Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I går 21:12 Online: Nej

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Rockstar är bättre än alla andra

Oskar Skog21 nov 2014 18:224684 visningarKommentera: 22 !

"Vet du vad jag gillar med GTA, pappa?"

Vi spelar Grand Theft Auto 5 på PS4 och jag vet inte om jag vågar säga "nej" för svaret kan handla om ond bråd död.

Men om jag var så feg skulle jag aldrig få något material till bloggar.

"Nej?"
"Att staden är så verklig."

Vi har precis låst upp Trevor och har nu tillgång till alla tre karaktärerna i spelet. Det är ungefär så långt vi kommer att bry oss berättelsen.

"Du får inte titta nu", sa jag, när kameran skulle byta vinkel och ta oss från Michael och Franklin till Trevor.

Jag hade ett minne om vad som händer när man hittar Trevor.

"Varför?"
"Dom sexar."
"Det har jag redan sett på Youtube, pappa."

Allt det som jag försökte skydda honom från för ett år sedan är tillgängligt på andra ställen.

Och jag kan inte vara överallt.

Vi spelar väldigt lite uppdrag. Vi spelar allt det andra som finns i Grand Theft Auto 5. Dom där berättelserna som vi hittar själva.

(Rockstar är inte så bra på berättelser själva.)

Nu har vi alla karaktärerna för det.

"Vi måste spela dom som dom är", säger han.
"Hur är dom?"
"Michael får inte göra något dumt."
"Okej."
"Franklin är cool."
"Vad gör man då?"
"Man glider."

Jag är inte säker på hur man gör det.

"Vet du hur han kan bli coolare?" säger han.
"Nej."

Han kör Franklin till en frisör.

"Blir man cool om man har skägg?" säger jag.
"Ja."

Jag försökte låta bli att raka mig under movember. Det kliade förskräckligt. Jag klarade nio dagar.

Jag är inte cool längre.

Inte heller stickig.

Kan pussas utan skavsår.

"Och Trevor?" säger jag.
"Trevor ..."
"Ja."
"Han är galen."
"Vad får man göra då?"
"Vad man vill."

Vi har alltid hittat på saker tillsammans. Från godnattsagorna när han var mindre till äventyren på stranden, i skogen, på gården.

När vi fantiserar nya mönster på vardagen.

Tillbaka, framåt.

"Vet du vad jag gillar med GTA, pappa?"
"Nej?"
"Att staden är så verklig."
"Hur menar du?" säger jag.
"Staden är så levande", säger han.

Jag minns Little Computer People till C64. När jag satt där framför den lilla tv:n på mitt rum och försökte få mannen i huset att göra som jag ville genom att skriva vad han skulle göra. Han ville sällan samma saker som jag.

Han, den lilla mannen som uppfann The Sims, var rätt krånglig och ignorerade mig och mina önskningar.

(Det var lite som att vara förälder, alltså.)

Men känslan av att det fanns en värld där i tv:n var så stark, det kändes som liv och jag kan fortfarande minnas nätterna där i pojkrummet.

Jag tror det handlar om känslan av att upptäcka. Av att se något för första gången, något som kanske ingen annan har sett.

Det är det spel handlar om: att resa till platser som inte finns.

Som blir verkliga ändå.

Jag undrar om någon är bättre än Rockstar på att skapa det. Los Santos känns som en verklig plats. Och Rockstar förstår, som ingen annan, att miljön kan vara en karaktär.

Ubisoft har, till exempel, byggt Paris i Assassin's Creed Unity med en fantastisk detaljrikedom. Med vykortsvackra bilder.

Men staden i det spelet är ett bakgrundsbrus. Jag springer omkring i semesterbilder. Det är Instagram som spel.

Den staden blir aldrig riktigt min.

Rockstar gör något annat, dom bygger en plats som känns verklig, oavsett om den någonsin funnits eller inte. Det som händer i den är inte på riktigt, men om man stannar upp och inte följer spelreglerna börjar man hitta detaljer som bara syns för dom som inte har bråttom.

Och i den kan man hitta upplevelser som känns personliga.

Jag tror inte att någon är lika bra på att skapa den känsla som Rockstar.

(Det skulle vara That Game Company, då.)

Att Rockstar gör en öppen värld med en detaljrikedom som linjära spel inte klarar av att visa är naturligtvis imponerande, men det slutar inte där.

I ett linjärt spel blir berättelsen aldrig min. Visst kan jag bli engagerad i den, i berättandet, i speldesignen, men det är en styrd upplevelse.

Jag känner för att någon vill att jag ska känna.

Dom manipulerade tårarna.

(Och jag vet allt om att ljuga fram en berättelse. Det spelar aldrig någon roll om det är sant, bara att läsaren tror på orden, på det som står.)

I Grand Theft Auto 5 är jag inte marionetten. Det är ingen som styr mig. Spelet (och Rockstar) ger mig ett förtroende att hitta min egen väg.

Rockstar har gjort mer än ett spel.

Dom har byggt en värld.

Tillbaka, framåt, längre.

"Vet du vad jag gillar med GTA, pappa?"
"Nej?"
"Att staden är så verklig."
"Hur menar du?" säger jag.
"Staden är så levande", säger han.
"Vad gillar du mest med staden?" säger jag.

Han tittar på mig som om jag borde ha fattat det för länge sedan.

Det har jag, så klart, för jag känner precis samma sak.

Men jag vill ha hans ord.

"Att den är min", säger han.

Den är min med.

Den är vår.

Vi spelar bara i det nya förstapersonsperspektivet.

"Vi borde göra Youtube-filmer", säger han.
"Vad skulle dom heta?"
"Mitt liv i GTA", säger han.
"Det är ett bra namn."
"Ja."

Han tar kontrollen.

Det är hans tur.

"Vem ska du vara nu?" säger jag.
"Trevor", säger han.

Ond bråd död.Taggar: Grand Theft Auto 5, GTA, Rockstar, #allaspelar

« Till bloggen

Kommentarer

Licker21 nov 2014q

Hur gammal är sonen?

Oskar Skog21 nov 2014q

Licker:

Hur gammal är sonen?


Han är elva år.

GTA är ett av dom där spelen vi alltid spelar tillsammans, för det finns (nästan) alltid något att prata om.

Vi är båda rätt överens om att det här är världens bästa spel.

Anonym21 nov 2014q

Vart är Youtube filmerna?

Oskar Skog21 nov 2014q

armstrong:

Vart är Youtube filmerna?


Vi har inte gjort några än!

Jag är inte riktigt säker på att det är den bästa idén.

Anonym21 nov 2014q

Oskar Skog:

Vi har inte gjort några än!

Jag är inte riktigt säker på att det är den bästa idén.


As bra idé ju, kan ju inte bli sämre än Pewdiepie i alla fall.

Oskar Skog21 nov 2014q

armstrong:

As bra idé ju, kan ju inte bli sämre än Pewdiepie i alla fall.


Vi kan nog konstatera att "Mitt liv i GTA"-idén är "något inspirerad" av alla filmer med Stamsite och "My life in Minecraft"-serien (som är en av pojkens största hjältar).

Problemet är, naturligtvis, att jag inte riktigt tycker att man bör placera en elvaåring framför en kamera.

MADSTALIN21 nov 2014q

Oskar Skog:

Han är elva år.


Oj, min gissning låg på typ 7, 8, med tanke på hur han pratar (om det inte är jättedramatiserat). Mitt minne av hur de flesta killar var när man var 11 var väldigt mycket mer fula i mun och kunde redan allt om allting. Vissa hade ju redan rökt sin första cigarett och "knullat" (haha!) för att de var "så coola".

Sen så växte jag upp i en storstadsförort också, kanske blir en otrolig skillnad då.

Din son prickade ju helt och hållet vad som gör att GTA är överlägset sina konkurrenter iallafall.

Martin Barreby21 nov 2014q

Altså. Älskar det här! :)

Hur mycke hänger en 11-åring med i storyn aon framförs på engelska?
Han har ju verkligen prickat in karaktärsdragen. :)
Iofs. Så spelar ju röstlägen och kroppsspråk in mycket förstås men ändå!

MADSTALIN21 nov 2014q

Martin Barreby:

Hur mycke hänger en 11-åring med i storyn aon framförs på engelska?


Jag kunde hänga med i Final Fantasy VII som 8-åring (även om det gick sjukt långsamt och ledde till att jag låg flera år före mina klasskamrater på engelskalektionerna) och då fanns varken röstskådisar, ansiktsuttryck eller tydligt kroppspråk.

Underskatta inte 11-åringar! Haha.

Oskar Skog21 nov 2014q

MADSTALIN:

(om det inte är jättedramatiserat)


Det är förenklat, för när man är elva är det så mycket som händer runt omkring, hela tiden :)

MADSTALIN:

kanske blir en otrolig skillnad då.


Han skulle inte ens få för sig att påstå att han hade "knullat" eftersom det är, typ, "det äckligaste som finns".

Jag ger honom några år till.

Oskar Skog21 nov 2014q

Martin Barreby:

Hur mycke hänger en 11-åring med i storyn aon framförs på engelska?


Dom har ju börjat att ha engelska i skolan, så det är rätt mycket han följer med i.

Sen får man ju förklara saker som "whore", ibland.

"Vad är hår, pappa?"
"Det man har på huvudet."
"Inte du."
"Nej.

Martin Barreby22 nov 2014q

Oskar Skog:

"Vad är hår, pappa?"
"Det man har på huvudet."
"Inte du."
"Nej.


[love]

elbryan22 nov 2014q

Exakt så spelade jag också karaktärerna. :)

Oskar Skog22 nov 2014q

Lite så känns det ju ibland :)

Boboulus22 nov 2014q

Vilken bra berättelse. Idag fick min dotter på 5 år sedan på lite när jag spelade gta. Jag bogserade bara bilar så inget gore :)

Men hon va helt fascinerad av staden och undrade en massa om vad som hände osv. Jätte intressant.

Aeiko22 nov 2014q

barn är förvånansvärd smarta

BooliBoo23 nov 2014q

Aeiko:

barn är förvånansvärd smarta


De har inte blivit förstörda som vi vuxna är....... än.

_Shadow_24 nov 2014q

movember, det är en bra månad att inte raka sig i =)

Lust att testa GTA V får jag också... fastän jag hatar GTA storys och våldet, men får lust att bara leka.

bobhund24 nov 2014q

skulle aldrig låta min elvaåriga son spela GTA. super mario på sin höjd. och jag är ändå pro-spel för barn.

jonoker26 nov 2014q

Jag gav en 11-12-årig grannkille (jag känner hela familjen) GTA 4, då jag köpte ett paket med begagnade 360-spel av en granne (det var loppis i området) men jag hade redan det spelet.
Grejen var den att han berättade innan att han hade spelat det hos kompisar men hans mamma kollar jättemycket på åldersmärkningen på spelen som köps, så GTA var ju uteslutet.
Men han fick spelet iaf och han gömde det innanför tröjan medan han och hans äldre syster gick in för att fixa en grej, det går några minuter sen kommer de ut igen och visar mig fodralet.
De hade laddat hem en bild på omslaget från internet och ändrat åldersmärkningen i PhotoShop till 11 år istället

Gottfrid27 nov 2014q

jonoker:

De hade laddat hem en bild på omslaget från internet och ändrat åldersmärkningen i PhotoShop till 11 år istället


Åh, jag minns att det var många kompisar som gjorde så under min uppväxt.

Eventuellt lura föräldrarna att det bara stod för spelets svårighetsgrad.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.