Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I går 08:21 Online: Nej

Tyresö www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Var Kinect en katastrof?

Hans Li Engnell18 apr 2017 16:273515 visningarKommentera: 4 !

I en intervju med IGN Unfiltered fäller Peter Molyneux sin dom över Kinect. Han kallar Microsofts rörelsekänsliga tillbehör för ”en katastrof”.

Uttalandet kan låta drastiskt, och det går att hävda att Molyneux knappast är rätt man att beklaga sig över produkter som inte riktigt lever upp till hypen. Men hans kritik är intressant eftersom den påminner oss om vad Microsoft lovade att Kinect skulle vara men aldrig blev.

Jag minns trailern som avslöjade Kinect, eller Project Natal som kameran hette då. Sloganen var ”You are the controller”. Trailern var väldigt cool, och eftersom vi inte visste bättre då trodde de flesta av oss att detta var precis vad vi skulle få. Att Kinect faktiskt skulle kunna prestera detta.

I verkligheten var precisionen långt ifrån så exakt som i den där trailern. Den kunde förstås inte alls höra var vi befann oss i rummet, och den kunde varken skanna föremål eller se spelaren var den än befann sig framför TV:n. Framför allt kunde den inte göra någonting så snabbt och sömlöst som vi fick se i trailern.

Lärdomarna från Kinect gjorde många av oss skeptiska när vi såg Microsoft visa upp den nya Kinectkameran tillsammans med Xbox One. Vi hade kort sagt lärt oss att det vi får se ibland har mer att göra med utvecklarens önskemål än vad produkten faktiskt klarar av.

Kinect visade sig vara väldigt känslig för avstånd. Det var därför vi tvingades möblera om vardagsrummet varje gång vi skulle spela. Att flytta vardagsrumsbordet för att spela Kinect Sports var väl OK, men att behöva flytta soffan för att fitnesspelet skulle fungera när jag låg på golvet gjorde att jag allt mer sällan orkade spela. Det blev för omständigt, och efter en tids användning började min Kinect att samla damm.

Det släpptes faktiskt en del bra spel till Kinect. Dansspelen, i synnerhet Dance Central 3, var utmärkta och detsamma gällde flera fitnesspel. Kinect Sports var som Wii Sports fast bättre. Men Kinect fungerade aldrig särskilt bra med mer traditionella spelupplevelser, vare sig racing-, fighting- eller actionspel gjordes rättvisa. Därtill var den alldeles för klen.

Tanken var att Kinect till Xbox One skulle lösa dessa problem. Men trots att Larry Hryb skröt om att den var så avancerad att den kunde se våra blodådror, lyckades Microsoft aldrig släppa några spel som visade vad den gick för och varför den var värd pengarna.

Det var som om de antingen hade tappat fantasi och intresse för nya Kinectspel eller helt enkelt gick all-in på de TV-funktioner som Kinectkameran kunde erbjuda (och som ingen efterfrågade). Efter Kinect Rivals blev det tyst, och nu har vi nästan glömt att Xbox One faktiskt lanserades med en Kinectkamera.

I dag är jag glad att trenden med det rörelsekänsliga spelandet är över. Det var några kämpiga år då E3 fullständigt togs över av galna och meningslösa presentationer av nya rörelsekänsliga spel och där spelbarheten kom i bakvattnet.

Nu har vi i stället gått in i nästa fas som känns lite som de där åren med Wii och Kinect: stora löften men högst tveksam leverans.

Nu kallas det VR.Taggar: Kinect, Xbox 360, Microsoft

« Till bloggen

Kommentarer

Daniel John Johnsson19 apr 2017q

Jag gillade Kinect. Det var ju aldrig ett alternativ för vanliga spel på samma sätt som andra satsningar men samtidigt tog det själva spela med kroppen-konceptet till en helt annan nivå än vad t ex Wii Sports någonsin gjorde (som ju ärligt talat var ett luftslott till spel).

Det Lilla Svinet19 apr 2017q

Jag minns första gången man såg projekt milo?
Då kan man snacka hype, sen så var det ju något som vi än idag är så pass långt ifrån att komma. Tror jag aldrig testat kinect, men alla dessa kontrolltyper har bidragit med något.

Kinects voicecontrol över Xbox Ones OS var ett smart drag som kan gynna upplevelsen.
Att Nintendo har lagt in motionkontroller i switchen och Wii Ut skapar även rum för spel som använder rörelsekontroller men endast som ett komplement. T.ex. att man kan lyfta upp en kista i det senaste zelda som sitter fast i marken genom att vifta upp kontrollen, känns otroligt intuitivt. Även möjligheten att sikta med gyro istället för spak.

Små detaljer som verkligen förstärker ens upplevelse.

lonian20 apr 2017q

Även ps3 hade pushat in motion controls lite varstans. Inte något jag sett på ps4. Saknar ds4 gyro? Smidigt i Zelda som sagt att sikta med pilbågen.

Cavecamper 5 maj 2017q

Ge det 7-10 år att riktigt bra eye tracking bli tillräckligt billigt för att börja lägga till i den tidens konsoler så kommer befolkningen att med nostalgi minnas alla tidigare besvär med att röja upp tillräckligt utrymme i vardagsrummet.
Bästa i första omgången med "du är kontrollen" var helt klart dansspelen ...Titta på försäljningslistorna sista sju åren.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.