Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I dag 19:30 Online: Ja

Enskede www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

De var Microsoft och de skulle ta över allt

Hans Li Engnell 14 mar 2017 16:00402 visningarKommentera: 4 !

När den europeiska lanseringen av Xbox i dag fyller 15 år finns det både anledning att skåla i något grönt och minnas hur allting började. Så här i efterhand är det egentligen ganska fantastiskt att vi i dag sitter och spelar på Microsofts tredje Xbox. Allt kunde nämligen ha tagit slut så mycket tidigare.

När Microsoft utannonserade sina planer på att ge sig in i konsolbranschen möttes de med enorm skepsis. Jag minns mycket väl den otämjda vrede som osade över insändarsidor och tidiga spelforum på nätet.

Reaktionerna bottnade i både en rädsla och en känsla av att mjukvarujätten bakom Windows och Excel aldrig skulle kunna ha något vettigt att tillföra. "De vill bara", som någon uttryckte det, "tjäna pengar" (som om Sega, Nintendo och Sony aldrig varit intresserade av detta).

Mångas skeptiska inställning hade mer med fördomar än en realistisk marknadsanalys att göra. Men det fanns en utbredd oro över att Microsoft skulle använda sina tveksamma affärsmetoder på just den bransch vi älskade så mycket, och att målet var att få monopol även på spelbranschen. Detta, antog många, skulle ske genom uppköp. Köpet av Rare tycktes senare bekräfta detta.

Efter Segas svanesång på konsolmarknaden, Dreamcast, välkomnade jag en ny aktör. Jag tyckte kort och gott att Xbox verkade spännande. Inte primärt för vad Xbox Live lovade för framtiden utan mer för att det var marknadens mest kraftfulla spelkonsol med en inbyggd hårddisk och att den verkade få ett bra stöd från Sega.

Så jag förbokade och cyklade till närmaste postombud för att hämta ut ett gigantiskt paket den där soliga dagen i mars. I det låg en Xbox, en DVD-fjärrkontroll, två spel och ett kvitto från Webhallen som avslöjade priset för kalaset: 6 700 kr.

Xbox kostade hiskeliga 5000 kr när den lanserades i Sverige. Att det inte ringlade några långa köer utanför butikerna var inte så konstigt. Super PLAY konstaterade att det hade varit en "lugn" lansering.

Väl hemma packade jag upp allt, försökte undvika att kolla på kvittot och fnissade gott för mig själv när jag såg hur oerhört stor Xbox var bredvid min lilla Dreamcast.

Det var ett grönsvart monster som Microsoft hade snickrat ihop. Uppenbarligen en konsol byggd snarare för att vara omöjlig att ignorera än att smälta in bland övrig elektronik i vardagsrummet.

Lanseringen i Europa blev ingen succé. Att PlayStation 2 för tillfället sprang ärevarv runt världen hjälpte knappast, men till råga på allt var prissättningen åt skogen. Snart insåg Microsoft sitt misstag. Bara veckor efter att Xbox nått butikshyllorna kapades priset med hela 1500 kr. Vi som hade köpt konsolen för lanseringspriset kompenserades med en handkontroll och två valfria spel.

Personligen tänker jag tillbaka på de där åren med rätt fina minnen, även om livet i övrigt var i kaos. Xbox var en välbyggd och gedigen produkt som aldrig krånglade. Spelupplevelser som Halo, konverteringen av Shenmue II och racingmästerverk som Project Gotham Racing 2, RalliSport Challenge 2 och Midtown Madness 3 gick varma hemma. Dessutom hade jag nu köpt min första DVD-spelare.

Xbox var Microsofts första försök. Allt gick förstås inte vägen. I Japan misslyckades de fatalt och spelutbudet bestod mestadels av action-, sport- och racingspel.

Någon ekonomi lyckades de aldrig få i projektet. Exakt hur många miljarder som förlorades på Xbox har Microsoft av naturliga skäl aldrig velat berätta, men det är många. Någon stor säljframgång blev den inte heller, men med sina drygt 24 miljoner sålda enheter lyckades Xbox åtminstone besegra Nintendos Gamecube, vilket väl får sägas vara något slags fjäder i hatten för en utmanare.

Framför allt blev Xbox en något dyrköpt inträdesbiljett på konsolmarknaden för Microsoft. Plötsligt hade de ett varumärke som folk köade i timtal för att få köpa.

Resten är, som det heter, historia. Vi vet att det inte blev någon monopolställning för Microsoft. De etablerade sig som en aktör men har inte vunnit någon generation sedan dess. Och de har, till skillnad från vad många trodde i början av 2000-talet, faktiskt bidragit till att utveckla spelbranschen på flera sätt.

Där och då, i mars 2002, var det inte lika självklart hur det skulle gå. Jag var övertygad om att jag spelade på framtidens spelplattform. Xbox var världens mest kraftfulla spelkonsol och den hade både hårddisk och ethernetkontakt för onlinespel. Men framför allt hade den Halo.

Framtiden var verkligen här på riktigt. Och den var målad i grönt.

Taggar: Xbox, spelhistoria, Microsoft

I det nya huset ska allt få plats...

Hans Li Engnell 25 feb 2017 19:16639 visningarKommentera: 7 !

Jag har nämnt det vid några tillfällen tidigare. Min spelsamling är spridd i garderober och källarförråd. Nedpackad, undanstoppad, otillgänglig. Nästan gömd.

Allt i väntan på den där flytten till ett större boende där allt skulle packas upp igen, spelen sättas i sin rätta ordning i hyllor och konsolerna och tillbehören få stå i glasmontrar och skina som de förtjänar. Det är en flytt som hela tiden har funnits i tanken där framme någonstans och som vi har arbetat för steg för steg men aldrig blivit mer konkret än så. Förrän nu.

Nu har vi äntligen skrivit på köpekontraktet för ett hus. Månader av husjakt, Hemnetberoende, visningsfeber och emotionell bergochdalbana har kommit till ända.

Därmed börjar det roliga - att sätta igång med planeringen av inköp och möblering.

Att flytta är dyrt, så vi får väl se om pengarna räcker till annat än det mer traditionella möblemanget i ett första steg. Jag misstänker att frun kan ha vissa invändningar om jag lägger fram mina planer på att betala tiotusentals kronor för fina glasskåp och montrar för mina spelkonsoler och tillbehör.

"Men titta så fina de är."

"10 000 kr styck? Och du tycker att du behöver tre?

"Nja, kanske fyra? Det finns ju också såna man kan specialbeställa med Dreamcastloggan på och..."

"Nej."

"Nej? Tre då?"

"Vi behöver ett nytt kök. Det har vi pratat om, den förra ägarens smak (kakel i svart och glitter) funkar inte."

Jodå, det stämmer. Jag kommer få kognitiva svårigheter om vi inte byter ut det där köket först. Men när väl det är gjort så, kanske...

Många män behöver en man cave, det är sedan gammalt. Min far hade sitt hobbyrum där han byggde både modellflygplan och modellbåtar i XL-storlek. Om han inte syntes till någonstans visste man alltid var han höll hus. Jag behöver ett rum för alla spel och konsoler. Så är det. Och så blir det. Det var delvis därför vi köpte ett hus med fyra sovrum.

Men det får väl ta sin lilla tid. Att slippa ställa prylarna i garderober och källarförråd är en framgång i sig. Jag har ju lärt mig att ta ett steg i taget nu.Taggar: Retro, Spel

De små spelen som räddar mig

Hans Li Engnell 23 feb 2017 14:52698 visningarKommentera: 0 !

En av årets största exklusiva spellanseringar, Guerillas Horizon Zero Dawn, har hyllats på både höjden och bredden. Toppbetygen haglar in. Det ser oerhört läckert ut. Jag sitter, trots min backlogg, och fingrar på "köp"-knappen.

Men så hör jag att folk har klarat av huvudstoryn efter 30-40 timmar och det sticker till i magtrakten. När ska jag få tid till detta?

Det är inte första gången ett spels storlek och omfattning avskräcker mig.

Tittar jag tillbaka något år inser jag att några av de spel jag har finast minnen från inte är de stora blockbusterproduktionerna utan faktiskt mindre och ibland ganska blygsamma spel. Det är Tearaway och Tearaway Unfolded, Ori and the Blind Forest, Firewatch och inte minst fjolårets Inside.

Kanske är det så att jag i allt högre grad håller på att lämna de stora AAA-spelen bakom mig? Jag ser dem utannonseras, jag följer nyheterna och läser och kollar på recensionerna. Men jag spelar dem inte. Inte som förr.

Då ser vårens gullskräckis Little Nightmares snarare ut som ett spel för mig. Och, givetvis, Sonic Mania. Detta är, om uttrycket tillåts, enklare spel som inte kräver tiotals timmar av min uppmärksamhet för att ge något tillbaka.

Just nu, mitt i både stambyte och husjakt, finns det väldigt lite tid över till spel över huvud taget. Men längre fram till våren hoppas jag att lugnet har återvänt, den värsta stressen är bortflugen och suget har kommit krypande på allvar.

Då hoppas jag att det finns energi och inspiration att både dyka djupare i något av alla de AAA-spel jag missat och, förstås, ta ännu en loop i Sonic Mania.Taggar: indie, Spel

Microsoft bör försena Scorpio

Hans Li Engnell 5 feb 2017 09:441198 visningarKommentera: 9 !

Kinda funny games har en intressant diskussion om den kommande Project Scorpio. De verkar betrakta den som mer av en next gen-maskin än en uppgraderad Xbox One, detta utifrån uppgifter från Ori and the Blind Forest-utvecklaren Moon Studios uppgifter att den inte är en "half-assed upgrade" som PS4 Pro utan faktiskt en next-genmaskin helt och fullt.

I grunden är väl detta mest en definitionsfråga. Vi vet att Scorpio på papperet kommer bli mer kraftfull än PS4 Pro, men Xbox-chefen Phil Spencer har hela tiden vidhållit att det är en uppgraderad Xbox One. Konsolerna ska vara framåt- och bakåtkompatibla med varandra.

Ändå är det värt att fundera över om Microsofts strategi inte håller på att förändras just nu. Givet hur det har gått för PS4 Pro vore detta inte så konstigt. Faktumet att Sony tiger om dess framgångar tyder på att de har uteblivit. Microsoft måste kolla på konkurrensen och dra lärdomar av vad som fungerar och inte.

PS4 Pro har inte gett PS4 ett lyft försäljningsmässigt utan verkar, helt väntat enligt mig, ha blivit en nischprodukt för den som vill spela i lite högre upplösning och är beredd att betala för det. Scorpio riskerar att bli exakt samma sak, och dessutom på en marknad bestående av mindre än hälften så många kunder som redan köpt deras konsol. Det är i detta ljus svårt att se hur Scorpio skulle kunna lyckas bättre än PS4 Pro. Microsoft är dessutom i mycket större behov av att Scorpio lyckas betydligt bättre.

Om Microsoft däremot försenar den i ett år och släpper den som en "ny" konsol, om än bakåt- och framåtkompatibel med Xbox One, under hösten 2018 kan de kanske få många att investera i en ny Xbox igen. Då är nämligen Xbox One fem år gammal.

Framgången i en sådan strategi beror emellertid även på hur Sony agerar. Har de en PlayStation 5 på arbetsbänken? Helt säkert. Men när ska den se dagens ljus? Just nu går PS4 verkligen som tåget, och det känns inte ett dugg angeläget att pusha fram PS5 än på ett tag. Att Sony släpper en ny generations PlayStation under 2019 borde dock inte vara en högoddsare. I så fall talar det till Scorpios fördel om den lanseras ett år före som en ny konsol snarare än en "half-assed" uppgradering.

Denna generation har Microsoft redan förlorat, tankarna bör ligga på hur de ska kunna ta tillbaka initiativet nästa gång. Att släppa en ny Xbox fem år efter den förra och göra den helt bakåtkompatibel med spel och tillbehör borde inte betraktas som oschysst på något sätt.Taggar: Xbox One, Microsoft

Nintendos sista konsol

Hans Li Engnell 16 jan 2017 20:102586 visningarKommentera: 25 !

Är Switch Nintendos Dreamcast? Inte i betydelsen den där maskinen som var före sin tid på så många sätt utan som företagets sista konsol? Jag börjar tro det.

Man ska akta sig för att bygga domedagsscenarier. Det är ju vad allt för många ägnar sig åt när de analyserar världsläget just nu. Men samtidigt är det bra att vara lite realistisk, och faktum är att det finns flera skäl att se pessimistiskt på Switchs chanser.

Som:

Att Nintendo lanserar en konsol som kostar 300 dollar, runt 330 euro och över 3500 kr när konkurrenternas mer kraftfulla konsoler går at hitta inklusive spel för under 250 dollar. Orättvist att jämföra gamla konsoler med en ny, säger någon, men det är så konkurrensen ser ut när Switch når butikshyllorna.

Att EA:s Patrik Söderlund kliver upp på scenen och förklarar hur oerhört ”excited” han är över att släppa ett spel till en Nintendo-konsol – och sedan berättar att det är… FIFA. Om Nintendo har kommit på betydligt bättre fot med världens stora tredjepartsstudior var det då rakt inget som märktes den 12 januari.

Att Switch precis som Wii U kommer ha 32gb internminne, vilket kan begränsa viljan att konvertera riktigt stora AAA-spel framöver.

Att tillbehör som Joy-Cons och en traditionell handkontroll (som alltså åter igen måste köpas separat) kostar som ett mindre afrikanskt lands bruttonationalprodukt.

Inte heller onlinesatsningen verkar vara så mycket att hänga i granen. Att Nintendo ännu inte har lagt alla kort på bordet är ett oroväckande tecken på att de antingen har impopulära nyheter att förmedla eller att de fortfarande inte har alla delar helt klara för sig. Det vi vet är att Nintendo för första gången kommer ha en betaltjänst, att de lägger ned Miiverse och att voice chat ska ske via en app i telefonen i stället för direkt i konsolen. Enligt Reggie Fils-Aime har Nintendo kollat på konkurrenterna den här gången men i vanlig ordning valt att göra på sitt sätt.

Det ska sägas att det inte är en avundsvärd position Nintendo har här. Miljoner är redan knutna till Sonys och Microsofts onlinelösningar och har sina vänner där. I dagens digitala era betalar vi dessutom för EA Access, Netflix, HBO, Spotify och andra tjänster. Någonstans här ska Nintendo tränga sig in och övertala oss att betala ytterligare en månadsavgift för att få låna spel i en månad. Nintendo hade behövt ett grymt erbjudande som utklassar alla andra för att kunna konkurrera. Nu är risken uppenbar att slutresultatet blir något som väldigt få är beredda att betala för.



Efter en katastrof som Wii U trodde jag på allvar att Nintendo hade lärt sig av misstag som de ristat in på sina handleder för att aldrig någonsin upprepa igen. Efter fyra års feedback från besvikna konsumenter borde Nintendo veta precis vad fansen vill ha. Det vet de, om vi ska tro Reggie Fils-Aime.

Ändå ser det nu ut som att de är på väg att släppa ännu en konsol som lider av en bristfällig lineup vid och efter lanseringen och där spelserier som Pokémon, Metroid och F-Zero har stora frågetecken hängande över sig. Det är bannemej obegripligt hur det kunde bli så här, i synnerhet eftersom vi får anta att Switch egentligen skulle ha kommit redan i november 2016. Nintendo säger att de har massor av spel i pipelinen. Berätta vilka då och ge folk något att längta efter.

Switch kommer vad det lider, precis som Wii U, få sin beskärda del av riktigt bra exklusiva spel från Nintendo. Breath of the Wild kanske rent av blir det bästa Zelda någonsin. Men precis som för Wii U kommer det inte att räcka för att locka särskilt många köpare. Situationen på tredjepartsfronten synes ännu värre än förutspått. EA släpper FIFA. Konami släpper Super Bomberman, Sega Puyo Puyo Tetris och… något som inte ens har ett namn än. Ubisoft bidrar med Just Dance och fyra år (!) gamla Rayman Legends - till Wii U hade de åtminstone ett exklusivt lanseringsspel i Zombi U. Konverteringen av The Elder Scrolls: Skyrim är inte heller något nytt.

Många brukar hävda att de inte vill ha ett tredje alternativ som är precis som PlayStation och Xbox, och att vi borde omfamna att Nintendo vill göra något annorlunda. Jag brukar instämma i detta, även om jag inte tillhört Nintendos målgrupp.

Men frågan är om Nintendo för att lyckas på dagens marknad nog inte skulle behöva göra precis tvärtom: släppa en konsol som är precis som Xbox One och PS4 och med Nintendos alla spel som specifikt köpargument. En sådan plattform skulle åtminstone ha en chans att få ett bra stöd från tredjepartsutvecklarna, något som Nintendos envishet med att ständigt släppa udda konsoler med svag hårdvara har förhindrat under alltför lång tid. Som det är nu upprepar Nintendo misstaget med Wii U genom att lansera en maskin som är som en andrahandskonsol vad gäller spelutbud men som en förstahandskonsol när det gäller pris.

Det är många som ser pessimistiskt på Switch, allt från Eurogamer till Kinda funny games och Forbes spär ut både besvikelse och farhågor. Det vore förstås läckert för Nintendo om alla fick fel.

Men det är mycket som tyder på att alla i stället lär få rätt. Sammantaget pekar mycket mot att Switch blir Nintendos sista försök att bli relevanta på en marknad som de mer eller mindre uppfann men vars utveckling sedan dess har sprungit ifrån dem.

Det är lite synd, för till skillnad från Wii U är Switch egentligen ingen dum idé. Den erbjuder en flexibel lösning och är faktiskt en läckert designad vuxenprodukt till skillnad från den Toys 'R Us-leksak som Wii U såg ut som. Switch är kort sagt lätt att gilla när man ser den. Problemet är inte konsolen i sig utan spelen som saknas till den.

Vi kritiker kan förstås ha helt fel, Switch kanske tar världen med storm. Nintendo har gjort det förr, och ofta är succéer svårare att förutspå än fiaskon. Jag hoppas faktiskt att jag har fel här. Men jag tror inte det, åtminstone inte vad gäller potentialen i väst. Det är helt enkelt för mycket med Switch som påminner om Nintendo inför lanseringen av Wii U.

Att det överlägset viktigaste lanseringsspelet kommer samtidigt till just Wii U känns på något sätt symptomatiskt.


Super Mario Odyssey är det stora flaggskeppet till Switch.
Men det släpps inte förrän mot slutet av året.
Taggar: switch, Nintendo

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 8 | nästa | sista

Spela mer 2017

25 dec 2016 16:023

Vi brukar inte skriva önskelistor till varandra till jul. Däremot...

Länge leve vår hobby

16 dec 2016 18:324

Så här års sammanställs det listor över årets bästa spel - och årets...

15 år med Halo

15 nov 2016 09:220

Den 15 november 2001 lanserades Xbox i Nordamerika. Halo:...

Är Shadow of the Tomb Raider Laras nästa äventyr?

1 nov 2016 07:234

En Redditanvändare säger sig ha tagit en suddig bild av en slarvig...

Det kom ett spel i posten

27 okt 2016 19:362

Jag brukar aldrig vinna. Faktum är att jag, om man bortser från den...

20 år med Tomb Raider

25 okt 2016 20:420

För att fira att Tomb Raider fyller 20 år i dag den 25...

Vem är Switch till för?

21 okt 2016 12:2827

I den trailer som avslöjade Nintendo Switch för världen visades på...

Köpstopp!

10 okt 2016 11:256

I augusti sammanställde jag...

Nytt till Dreamcast-samlingen

3 okt 2016 21:121

Dreamcast-samlingen växer, även om det går väldigt långsamt just nu...

När storleken faktiskt har betydelse

27 sep 2016 19:247

Plötsligt hände något som aldrig har hänt under mina år som...

Microsoft behöver nya exklusiva spel

20 sep 2016 11:3110

Xbox One börjar få upp farten något både vad gäller försäljning...

Om de där trådlösa hörlurarna till Iphone 7...

16 sep 2016 18:504

Nu blir det reklam! www.youtube.com

PS4 Pro - njae...

8 sep 2016 11:434

Sonys avtäckning av PS4 Slim och PS4 Pro blev ett slags...

Nintendo: "Vi måste kommunicera tydligare"

26 aug 2016 11:0532

Vi närmar oss en avtäckning av den beryktade NX. Någon gång i...

Nvidia Shield och jag (eller hur man ger efter för ha-begäret)

1 aug 2016 21:478

Vi har alla känt det. Det där starka begäret efter något. Det är...

Dreamcast: "So soothing... like a gentle breeze"

18 jul 2016 09:440

Ibland blir jag lite tårögt nostalgisk. Som när jag måste packa ned...

Då var det dags för The Witcher III

16 jul 2016 17:074

Gigantiska öppna världar är inget för mig. Dels föredrar jag lite mer...

På en kinesisk lånecykel

6 jul 2016 20:499

Femton år har gått sedan jag upptäckte Kina på ett studentrum i...

En samling att se fram emot

30 jun 2016 16:021

Det har klagats mycket på att denna generation bjudit på lite väl...

1 2 3 4 5 ... 8 | nästa | sista