Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 23:09 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Wii U - den bästa Mariokonsollen?

Mattias Leisky 6 apr 2014 00:461397 visningarKommentera: 12 !

Under årens lopp har inga spel varit viktigare för Nintendo än Mariospelen. Vissa av Zeldadelarna må kränga så pass många exemplar att det imponerar jämfört med många andra spelserier, men mot mannen i rött står de sig slätt.

Under 80 och 90-talet var ett nytt Mariospel en raritet. Något som man fick vänta i år på. Numera dyker de upp som pappersark i en kopiator man inte får stopp på. Likt förbryllande lika kopior är vissa av de senare spelen också svåra att skilja åt rent estetiskt.

Jag skall inte sticka under stolen med den kritik jag haft (och har) mot Nintendo kring deras exploatering av sin frontfigur. Ett av deras starkaste kort, nostalgitrumman, har blivit helt ihålig numera. Varenda trudelutt, varenda föremål (nåja, förutom Kuribos sko då möjligen) och varenda bakgrund har återvunnits i en skala som skulle fått Miljöpartiet att baxna.

Så hur kan New Super Mario Bros U vara så bra?

Det tog mig nog bara någon minut eller två att glömma bort att jag springer runt bland Wii-kulisser. För överallt finns någonting att upptäcka, och någonting att hitta. Bandesignen är så briljant balanserad att millimeterprecisionen i designen av Sega Rallys fyra banor är den närmaste tanken som slår mig. Trots mängden - och föralldel längden – av spelets banor upplever man aldrig något som repetitivt. Och de nya idéerna fullkomligt sköljer över en.

Jag har aldrig lagt någon tid på att samla stjärnmynt i Mariospelen, eller dess motsvarighet i något annat spel heller. Skall jag vara helt uppriktig tycker jag inte det är ett speciellt bra system. Därav blir jag mer den typ som tar det jag behöver för att komma framåt. I Super Mario U ville jag dock inte sluta spela efter att jag besegrat Bowser. Banorna är så väl utformade att man bara ville göra mer. Är långt ifrån klar och ser fram emot fler erövringar (inte minst som jag nu skaffat Wii U pro-kontrollen – vilket gör att jag slipper sitta med en tegelsten innehållandes en menlös skärm i knät).

Och så har vi Super Mario 3D World. Där har jag inte tagit mig runt ännu (i den mening att jag besegrat Bowser), så jag har mycket framför mig. Men återigen upplever jag något som jag inte gjort sedan Super Mario 64. Där de flesta av Marios 3D-spel gått vilse i äventyrsträsket ger 3D World, i likhet med lillebror till 3ds, oss riktigt plattformande i tre dimensioner. Förutom det första spökhus jag gillat sedan… typ någonsin, leker man med ny mekanik på ett sätt som verkligen fungerar. Visst, vad är det egentligen för speciellt med en kattdräkt och möjligheten att klättra på väggar? I många sammanhang hade det inte vart något att lyfta på ögonbrynen för. Men här exploderar det i en fauna av skön spelmekanik som gör att man (nästan) hela tiden vill vara just en katt.

Den otroliga mängd banor som ploppar upp, där ingen är den andra lik, är precis lika imponerande här som i Mario U. Utforskande uppmuntras (men jag gillar verkligen inte tidsbegränsningen i det här spelet, den kunde vi vart utan) och omspelningar leder ofta till nya upptäckter.

Har spelat både 3D World och Mario U själv, tillsammans med en kompis, och fyra samtidigt. Resultatet är ungefär detsamma. Att vara själv är mycket roligt, två ännu roligare – och fyra blir till ett annat spel som är kul på sitt sätt. Jag har dock aldrig tröttnat på att spela om banorna med de kompisar (i vilken konstellation det än är) som kommer på besök. Det talar en del för hur bra Nintendo är på att bygga banor.

Sedan har vi ju då Super Luigi U, som jag bara testat som hastigast (tagit mig till första miniborgen). Första intrycket är dock väldigt gott. Nej, jag gillade inte att man återanvände inledningen och allt det. Här tycker jag – även om man på sätt och vis skall se det som en expansion – att man kunde tagit sig lite mer tid. Men konceptet med korta, fokuserade banor verkar vara ett bra komplement till U:s ibland redigt långa banor.

Utöver detta väntar ett Mario Kart som faktiskt ser overkligt lovande ut. Har inte vart så här hypad inför ett MK-spel sedan Mario Kart 64. Där körde Nintendo dock i diket då de ersatte Super Mario Karts sköna go-kart känsla med halvdassig Ford Focus-styrning på händelselösa banor. Dock har Nintendo allt mer hittat rätt på sistone och Mario Kart Wii var helt fenomenalt, och det är där jag hoppas vi landar med 8:an.

Så vad har vi nu? Tre stycken starka plattformspel där jag under en tid funderat på hur högt jag skall placera U. Det är naturligtvis inte bättre än Super Mario Bros 3, det kan ingenting vara (även om jag vet att min logik här säkerligen bygger på såväl tvångstankar som överdriven nostalgi, men det trots det ett fenomenalt spel). Däremot sitter jag och överväger om U faktiskt klår World på fingrarna. Det är dock för tidigt att säga ännu, men för att göra denna bloggtext mer slagkraftig (samt att slänga en käftsmäll till de som hävdar att World är bättre än 3) skall jag nog ändå utnämna New Super Mario Bros U till det näst bästa Mariospelet någonsin.

Så där har vi det. Vilken annan Nintendokonsoll bjuder på detta fantastiska utbud på en och samma maskin? Räknar vi in det faktum att man kan köra Wii-titlar på Wii U blir det förstås ännu bättre (upplever att det är mer OK än att räkna emulerade VC-spel). Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Mario Galaxy-spelen (varför tar vi en annan gång), men jag vet att många andra tycker om dem och kan ha förståelse för det (till skillnad från vissa SKOGstokiga personer som inte kan förstå oss som gillar Myst). Sedan har vi förstås Mario Wii som jag också håller högt. Därav, köper du ett Wii U och mot förmodan missat Wii har du en osannolik mängd kvalitativ Mariounderhållning framför dig.

Rentav det bästa utbudet någonsin.

Men var inte oroliga, för att ni skall veta att det trots allt är jag som skrivit denna text…

… jag hade självklart hellre kört samtliga ovanstående spel på Steam.Taggar: wii u, super mario, Nintendo

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 6 apr 2014q

Tja.

Jag tycker väl man gott kan räkna in spelen på Virtual Console.

Då blir det en del.

Super Mario Bros
Super Mario Bros 2 (J)
Super Mario Bros 2 (U)
Super Mario Bros 3
Super Mario World
New Super Mario Bros Wii
New Super Mario Bros U
New Super Luigi U
Super Mario Galaxy
Super Mario Galaxy 2
Super Mario 3D World

Ju fler spel som kan samlas under ett och samma tak, desto bättre.

Mattias Leisky 6 apr 2014q

Tycker dock det är synd att vi inte fått den uppdaterade trean (Super Mario All Star-varianten, alltså). Upplever att den är bättre på alla plan, eller vad tycker du? Vet att du är lite känsligare för förändringar i styrningen och så, därför vore det intressant att veta.

Anonym 6 apr 2014q

Mjo... till skillnad från de tidigare spelens uppdateringar så känns det som att trean gör saker och ting mer eller mindre helt rätt i All-Stars. Skulle dock behöva uppdatera mig på det lite... även om det inte var så länge sedan jag spelade det senast.

Mattias Leisky 6 apr 2014q

Katten att de brände chansen i jubileumsutgåvan av All Stars till Wii och gav oss 50 Hz-versioner... Minns det som igår att jag gick till affären beredd att köpa det men ställde tillbaka kartongen då jag konstaterade detta tråkiga faktum.

Anonym 6 apr 2014q

Japp. Illa. Om regionsfrihet hade varit ett faktum hade det inte varit ett problem, men nu går det inte att spela All-Stars i 60 på Wii U och således är det ointressant.

lonian 6 apr 2014q

Bland de mariospel jag kommer på och drar en lista ur huvudet så skulle jag rangordna mina mariospels favoriter så här, med bäst spel först.

Mario 64
Super Mario Galaxy 2
Mario bros 3
Super mario 3D land
(Mario world II) Yoshi's Island
Mario World
Mario 2
Mario 1
New Super Mario bros NDS
Super Mario Galaxy
Super mario land 2
Super mario land
New super mario U
New Super Mario Wii

lonian 6 apr 2014q

Super mario 3D land* Menade world. Land får hamna under Mario 1.

Mattias Leisky 6 apr 2014q

lonian:

Ja, jag vet nog inte riktigt vad jag skall säga om din lista =) Vi har ju förstås alla våra personliga referenser, men att du placerar U under Mario Land har jag faktiskt rätt svårt att förstå. De banor Nintendo gjort i U tycker jag i de flesta fall nära nog har en klanderfri design. Det blir aldrig tjatigt eller upprepande, banorna är långa och hemligheter finns i mängder. Jag kan väl möjligtvis kritisera att vissa hemliga utgångar/stjärnmynt är lite väl turligt placerade. Mycket kan man lista ut - men vissa tycks mer eller mindre bygga på ren tur.

Har också svårt att förstå hur du kan sätta det utmaningslösa DS-spelet ovanför såväl Wii som U.

Mattias Leisky 6 apr 2014q

Just det, vad gäller min bloggtext. Skon heter ju Kuribos sko och inte Jugems sko (kände nog på mig lite att det klingade fel när jag skrev det). Tänk att ingen gett mig en känga för det! ;) Måste ändras!

lonian 6 apr 2014q

Samba de Amigo:

Har också svårt att förstå hur du kan sätta det utmaningslösa DS-spelet ovanför såväl Wii som U.


Jag kom i efterhand på att jag borde placerat DS spelet högre upp på listan. Kanske över Mario World. New super mario DS kändes som något "nytt" när det kom, nytänkande men ändå inte. Känslan jag fick av det spelet var jämförbar med de tidigare 2D spelen. Jag kan inte säga detsamma av new wii och new U då de känns som rena kopior eller DLC av originalet till DS i min värld.

Mattias Leisky 6 apr 2014q

lonian:

Förstår känslan av nytt, den kände jag också. Men den förpassades snabbt då man bokstavligt talat kunde vandra igenom allt utan hinder, åtminstone fram till sista världen där det började hända lite saker. På detta gjorde man det till en grej att "gömma" hälften av världarna, något som gjorde själva "huvudresan" ännu kortare.

Visst, inget av New-spelen är speciellt svårt. Men DS-spelet har ju till och med Nintendo kommenterat vad gäller just simpelheten (om jag inte missminner mig).

Jag kan ju dock inte helt säga emot dig vad gäller kopior då jag själv använt liknande ordval när jag kritiserat Nintendo (har exempelvis jämfört Newserien med Call of Duty). Jag står också för detta. Men på samma sätt som det inte går att förneka att det vore skojigare om Nintendo vågade ta ut svängarna med färgpaletter och annorlunda uppbyggnad av kartorna, så tycker jag inte man kan förneka den ingenjörskonst man visat på i U-spelet.

Det Lilla Svinet 7 apr 2014q

Ja, jag håller verkligen med om att de har hållt en väldigt hög standard. NSLU är möjligtvis mitt favorit 2D Mario. Kände även som du med 3D World, inte haft den känslan sedan jag satt med N64 och var 4-7 år. Det är ett rätt mäktigt resultat i min mening. Fantastiskt spel!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.