Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 14:28 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kirby mot Luigi

Mattias Leisky11 maj 2014 23:421392 visningarKommentera: 0 !

Det råder ingen brist på promenadsträckor. Indiespel tillsammans med traditionella plattformsserier ser till att den som vill ut och motionera virtuellt har mer än tillräckligt att välja på. Inte minst är detta ett faktum på Nintendos konsoller, där företaget självt tillsammans med deras närmaste samarbetspartners sett till att vi är väl försedda.

Har du ett Wii U finns det många guldkorn att välja mellan. Jag har redan bloggat om New Super Mario Bros U, världens kanske bästa plattformsspel någonsin – men nu tänkte jag ta en titt på två lite mer udda spel i genren: New Super Luigi U och Kirbys Adventure Wii.

Sett ur ett övergripande perspektiv kunde dessa spel inte skilja sig mer åt (inom plattformssegmentet). Kirby står för de långa, nästan lite äventyrslika nivåerna medan Luigi mer handlar om korta och koncista banor. Man skulle kunna säga att de kompletterar varandra.

Eller tja, kanske inte ändå.

Kirbys Adventure Wii blev faktiskt det första Kirbyspelet jag överhuvudtaget spelat. Varför är svårt att svara på. Har alltid dragits till sockersöta världar och gulliga figurer – men har aldrig kommit till skott med just Kirby. Kände väl en liten stress då jag såg att det började vandra uppåt i pris på Amazon UK – och drog då slutsatsen att det fanns en viss risk att detta spel skulle bli en av de där lite mer ovanliga spelen som man måste ge ett överpris för om några år. Därav kändes Webhallens pris på 379 kr inte så farligt – så mitt exemplar blev det som ändrade en lagerstatus som nog stått stilla i nästan ett år.

Väl medveten om att det skulle vara lätt var jag redo att möta sockernästet. Precis som i Super Luigi U kan man spela fyra samtidigt, och vi kan inte nog tacka Nintendo och New Super Mario Bros Wii för att denna feature håller på att bli standard i de flesta plattformsspel som släpps numera. Tidigt anammar jag ett av spelets starkaste element, de olika förmågorna. Att det ger en variation i spelet är givet, men det finns en del taktiska element med systemet också. Du får givetvis din dos av partier där fiender med exakt den förmåga du just nu behöver står vid exakt rätt ställe. Fast ofta har du ett val. Detta skapar ett djup i spelstilen, men också brist på synergi. Det finns en anledning till varför inte nämnda New Super Mario Bros U har 23 olika dräkter. Och det är att du helt enkelt får ett bättre flow i spelandet. Att ständigt mötas av nya förmågor gör att man inte riktigt känner sig hemma med någon. Nu är ju detta inte något större problem, framförallt inte i ett så pass lätt spel som detta. Då finns det en annan aspekt som är betydligt värre:

Kirbys förmåga att flyga.

Det som borde vara en av de intressantaste delarna av spelsystemet vänds till dess största akilleshäl. I stället för att begränsa möjligheten att ta sig till skyarna kan du flyga var som helst, hur länge som helst (åtminstone så vitt jag vet, har flugit bra läge i alla fall). Detta negligerar stora delar av utmaningen eftersom du helt enkelt kan flyga över de hinder som du kanske finner irriterande. Designen kunde accepteras ifall banorna var anpassade efter denna förmåga, med ständigt närvarande hot i luften. Men så är det inte vid alltför många platser. Ett redan lätt spel blir därmed så att säga försumbart.

I Super Mario Bros 3 var P-vingen, som på sätt och vis gav Mario samma förmåga, ett av de svåraste föremålen att hitta. Och när man väl gjorde det gick den att använda på en bana. HAL kanske borde funderat på varför.

Banornas längd är också något man kan diskutera. Personligen anser jag i många fall att alltför långa banor hindrar känslan av att man tar sig vidare. Vilket gör att detta kanske mer är en psykologibaserad åsikt. För egentligen spelar det ju ingen roll om en bana är uppdelad på tre olika delmoment på en världskarta, eller om dessa tre delmoment sitter ihop i en enda lång bana – men det känns annorlunda. Och i Kirbys värld i vissa fall segt.

Långa banor är dock inget man kan anklaga Luigi för. New Super Luigi U är ett av Nintendos originellaste experiment på ett ganska bra tag. Här har man anpassat samtliga banor i Super Mario U och gjort dem kortare. Men det är inte fråga om några små förändringar, utan totala ombyggnader som skiljer sig radikalt från originalbanorna. Resultatet är i många fall briljant, med en perfekt avvägning anpassad till den nya tidsbegränsningen – som är satt till 100.

I Nintendos värld ses väl New Super Luigi U på sätt och vis som en expansion till Marios äventyr. Det är en slags sidostickare med ett eget koncept. Priset är lägre, och köper man skivan i affär behöver man inte Mario U (varför man nu skulle vilja missa det…).

Betraktat som sådant går det inte att klaga på den kortare speltiden man får. I och med att banorna går så pass fort kommer du naturligtvis till Bowser fortare – då mängden banor är detsamma som i originalspelet. Det som kanske förlänger speltiden är den medvetet ökade svårighetsgraden. Luigi hoppar högre och bromsar långsammare. Detta tillsammans med klurigare och mer utmanande bandesign gör på sitt sätt att Luigi U varar längre. Kort men utmanande blir så att säga en av spelets styrkor. Fastnar du vid någon tuffare passage känner du dig dessutom aldrig omotiverad, eftersom du vet att flaggstången är runt hörnet.

New-spelen har fått rätt omfattande kritik för att inte vara så värst ”new”. Det mesta återanvänds och mycket känns samma. Men något som inte återvinns är själva strukturen på banorna. Trots att detta är ett slags expansionspaket blir det aldrig några direkta deja vu-upplevelser från tidigare spel vad gäller uppbyggnaden av banorna. Man har lagt ner ett gott arbete, och även om det naturligtvis inte kommer upp i samma klass som New Super Mario Bros U är det ändå ett tillägg du inte bör missa. Jag hoppas faktiskt att Nintendo återvänder till detta experiment och gör ett fullprisspel som kryllar av banor med samma korta, men välgjorda struktur som vi ser här.

Det råder väl knappast någon tvekan om vilket spel jag gillar bäst mellan Kirby och Luigi. Vi ser tydligt hur relativt små, och till synes harmlösa beslut kan ställa till det med ett spels grundkoncept. Kirbys obegränsade flygförmåga gör just det. Jag antar att han ”alltid kunnat flyga utan begränsningar” men det är inte det som är poängen. Utan det handlar om att man bygger banor runt de regler man själv sätter upp. Det är här Nintendo lyckas med Luigi och det är också här HAL sätter krokben på sig själva. Att spelet, som erkänningsvis är väldigt snyggt - bland de snyggare spel jag sett till original-Wii:t, också dras med rejäla slowdowns hjälper inte saken heller. Jag höjer ett varnande finger för att jag kör detta Wii-spel på Wii U – så det kan hända att detta kanske knasar till det. För sällan har jag sett ett plattformsspel med så grova fps-drop. Å andra sidan, som jag var inne på, så är det ju väldigt snyggt med detaljrika bakgrunder och så. Om nu inte Wii U:ts bakåtkompatibilitet är anledningen till att bilduppdateringen hakar sig hittar vi troligen orsaken i den detaljrika grafiken. Prålighet framför flyt är HAL knappast ensamma om att prioritera.

Jag välkomnar som jag var inne på gärna ett nytt spel med Luigis koncept i framtiden. Kirby kommer jag nog däremot närma mig med lite mer försiktighet. Mitt omdöme kan nog upplevas rätt hårt. Dock får jag säga att det finns en del att gilla. Nämnda förmågor skapar diversitet, nackdelen med kvantitet till trots – och spelet är i allmänhet väldigt mysigt med rejäl variation i miljöerna. Något som ju är A och O i plattformssammanhang. Så det finns en del att hitta i HALs äventyr. Inte minst om man är ute efter lite mer äventyrsbaserad plattformsaction.

Nu när jag är med i Loadingredaktionen kanske jag får anpassa mig till betygssystemet. Så då blir det:

JA
Och
JA

Fast NEJ. Jag kör nog på med vanliga betyg:

6/10 till Kirby och 8/10 till Luigi. (Säg inget till Oskar)Taggar: kirbys adventure wii, super luigi u, Luigi, Kirby, Nintendo, wii u, Wii

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.