Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

LEVEL

11 Registrerad: 4 maj 2006 19:21 Senaste besök: 20 apr 2011 14:29 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

LEVEL 61 – omslaget

LEVEL 20 apr 2011 11:491501 visningarKommentera: 1 !

I butik 26 april.Taggar: LEVEL

Tillbaka till Earth Defense Force 2017

Victor Sjöström 2 mar 2009 00:243291 visningarKommentera: 15 !

Jag återupptäckte Earth Defense Force 2017 tillsammans med flickvännens brorsa i helgen. Hade nästan glömt bort hur coolt det är. Jorden invarderas av jättemyror som klättrar på precis allting, stora robotar med ännu större gevär och helt enorma dinosaurier som skjuter laser. Sen spränger man saker. Skyskrapor faller. Grönt blod sprutar. Nonstop.

Det må kännas lite lågbudget på sina ställen. (När man springer bakåt används till exempel bara den vanliga springanimationen, fast baklänges. Och överkroppen verkar lite väl rotationsvänlig för att vara riktig mänsklig.) Men jag tror banne mig aldrig att jag har upplevt ett spel som känns mer Godzilla än just Earth Defense Force 2017.

Thomas Wiborgh For President!

1 mar 2009 19:444176 visningarKommentera: 24 !

... eller i alla fall "Årets spelskribent".

Jag har inte varit så duktig på att marknadsföra mig själv (eller LEVEL) i den här omröstningen, men eftersom våra kollegor/konkurrenter på andra tidningar och sajter verkar vara mycket engagerade tänkte jag att det var läge att påminna er.

Deadlinen är ikväll vid midnatt, och jag vill på förhand tacka alla som röstar på mig, någon av mina kollegor eller på LEVEL. Det uppskattas otroligt mycket.

http://www.level7.nu/quiz/quiz.php?id=181

Tack!

Mycket snyggare än såhär

Victor Sjöström 1 mar 2009 01:494245 visningarKommentera: 18 !

Inför varje konsollansering talas det om hur man nu kan göra saker som inte ens var tänkbara tidigare eller hur det inte längre finns några gränser för vad som kan skapas. Vissa uttrycker det som att ”spelen inte blir mycket snyggare än såhär”. På grund av sådana kommentarer har jag de senaste åren själv lekt med ett omöjligt spelkoncept i huvudet. Ett spel som är just...”mycket snyggare än såhär”.

Drömspelet utspelar sig i en lätt futuristisk stad – lite mer exakt i dess högsta skyskrapor. Vi pratar om riktiga Manhattan-kolosser på 100 våningar med helikopterplattor på taket, broar som länkar samman dem med de närmaste grannbyggnaderna, expresshissar, glänsande panoramafönster, blinkande master och utsikt som får Mirror's Edges skyline att se platt ut. Grundkonceptet är egentligen inte revolutionerande. Det är ett fps. Man skjuter på varandra.

Men här kommer det fina. Allting går att förstöra på ett realistiskt, permanent sätt, inte bara vissa utvalda saker. Ett Red Faction på anabola. Och det här är på en detaljnivå där varje skotthål är lika mjukt och rundat som en genomsnittlig polygonmodell är i, säg, Half-Life 2. (Alltså så pass att man på ett normallångt avstånd inte reagerar över några kantigheter.) Ingen match blir den andra lik eftersom precis allt man gör får fysiska konsekvenser. Har man tillräckligt med ammunition (och en jävla massa tålamod) ska det vara möjligt att skjuta upp ett hål i golvet och hoppa ner en våning enbart med hjälp av en Uzi. Får man tag på en helikopter ska man kunna dra en Resident Evil 2 och krascha den rakt genom en yttervägg så att korridoren innanför blockeras av brinnande vrakdelar. (Elden kommer sedan om den får tillräckligt med bränsle att börja klättra uppåt i byggnaden och fylla rum efter rum med rök och lågor.) Granater och raketer lämnar inte bara platta sotmärken efter sig utan böjer metall och spräcker betong. Allting, från glassplitter till inredningsskrot, svartnade köttstycken och tomhylsor ligger självklart kvar under hela matchen. Ingenting tonar bort. Och om man rent teoretiskt går in i den medföljande editorn och spränger av 3000 röda Crysis-tunnor längst ena sidan av en skyskrapa kommer den att välta och falla in i byggnaden bredvid som en 400 meter hög dominobricka.

Jag har en exakt bild i huvudet av hur det första screenshotet ser ut. Kameran är placerad en bit bort och alla byggnaderna syns i profil. Missiler slår upp rykande kratrar i skyskrapornas sidor. Folk skjuter ut stålvajrar för att kunna klättra mellan husen där broarna är raserade. En ensam kille sitter hukad på en vinglig fönsterputsarplattform som en liten fluga och försöker snipra in i byggnaden mitt emot. Helikoptrar svärmar kring taken. En av dem faller brinnande längs en vägg och lämnar ett långt ärr av krossat glas och knycklad metall efter sig. Eld och rök väller ut ur de värst drabbade våningarnas sidor (och spelarna undviker därför att vara just där). Skottlossning inuti byggnaderna får fönstren att ständigt blinka upp i gult. Om man gjorde bilden svartvit skulle man kunna skriva dit spelets titel under stadslinjen så skulle man ha en snygg, stiliserad logga.

Varför skriver jag detta? Liten tidskapsel daterad mars 2009 bara. Kul att titta tillbaka på om typ 10-20 år, när spelen återigen ”inte blir mycket snyggare än såhär”.

Cursor * 10 / 2 + co-op med dig själv

Oskar Skog 27 feb 2009 16:303556 visningarKommentera: 9 !

För lite mer än ett år sedan bloggade jag om Cursor * 10.

Ni kanske minns det.

Ett flashspel där man är en muspekare som lever på lånad tid, men man har många muspekare, många liv och poängen är att de muspekare som man redan varit finns kvar och gör de saker man själv gjorde innan man dog, så att man ska komma längre med den nya.

Innan den också dör.

Man spelar alltså co-op med sig själv, med det man gjorde för en liten stund sedan som blandas med det man gör nu.

Nu har det kommit ett nytt spel i samma serie:

Cursor * 10 2:nd Session

Det första spelet var grymt bra. Det andra, alltså det här, följer samma tradition.

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 12 | nästa | sista

TÄVLING: Vinn Halo Wars och en Xbox 360

26 feb 2009 15:4870

HALO WARS - TÄVLING Loading.se, i samarbete med Microsoft,...

Den lilla gröna ödlan räcker ut tungan åt dig och mig

25 feb 2009 12:1616

När jag var liten, kanske 4, var det en kompis till mina föräldrar...

Till månen!

24 feb 2009 09:5116

BOY drar och ger sin längd till GIRL och igår växte GIRL till månen...

Tankar om Lost Planet 2

23 feb 2009 16:2210

Lost Planet 2 är en av de utannonseringar jag väntat på mest de...

Din röst räknas!

23 feb 2009 12:4742

Du glömmer väl inte att rösta? På Level7.nu ska årets bästa...

Killzone 2 & Sanningen: Del 11 (endgame)

23 feb 2009 10:579

Killzone 2 &...

Jump, man... Jump!

20 feb 2009 19:0127

När jag letade genom internet här på eftermiddagen, lite trött på...

Jag recenserar Killzone 2

20 feb 2009 16:167

Som ni vet recenserades Killzone 2 av Pär Villner i LEVEL. Det brukar...

Killzone, Resident Evil och God of War

20 feb 2009 16:095

Jag flyttar det här inlägget från min blogg till LEVEL-bloggen...

Killzone 2 & Sanningen: Del 10 (nästan slut)

20 feb 2009 10:1412

Killzone 2 &...

Årets speltidning, spelskribent och spelblogg 2008

18 feb 2009 15:4838

På förra vårens upplaga av Spelgalan utsågs LEVEL till 2007 års bästa...

TÄVLING: Vinn Resident Evil 5

17 feb 2009 15:5323

RESIDENT EVIL 5 - TÄVLING Loading, i samarbete med Pan...

Killzone 2 & Sanningen: Del 7 (bana 6)

17 feb 2009 11:137

Killzone 2 &...

Killzone 2: VINNARNA

16 feb 2009 08:3923

Vi startade en tävling här på Loading för ett antal veckor sedan, där...

Killzone, Resident Evil och God of War

15 feb 2009 17:0413

Jag flyttar det här inlägget från min blogg till LEVEL-bloggen...

Nästa stopp: Umeå

13 feb 2009 21:577

Norrland är en del av Sverige som jag aldrig har besökt, men tack...

Killzone 2 & Sanningen: Del 6 (bana 5)

12 feb 2009 12:1514

Killzone 2 &...

Killzone 2 & Sanningen: Del 5 (bana 4)

10 feb 2009 11:1611

Killzone 2 &...

1 2 3 4 5 ... 12 | nästa | sista