Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I dag 12:00 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Topp 10 - C64 / AMIGA

Oskar Skog23 jul 2009 15:221383 visningarKommentera: 39 !

I det senaste numret av LEVEL skriver jag om Commodore.

Det är en rätt personlig berättelse. Alldeles sann. Så som jag minns den. Man vet ju aldrig riktigt.

I samband med det här listar jag dom tio bästa spelen till C64 och Amiga. Det är dom spel jag tycker att man måste ha testat, om man växt upp utan Commodore är det här tio spel man behöver för att förstå.

Många av spelen var givna på listan, andra fick jag gå tillbaka till och spela om, för att se om dom verkligen var bra, för att kunna ta ett beslut om dom skulle få vara med, fortfarande. Några föll bort, andra upptäckte jag igen.

Jag tänkte att vi kunde ta topplistorna här, så att ni som inte läst får chansen nu.

Här är 20 spel ni kan upptäcka.

Som alla bra topplistor börjar dom naturligtvis bakifrån och räknar ner.

TOPP 10 - C64

10. Hover Bovver (Llamasoft)

Jeff Minter skapar ett spel som går ut på att klippa gräs. Man blir jagad av grannen (det är hans gräsklippare). Att köra över blommor är ingen bra idé, för då blir trädgårdsmästaren arg. Om man blir tagen förlorade man gräsklipparen och var tvungen att gå till någon annan granne för att låna deras. De blev också lite arga.

9. Elite (Firebird)

David Braben och Ian Bell skapar ingenting mindre än ett helt universum där man kan handla med varor, åka genom rymden, hjälpa militären, bli pirat, allt man kan drömma om och lite till. Elite presenterade något som än idag kan inspirera till storverk. David och Ian är inte vänner längre, men de kommer alltid att ha det här kvar.

8. International Karate+ (System 3)

Archer Maclean skapade ett fightingspel men istället för att låta två spelare slåss mot varandra introducerade han den geniala idén att alltid ha minst en AI-kontrollerad karaktär med i slagsmålet, vilket betyder att det alltid finns tre karaktärer på skärmen. Också berömt för den hemliga knappen som gjorde att karaktärerna tappade byxorna.

7. Paradroid (Graftgold)

Man är en robot ombord på ett rymdskepp, fullt av andra robotar. Man måste stoppa dem, förstöra deras robotsjälar och själv avancera vidare genom däck efter däck efter däck... Andrew Braybrook skapade spänning ur en minimalistisk design och det var med hjärtat i halsgropen som man sökte genom skeppet.

6. Wizball (Sensible Software)

Wizball är fullt av idéer. Man är en trollkarl som måste få tillbaka färgen till världen och man snurrar (där hastighet på rotationen bestämmer farten) runt genom ett tvådimensionellt landskap och skjuter fiender som förvandlas till färgdroppar som man samlar. Med uppgraderingar, ett smart tvåspelarläge och en känsla att dö för visar Sensible Software att de är att räkna med.

5. Boulder Dash (First Star)

I Boulder Dash är man Rockford som gräver sig genom grottsystem i jakt på diamanter. Boulder Dash är ett pusselspel där man behöver tänka på hur man rör sig, stenar faller, fiender rör sig i gångarna man själv skapat och där faror lurar överallt. Boulder Dash har en strålande design och en perfekt balans i förhållandet mellan risk och belöning.

4. Bubble Bobble (Software Creations)

Bubble Bobble är baserat på Taitos arkadmaskin och versionen till C64 kanske saknade några färger, men det var något man glömde snabbt när två spelare tillsammans arbetade sig genom banorna samtidigt som man bråkade om skatterna. Ett av de absolut bästa plattformsspelen man kan hitta.

3. Turrican 2 (Factor 5)

Ett actionspel i 2D som gör saker på C64 som man inte trodde var möjliga. Den audiovisuella upplevelsen är total, actionmomenten tar aldrig slut och man får nya vapen under tiden man springer omkring i en fantastisk bandesign. Manfred Trenz var redan en kultfigur efter The Great Giana Sisters, med Turrican 2 fick han hjältestatus.

2. M.U.L.E. (Ozark Software)

Att The Sims finns är det här spelets fel. Will Wright dedikerade det spelet till Dani Bunten, skaparen av M.U.L.E. Det är ett strategispel för upp till fyra spelare där man tävlar om makt och pengar på en främmande planet. Det handlar om att ta land, odla den och bäst hantera sina resurser. Och auktionsmomentet kan döda den bästa vänskap på riktigt, något som måste upplevas.

1. Archon (Free Fall)

Tänk dig ett schackbräde. På varje sida, en armé av soldater. Två spelare som trängs bredvid varandra framför tv:n. Pjäserna hade sina bestämda regler och förflyttningar. Man flyttade en pjäs sedan var det motståndarens tur. När man hamnade på samma ruta förvandlades spelplanen, de båda pjäserna hamnade i en arena och plötsligt får man direkt kontroll och rörelsefrihet och möts i strid där bara den starkaste och smartaste spelaren kan vinna. Rundan över, tillbaka till brädet. Resultatet: ett av de bästa multiplayerspel som skapats.

---

Topp 10 (Amiga)

10. Gravity Power (Jens Andersson & Jan Kronqvist)

Jens och Jan gjorde en inofficiell uppföljare till spelet Gravity Force (med namnet Gravity Force 2). En Thrust-kopia för två spelare. Amiga Power (en engelsk speltidning) såg spelet, förstod storheten i det och beställde en ny version. De fick Gravity Power som de sedan gav bort via disketten som följde med tidningen. Amiga Power hade, som vanligt, rätt.

9. Knights of the Sky (Microprose)

Att det inte görs fler flygsimulatorer som placerar spelaren i Första Världskriget är konstigt. Flygplan byggda av papper och trä som inte flög särskilt bra och med kulsprutor som inte direkt skjuter exakt när man vill är ett fantastiskt bakgrundsmaterial för ett spel. Inte för att vi behöver fler spel när Knights of the Sky redan fångar känslan av panik perfekt.

8. Jet Strike CD32 (Rasputin)

Det är fult och amatörmässigt programmerat med en hel del fel och brister. Det är i 2D med en kontroll man lär sig att hata. Det är... åh, alldeles underbart. Jet Strike CD32 är ett flygspel i 2D där man har mängder av olika flygplansmodeller och vapen, man sprider död från luften, gör akrobatiska konster och exploderar i ett hav av eld och man tröttnar aldrig.

7. Wizkid (Sensible Software)

Sensible Software presenterar uppföljaren till Wizball och världen blir aldrig riktigt sig lik igen. Wizkid får Warioware att verka mentalt stabilt. Det är ett... plattformsspel? Nej, det är inte riktigt rätt. Det är något helt unikt som presenterar en värld lite som man gissar att Monty Python skulle ha gjort om de hade utvecklat spel.

6. Rainbow Islands (Ocean)

Gulliga och färgglada karaktärer dödar gulliga och färgglada fiender med... REGNBÅGAR. Som man kan gå på. Och därför klättra högre och högre upp i fantastiska banor som är fulla av kärlek och sanning. Det här är världens bästa plattformsspel.

5. Another World (Delphine)

Eric Chahi var lite före sin tid. Med Another World skapade han ett spel med ett filmiskt berättande, en helt egen atmosfär och en värld som ingen glömmer. Ett av få västerländska spel som verkligen influerat den japanska spelbranschen, där Fumito Ueda inspirerades av det under utveckling av Ico och där Suda 51 kallar det för sitt favoritspel. Man förstår honom.

4. D/Generation (Mindscape)

Det isometriska perspektivet och den speciella grafiska presentationen ger D/Generation en helt egen atmosfär. Men det är för berättandet och de många pusslen som man fastnar för världen som byggs upp i ett höghus där något företag har idéer om framtiden som någon måste stoppa. Någon som du.

3. Exile (Audiogenic)

Det finns flera versioner av Exile, men den absolut bästa är originalversion av spelet till Amiga 500. Ett actionäventyr i en värld med fysiska lagar, med jetpack och överraskningar är Exile en klassiker och om det hade släppts till Super NES eller Megadrive hade många, många fler upptäckt spelet och fortfarande skrikit om dess storhet. Som jag gör.

2. Cannon Fodder (Sensible Software)

Sensible Software skapar ett (rätt gulligt) strategispel med högt tempo som visar bättre än någon annan media att krig är fruktansvärt meningslöst. Och att det kan vara något av det roligaste man kan ha framför en tv. Det går inte en dag utan att jag önskar mig Cannon Fodder Online till Xbox Live Arcade och/eller Playstation Network. Snälla, snälla, snälla. Kom igen Jon Hare, vad skulle du annars göra?

1. Sensible World of Soccer (Sensible Software)

Ett fotbollspel ur fågelperspektiv som inte på något vis kan kallas realistiskt blir på något sätt den bästa porträtteringen som någonsin har gjorts av sporten. Det är inte verkligt men det känns så. Det finns ingen naturligt förklaring till det, det är bara att acceptera att Sensible Software visste någonting om fotboll och hur man gör det som ett spel för att det ska fånga fantasin som ingen annan utvecklare har förstått än.

« Till bloggen

Kommentarer

Oskar Skog23 jul 2009q

Sorry, av någon anledning publicerades den här två gånger, en gång utan bilder och massa fula urls.

Det här är rätt, välkomna.

Redfoxe23 jul 2009q

International Karate+ har jag aldrig provat. Ganske dags någon dag :P. Cannon Fodder är made of awesome!

Benny Holmström23 jul 2009q

Commodore-listan saknar World Games!

Oskar Skog23 jul 2009q

Hurvilo:

Commodore-listan saknar World Games!


Winter Games var närmast.

PC-Spelare23 jul 2009q

Jag blev så vansinnigt arg på kontrollerna i Another World när jag senast försökte spela igenom det, så jag har svårt att acceptera spelet på listan pga det.

Sen vet jag ju att det var en helt annan femma när spelet var nytt och fräscht.

Oskar Skog23 jul 2009q

PC-Spelare:

Jag blev så vansinnigt arg på kontrollerna i Another World när jag senast försökte spela igenom det


Ja, det kan vara lite frustration, men det störde mig inte då och jag kan inte säga att det direkt stör mig nu heller.

PC-Spelare23 jul 2009q

"Ja, det kan vara lite frustration, men det störde mig inte då och jag kan inte säga att det direkt stör mig nu heller."

Jag avundas dig isåfall, för spelets kvalitéer i övrigt blundar jag verkligen inte för.

Sitter och funderar på om jag själv saknar något spel i din lista, men jag tror att vi har haft diskussioner om top 10 för Amiga förut, så jag hoppar över den biten.

Det är ju svårt att ha något annat än respekt för en lista som innehåller spelen på plats 8, 4, 2 och 1.

Man kanske skulle försöka sig på Exile-remaken igen förresten?

Vargavinter23 jul 2009q

Jag rekommenderar alla att prova "The Detective Game" till C-64. Det är ett peka-klicka spel där man ska lösa mord på en mansion. Och ju längre tid det går ju fler dör. Man kan t.om dö själv.

http://www.lemon64.com/games/screenshots/full/d/detective_ga...

Oskar Skog23 jul 2009q

PC-Spelare:

men jag tror att vi har haft diskussioner om top 10 för Amiga förut,


Antagligen :)

McNilsson23 jul 2009q

Men hallå, vart är Supercars (2) och Ports of Call? Underbara Amiga-spel ju! [smile]

Prisen23 jul 2009q

Knights of the Sky hängde sig alltid efter några banor när jag spelade det :(

EvoL_23 jul 2009q

Så många spel som saknas!
Defender of the crown och Pinball dreams till Amiga är de första jag kommer att tänka på. Who dares wins och Commando till C64.
Var det medvetet att utelämna spel som även fanns till NES och liknande?

Oskar Skog23 jul 2009q

EvoL_:

Defender of the crown


Fast det är ju inte bra. Det var snyggt, för sin tid, men bra? Nä.

Hade en kompis, som inte nämns i artikeln, som var helt galen i DotC. Han hade ingen Amiga, men han köpte spelet, och så kom han till oss och ville spela det.

Vi var rätt grymma mot honom. Lät honom svettas, "ja du ska få spela snart" och så gick timmarna medan han satt och väntade bredvid, snällt.

Och när han fick spela mobbade vi honom eftersom spelet inte var särskilt bra. En serie minispel, liksom, som inte var bra någonstans.

Pinball Illusions var nära att ta sig in på topp 10.

EvoL_:

Var det medvetet att utelämna spel som även fanns till NES och liknande?


Nä.

PC-Spelare23 jul 2009q

"Fast det är ju inte bra"

Det var ju godkänd underhållning, men också ett spel man kunde spela sig mätt på ganska fort. Det har ingenting på en top 10-lista över Best of teh Amiga att göra.

"Men hallå, vart är Supercars (2) och Ports of Call? Underbara Amiga-spel ju! "

Ports of Call är ett av de där spelen som var tokroliga fram tills dess att man upptäckte brister i spelbalansen. När man väl lärt sig rutterna, så var det ju ofta ingen idé att köra något annat än de två-tre bästa, och vips så var utmaningen borta.

Aftonstjaerna23 jul 2009q

Som bubblare vill jag själv lägga till det bästa Amigaspelet, Benefactor :)

Oskar Skog23 jul 2009q

Aftonstjaerna:

Som bubblare vill jag själv lägga till det bästa Amigaspelet, Benefactor :)


Det var rätt underhållande, men jag tyckte aldrig att det var mer än ok. Fina animationer, dock.

Micke_Sju23 jul 2009q

Skitbra initiativ Oskar. Personligen så saknade jag ett par spel på Amiga listan. Men Smaken är som baken, plus att det är såklart svårt att få in 10 spel när man egentligen vill klämma in 50 ;).

Ett gäng personliga favoriter jag eventuellt hade klämt in är: Wings, Alien Breed, Dune 2, Flashback.

Veckans doldis: North&South (en liten pärla) ;)

I vilket fall, mera Amiga (C64 också för all del) :)

Skål

Oskar Skog23 jul 2009q

Micke_Sju:

plus att det är såklart svårt att få in 10 spel när man egentligen vill klämma in 50


Det är absolut ett problem :)

North & South var roligt, vill jag minnas.

PC-Spelare23 jul 2009q

"Flashback"

Som vanligt med det är ju problemet att spelet inte alls är roligt när man kommit ur den inledande djungeln.

mitran24 jul 2009q

Tror jag hade alla de C64 speleni den listan +50 spel till . Minns att Ny mans dator ( i Kristianstad ) sålde nästan alla sina C64 spel till mig 1992-3 tror jag det var, 50 spel för 500kr ( Sparade i hop 500 kr tog n'stan 1 år lol och gick ner o köpte c64 spel ) Mamma var inte glad dock var jag mycket glad :P .
Massor av timmar framför min c64 och min brors Amiga 500 som barn , jup Det var min far och brors fel att jag blev gamer. Fick c64 av min far och min bror lät mig lira A500 spel när han inte var hemma.
Detta fick mig att skaffa en Cd32 med Jet Strike.
För att sedan skaffa en A1200T
Kul lista oskar dock har jag missat
4. D/Generation är det lönt att fixa fram ?

EvoL_24 jul 2009q

Defender of the crown kanske inte var så bra ändå, men jag minns att det var rätt imponerande då.

North and south var kul, hade glömt bort det totalt!

EvoL_24 jul 2009q

Kom på en C64 klassiker till som bara måste nämnas också:

Paperboy

Helt klart ett av de C-64 spel som känns mest C-64 på något sätt. Det och Spy hunter kanske.

Oskar Skog24 jul 2009q

mitran:

4. D/Generation är det lönt att fixa fram ?


Ja, det är deffo värt.

Anonym24 jul 2009q

Vargavinter:

The Detective Game


Ja, faktiskt helt galet läckert för sin tid. Har klarat det, rentav, och hur svårt det än är stundtals så är det klart mer logiskt än många andra samtida (eller lite senare) alternativ.

McNilsson:

Supercars 2


Ett spel som jag faktiskt tycker är snudd på ospelbart idag som följd av den totalt urusla bilduppdateringen.

McNilsson:

Ports of Call


Inte spelat så mycket, men de flesta som spelat det säger att man knäcker spelmekaniken fullständigt när man kommit på vad som är mest lönsamt, och att det då inte finns någon anledning till att fortsätta spela.

EvoL_:

Defender of the crown


Kan inte yttra mig så mycket om vad jag tycker om spelet, men det går inte att förneka att det var en av dessa titlar som visade vilket powerhouse Amigan var. I och för sig var Shadow of the Beast också tekniskt briljerande, men spelet i sig var ju skräp. Tyvärr.

EvoL_:

Pinball dreams


Oskar Skog:

Pinball Illusions


Som jag sade tidigare, Slam Tilt. Fast det är ju bara mitt tycke och smak, och dessutom hade alla lämnat det sjunkade skeppet redan när Slam Tilt släpptes. Inte direkt en titel som definierade Amigan så mycket som den bara gjorde ett redan befintligt koncept lite mer perfekt.

EvoL_:

Commando


Men hur bra spel är det egentligen? För mig är Commando en klassisk melodislinga klistrad över ett väldigt ointressant spel.

Aftonstjaerna:

Benefactor


Under andra omständigheter hade jag kanske gillat detta. Jag gillar ju trots allt grafiken. Och musiken. Och kontrollen. Men... jag gillar absolut inte nivådesignen. Blir galen på den, och ibland tycker jag det är extremt svårt att se vad man skall göra eller hur man skall gå. Trial and error av absolut värsta sort (ja, man kan absolut uppskatta denna sort av trial and error och ha hedern i behåll, men jag gör det inte) där de längre nivåerna kan kvaddas fullständigt de sista skälvande sekunderna... och då blir det bara till att spela om allt igen... och riskera att göra bort sig ännu en gång... och få spela om allt igen... osv. Usch.

Micke_Sju:

Alien Breed


Gauntlet för Amiga-generationen? Rätt ospelbart idag, om man frågar mig, ifall man satsar på multiplayer. Hur lätt hänt som helst att två spelare hamnar på varsin sida av skärmen, delad av en oigenomtränglig vägg... oförmögna att ta sig loss... och då är det bara att trycka escape och börja om. Ack så arg jag blir på detta spel idag. Aaaaah.

Micke_Sju:

Dune 2


Om man accepterar begränsningarna spelet har... och har i åtanke att spelet faktiskt är designat utifrån dessa begränsningar och skulle bli patetiskt enkelt om det lät en exempelvis markera flera gubbar/fordon på en och samma gång... så... ja, då tycker jag helt klart detta känns relevant. Dock är det ju väldigt kort, och svårighetsgraden skjuter i höjden efter bara ett par uppdrag. Ett barn av sin tid, onekligen.

Anonym24 jul 2009q

Vet inte riktigt vilka spel jag hade velat ha in på en liknande lista.

Kandidater skulle vara:

Turrican 2 till Amiga, för det spelet var det som fick mig att få tilltro till plattformsspel på datorer på allvar.

Eye of the Beholder 2, för att det var det spel som fick mig att älska just denna typ av spel. Anar att Black Crypt skulle kunna vara en seriös konkurrent, men det har jag inte spelat så mycket nog.

Gloom för den extremt lågupplösta pixelfest det faktiskt är, för dess co-operativa spelläge samt riktigt underhållande nivådesign. Bästa Wolfensteinklonen jag någonsin spelat, och ett av extremt få 3D-spel till Amigan som lyckades få till det hela vägen från början till slut.

Dune för dess intressanta kombination av realtidsbaserad strategi och äventyr.

Lemmings, Oh no! More Lemmings samt Lemmings 2: The Tribes för att det är en trio pusselspel som fått mina små gråa att frivilligt jobba så mycket att det är sanslöst.

Monkey Island 2: Le Chuck's Revenge för att det tillsammans med Day of the Tentacle enligt mig utgör den absoluta toppen av äventyrsspelen av peka och klicka-snitt.

Slam Tilt för att det är det bästa 2D-baserade flipperspel jag någonsin spelat. Så mycket som händer på borden, så kul med de interaktiva sekvenserna uppe i poängtavlan, så mycket annat som gör att jag har svårt att slita mig när jag väl påbörjar en runda.

Rod Land, Arkanoid och Pang för att det är tre av de absolut fräschade arkadkonvteringarna som någonsin gjorts till Amigan. Otroligt bra spel, i otroligt bra versioner.

Project X, Super Stardust samt Battle Squadron: The Destruction of the Barrax Empire för att det är tre fullständigt olika SHMUP:s (ett trial & error-baserat horisontalt scrollande, en asteroidsklon på steroider och fantastiskt läcker grafik samt ett arkadinspirerat vertikalt scrollande) som gör det mesta snäppet bättre än de flesta andra liknande titlarna till Amigan.

Lite mindre potentiella skulle väl vara R-Type 2, som dras med lite väl störande slowdowns, Civilization som jag spelat sönder och samman, Bill's Tomato Game för att det är ett pusselspel som engagerar... samt några ytterligare titlar som jag inte kommer på för tillfället.

Det är rätt otäckt hur många bra spel det faktiskt finns till Amigan, men däremot är det rätt uppenbart att de flesta inte var Amiga-exklusiva. Atari, DOS och andra plattformar (ibland konsol) fick i de flesta fall smaka på varianter av spelen.

Oskar Skog24 jul 2009q

Legerdemain:

Kandidater skulle vara:


Det som var närmast Amiga Topp 10, och som när jag började var överygad om att det skulle finnas med, var Super Skidmarks.

Och det är fortfarande bra, men inte riktigt så vackert som jag mindes i mitt huvud.

Anonym24 jul 2009q

Oskar Skog:

Och det är fortfarande bra, men inte riktigt så vackert som jag mindes i mitt huvud.


Super Skidmarks har alltid varit roligt... men jag tycker det har känts lite... tomt på innehåll... lite statiskt. Aldrig dåligt, men kanske ett spel som lovade mer än det levererade. Hade gärna fått komma ytterligare ett spel i serien som gjorde något mer av det som fanns tillgängligt... fast jag kanske bara aldrig gått in på djupet av spelet, jag vet inte.

Listade för övrigt inga av de titlar som redan finns med på din lista. Cannon Fodder och Sensible Soccer (någon version) känns rätt givna... osv.

PC-Spelare24 jul 2009q

Leger: Rodland är väl kanske kompetent utvecklat, men det är väl knappast underhållande nog för att komma med på en sådan här lista. Eller?

Anonym24 jul 2009q

PC-Spelare:

Leger: Rodland är väl kanske kompetent utvecklat, men det är väl knappast underhållande nog för att komma med på en sådan här lista. Eller?


Det beror ju lite på vad listan skall representera.

Jag tycker att Rodland är supermysigt, och kan man tycka att Rainbow Islands är värt att komma med på listan ser jag inte riktigt vad som hindrar Rodland att göra ett litet besök.

Menar, här handlar det ju om kärlek. Om titlar som varit relevanta i helhetsbilden av Amigan som speldator, och den bilden ser ju olika ut för i princip varje individ som närmat sig datorn... vissa titlar kan man nästan ta för givet... men vissa andra inte.

Tycker exempelvis själv att Rainbow Island känns mer logiskt placerat på C64-listan än på Amigalistan, men gemensamt de båda titlarna emellan är att de saknar en stor del av det som gör att arkadversionen höjer sig ett snäpp över sina konkurrenter. Dessa två datorversioner är nedbantade versioner, och saknar nästan en tredjedel av originalets nivåer (och framförallt allt pusslande som krävs för att man överhuvudtaget skall få en chans att se dessa nivåer).

Oskar Skog24 jul 2009q

Legerdemain:

och kan man tycka att Rainbow Islands är värt att komma med på listan ser jag inte riktigt vad som hindrar Rodland att göra ett litet besök.


RAINBOW ISLAND >>>> rodland :)

(jag är faktiskt inte säker på om jag någonsin testade Rainbow Island till C64)

Anonym24 jul 2009q

@Oskar Skog

Nu har jag i och för sig aldrig sagt att jag inte tycker Rainbow Islands är det bättre spelet... för det gör jag, egentligen... :D

Vad jag menar är bara att smaken är som arslet... tudelat.

Anonym24 jul 2009q

@Oskar Skog

Minns fortfarande när jag köpte Rainbow Islands till Commodore 64 i en butik här i Umeå. Bubble Bobble var vad som fick mig att börja spel på allvar, och när 'uppföljaren' kom inom räckhåll för mig så är det en underdrift att säga att jag blev lyrisk.

Rusade hem och spelade, spelade lite till och spelade ännu mer. Spelade som om det inte fanns någon morgondag, och sedan spelade jag ännu lite till.

Rainbow Island är ett fruktansvärt bra spel, kanske ett av de bästa Taitio någonsin gjort... men jag kan inte låta bli att tycka det är synd att Amiga-versionen, som egentligen skulle bli precis lika omfattande som arkadversionen, blev ganska så rejält nedbantat bara för att utgivarna tyckte att 2 disketter blev en för dyr historia.

Oskar Skog24 jul 2009q

En sak som jag kan gå med på att Amiga-listan saknar är grejer som Monkey Island och Beneath a Steel Sky.

Men även om jag gillar dom mycket är jag mer en arkadkille, och även om jag skrattat 1000 gånger åt Guybrush gör jag det mer när jag tittar på någon annan spela det än när jag gör det själv.

Fook30 jul 2009q

Bättre sent än aldrig att ge sig i kast med detta blogginlägg?
Fokuserar på Amiga listan då jag själv aldrig ägde en C64.

Bra lista, jag har inte provat alla spelen. Exile har jag läst om i level tidigare (?) och det verkar coolt. Jet Strike och D/Generation har jag aldrig sett. Jag skulle dock känt mig tvungen att släppa in Monkey Island oavsett preferenser.

Jag oroade mig mot slutet av listan då inte ett endaste sportspel förekommit - men där kom det! Första platsen är odiskutabel i mitt tycke. (Även om senare sensible world of soccer såklart är snäppet bättre med förfinad kontroll och karriärläge - men det är väl detta spel du menar?)

Spel jag tycker är riktigt bra än idag som inte är med på din lista:
Battle Squadron, Super cars 2, Railroad Tycoon, Pirates!, Chaos Engine, Speedball 2, Wings, Moonstone, North & South

Tyvärr så går Syndicate och Dune 2 segt som det segaste segheten... men innovativa var de.

Oskar Skog30 jul 2009q

Fook:

Även om senare sensible world of soccer såklart är snäppet bättre med förfinad kontroll och karriärläge - men det är väl detta spel du menar?)


Ja :)

Fook:

Jag skulle dock känt mig tvungen att släppa in Monkey Island oavsett preferenser.


Jag vet inte om jag skrivit det här i kommentarerna tidigare, men jag tyckte det var roligare att se någon annan spela Monkey Island än att göra det själv. Därför är det inte med.

Fook:

The Chaos Engine, Speedball 2,


Båda två ligger precis utanför.

EvoL_18 aug 2009q

Har precis läst artikeln i senaste Level. Väldigt fint skrivet och antagligen din bästa text jag läst. När kommer boken förresten?

Oskar Skog18 aug 2009q

EvoL_:

När kommer boken förresten?


Boken är släppt.

Finns som gratis nedladdning bland "mina filer". All information finns här:

http://loading.se/blogg.php?user_id=12&blogg_id=15550

EvoL_:

och antagligen din bästa text jag läst.


Tack, tack :)

Tobias Söderlund21 jun 2017q

Känner du att listan fortfarande är representativ för vad du känner?

Oskar Skog21 jun 2017q

Mer eller mindre.

Jag skulle antagligen inte ha med Jetstrike längre, byta plats på Another World och D/Generation. Små saker.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.