Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I går 22:00 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En sajt om spel på internet

Oskar Skog 8 nov 2012 09:402085 visningarKommentera: 9 !

En sajt om spel på internet - om arbetet med Loading
En bloggserie om att arbeta med en sajt om spel på internet.
#1 - recensioner
#2 - swag

I den tredje delen av den här serien tänkte jag prata om klicken.

En sajt om spel på internet lever och dör på klicken. Och på att du kommer tillbaka hit.

Och klickar.

(Och reklamen, men det kommer jag att ägna en egen del åt i den här serien.)

Det absolut lättaste sättet att få klick är genom att uppdatera sajten (om spel på internet) med nyheter.

Så att det ser ut som om det händer något. Besökare som kommer hit några gånger om dagen ska se att det finns en rörelse. För då kan något fånga personens intresse.

Få dem att stanna kvar.

Det handlar lika mycket om den tillfälliga besökaren som dig, du som har skapat ett konto för att vara med här på Loading.

Om du tittar i onlinelistan här på Loading kan du, oavsett när du trycker, se hur det alltid är fler tillfälliga besökare än inloggade. Det är dom osynliga. Dom är lika viktiga.

Här på Loading är det jag som faktiskt får en lön för mitt arbete. Alla andra i redaktionen arbetar gratis. De gör det på sin fritid. När de kan.

Och är det något man inte kan kräva av människor (som har liv) är det att dom ska uppdatera en sajt (om spel på internet) med nyheter in absurdum.

Det är alltså det jag gör.

Nyheter.

Det är lätt att hata nyheter. Det är lätt att bli trött på "ett datum för en teaser för en trailer om ett spel".

Det är inte superkul.

Men det ger klick.

Och jag tror också att det kan skapa bra debatter. Det är därför alla nyheter (och allt vi publicerar utanför bloggarna) också hamnar i forumet. Så att vi ska kunna diskutera det tillsammans.

Vara upprörda ("ett datum för en teaser för en trailer om ett spel, fräscht Loading!"), trötta ("vad har det här med spel att göra"), rättvisemärkta ("nu måste ni göra en nyhet om Android också!"), uppgivna ("Aftonbladet-rubrik ju!") och så vidare.

Det är värt det.

För någonstans finns alltid chansen att debatten mellan oss, mellan dig, mig och alla andra, gör det värt det.

Jag tror på dialog.

Vi har gjort oss skyldiga till rubriker som jagar klicken. Men det tillhör inte det vanliga. Den kanske mest förekommande rubriken som ni kan läsa bland nyheterna här är "ny trailer från spel X".

Tittar man genom nyhetsarkivet ser man faktiskt att den stora delen av rubrikerna är informativa snarare än att försöka lura dig (ibland kan jag dock inte låta bli):

Men att bry sig om dom här klicken ger oss också möjlighet att göra andra, smalare, saker. Som att lägga tid på Hotline Miami. Som att recensera Hatoful Boyfriend. Eller Thirty Flights of Loving. VVVVVV. Etcetera.

Eftersom den här serien handlar om sanningar kommer här en till: man måste vara bred för att kunna vara smal.

Var kommer då nyheterna ifrån?

INTERNET.

Vi skapar inga egna nyheter här på Loading (det händer i alla fall väldigt sällan). Vi får dom via pressmeddelanden, via andra sajter, via (och det här är den bästa nyhetskällan för spel på internet, eftersom det är ett extra filter på nyhetsflödet och eftersom det är tusentals användare som letar och hittar information för att dom vill snarare än någon trött nyhetsskribent på en sajt som helst vill göra något annat) Neogaf.

Varför skapar vi inga egna nyheter?

För att sånt tar tid.

Och det är bara jag som har den tiden.

Men jag behöver skapa nyheter så att folk klickar.

Ser ni var det här är på väg?

Om vi hade kunnat lägga X antal timmar på att någon i redaktionen kunde ägna sig åt grävande journalistik för att hitta intressanta, spännande, intelligenta och nya vinklar på spelindustrin skulle vi naturligtvis göra det.

Man får vad man betalar för.

Vad betalar du för Loading?

(Och nu tittar jag lite extra på dig som adblockar.)

Det här är naturligtvis inte menat som en ursäkt. Jag säger inte att det är ditt fel. Det är verkligheten.

Vi pratar om olika sätt att hitta andra vinklar. Allt från dom roliga (vi tycker det i alla fall), som "årets bästa spel"-serien till att vi ska försöka göra fler intervjuer med (till exempel) indieutvecklare. Vi diskuterar idéer, bollar förslag och ibland är det något som fastnar.

Men det är sånt som tar tid.

Stuart Campbell skrev något sant i en artikel från 2011.

"Speljournalister ger en service till de som betalar för den, och det är inte läsarna längre".

Det här är sant för en sajt om spel på internet.

Nu menar jag naturligtvis inte att jag får min lön från utgivare.

Men det är därför vi jagar klicken. Därför vi har reklam.

Internet är en pågående kamp om att locka besökare, om att hitta dom där extra klicken, om att få sajten att växa och bli större.

För om vi blir större kan vi bli smalare.

Att jag har ett arbete där jag faktiskt får en lön för att sitta på en sajt om spel på internet är inte alls självklart.

Det kan säkert låta som en dröm för många.

Sitta på Loading och få betalt. Jag klagar inte. Jag gör det här för att jag älskar det. Inte att skriva varje nyhet, det finns tillfällen när jag är trött, men att interagera med er.

Jag brinner inte för "ett datum för en teaser för en trailer om ett spel".

Men det ger mig samtidigt möjligheten att fortsätta diskutera på en sajt om spel på internet.

Det ger mig möjlighet att utforska andra möjligheter att skriva om spel.

Det gör det värt det.

Det kräver naturligtvis en del. Jag arbetar hemma. Varje gång jag slår på datorn finns det arbetsuppgifter. Varje gång jag sitter här händer det något.

Internet har inga arbetstider.

Och det är inte så att jag kan stänga av och gå hem klockan 16:30.

Jag är redan hemma.

Det finns alltid något nytt att skriva en nyhet om. Och om inte jag gör det, här på Loading, kommer någon annan att göra det någon annanstans.

Och då går ni dit.

Det handlar om klicken.

Om ni har några frågor i det här ämnet är det bara att ställa dom i kommentarerna. Om ni har önskemål om vad den här serien ska ta upp är det bara att skriva det i kommentarerna.

Och så ses vi där.Taggar: Loading, recensioner, embargo, texter, redaktionen, arbete, klick, reklam, swag, bakom kulisserna

« Till bloggen

Kommentarer

Jelly 8 nov 2012q

Otroligt intressant!
Tror verkligen det där med att vara bred för att kunna vara smal stämmer.
Att ni skriver på svenska är ju ytterligare ett lager på det hela, finns det ens en marknad för att skriva och bli rimligt kompenserad för en professionell speljournalistik på det svenska språket?

Jag kan tänka mig att man kan komma undan med att vara nischad och smal om man skriver på engelska till en internationell publik, men skriver man på svenska så måste man kanske fånga den där breda målgruppen.

Oskar Skog 8 nov 2012q

Jelly:

finns det ens en marknad för att skriva och bli rimligt kompenserad för en professionell speljournalistik på det svenska språket?


Inte utan att sälja massor av reklam för väldigt mycket pengar, om man nu tänker sig att hela redaktionen här skulle ha ekonomisk ersättning.

Eller så skulle vi få ha en väldigt liten redaktion :)

qbicfeet 8 nov 2012q

Okej då, du har övertygat mig

Oskar Skog 8 nov 2012q

<3

Johan Olander 8 nov 2012q

<3

somditthusdjur 8 nov 2012q

Det risiga med Loading är att sidan är långt ifrån anpassad för äldre datorer. Det laggar verkligen satan, och laggar satan än värre om inte Adblock är igång.

:(

Oskar Skog 8 nov 2012q

somditthusdjur:

Det risiga med Loading är att sidan är långt ifrån anpassad för äldre datorer.


Reklamen gör väl sitt till.

Det är som att surfa hit från mobiler/tablets, som jag gör ibland, vilket inte är den bästa upplevelsen.

Johannes Flyckt 9 nov 2012q

Jag antar att det kanske kommer mer info om detta under reklam-avsnittet, men jag frågar ändå.
Ger annonserna mer intäkter om man enbart klickar in på dessa och länkas vidare till respektive försäljningssida, fast att man inte köper något från sidan?

Isåfall kan man ju göra det till en vana att alltid klicka på t ex annonsen i "Detta är en annons, fortsätt till Loading" innan man gör sina dagliga Loading-besök.
Som en god gärning liksom!

qbicfeet 9 nov 2012q

Johannes Flyckt:

Isåfall kan man ju göra det till en vana att alltid klicka på t ex annonsen i "Detta är en annons, fortsätt till Loading" innan man gör sina dagliga Loading-besök.


Tanken är god, men jag tror tyvärr att det skulle skapa mer problem än vad det löser. Google AdSense och liknande brukar vara rejält petiga med att man absolut inte får uppmana folk till att klicka på annonser och om det märker av regelbundna klick finns det antagligen en risk att deras sensorer reagerar och loading-gänget får massa extrajobb.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.