Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Oskar Skog

Registrerad: 17 sep 2002 13:57 Senaste besök: I dag 15:06 Online: Ja

Malmö Oskar Skog

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Nintendos satsning på mobilspel ur ett barns perspektiv

Oskar Skog 8 maj 2015 09:445205 visningarKommentera: 22 !

I samband med att Nintendo tidigare i år avslöjade att de skulle börja göra mobilspel bestämde jag mig för att testa idén på pojken.

Det blev en text till LEVEL och "Oskar och son".

Idag har Satoru Iwata berättat mer om Nintendos mobilspelssatsning och dom planerna är precis det jag och pojken pratade om.

Jag tror att det finns ett dilemma i tanken om att människor ska upptäcka (i det här fallet) Nintendos varumärken via mobilspel och att det, i sin tur, ska leda till att dom vill köpa dedikerade spelkonsoler.

Som Iwata sa idag:

"We will deploy our game business on smart devices not because we think that the dedicated game system business will wane, but because doing so will encourage a greater number of people to associate with Nintendo IP, to become familiar with the charms of video games and, eventually, to explore more premium experiences on our dedicated game systems."

Jag ser inte den ekvationen.

Här är alltså den texten från "Oskar och son" på Loading för första gången.

Oskar och son

”Om 20 år kanske vi tittar tillbaka och inser att Nintendos beslut att inte släppa spel på mobiltelefoner är anledningen till att företaget fortfarande finns kvar.”

Citatet kommer från Satoru Iwata och är hämtat från en intervju som han gjorde med Wall Street Journal under 2013.

Här lämnar jag en rad för eftertanke.



Saker och ting förändras. Vi lever i en ny värld nu. Nintendo har bekräftat att de ska börja släppa mobilspel under den kommande hösten och att alla deras varumärken kan komma att användas på den här marknaden.

Jag bestämmer mig för att prata med pojken om det här.

Han är, för att fylla 12 år under 2015, antagligen mer exponerad för Nintendos spel än de flesta andra i hans ålder.
Nintendo betyder inte så mycket för barn idag om de inte har en mamma eller pappa som växt upp med företagets spel och som försöker få sina barn att känna samma nostalgi för karaktärerna som de själva gör.

Det fungerar naturligtvis inte så.

Barnen hittar egna referensramar från det som är viktigt för dem, här och nu.

Pojken kommer på en fredag, ett par dagar efter Nintendos avslöjande.

”Det har hänt något stort i spelvärlden”, säger jag.
”Vad?” säger han.
”Nintendo ska börja göra mobilspel.”
”Gör de inte redan det?”

Jag stannar upp och tänker efter. Det är klart att han tror att Nintendo redan gör det. Mobilspel är så naturligt i hans värld att det är konstigare att någon inte skulle göra spel till formatet.

I hans värld är pekskärmskontroller bara ett annat sätt att spela på. Inte bättre eller sämre, bara annorlunda.

Har ni sett ett barn spela Minecraft på mobil?

Det dödar argumentet om att en pekskärm är ett dåligt sätt att kontrollera spel på och gör kravet på fysiska kontroller för att något ska kallas ”ett riktigt spel” lika gammalmodigt som din pappas skivsamling från den tiden som han hade hår.

Eller lika omodernt som styrkorset.

Jag frågar om han skulle vilja spela Nintendos spel på mobilen.

”Om de är bra”, säger han.
”Säg att du spelade ett spel med Mario på mobilen, skulle du vilja köpa ett spel med Mario till Wii U då?”
”Vilket spel?”
”Mario Kart.”
”Vi har redan Mario Kart.”
”Nästa Mario Kart.”
”Är det Mario Kart på mobilen?”
”Nej.”
”Varför skulle jag vilja köpa Mario Kart då?”
”Om det var Mario Kart på mobilen?”
”Då har jag ju Mario Kart.”

Det här är kanske Nintendos dilemma. Jag kan förstå deras idé om att vara synliga på mobilspelsmarknaden och att det ska göra att en ny generation upptäcker deras varumärken.

Det är nästa steg som jag har problem med: hur det ska få någon att köpa en konsol från Nintendo.

Tror ni att ett barn som spelar något med Mario, Pokémon eller någon annan av Nintendos karaktärer plötsligt ska börja tjata sig till en konsol från företaget.

Tror Nintendo det?

Om mobilspelen som Nintendo kommer att utveckla är tillräckligt bra kommer de att räcka för den här publiken. Om de inte är bra så har Nintendo inget på den marknaden att göra.

”Men om jag gav dig 3000 kronor att köpa en ny konsol och ett nytt spel för?”
”Vi har alla konsoler, pappa.”
”Inte Xbox One.”
”Vad är det?”

Vi har en Xbox 360. Den har inte varit på sedan ... jag minns inte när.

”Om du fick köpa spel för 3000 kronor?”
”Då skulle jag köpa saker i Team Fortress 2.”

Det sista är kanske mer ett minnesmärke över mitt misslyckande som förälder.

(Idag, den 8 maj, skulle pojken inte köpa saker i Team Fortress 2 längre. Han skulle köpa Advanced Supply Drops i Call of Duty: Advanced Warfare. Vi skulle kunna köpa 150 stycket 10-paket!)

Vi avslutar kvällen med att spela Mario Kart 8.

Jag säger ingenting om den veckans andra stora nyhet, den om konflikten mellan Hideo Kojima och Konami.

Pojken har ingen aning om vem Hideo Kojima är.

Och det är precis som det ska vara.Taggar: Pojken, son, LEVEL, Alla spelar, #allaspelar, Oskar Skog, Nintendo, mobilspel, mario

« Till bloggen

Kommentarer

nmhbm 8 maj 2015q

Jag tror detta kan bli problematiskt för Nintendo på sätt och vis.

Hela tankesättet att göra nya spel av hög kvalitet är helt klart rätt väg. Att sedan kalla samma spel som ett sätt att hitta nya kunder som ska gå vidare till de bättre (för jag har svårt att se deras resonemang på något annat sätt än att de dedikerade spelsystemen ska vara bättre, och inte annorlunda) plattformarna känns dock mer som att skjuta sig själv i benet.

Jag antar att det bottnar sig i en extrem försiktighet kring gamla spelare som skriker sig hesa i och med tillkännagivandet av klivet in i mobilvärlden (VE OCH FASA). Men någonstans får man faktiskt lov att ta ställning, något som dom såklart redan har gjort.

Däremot tror jag faktiskt att de visst kan nå nya kunder till fler plattformar genom att exponera dem för deras varumärken. Tänker förutom det faktum att Nintendo blir etablerat på mobilmarknaden så är väl inte reklam för andra produkter (dedikerade system) i mobilspel något direkt nytt.

Oskar Skog 8 maj 2015q

nmhbm:

Däremot tror jag faktiskt att de visst kan nå nya kunder till fler plattformar genom att exponera dem för deras varumärken.


Jag tror att Nintendo kan nå många nya konsumenter via sina mobilspel.

Men antalet av dom konsumenterna som kommer att känna att dom behöver en dedikerad spelkonsol (från Nintendo) för att ta del av "premium experiences" är försvinnande få.

nmhbm 8 maj 2015q

Oskar Skog:

Men antalet av dom konsumenterna som kommer att känna att dom behöver en dedikerad spelkonsol (från Nintendo) för att ta del av "premium experiences" är försvinnande få.


Tror det är svårt att sia om...

Mitt största problem ligger som sagt i att Nintendos syn på det hela är så tvetydig och delvis motsägelsefull.

Äta kaka och ha den kvar och sånt typ.

Anders Eklöf 8 maj 2015q

I vilken ålder är det dags att introducera pojken till Kojima? ;)

Oskar Skog 8 maj 2015q

Anders Eklöf:

I vilken ålder är det dags att introducera pojken till Kojima? ;)


När MGS5 släpps, möjligtvis.

Kindo 8 maj 2015q

Jag ser inte heller den ekvationen. Att vara med på mobilmarknaden gissade jag att det hade att göra med så klart pengarna som finns där, samt utökad exponering för varumärkena, men att just mobilspelandet sedan ska leda till ett konsolköp förstår inte jag alls. Jag hoppas att det inte är deras huvudsakliga avsikt, för då blir de säkerligen besvikna.

Siskan 8 maj 2015q

Oskar Skog:

för att ta del av "premium experiences" är försvinnande få.


Nu kanske jag hör till dessa undantag, men jag har alltid eftersträvat den bästa möjliga upplevelsen och kan vänta med att köpa ett spel helt och hållet för att jag vet att någon gång så ska jag skaffa den där andra konsolen som spelet också finns till, i en bättre version.

Men sedan så tror inte jag att det i första hand handlar om att leta efter premiumupplevelser. Nu utgår jag återigen från mig själv (men jag tror att detta är lite mer allmänt), men när jag spelar ett spel och verkligen tycker om det så undersöker jag om det är möjligt att uppleva mer. Då i första hand andra spel inom samma serie/varumärke snarare än bättre versioner (och Nintendo ska ju som sagt inte släppa samma spel på olika plattformar).

Ser jag då att det finns en plattform som erbjuder detta så blir sannolikheten större att jag köper den (oavsett om det är en förlegad retrokonsol eller någonting annat).

Oskar Skog 8 maj 2015q

Siskan:

Ser jag då att det finns en plattform som erbjuder detta så blir sannolikheten större att jag köper den


Visst, men du är ju redan spelintresserad.

Du började, så att säga, inte med mobilspel. Det visar med mobilspelsexplosionen är att det erbjuder ett fullgott alternativ till "riktiga spel" för väldigt många människor.

Dom letar inte efter "bättre versioner".

Med den här satsningen vill Nintendo nå "100-tals miljoner konsumenter" och etablera sina varumärken hos dom.

Och det kan dom säkert göra (inte 100-tals miljoner, dock). Men för dom kommer ju just mobilspelsupplevelsen att räcka.

Anonym 8 maj 2015q

1. Koppla iPad till 60" TV.

2. Dra igång Mario Kart X och spela det med Nintendos egensläppta trådlösa handkontroll.

Konsol? Varför?

Siskan 8 maj 2015q

Oskar Skog:

Och det kan dom säkert göra (inte 100-tals miljoner, dock). Men för dom kommer ju just mobilspelsupplevelsen att räcka.


Fast så fungerar väl egentligen alla former av reklam? Det är väl bara en bråkdel som nappar. Precis som att det bara är en bråkdel som använder mikrotransaktioner och försörjer de vanliga mobilspelsutvecklarna.

Så jag tror inte att de tänker fel på så vis. Däremot har du förmodligen helt rätt när det gäller proportionsmässigt, om det nu faktiskt är så att Nintendo verkligen förväntar sig att alla de där hundratals miljoner människorna ska köpa en konsol i slutändan, vilket jag inte är så säker på att de inbillar sig.

Oskar Skog:

Visst, men du är ju redan spelintresserad.


Eftersom jag utgår att även folk som upplever sitt första spel på en mobiltelefon kan bli spelintresserade så tror jag ju ändå att det finns folk som vill bredda sig.

Det är säkert så att basbehovet för gemene man inte sträcker sig utanför mobiler nuförtiden och att marknaden för konsolspel därmed kommer att minska.

Men jag tror ändå att det kommer att finnas tillräckligt många potentiella konsolspelare (personer som ser spel som ett av deras huvudintressen) att locka ur de nya generationerna. Precis som att det kommer att finnas folk som köper TV, systemkameror, stereoanläggningar, hemmabiosystem, stationära datorer o.s.v. så länge som mobiler inte kan leverera samma upplevelser och möta alla kriterier hos den kräsne.

Det intressanta är väl just om marknaden för konsolspel kan förbli stor och inte om den kommer att dominera, för det vet nog alla att den aldrig kommer att göra igen. Konsoler har tillräckligt stora fördelar teknikmässigt för att inte förpassas till samma kategori som brevväxling och häst-och-vagn som bara finns kvar (om än knappt) för charmens skull.

Värt att poängtera är att en konsolspelare lägger i snitt mer pengar, så det behövs inte lika många för att gå med vinst.

Oskar Skog 8 maj 2015q

Siskan:

och att marknaden för konsolspel därmed kommer att minska.


Det kommer vi med all säkerhet att upptäcka under den här konsolgenerationen.

Från att ha ökat hela tiden är det här första gången (med tanke på försäljningssiffrorna för Wii U och Xbox One) som vi kan se en minskning av antalet sålda konsoler.

Den förra generationen hade +270 miljoner.

Det kommer inte den här att ha.

Och då är ju frågan hur länge den dedikerade spelkonsolen kommer att vara relevant.

(det har den visserligen varit sedan PS2 såldes med försäljningsargumentet att det var en dvd-spelare, men ändå.)

Särskilt med tanke på att "spel som tjänst" kommer allt närmare.

Siskan:

Värt att poängtera är att en konsolspelare lägger i snitt mer pengar, så det behövs inte lika många för att gå med vinst.


Jag vet inte om det är (eller kommer att vara) sant för någon annan än dom som har egna konsoler.

Vad vi ser är ett fåtal varumärken som är otroligt starka (GTA, Call of Duty, Fifa, den typen av spel) men samtidigt gör tredjepartsutvecklare allt färre spel med en allt högre budget.

Det är, i jämförelse, en stor skillnad på antalet spel som utannonseras idag med hur det var för, säg, 10 år sedan.

(Och i den andra änden ser vi indiespelen ta över rollen som AA-spelen hade tidigare.)

Siskan 8 maj 2015q

Oskar Skog:

Jag vet inte om det är (eller kommer att vara) sant för någon annan än dom som har egna konsoler.


Om vi jämför personer som faktiskt betalar, så kanske inte skillnaden är lika stor. Men på mobilsidan har du ju personer som inte betalar alls, vilket är den stora majoriteten. Så när hundra miljoner spelar ett spel så är det egentligen bara en liten del av dessa som försörjer utvecklaren. Medan alla konsolspelare lägger 500kr + eventuell DLC.

Vad det gäller "spel som tjänst" så har jag ingen aning om hur det kommer att bli, men jag tvivlar på att konsoltillverkarna lanserar en modell som de inte tjänar pengar på.

Det största problemet med konsoler är förstås att färre utvecklare kommer att vara intresserade om användarbasen krymper, vilket påverkar utbudet och i sin tur försäljningen till spelarna som stannar kvar.

Det avgörande lär bli hur mycket marknaden krymper inom de närmaste två eller tre åren, jag tror inte att vi behöver vänta längre för att säkert se framtiden gällande konsolernas vara eller icke vara.

Jag tror ändå att Nintendo går rätt väg nu för att förbättra dessa chanser.

Anonym 9 maj 2015q

Jag tror att man kommer till en stor svacka mellan den yngre och äldre generationen spelare.
Jag tror den yngre generationen är mer vana vid att spela spel på surfplattor eller smarta telefoner medan vissa av den äldre generationen som mig stör sig mer på att spela på en touch skärm utan vill ha en riktigt handkontroll att spela sina spel med.

Det kommer sluta med att de måste välja att antingen satsa på att locka till sig den yngre generationen genom att släppa spel till de smarta telefonerna och på så vis gå mer tredje part. Eller så satsar de på den äldre generationen genom att hålla sig till nya konsoler som man ändå spelar med en vanlig handkontroll till eller välja hur man vill spela spelet.
Eller så går de delvis tredje part genom att släppa sina spel till de smarta telefonerna för att få yngre spelare att köpa deras spel men samtidigt släppa samma spel till sina konsoler för att hålla kvar hela den äldre generationen med spelare också.
problemet om de gör det sista så finns det säkert många av den äldre generationen som inte har några problem med att spela på de smarta telefonerna och inte bryr sig om de spelar med en touch skärm eller vanlig handkontroll. Så därför skulle nog det sista alternativet vara mer förödande och kunna riskera att Nintendo går helt tredje part (och Satoru Iwata får sparken)

ryssen211 maj 2015q

Det verkar som att alla utgår ifrån att Nintendo kommer släppa samma spel på mobiler som på konsoler. Är det något som har sagts?

Är det kanske så att de tänker släppa exempelvis endless runners med mariogänget, enklare pusselspel med pokemon och mörka och murriga telltaleaktiga narrativ med Samus i huvudrollen? Det skulle göra att spelare får ta en liten del av de karaktärerna och värdarna utan att spela de "riktiga" konsolspelen och på så sätt skapa en plattform för att slänga in mängder med reklamspam för kommande spelsläpp till konsolen?

Det är så jag tror att det kommer att se ut. Jag tror inte att de kommer släppa exempelvis Mario Kart 9 till både mobiler/läsplattor och konsol i identiska versioner.

Oskar Skog11 maj 2015q

ryssen2:

Det verkar som att alla utgår ifrån att Nintendo kommer släppa samma spel på mobiler som på konsoler. Är det något som har sagts?


Det kommer att vara spel baserade på Nintendos varumärken, men det är spel som är utvecklade för att passa mobilspelsformatet (coh för att dra in så mycket pengar som möjligt, då).

ryssen211 maj 2015q

Oskar Skog:

Det kommer att vara spel baserade på Nintendos varumärken, men det är spel som är utvecklade för att passa mobilspelsformatet.


Precis. Jag tror att det kommer bli som en reklampelare för de riktiga spelen på konsol. För jag tror inte att nintendo kommer att släppa hela spel till mobiler. Möjligtvis arkadiga minispel, eventuellt demon, men inte mer än det.

I bästa fall är de gratis och fullproppade med reklam. I värsta fall är det pengakostande minitransactionspel och fullproppade med reklam.

Oskar Skog11 maj 2015q

ryssen2:

För jag tror inte att nintendo kommer att släppa hela spel till mobiler.


Det är klart att det kommer att vara hela spel. Det här är en seriös satsning från Nintendos sida, och Dena, dom förväntar sig stora pengar.

Du kan inte tävla mot giganterna på mobiltelefonerna med "demon", och det är dom pengarna som Nintendo siktar på.

ryssen211 maj 2015q

Oskar Skog:

Det är klart att det kommer att vara hela spel.


Klart enligt vem? Det beror också på vad du menar med hela spel. Jag tror att det kommer vara som jag skrev ovan,

[quote=ryssen2exempelvis endless runners med mariogänget, enklare pusselspel med pokemon och mörka och murriga telltaleaktiga narrativ med Samus i huvudrollen?[/quote]

Det är ju uppenbart enligt citatet du började din artikel med att det kommer vara en klasskillnad i spelen på mobil och konsol. Jag håller med dig om att det inte går att tävla med giganterna med "demon", men som jag läser det Nintendo har sagt är de fortfarande är intresserade av konsolmarknaden i förlängningen. Mobilmarknaden är en plattform för att nå ut till mer potentiella kunder.

Iwata:

eventually, to explore more premium experiences on our dedicated game systems."


Jag är inte lika säker som du på att det är mobilmarknadpengarna som är huvudmålet med den här satsningen.

Oskar Skog11 maj 2015q

ryssen2:

Klart enligt vem?


Enligt Nintendo själva och dom pengar som Nintendo och Dena förväntar sig tjäna på den här satsningen.

Vi har också Iwatas syn på free-to-play att komma ihåg:

http://loading.se/news.php?pub_id=35159

ryssen2:

Det är ju uppenbart enligt citatet du började din artikel med att det kommer vara en klasskillnad i spelen på mobil och konsol.


Klasskillnad?

Som att konsolspelen kommer att ha en bättre kvalité?

Det är klart att det inte kommer att bli samma spel. Vi kommer inte att få se Star Fox till Wii U och mobiler.

Det innebär inte att mobilspelen kommer att ha en lägre kvalité.

Det här är en seriös satsning av Nintendo och Dena, med målet att tjäna pengar på mobilspelen. Det finns med i deras planer för framtida intäkter.

3DS har börjat stagnera. Nintendo planerar att sälja mindre det kommande året än vad dom gjorde det förra.

Vi vet hur det ser ut för Wii U.

Nintendo behöver hitta nya inkomstkällor (som vi ser i att dom säljer sina IP:n till andra (Universal) och det kommande QoL-projektet). Mobilspelen är en del av det.

ryssen211 maj 2015q

Oskar Skog:

Klasskillnad?


Ja, utifrån det citatet av Iwata du hade med i din artikel. "premium experiences" indikerar en klasskillnad. Sen hur den skillnaden ser ut får vi ju se.

Oskar Skog:

Det finns med i deras planer för framtida intäkter.


Jag verkar ha missat var den informationen stod. Utifrån din artikel framgår bara att lanseringen av mobilspel blir en plattform för att introducera Nintendos IPn och nå ut till nya kunder som eventually ska köpa deras konsoler. Men det kanske har förekommit mer info tidigare.

Oskar Skog11 maj 2015q

ryssen2:

Men det kanske har förekommit mer info tidigare.


Ja:

http://www.reuters.com/article/2015/04/01/dena-nintendo-idUS...

info:


Japanese online game maker DeNA Co Ltd on Wednesday said it wants its new partnership with gaming giant Nintendo Co Ltd to yield titles that bring in over 3 billion yen ($25.02 million) a month.


ryssen2:

Ja, utifrån det citatet av Iwata du hade med i din artikel. "premium experiences" indikerar en klasskillnad


Nintendo vill säkert att människor ska hitta till deras konsolspel via mobilspelssatsningen.

Men det är inte en marknad som är deras, de kan inte gå in på den med halvhjärtade försök.

Och att det här inte är något halvhjärtat försök kan vi, bland annat, se i att både Nintendo och Dena nu har aktier i varandras företag.

ryssen212 maj 2015q

Oskar Skog:

“ryssen2:
Men det kanske har förekommit mer info tidigare.

Ja


The more you know...

Vi får helt enkelt se. Jag tror fortfarande på mer arkadiga minispel med spammig reklam för konsolspelen. Vad samarbetet med DeNa består i vet vi inte. DeNa har ett distributionsnätverk, den erfarenhet och kontakter som Nintendo saknar i det här. Kan vara så att de bara får använda sig av det men fortfarande gör egna spel.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.