Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Hans Li Engnell

Registrerad: 16 jan 2002 18:10 Senaste besök: I dag 08:04 Online: Nej

Tyresö www.frispel.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

När uppföljare är onödiga

Hans Li Engnell 5 feb 2018 09:011735 visningarKommentera: 0 !

Spel har alltid varit en dyr hobby. När jag som tioåring köpte mitt första TV-spel för egna pengar landade det på 428 kr. Det var mycket pengar för 25 år sedan.

Sonic 2 gav sannerligen valuta för pengarna, och genom åren har spelen blivit både större och längre. Ingen kan påstå att spel som The Witcher 3 och GTA V inte ger tillbaka bra per investerad krona.

Men det finns något jag stör mig på, och det är stressen i att få ut uppföljare till spel som egentligen inte alls behöver ersättas av ett nytt spel under överskådlig tid.

Microsoft är stora syndare i denna mindre ädla konst. De har under denna generation gett ut ett nytt Forza varje år. Xbox One lanserades med Forza Motorsport 5, en kompetent racingsimulator (i brist på ett bättre ord) som kändes lite som mellan generationer. 2014 var det dags för Forza Horizon 2, året därefter Forza Motorsport 6, sedan Forza Horizon 3... Och så har det fortsatt. Sålunda räknar vi alla med ett Forza Horizon 4 nu under 2018.

Att släppa årliga uppdateringar av FIFA och NHL är en sak. Även om det förstås vore möjligt att möta alla årliga lagförändringar genom simpelt dlc i fjolårets version, är båda serierna storsäljare som EA naturligtvis vill hålla levande genom årliga releaser. Det är så de tjänar pengar.



Fört ett racingspel finns inte det behovet. Forza Horizon 3 har fått flera alldeles utmärka dlc som visar hur det går att förlänga livet på ett spel. Både vinterbanorna i Blizzard Mountain och det fenomenala Hot Wheels har gjort att FH3 nästan känns som ett nytt spel. Variationen är makalös, men den förutsätter att spelet i grunden är brett och tilltalande.

Nintendo har förstått det här. I stället för att släppa Mario Kart 9 till Switch släppte de en konvertering av Wii U-spelet Mario Kart 8. Billigare, förstås. Men också en sorts markering mot att alla spel faktiskt inte behöver uppföljare vart och vartannat år (då var ändå Mario Kart 8 tre år gammalt när Deluxe kom till Switch).

Det hänger förstås också en hel del ihop med vilken hållbarhet ett spel har, men såväl Mario Kart som Forza är spel som i mitt tycke kan spelas år ut och år in.

Kanske är det likadant med Microsofts Forza-serie som det är med EA:s sportspel: att det inte är lönsamt att hålla ett spel levande i flera år med dlc och att det är riktiga uppföljare som folk vill ha.

Jag är förstås själv medskyldig till detta, för visst kommer jag köpa Forza Horizon 4 direkt när det släpps. Å andra sidan hade jag helt ärligt varit lika nöjd med att bara få mer dlc till mitt nuvarande spel. Strukturen och grunden finns ju redan där, det behövs bara mer innehåll.

Detta är ingen uppmaning till bojkott av uppföljare, långt därifrån. Däremot funderar jag ofta över om den eller den uppföljaren egentligen var nödvändig just nu, om den över huvud taget tillför något.

Lite så känns det när jag sätter mig ned med Forza Motorsport 7. Det är inget fel på det här spelet. Men jag hade i ärlighetens namn lika gärna kunnat spela del 6.Taggar: Forza, Xbox One, Nintendo, Mario Kart

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.