Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I går 09:11 Online: Nej

Enskede www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

De var Microsoft och de skulle ta över allt

Hans Li Engnell14 mar 2017 16:002640 visningarKommentera: 4 !

När den europeiska lanseringen av Xbox i dag fyller 15 år finns det både anledning att skåla i något grönt och minnas hur allting började. Så här i efterhand är det egentligen ganska fantastiskt att vi i dag sitter och spelar på Microsofts tredje Xbox. Allt kunde nämligen ha tagit slut så mycket tidigare.

När Microsoft utannonserade sina planer på att ge sig in i konsolbranschen möttes de med enorm skepsis. Jag minns mycket väl den otämjda vrede som osade över insändarsidor och tidiga spelforum på nätet.

Reaktionerna bottnade i både en rädsla och en känsla av att mjukvarujätten bakom Windows och Excel aldrig skulle kunna ha något vettigt att tillföra. "De vill bara", som någon uttryckte det, "tjäna pengar" (som om Sega, Nintendo och Sony aldrig varit intresserade av detta).

Mångas skeptiska inställning hade mer med fördomar än en realistisk marknadsanalys att göra. Men det fanns en utbredd oro över att Microsoft skulle använda sina tveksamma affärsmetoder på just den bransch vi älskade så mycket, och att målet var att få monopol även på spelbranschen. Detta, antog många, skulle ske genom uppköp. Köpet av Rare tycktes senare bekräfta detta.

Efter Segas svanesång på konsolmarknaden, Dreamcast, välkomnade jag en ny aktör. Jag tyckte kort och gott att Xbox verkade spännande. Inte primärt för vad Xbox Live lovade för framtiden utan mer för att det var marknadens mest kraftfulla spelkonsol med en inbyggd hårddisk och att den verkade få ett bra stöd från Sega.

Så jag förbokade och cyklade till närmaste postombud för att hämta ut ett gigantiskt paket den där soliga dagen i mars. I det låg en Xbox, en DVD-fjärrkontroll, två spel och ett kvitto från Webhallen som avslöjade priset för kalaset: 6 700 kr.

Xbox kostade hiskeliga 5000 kr när den lanserades i Sverige. Att det inte ringlade några långa köer utanför butikerna var inte så konstigt. Super PLAY konstaterade att det hade varit en "lugn" lansering.

Väl hemma packade jag upp allt, försökte undvika att kolla på kvittot och fnissade gott för mig själv när jag såg hur oerhört stor Xbox var bredvid min lilla Dreamcast.

Det var ett grönsvart monster som Microsoft hade snickrat ihop. Uppenbarligen en konsol byggd snarare för att vara omöjlig att ignorera än att smälta in bland övrig elektronik i vardagsrummet.

Lanseringen i Europa blev ingen succé. Att PlayStation 2 för tillfället sprang ärevarv runt världen hjälpte knappast, men till råga på allt var prissättningen åt skogen. Snart insåg Microsoft sitt misstag. Bara veckor efter att Xbox nått butikshyllorna kapades priset med hela 1500 kr. Vi som hade köpt konsolen för lanseringspriset kompenserades med en handkontroll och två valfria spel.

Personligen tänker jag tillbaka på de där åren med rätt fina minnen, även om livet i övrigt var i kaos. Xbox var en välbyggd och gedigen produkt som aldrig krånglade. Spelupplevelser som Halo, konverteringen av Shenmue II och racingmästerverk som Project Gotham Racing 2, RalliSport Challenge 2 och Midtown Madness 3 gick varma hemma. Dessutom hade jag nu köpt min första DVD-spelare.

Xbox var Microsofts första försök. Allt gick förstås inte vägen. I Japan misslyckades de fatalt och spelutbudet bestod mestadels av action-, sport- och racingspel.

Någon ekonomi lyckades de aldrig få i projektet. Exakt hur många miljarder som förlorades på Xbox har Microsoft av naturliga skäl aldrig velat berätta, men det är många. Någon stor säljframgång blev den inte heller, men med sina drygt 24 miljoner sålda enheter lyckades Xbox åtminstone besegra Nintendos Gamecube, vilket väl får sägas vara något slags fjäder i hatten för en utmanare.

Framför allt blev Xbox en något dyrköpt inträdesbiljett på konsolmarknaden för Microsoft. Plötsligt hade de ett varumärke som folk köade i timtal för att få köpa.

Resten är, som det heter, historia. Vi vet att det inte blev någon monopolställning för Microsoft. De etablerade sig som en aktör men har inte vunnit någon generation sedan dess. Och de har, till skillnad från vad många trodde i början av 2000-talet, faktiskt bidragit till att utveckla spelbranschen på flera sätt.

Där och då, i mars 2002, var det inte lika självklart hur det skulle gå. Jag var övertygad om att jag spelade på framtidens spelplattform. Xbox var världens mest kraftfulla spelkonsol och den hade både hårddisk och ethernetkontakt för onlinespel. Men framför allt hade den Halo.

Framtiden var verkligen här på riktigt. Och den var målad i grönt.

Taggar: Xbox, spelhistoria, Microsoft

« Till bloggen

Kommentarer

|Berra|17 mar 2017q

Och idag känns det som MS är tillbaka på ruta 1, man har varken dom exklusiva spelen eller den bästa hårdvaran att skryta med. Både Sony och Nintendo kommer spotta ut egna speltitlar under året. Vi får se om MS får en boost av Scorpio men det är tveksamt om den inte kommer med ett par intressanta spel som utnyttjar hårdvaran. För 5 år sedan var MS och Xbox360 det givna valet men idag kommer det inte ens ut något exklusivt spel som man kan sälja konsolen med.

Hans Li Engnell17 mar 2017q

Ja, det är verkligen en scenförändring. En tråkig sådan. Xbox One är alls ingen dålig konsol, men den saknar identitet som de båda föregångarna hade. Halo och Gears är uttjatade, Microsoft är i akut behov av nya starka varumärken.

Scorpio tror jag inte kommer ge någon märkbar boost i försäljningen. Jag tror inte Microsoft räknar med det heller.

Batsugun17 mar 2017q

Hans Li Engnell:

En tråkig sådan. Xbox One är alls ingen dålig konsol, men den saknar identitet som de båda föregångarna hade.


Problemet är framför allt att Xbox One känns som en sämre / klenare version av Playstation 4. Det är två maskiner som inte kompletterar varandra särskilt bra (jämfört med t.ex. Switch eller Wii U), varav den ena är mycket sämre rent prestandamässigt.

Hans Li Engnell18 mar 2017q

Batsugun:

Problemet är framför allt att Xbox One känns som en sämre / klenare version av Playstation 4.


Jo. Men jag skulle inte säga att jag märker att Xbox One är "mycket sämre" än PS4. Det är faktiskt svårt att dra den slutsatsen när jag spelar spel som Forza Horizon 3 och Rise of the Tomb Raider. Däremot har den inga uppenbara styrkor gentemot PS4 - förutom en mycket bättre handkontroll, vilket gör att nästan alla multiformatsspel köper jag till Xbox One.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.