vidare till digital distribution, Steam som exempel.

Anonym23 mar 2014q

eightynine:

Varför ska vi ha kvar skivor till spel när film och musik redan gått över i princip helt till digitalt?


För att det handlar om äganderätt. Den digitala marknaden erbjuder ingen direkt äganderätt, snarare en licenshärva.

eightynine:

Tycker folk överlag är alldeles för rädda för förändring i spelbranschen.


Tycker att väldigt många är uteslutande.

Du inkluderad.

Det finns ingen som helst anledning till att det digitala och det fysiska inte skulle kunna leva sida vid sida. Så att både de som tillhör din kategori tyckare och de som tillhör min kategori kan känna sig tillfredsställda.

Och går vi så långt som strömning av spel.

Och hur det skulle vara framtiden.

Då börjar vi prata rent faktiska kvalitetsmässiga problem med spelupplevelserna. Det går liksom inte att leverera ett shmup eller fightingspel i 1080p och tro att det skall kunna te sig som typ DoDonPachi Ressurection eller Street Fighter 3. Det finns inte en seriös spelare som skulle anse att strömning av dessa spel skulle leverera en i närheten av tillfredsställande upplevelse.

Det finns fördelar och nackdelar med det mesta.

Istället för att FORCERA något nytt, trots eventuella brister, borde marknaden eftersträva alternativ... så att fler kan känna sig nöjda med det de är intresserade av att lägga pengar på.

Fook24 mar 2014q

Legerdemain:

Istället för att FORCERA något nytt, trots eventuella brister, borde marknaden eftersträva alternativ... så att fler kan känna sig nöjda med det de är intresserade av att lägga pengar på.


Jag tror att vi i framtiden kommer vända på det. Spel kommer släppas digitalt - från stora och små utvecklare/publicister. Men när de nått en viss popularitet och kultstatus eller sålt en viss mängd, kommer de att släppas fysiskt, för att nå ut till varuhusen och till folk som inte är lika insatta. Lite som storsäljande böcker blir pocket. Eller film som går på bio också kommer på bluray/dvd.

Lite som Angry birds.

Jag menar: hur många skulle inte betala för att få ett års indie-klassiker i en samlingsutgåva, en gång till, fast de redan köpt spelen digitalt. Ganska många.

Men det är bara en gissning.
De som lyckas tjäna pengar kommer staka ut vägen.

Mr Orange24 mar 2014q

Legerdemain:

För att det handlar om äganderätt. Den digitala marknaden erbjuder ingen direkt äganderätt, snarare en licenshärva.


Håller med hela ditt inlägg. Bra skrivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.