Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I dag 20:45 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Jävla gummi

Oskar Skog28 feb 2014 11:155139 visningarKommentera: 39 !

Det är konstigt hur en kontroll som gör så många rätt kan göra ett så här stort fel.

Det är konstigt att Sony inte har sagt ett ljud om det, för det här är inte bara jag, det här händer många.

Och om det inte redan har hänt dig, granska gummit på den vänstra analoga spaken lite närmare. Se om den inte känns lite annorlunda mot den högra.

Något, någonstans, har gått fel. Om det är i blandningen av gummit eller i stresstester av kontrollen har jag ingen aning om.

Jag vet det här.

Jag har spelat sedan 1978.

Jag har aldrig varit med om något liknande, och då har jag haft en del kontroller. Jag har slitit ut kontroller också, men då har det tagit flera år och ett aggressivt beteende.

En Dual Shock följde med PS4. Den andra köpte jag separat, en vecka senare.

Det var i november.

Nu är det snart mars.

Dom här överlever inte till sommaren.









Taggar: PS4, Sony, PS Vita, Gaikai, Mark Cerny, Kaz Hiraz, Shuhei Yoshida, Dualshock, PS Plus

« Till bloggen

Kommentarer

Lutfi28 feb 2014q

Har bara haft mina kontroller i en månad men jag ser dock inga slitage än så länge. Dock börjar jag fundera på att investera på dessa gummi som man kan sätta på spakarna efter ha läst inlägget.

Oskar Skog28 feb 2014q

Lutfi:

Har bara haft mina kontroller i en månad


Jag tror att jag började se tendenser till det här efter knappt två månader (ungefär samtidigt som L1 började fastna på en av dom), sedan har det bara fortsatt, sakta men säkert.

Man ska inte behöva köpa ett skydd att sätta på en ny kontroll.

Det Lilla Svinet28 feb 2014q

Trist och höra. Tyckte just att spakarna var det som var så otroligt skönt på kontrollen.

8bitninja28 feb 2014q

Första fadäsen Sony.

elbryan28 feb 2014q

hur fan ska det bli när man börjar spela trials? hela dosan blir småflis då.

Anonym28 feb 2014q

om Jag var du skulle jag gå och kräva två nya på garantin direkt!

Oskar Skog28 feb 2014q

Zcooper:

om Jag var du skulle jag gå och kräva två nya på garantin direkt!


Jag tänkte börja samla på dom, så att jag kan vara med i Gaminggrannarnas Spelsamlare i framtiden ;)

elbryan:

hur fan ska det bli när man börjar spela trials?


Ja, det är inget jag ser fram emot.

Det spel som har spelats mest har varit Fifa 14 (och antalet gånger man använder högerspaken på det är rätt begränsat) och i det spelet byter man riktning en hel del.

Libeck28 feb 2014q

Du styr för mycket åt vänster! Det ser man ju tydligt!
Du får börja styra mer åt höger så att slitaget blir jämt fördelat över hela.
Jag har spelat varje dag sedan release (nåja, nästan ivarjefall) och jag styr åt alla håll och min spak är finfin :D

Albin Mobäck28 feb 2014q

Illa. Inte märkt något på min dosa, men ska ta en ordentlig titt när jag kommer hem.

Har Sony gått ut med att de åtgärdat problemet?

Oskar Skog28 feb 2014q

Libeck:

Du styr för mycket åt vänster!


Med tanke på man byter mål i halvtid i Fifa 14 så styr exakt lika mycket åt båda hållen! :D

Albin:

Har Sony gått ut med att de åtgärdat problemet?


Dom har inte direkt bekräftat att det finns, bara att det går att byta trasiga kontroller på garantin.

Anders Eklöf28 feb 2014q

Jag har använt min PS4a alldeles för lite för att det där ska hända...

Oskar Skog28 feb 2014q

Det är svårt att se i början, men här är ett bra exempel.

Den vänstra analoga spaken på den här bilden börjar få en annorlunda textur än den högra.

Johannes Flyckt28 feb 2014q

Anledningen till att slitaget är till vänster måste väl bero på att den största belastningen sker där då den delen är närmare tummens "rot".
Och anledningen till slitaget överhuvudtaget är väl helt enkelt för att Sony har valt att använda en uppstickande kant som fångar upp allt tryck.
Vet inte hur har gått för kontrollerna till Xbox, men det ser ut som att det är en mjukare övergång till deras kanter.

En miss i designen från Sony helt enkelt. Man tycker ju att sånt borde upptäckas vid diverse laborationer.

Oskar Skog28 feb 2014q

Johannes Flyckt:

Och anledningen till slitaget


Ja, jag tror att du har helt rätt i dom antagandena.

Johannes Flyckt:

Man tycker ju att sånt borde upptäckas vid diverse laborationer.


Johannes Flyckt:

Man tycker ju att sånt borde upptäckas vid diverse laborationer.


Det beror väl på hur stresstestet är utformat. Om det är en robotarm som snurrar runt på dom analoga spakarna åt olika håll i en evighet kan dom ha varit fixerade vid toppen av spaken, så att det aldrig blev den typen av friktion mot gummit som det blir med tummen.

Johannes Flyckt28 feb 2014q

Teori nr 2:
Det är ett medvetet val för att sälja fler kontroller.

Lite som att Apple valt att göra sina telefoner av glas.

Johannes Flyckt28 feb 2014q

Oskar Skog:

varit fixerade vid toppen av spaken


Mycket möjligt! Tydligt exempel på att teori och verklighet inte riktigt stämmer överens :)

Q_ken28 feb 2014q

Troligen pga undermålig kvalité på gummit i kombination med Sonys övertro på symmetrisk placering av spakarna...

Spanjoar28 feb 2014q

Samma har hänt mig!

Anders Eklöf28 feb 2014q

Johannes Flyckt:

Vet inte hur har gått för kontrollerna till Xbox, men det ser ut som att det är en mjukare övergång till deras kanter.


Gummit på en av mina 360-kontroller har lossnat helt och hållet...

elbryan28 feb 2014q

jag tror det beror på att gummit är för mjukt. det till tex. 360 kontrollen känns hårdare tycker jag.
jag antar att det är ett problem som sony redan håller på att lösa.

Oskar Skog28 feb 2014q

elbryan:

beror på att gummit är för mjukt


Ja, det är mycket mjukare än på många andra kontroller, det är nästan så att man kan ana en flexibilitet om man drar tummen över det.

Men det är ändå märkligt om det inte bara rör sig om en dålig gummiblandning på X antal kontroller. Det borde ha märkts, någonstans, tänker jag.

Även om debugkontrollerna inte såg likadana ut.

Gurgel Brannare28 feb 2014q

Har hänt liknande på en 360 kontroll och en GC kontroll för mig, dock efter X antal år... Inga tendenser på PS4an än men ska hålla under uppsikt.

elbryan28 feb 2014q

Oskar Skog:

det är nästan så att man kan ana en flexibilitet om man drar tummen över det.


ja jag reagerade på det direkt, får hoppas att de fixar det snart.

Jimmy Seppälä 1 mar 2014q

Min vänstra spaks gummi har börjat spricka längst ner :(

littlejay 1 mar 2014q

Kommer ihåg att jag reagerade på att Sony tog bort motsvarande nedsänkningar i styrspakarna när dom uppgraderade sin ursprungliga PS1 Dual Analog Controller och lanserade första Dual Shock-kontrollen. Tyckte det var dumt eftersom nedsänkningen gjorde att man inte gled av spakarna lika lätt när man spelade fingersvettiga precisionsmoment. Kanske var detta anledningen. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_Analog_Controller

Oskar Skog 1 mar 2014q

littlejay:

Kanske var detta anledningen. :)


Om jag minns rätt var spakarna på den första DS helt gjorda av samma material.

På dom (och även på DS3, till exempel) här ligger det ju ett extramaterial ovanpå hårdplasten och det är den som lossnar.

Libeck 1 mar 2014q

Av nyfikenhet, vilken del av tummen använder ni när ni spelar, alltså hur långr upp eller ner på tummen har ni kontaktytan mot spaken? (höll på att skriva staken...hade blivit en helt annan diskussion)

Själv använder jag nog tummspettsen vill jag tro...

Oskar Skog 1 mar 2014q

Libeck:

vilken del av tummen


Jag finner att jag lättare "glider runt" på topparna av dom analoga spakarna på DS4 i jämförelse med andra kontroller och i takt med att ytan slits ner blir den än mer halkig.

Så jag får justera mitt grepp, oftare.

Oskar Skog 1 mar 2014q

littlejay 1 mar 2014q

Oskar Skog:

Om jag minns rätt var spakarna på den första DS helt gjorda av samma material.


Jag ville egentligen mest förhala tråkigt jobb och nostalgiskryta om att jag minns den nästan bortglömda Dual Analog Controller och till och med spelade med den, så det här är egentligen ett helt tråd-orelevant inlägg där jag mest raljerar för mig själv om gamla kontroller, men nu när du nämner material vill jag minnas att spakarna till DAC var rätt hårda till skillnad från DS-kontrollerna
.
Wikipedia säger följande om spakmaterialet på DS och DAC:

[quote=http://en.wikipedia.org/wiki/DualShock]Like its predecessor, the Dual Analog controller, the DualShock has two analog sticks. However, unlike its predecessor, the DualShock's analog sticks feature textured rubber grips instead of the smooth plastic tips with recessed grooves found on the Dual Analog controller's analog sticks.[/quote]

Låter logiskt att gummit tillfördes för att ge grövre textur och därmed bättre tumgrepp, men jag tyckte att plastspakarna med nedsänkningarna var tillräckligt bra som dom var. Jag kan dock minnas fel, Oskar och säkert fler med honom tycker ju tydligen att man lättare glider med tummen på DS4-spaken även fast den har en nedsänkning (har ej testat DS4 själv) och det kan ju också vara anledningen till att Sony ändrade den designen när man gick från DAC till DS. Oavsett så tror jag att även de första DS-kontrollerna hade spakar av plast med ett gummihölje på toppen, tror det skulle bli för mjukt och för mycket friktion i spakens "kulled" om man bara använde gummi.

Min alldeles färska teori till varför DS4-kontrollerna inte håller måttet är att när man går från att ha en kudde av gummi på spaken likt DS1-3, till att bara ha en tunn "hinna" som på DS4, så blir gummilagret så tunt att det inte kan motstå de krafter som uppstår när tummen maler gummit mot den underliggande hårdplasten.

Om vi ska vara lite lösningsorienterade så är ju några alternativ
1) att Sony finner en bättre fördelning mellan plast och gummi
2) att de tar fram en starkare gummiblandning
3) att de går tillbaka helt till plast men ger plasten högre friktion ovanpå spakarna
4) att de helt enkelt ändrar utformningen på spakens topp.

Libeck:

vilken del av tummen använder ni när ni spelar


Jag använder delen mellan den yttre tumleden och tumavtryckets "mitt", det blir mest avslappnat eftersom att jag kan hålla tummarna raka. Man skulle nog få bättre precision om man använde tumspetsarna, men det innebär att jag måste böja tumarna vilket gör att jag får tum-motsvarigheten till musarm om jag spelar ett tag.

PlasmaLeif 1 mar 2014q

Jag är tydligen en mästare på att slita ut kontroller så det här kommer antagligen bli ett stort problem för mig när jag skaffar mig en ps4. På alla mina 360 kontroller blev spakarna slappa som tusan och på några av mina ds3 kontroller blev spakarna typ sega och kunde fastna i vissa lägen.

Oskar Skog 1 mar 2014q

littlejay:

Oskar och säkert fler med honom tycker ju tydligen att man lättare glider med tummen


Fast det har inte med nedsänkningen att göra, det är texturen på materialet.

Jag glider inte alls på samma sätt på 360-spakarna, till exempel.

Gurgel Brannare 1 mar 2014q

Hur är lagarna ang. garanti på sånt här? Om problemet uppstår för mig vill jag nog förhala ett byte tills Sony har fixat skiten. Är det 2 år?

Oskar Skog 1 mar 2014q

Gurgel Brannare:

Hur är lagarna ang. garanti på sånt här? Om problemet uppstår för mig vill jag nog förhala ett byte tills Sony har fixat skiten. Är det 2 år?


Jag vet inte, men det går på samma garanti som andra saker du köper.

Jag var inne på Gamestop idag för att fråga om dom hade några sådana där små "gummipluttar" att sätta ovanpå spakarna.

"Är det till PS4?" frågade han.
"Ja", sa jag.

Dom har haft "många kunder" som varit inne med sina DS4-kontroller med samma problem (och L1-R1 som fastnar, men det går att fixa rätt lätt).

Är man tillbaka inom 30 dagar, som jag förstod det, får man byta sin kontroll där på plats. Annars ska den skickas till Sony och så tar det längre tid.

Jag brukar inte spara på kvitton till kontroller.

lonian 1 mar 2014q

http://www.kontrolfreek.com/

Jag rekommenderar sniper versionen som min kompis köpt.
Själv kör jag på Classic varianten. Får bättre precition när man spelar fps spel. Antar att de förhindrar att gummit släpper också, men det var inte därför jag köpte mina.

Gurgel Brannare 1 mar 2014q

lonian:

Jag rekommenderar sniper versionen som min kompis köpt.
Själv kör jag på Classic varianten. Får bättre precition när man spelar fps spel. Antar att de förhindrar att gummit släpper också, men det var inte därför jag köpte mina.


Lol, är det på riktigt? Bättre precision för att spaken är högre :) Okej att det blir lite hävstångs effekt men det känns som spakarna har en viss höjd där utvecklarna avvägt komfort och sväng radie eller vad man ska kalla det.

lonian 1 mar 2014q

elbryan:

jag antar att det är ett problem som sony redan håller på att lösa.


Om det kommer ut ny kontroller hoppas jag den kommer ha möjlighet till att stänga av lampan.

lonian 1 mar 2014q

Gurgel Brannare:

Lol, är det på riktigt? Bättre precision för att spaken är högre


Jag kan bara säga vad jag tycker, och med sniper spakarna ovanpå känns det mycket skönare att spela. Det tycker jag personligen.

elbryan 4 mar 2014q

lonian:

Om det kommer ut ny kontroller hoppas jag den kommer ha möjlighet till att stänga av lampan.


ja det skulle inte vara helt fel.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.