Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I dag 08:21 Online: Nej

Tyresö www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Enklast vinner

Hans Li Engnell28 jul 2017 10:041463 visningarKommentera: 3 !

Något historien lärt oss är att det är notoriskt svårt att spå framtiden.

Nu när Nintendo Switch rullar fram i en framgångsvåg över världen har jag fått anledning att klia mig i huvudet och ifrågasätta mina tidigare förutsägelser (eller gissningar).

I ett inlägg med rubriken ”Nintendos sista konsol” (ja, rubriken blev bättre utan ett frågetecken), uttryckte jag mig skeptiskt kring Switchs chanser att bli en kommersiell framgång utanför Japan.

Jag hade en rad argument för min skepsis:

Switch är dyr. 3500 kr utan spel är mycket för en i grunden bärbar spelenhet, särskilt när konkurrenternas konsoler kostar en tusenlapp mindre inklusive spel.

Switch har begränsat tredjepartsstöd. Giganter som EA och Ubisoft har hittills mest utannonserat ett pliktskyldigt stöd.

Switch har mycket begränsat internminne. Denna begränsning gör det problematiskt att konvertera större AAA-spel.

Online. Nintendo har fortfarande ingen onlinelösning som på allvar kan konkurrera med Xbox Live och PSN.

Begränsat spelutbud från start. De tre största spelen i lanseringsfönstret är två Wii U-konverteringar och en ”halv” uppföljare till ett Wii U-spel.

Switch har väldigt dyra tillbehör. Slutkostnaden för en Switch blir ansenlig om du samtidigt vill ha en mer traditionell handkontroll.

Det sistnämnda var kanske inget tungt argument. Men de övriga fem trodde jag skulle hålla tillbaka potentialen för konsolen långsiktigt. Att Switch har rusat ut ur startgroparna har därför förvånat mig lite. Att den skulle lyckas i Japan var rätt väntat. Här finns allt japanerna gillar (spelen och portabiliteten) och givet framgångarna för 3DS i öst vore det snarast överraskande om inte många av dem köpte Switch.

Att så många européer och amerikaner har hängt på låset för att köpa en Switch har däremot överraskat mig. Det är förstås på tok för tidigt att utnämna Switch till en ny Wii, men de små tecknen på att något rätt stort är på gång finns där. Och då tänker jag inte på försäljningssiffror.

Dessa tecken är subtila men påminner mig ändå om tiden då Wii framgångsrikt bröt sig in i mainstreampublikens bubbla. Tecken som att folk i ens Facebookflöde som inte är traditionella gamers skriver att de köpt en Switch till sina barn efter månader av tjat. Eller att jag hör Switch nämnas på arbetsplatsen när folk står och pratar vid kaffemaskinen.

Kanske är det fel att se PS4 och Xbox One som konkurrenter till Switch över huvud taget. De är trots allt väldigt annorlunda plattformar och jag föreställer mig att de attraherar en annan målgrupp. Switch är förstås till för den som inte kan leva utan Nintendos spel, men den har också något som Wii U aldrig hade och som jag blir alltmer övertygad om är en viktig komponent för att lyckas på dagens marknad: enkelhet.

Wii levde på att den var enkel att förstå. På några få sekunder begrepp vi vad som var grejen med Wii. Kinect hade samma attraktionskraft (därmed inte sagt att alla spel som utnyttjade tekniken gjorde spelandet ett dugg enklare).

Med Wii U lyckades Nintendo krångla till både tekniken och budskapet så pass att det stötte bort folk. Microsoft gjorde något liknande med Xbox One i början – med nya Kinects röststyrning och att ”snappa” mellan spel och TV ville de lösa ett problem som ingen ens ansåg behövde en lösning.

Med PS4 satsade Sony på enkelhet. En väldigt traditionell konsol med en traditionell handkontroll. Visst, där finns både en kamera och en VR-hjälm för den som vill. Men du måste inte. Switch har visserligen sina Joy-Cons med så kallad HD-rumble. Men det är inte därför folk köper den utan för portabiliteten. Att kunna spela ett AAA-spel hemma och ta med sig denna upplevelse på bussen till skolan eller jobbet är en både enkel och rätt genial affärsidé.

Jag vill inte påskina att enkelhet är det enda som spelar roll. Självfallet är spelen väldigt viktiga, men som bland annat releasen av PlayStation 2 och 4 visade behövs inte alltid galet bra och efterlängtade spel direkt från start för att intresset ska nå kokpunkten. Att The Legend of Zelda: Breath of the Wild direkt på lanseringsdagen hjälpte Nintendo väldigt mycket är däremot obestridligt.

Inget av mina argument mot att Switch skulle lyckas var objektivt felaktiga. Men de var förstås baserade på förutsättningen att andra resonerade som jag. Vi människor värderar saker väldigt olika. Det som jag ser som dyrt respektive prisvärt behöver inte alls vara det för en annan. Det som är ett behov för vissa, som att spela på bussen, behöver inte locka andra.

Nintendo har en tydlig strategi: de släpper en spelenhet till ett relativt högt pris och avser att hålla detta pris uppe i flera år (så har de jobbat sedan Wii). De släpper nya spel i sina mest kända varumärken, vilket betyder att antalet spel är rätt få men tillfredsställer precis det kunderna efterfrågar. Och de skapar spel som i många fall är av en sort som går att spela om och om igen (tänk Mario Kart 8 och Splatoon). Detta är inte spel som spelas en gång för att läggas åt sidan. På så vis får de längre livslängd, vilket gör att det inte krävs nya spel varje vecka.

Det är spännande att vi i ännu en generation har denna bredd i utbudet. Här finns något för alla, och det kan inte vara dåligt för någon om vi har tre livskraftiga plattformar att välja på vid sidan om allt som erbjuds på mobilsidan.

Framgångarna för Switch så långt är bara att applådera.Taggar: Nintendo, switch

« Till bloggen

Kommentarer

Tobias Söderlund31 jul 2017q

Jag vet inte mycket.

Men jag tror att exakt vad som erbjuds på bred front är fullständigt irrelevant det som folk snävt efterfrågar just för stunden... och att det är det som dikterar utgången.

PS4 levde LÄNGE på vad som lovades skulle komma framöver. Inte vad som faktiskt fanns. Folk förväntade sig att alla stora utvecklare skulle hoppa på tåget och leverera gudomligheter, och så var det ju en naturlig fortsättning på den i sinom tid framgångsrika PS3.

Ställt sida vid sida sett till ALLT som erbjöds på PS4 respektive Wii U (i rå spelväg, gammalt som nytt) hade jag extremt svårt att se PS4 som ett vettigt alternativ... om det nu inte vore för vad som komma skulle.

Hade publiken applicerat samma resonemang vad gäller Wii U, om Nintendo inte schabblat bort marknadsföringens tydlighet och allt annat som sket sig, så hade det troligen blivit åtminstone lite av en självuppfyllande profetia som lett till att tredjepartare hoppat på tåget och saker och ting rullat på på ett helt annat vis än vad det nu kom att göra.

Men exakt vilka mekanismer som leder till vad är ju helt omöjligt att säga, speciellt när inte ens marknadsexperter tillsatta för att ta reda på just det å en professions vägnar klarar av detsamma.

Sedan har vi ju det där med att utgången dikterar historien, inte verkligheten nödvändigtvis. Som Saturn vs. Playstation. Spelutbudet till Saturn är i princip helt okänt för alla de som valde Playstation. Konsolen är inte mer än en parantes, i det stora hela, trots att utbudet (med japanska släpp inräknade) är stort, omfattande och kvalitativt.

Det är ju troligen extremt få som kommer se på Wii U som Nintendos magnum opus till konsol... likt jag gör. Även om jag har full förståelse för att den floppade.

För mig, sett till vad Switch erbjuder (eller, snarare... INTE erbjuder) finns det i nuläget ingen som helst rimlighet i att köpa konsolen annat än för vad jag hade köpt PS4 för.

Dvs.

Vad den skulle kunna erbjuda mig framöver om flertalet pusselbitar faller på plats.

Emuell Moon17 aug 2017q

Jag blev själv mäkta förvånad över Nintento's framgång med Switch. Direkt efter att Nintendo avslöjade priset i januari så kände jag att den skulle kosta mer än vad det var värt.
Hade fler tänkt som dig och mig så hade även Switch blivit en flopp. Som tur vad gör inte alla det.
Nu är även jag och min sambo ägare av en Switch och jag är väldigt nöjd. Dock har vi än så länge inte så många spel till konsolen men jag kommer köpa Skyrim senare när det har släppts.

Hans Li Engnell18 aug 2017q

Tobias Söderlund:

Men jag tror att exakt vad som erbjuds på bred front är fullständigt irrelevant det som folk snävt efterfrågar just för stunden... och att det är det som dikterar utgången.


Detta är en väldigt god poäng, och ditt exempel med PS4 stämmer förstås helt och riktigt. I mina ögon fanns det inte mycket som gjorde PS4 intressant under det första året. Releasespelen var rätt "meh", och det dröjde innan de började komma exklusiva spel värda investeringen. Ändå sålde den galet bra.

Jag köpte PS4 först efter ett knappt år (jag köpte Destiny-bundeln, vilket så här i efterhand visade sig vara något av ett misstag), och även då var det faktiskt mest en framtidsinvestering.

I fallet med Switch undrar jag dock om det inte är flexibiliteten som lockar. Kanske ännu mer än ett visst specifikt spel som kan tänkas komma i framtiden.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.