Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I dag 21:05 Online: Nej

Tyresö www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

25 år senare

Hans Li Engnell I dag 14:3150 visningarKommentera: 0 !

Mega Drive-spelet Sonic the Hedgehog 2 fyller 25 år och jag känner mig om inte gammal så åtminstone rutinerad.

Det har alltså gått ett kvarts sekel sedan jag beställde Sonic 2 på postorder för 428 av mina egna riksdaler. Ett skrämmande konstaterande, och men roligt då det visar hur ett intresse kan hålla i sig genom vått och torrt, mörkt och ljust, genom livets alla faser.

Mitt spelintresse föddes visserligen inte där och då, det hade redan börjat med det första Sonic the Hedgehog och kanske rent av lite tidigare, även om jag har svårt att peka på exakt när i så fall. Men det var här det tog fart på allvar.

Jag var fast som Sega-fanboy, älskade allt som spottades ut av det japanska företaget (även om jag inte hade råd att köpa mer än en bråkdel av spelen som kom) och fick varma känslor i magen bara av att se Segas klassiska logotyp.



I dag är allt så annorlunda. Mina känslor för Sonic har svalnat betänkligt, och Sega är förstås inte alls vad de en gång var. Det modiga, kaxiga och lite galna företag jag kom att älska finns inte längre.

Sonic finns knappt längre heller. Han har muterats till något som knappt går att känna igen.

Vi som älskade Sonic för vad han var då i början av 90-talet har med viss sorg i blicken fått bevittna hur Sonic Team har misshandlat den stackars igelkotten gång efter gång, och alltid med löften om att de nästa gång minsann ska få till det. Nästa gång ska det bli bra.

Men nej, det blir aldrig bra. Det behövdes ett projekt som Sonic Mania för att toppa eller åtminstone nå samma nivå av spelglädje som de klassiska Mega Drive-spelen.

Så här i efterhand är Sonic 2 fortfarande ett briljant spel. Men det når inte riktigt mästerverket Sonic 3 & Knuckles.Taggar: Sega, Sonic, Retro

Comebacken

Hans Li Engnell 30 okt 2017 12:44801 visningarKommentera: 5 !

Det är tydligt att företag ofta är som bäst efter att de har tabbat sig. Utan debaclet med PS3 hade PS4 inte blivit en så pass bra produkt. Nintendo har stormat tillbaka efter de förfärliga åren med Wii U och levererat oss Switch. Microsoft har lyckats förbättra sig på alla områden med Xbox One.

Vi är redan fyra år in i denna konsolgeneration. Tiden har gått oerhört fort. Släpptes inte PlayStation 4 och Xbox One alldeles nyss? Uppenbarligen inte. Om en dryg vecka lanserar Microsoft sin tredje Xbox under denna tid.

Mitt förhållande till Xbox under dessa fyra år har varit stormigt. Från tämligen trogen kund sedan 2002 till försmådd och nästan kränkt användare 2013 till att åter igen ta skydd under det gröna paraplyet två år senare.

När jag köpte Xbox One för drygt två år sedan räknade jag med att den skulle bli ett komplement till min PlayStation 4. Jag skulle spela Halo, Forza Horizon och andra exklusiva spel på den, men multiformatsspelen skulle jag köpa till PS4. Det har blivit tvärtom.

I dag är Xbox One min primära konsol. Talande för detta är att min PS4 med 500gb hårddisk ännu inte är helt full medan jag köpt en Xbox One S med 2tb hårddisk för att få plats med alla spel.

Jag är själv förvånad över att det har blivit så här. PS4 är fortfarande i hög grad den bästa konsolen på marknaden med överlägsna exklusiviteter som Uncharted 4, God of War, Tearaway Unfolded, Horizon Zero Dawn och mycket mer på gång.

PS4 är således oumbärlig, men bara för dessa exklusivteter. Xbox One har vuxit till den bästa allroundkonsolen för mig, mycket tack vare den överlägsna handkontrollen. Gissningsvis kommer Xbox Game Pass bli min nästa prenumerationstjänst då jag har en växande backlog.

Köpet av Xbox One S fick mig att slutligt inse vilken lång resa som formatet har tagit sedan den där famösa avtäckningen i maj 2013. Många, även jag, har funderat över hur det hade gått om Xbox One S var den konsol som Microsoft släppte från första början. Föreställ dig: ingen Kinect, bara en riktigt attraktiv och liten spelkonsol med UHD Blu-ray-läsare och fullt fokus på spel.

Det är förstås en intressant spekulation. Men troligen var 4K lite för dyrt då, och sannolikt är det så att Microsoft hade behövt matcha Sonys 399 dollar för att alls ha en chans. I slutändan hade de även i detta scenario suttit med en något svagare konsol för i bästa fall samma pris som Sony.



De tog en chansning på Kinect och all-in-one-underhållning och misslyckades. Sedan dess har de fått kämpa för att vinna tillbaka kundernas förtroende, och i de flesta fall hade det tåget redan gått eftersom ytterst få köper både en PlayStation och en Xbox. Sony hade hunnit locka över många gamla Xbox 360-ägare.

Om Microsoft fick precis vad de förtjänade när de trampade på sina trogna fans 2013 kan jag tycka att de skulle förtjäna lite mer framgång nu fyra år senare.

Medan Sony närmast suttit stilla i båten har Microsoft under denna tid genomfört en hel del påtagliga förändringar till det bättre. Gränssnittet har utvecklats markant sedan 2013, och med den senaste uppdateringen tycker jag att de faktiskt passerar Sonys enkla och avskalade motsvarighet till PS4.

Att plocka bort Kinect var lika prestigelöst som det var nödvändigt, och lanseringen av den lilla Xbox One S ett stort steg framåt i design och användarvänlighet. I dag känns Xbox både i gränssnitt och i rent fysiskt utseende som en modern plattform.

Xbox One går knackigt försäljningsmässigt, men Microsoft har sedan en tid tillbaka flyttat fokus från att maximera antalet sålda konsoler till att dra in pengar på tjänster genom att locka in människor i ekosystemet. Den Netflixliknande tjänsten Xbox Game Pass är det senaste tillskottet. Microsoft satsar också hårt på bakåtkompatibilitet samt Play Anywhere, som knyter samman spelare på olika plattformar (något Sony än så länge vägrar integrera PlayStation i).

Under det senaste kvartalet steg omsättningen för mjukvara och tjänster med hela 21 procent medan ökningen för tillväxten för hela speldivisionen var måttliga en procent.

Om Xbox Game Pass blir populärt behöver Microsoft inte sälja lika många konsoler som tidigare. Antalet inkomstkällor ökar. I slutändan är det ändå inkomsterna det handlar om, inte antalet sålda enheter.

Företag kan förändras och förbättras. Men de behöver ofta oss konsumenter till hjälp för att förstå det.Taggar: Xbox One, Microsoft, spelkonsoler, Playstation 4

När vi tappar hakan

Hans Li Engnell 25 okt 2017 09:531060 visningarKommentera: 8 !

Det händer inte ofta, förmodligen bara någon enstaka gång per generation om ens det. Men det finns spel som har fått min haka att rent fysiskt åka nedåt i beundran för vad jag ser.

Ett tillfälle jag minns mycket väl var när jag först spelade Dead or Alive 3 till Xbox. Halo var förstås det spel som fick mest uppmärksamhet vid lanseringen av Microsofts första konsol, och i flera år efter det.

Men även om Bungies mästerverk visade vad Xbox gick för var det Dead or Alive 3 som för mig, och andra, gjorde det uppenbart att denna nya konsol var något i hästväg.

När jag i Hayabusas kläder med en välplacerad spark skickade ut min motståndare genom fönstret så att denne stötte i och förstörde neonskyltar på fasaden på väg ned mot asfalten gick även min haka i backen.

Det var inte första gången ett beat 'em up-spel visade kraften i ny hårdvara. Virtua Fighter 2 gjorde samma sak för Saturn och Soul Calibur var galet snyggt flera år efter att det släppts till Dreamcast. Det är en bra genre att visa upp styrkan i en ny konsol med.

De där haktappande ögonblicken är sällsynta. Visst blir jag rätt ofta imponerad av nya spel, även om det alltmer sällan har med grafiken att göra som det brukade. Men att bli tagen på sängen så där som jag blev 2002 händer inte ofta.

Har du några minnesvärda tappa hakan-ögonblick?Taggar: Retro, Xbox, Fighting

Vips har jag förbokat Super Lucky's Tale

Hans Li Engnell 5 okt 2017 21:481426 visningarKommentera: 12 !

Jag har inte varit överdrivet entusiastisk inför Super Lucky's Tale. Trots att jag borde älska faktumet att det kommer ett exklusivt plattformsspel till Xbox One har mina känslor varit rätt svala.

Allt jag har sett av spelet tyder på att det är ett mysigt äventyr som inte innehåller en enda ny idé som utvecklar genren. Nu behöver visserligen inte alla spel göra det för att vara underhållande att spela. Inte alls. Men Super Lucky's Tale ser helt enkelt rätt mediokert och oinspirerande ut.

Jag överraskade därför mig själv lite när jag tryckte på förboka-knappen. Microsoft säljer nämligen Super Lucky's Tale för 299 kr fraktfritt, och för den summan tänker jag att det är värt risken.

Den 7 november får vi alla se om mina låga förväntningar överträffas och andras betydligt varmare omdömen om spelets potential besannas. Jag hoppas förstås att det blir så.

Få skulle bli gladare än jag om Xbox fick ett riktigt bra exklusivt plattformsspel. När hände det sist?Taggar: Xbox One, Spel

Level Up!

Hans Li Engnell 22 sep 2017 15:081618 visningarKommentera: 3 !

I många år har jag funderat över vad ett framtida barn kommer ärva för intressen, om några. Jag råkar nämligen ha lite för många. Från Titanic och Förintelsen till spel, film och Kina - tiden räcker knappast till allt.

Nu när familjen har gått från två till tre blir frågan åter aktuell. Mest tid och pengar har jag under de senaste åren lagt på spel, så visst vore det roligt om den lille skulle bli intresserad en dag.

Här och nu handlar det dock mest bara om att äta, bajsa och sova, och det är ju inte så illa det heller när allt kommer omkring.

Att komma hem efter fyra dygn på BB känns både välbekant och främmande på samma gång. Allt är ju som vi i all hast lämnade det, och ändå känns det helt annorlunda.

Under den närmsta tiden kommer det bli osedvanligt lite tid och ork till just spel. En timmes sömn här, en kvarts vila där. Knappast tid för att göra så mycket i vare sig Gears of War 4 eller Titanfall 2.

Nykomlingen har för övrigt redan hunnit bajsa på min Dreamcast-tröja. Förhoppningsvis är det inte en indikation på vad han tycker om spelsamlingen här hemma. Jag håller Shenmue-samlingen på behörigt avstånd tills jag vet.Taggar: meta

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 9 | nästa | sista

Våra skämsspel

17 aug 2017 15:4712

Alla gillar vi något som vi skäms lite för. Som är lite pinsamt...

Enklast vinner

28 jul 2017 10:043

Något historien lärt oss är att det är notoriskt svårt att spå...

Livet, spelen och samlingen

17 jul 2017 18:247

Att flytta är inte bara ett sätt att ta steg framåt i livet. Det...

Apokalypsen och vi

11 jul 2017 09:061

När VMA-larmet gick över Stockholms län häromkvällen påmindes jag...

Jag hittade ett kvitto...

24 jun 2017 08:1910

Åren går. Men spåren består. Webhallen har funnits länge, och det...

Mätta Sony, otillräckliga Microsoft och obegripliga Nintendo

15 jun 2017 15:256

E3 2017 kändes som något av ett mellanår. De jättestora...

Mer än en förlorad generation

23 maj 2017 21:121

Det svänger fort ibland. Jag minns när Nokia var mobiltelefonernas...

Var Kinect en katastrof?

18 apr 2017 16:274

I en intervju...

De var Microsoft och de skulle ta över allt

14 mar 2017 16:004

När den europeiska lanseringen av Xbox i dag fyller 15 år finns...

I det nya huset ska allt få plats...

25 feb 2017 19:167

Jag har nämnt det vid några tillfällen tidigare. Min spelsamling är...

De små spelen som räddar mig

23 feb 2017 14:520

En av årets största exklusiva spellanseringar, Guerillas Horizon...

Microsoft bör försena Scorpio

5 feb 2017 09:449

Kinda funny games har en...

Nintendos sista konsol

16 jan 2017 20:1025

Är Switch Nintendos Dreamcast? Inte i betydelsen den där maskinen...

Spela mer 2017

25 dec 2016 16:023

Vi brukar inte skriva önskelistor till varandra till jul. Däremot...

Länge leve vår hobby

16 dec 2016 18:324

Så här års sammanställs det listor över årets bästa spel - och årets...

15 år med Halo

15 nov 2016 09:220

Den 15 november 2001 lanserades Xbox i Nordamerika. Halo:...

Är Shadow of the Tomb Raider Laras nästa äventyr?

1 nov 2016 07:234

En Redditanvändare säger sig ha tagit en suddig bild av en slarvig...

Det kom ett spel i posten

27 okt 2016 19:362

Jag brukar aldrig vinna. Faktum är att jag, om man bortser från den...

20 år med Tomb Raider

25 okt 2016 20:420

För att fira att Tomb Raider fyller 20 år i dag den 25...

1 2 3 4 5 ... 9 | nästa | sista