Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I dag 19:09 Online: Nej

Enskede www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kan Sonic återuppstå?

Hans Li Engnell25 maj 2016 14:281549 visningarKommentera: 12 !

Jag växte upp med Sonic. Det var så jag blev Sega-fanboy i början av 90-talet. Jag älskade Mega Drive-spelen och än i dag kan jag plocka upp dem ibland och se hur bra de faktiskt är. Fortfarande.

De senaste 15 åren har varit bedrövliga. Sega har pumpat ut Sonic-spel och med undantag av ett litet fåtal, dit Sonic Generations onekligen hör, har det varit rena bottennapp. Bottensedimentet nåddes med Sonic Boom: Rise of Lyric.

Sonics officiella Twitterkonto utlovas nu att nästa spel minsann ska bli bra:

We solemnly swear we're up to something good.

Ett löfte, alltså. Av kommentarerna att döma är det många som tvivlar. Jag är en av dem. Det finns ingen anledning att ha stora förhoppningar på ett Sonic-spel i dagsläget.

Den 22 juli ska Sega ha ett event för att fira att igelkotten fyller 25. Jag hoppas att detta sammanfaller med en mer vuxen approach till arbetet med nästa Sonic-spel. Det får vara nog med tramset nu.

Jag har tidigare framfört åsikten att Sonic Team i praktiken borde kopiera Rayman Legends. Formatet borde fungera utmärkt för ett fartfyllt Sonic the Hedgehog-äventyr, och det skulle föra varumärket tillbaka till dess kärna som en gång i tiden var fart och spelglädje.

Kan Sonic återuppstå? Absolut. Frågan är bara om Sega är rätt företag att försöka.Taggar: Sega, Sonic

« Till bloggen

Kommentarer

Nom Anor25 maj 2016q

Det finns väl alltid en möjlighet, men som du skriver på slutet så har jag svårt att se att det händer så länge som Sega håller i tyglarna.

Jag höll krampaktigt kvar i Sonic i många år, men fattade ett beslut för några år sedan att bara släppa taget. Det har varit lite för många magplask för att jag ens ska orka hoppas på en värdig återkomst.

Tråkigt. :(

Anonym25 maj 2016q

Sonic Colours och Sonic Lost World hör definitivt till skaran bra Sonic-spel.

Och uppenbarligen finns det något väldigt uppskattat i Sonic Dash, som har legat på runt 14 miljoner spelare månatligen.

Jag vet inte riktigt vad som menas med "återuppstå", men Sonic har liksom aldrig försvunnit och det har alltid funnits ett eller annat "bra eller riktigt bra" Sonic-spel att tillgå.

Schizo_Deluxe25 maj 2016q

Får ju iaf upp lite hopp om att dom kan göra ett bra Sonic spel.
Sista jag spelade som jag gillade var Sonic generations till Dreamcast även om det hade svaga stunder med. Spelat några på ds och Wii/U men känns som om det gått på tomgång sista tiden.
Beror väl egentligen mest på om de vågar skeppa in pengarna som behövs för att göra ett nytt bra spel.

Hans Li Engnell25 maj 2016q

Legerdemain:

Jag vet inte riktigt vad som menas med "återuppstå", men Sonic har liksom aldrig försvunnit


Jag gissade att du skulle tipsa om Sonic Lost World. :-) Det jag menar med "återuppstå" är att Sonic, åtminstone för mig personligen trots att jag gillat Sonic sedan barnsben, mer eller mindre har dött. Kvaliteten har varit alldeles för ojämn, och låt oss vara ärliga: det mesta har INTE varit bra.

Schizo_Deluxe:

Sista jag spelade som jag gillade var Sonic generations till Dreamcast även om det hade svaga stunder med.


Du tänker på Sonic Adventure. Ja, det var ett spel som imponerade när det kom. Mest för att det var så förbaskat snyggt och för att det var SONIC I ÄKTA 3D!

Men ett särskilt bra spel var det egentligen aldrig. Jag vidhåller att Sonic gör sig bäst i två dimensioner och "fejk-3D" (tänk åter igen Rayman Legends).

Anders Eklöf25 maj 2016q

Big Red Button var onekligen inte rätt företag för att ett Sonic-spel. Vi får hoppas att de sköter utvecklingen av det på ett mer sansat sätt den här gången.

Vad jag förstått härstammar mycket av problemen i Sonic Boom från att det till en början utvecklades med Unreal-motorn till PS4 och Xbox One, men att det helt plötsligt under utveckligen blev ett Wii U-spel.

Hans Li Engnell26 maj 2016q

Big Red Button var nog inte rätt val, nej. Men som du skriver, Anders, förefaller det som att de inte riktigt fick de bästa förutsättningarna för att skapa ett bra spel heller.

Schizo_Deluxe26 maj 2016q

Hans Li Engnell:

Adventures


Jo, det jag tänkte på. Mmm, kan tänka mig att det är ett sånt där spel som inte har åldrats med värdighet, kanske 6 år sedan jag kopplade in dc och tvärtestade det. Blev mest house of the dead den gången.

Rayman lyckades ju verkligen med en revival av serien iom legends. De två spelen är 2d plattformaren som jag haft mest skoj med de sista åren. Hade också gärna sett Sonic i något liknande.

Bleatlessness26 maj 2016q

Tomb Raider var inte jättehett när det rebootades 2013. Idag nämns det i samma mening som Uncharted. Så visst kan det gå. Frågan är vad just Sonic skulle må bäst av. För i fallet Tomb Raider finns det andra vägar man skulle kunna gå med tyngre fokus på plattform istället för strid.

Legerdemain:

Sonic Lost World


Jag var inte helt överens med det, men det är definitivt en bra produktion och ett bra spel.

Schizo_Deluxe:

Mmm, kan tänka mig att det är ett sånt där spel som inte har åldrats med värdighet


Sonic Adventure var trasigt när det släpptes, men det vägdes då lite upp av att det var så sjukt ballt för sin tid. Sonic i 3D! Kolla grafiken! Det är så stort!

Idag när inget av det är coolt längre är det mest ett trasigt spel. Vilket är synd, för det har all potential att vara ett utmärkt Sonic-spel.

Odden27 maj 2016q

Jag tror mycket på den åsikt som Jim Sterling kom med: "Sonic nuförtiden är en serie med en förvirrad identitet. Det ska vara sidescroller, adventure game, trackrunner, fighting och allt däremellan. Istället för att luta sig tillbaka på den trygga identitet som Sonic varit så vill Sega bryta marker som dom inte har någon kunskap om. Varför gör dom inte som andra spel från nintendo exempelvis? Dom har gjort samma sak i generationer. Mario räddar peach och vi älskar det, Link räddar Hyrule och vi älskar det, Sonic springer snabbt och vi älskar det. Varför kan vi inte få det?" (Citatet är inte exakt)

Vi har såpass stor variation i spelvärlden idag att vem som helst skulle kunna hitta någonting som dom finner underhållande. Sonic behöver inte försöka så fruktansvärt för att hitta nya fans. De har redan en fanbase och den håller på att förtvina. Det är frågan om det inte är för sent.

lonian28 maj 2016q

Sonic advance var nog det senaste Sonic spel jag ärligt tyckte om.

Mattias Leisky30 maj 2016q

Jag håller, som kanske bekant, inte riktigt med dig angående Sonics form. Anser, med vissa undantag förstås, att han hämtat sig rätt bra efter vad jag anser vara hans absoluta bottennapp, Sonic 2006 (däremot håller jag med om att Sonic Boom var katastrofalt och i princip lika illa som 2006). Dock tror jag att det är väldigt svårt för Sonic att hämta upp sitt rykte. Såväl Sonic Generations som Lost World (och Sonic Colours) tycker jag är mycket bra. Men visst finns det skavanker då och då i framförallt 3D-banorna. De är dock mycket bättre än nu än tidigare och Lost World hade nog det perfekta konceptet för Sonic i 3D. Men så finns ju de är skavankerna där man på vissa platser kanske faller planlöst ut (eller dyl.). Och trots att man gjort mer rätt än någonsin så tror jag dessa skavanker uppmärksammas mer än det skulle gjort för en annan serie just för att det är Sonic ("man flyger FORTFARANDE ut helt planlöst" typ).

Personligen är jag själv lite inne på det som Odden säger. Problemet är att man inte riktar in Sonic åt något håll. Generations och Lost World var som sagt mycket bra spel. Men de är väldigt olika varandra. Detta kan ses som en styrka och ja - det är det. Men problemet är också att man aldrig riktigt arbetar upp ett koncept till perfektion. Båda spelen har rynkor som hindrar dem från att vara helt på topp. Men i och med att Sega hela tiden går åt olika håll börjar man aldrig jobba på dem.

Ett bra exempel på hur det kan gå när man faktiskt förbättrar ett befintligt koncept är Sonic 4 Episode 1 & 2. Nej, inget av dem var väl sådär värst förträffligt. Men tvåan är betydligt starkare tack vare att man tog sig tid att fila på det som inte fungerade i Episod 1. Just detta tänk önskade jag att man tog till sig när man arbetade med huvudserien.

Lemanic30 maj 2016q

Jag litar inte på Aaron Webber längre. Hans despotism har snabbt dragit ner Sonic ner i den nykonservativa smutsen inom gaming och avfärdar det med att han bara "underhåller" lite. Smaklösa transfobiska "skämt", sexistiska referenser till "friendzone" och "dakimakuras" samt en kraftigt white-washad definition av vad "kritik" är bådar inte gott om en franchise med en mångfaldig fanskara som försöker titta framåt och omfamna det nya. Så tyvärr jag tar hans ord med en stor skopa salt.

SEGA behöver drastiskt höja intelligens och empatikvoten på alla plan för att ro Sonic i hamn år 2016. Att regredera till Classic-fanboysens nivå är inte ett alternativ. Tyvärr.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.