Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Kärleksbarnet

34 Registrerad: 25 okt 2006 14:33 Senaste besök: I dag 00:04 Online: Nej

Malmö

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Tankar om Frontiers - kött och högerfascism

Kärleksbarnet14 jun 2008 02:36585 visningarKommentera: 16 !



Såg just Frontiers såhär på slutet av fredagen den trettonde. Hade ingen aning om vad det var för film men det visade sig vara en modern fransk Motorsågsmassakern. På gott och på ont.



Jag ser Motorsågsmassakern som en av filmhistoriens viktigaste filmer. I fråga om genre, i fråga om vad man kan göra med mediet, och vad man kan säga med mediet. Så det är ju lite kluvet när vi börjar kolla på Frontiers och den mer och mer börjar hinta till Motorsågsmassakern för att småningom snarast bli en nyversion av den.

Frontiers börjar med scener från upplopp på Paris gator, nyhetsuppläsare talar om hur befolkningen tröttnat på de styrande högerextrema politikerna, och våra frihetskämpande huvudpersoner tvingas fly från lagens långa arm, bort från Paris. Revolutionärt upplägg, ja tack. [love]

De flyr från fascismen i staden, mot liberala Holland, men tvingas stanna till på ett vandrarhem på landsbygden. Trygga landsbygden. Hem till den lille mannen som frihetskämparna slåss för. Här börjar Motorsågsmassakern. Där vi tror att vi kommit för att vila upp oss på resan bryter plötsligt panik ut och våld utan dess like visar upp sig. Efter en middag med knasiga värdfamiljen, komplett med en livlös äldre familjemedlem som tvångsmatas, kommer döden från en gömd sidodörr med ett järnrör istället för slägga. Folk hängs upp i köttkrokar, springer skrikandes mot räddningen i soluppgångar och "räddas" av en familjemedlem i pickup som tar oss tillbaks till tortyrfamiljen.



Skulle jag rada upp alla direkta narrativa paralleller till Motorsågen skulle jag få sitta här hela natten. Till en början var det lite kul. Man känner sig stolt över att man känner igen de små hänvisningarna och tänker att det nog är en väldigt smart film som så snyggt hänvisar till en så bra film. Men sedan är det inte längre hänvisningar, utan Frontiers anammar helt enkelt Motorsågsmassakerns hela berättelse, och då blir man lite mer fundersam.

"Varför?" Funderar jag.

Detta är lite tråkigt. För Frontiers är en jäkligt bra film. Den använder skräckfilmsgenren till social kritik, vilket är det bästa skräckfilmer kan göra, men var man tvungen att göra det med hjälp av Motorsågsmassakern? Kunde man inte göra en egen film? Jag finner inga svar på detta, men Frontiers har som sagt en hel del intressanta inslag jag funderade över - förutom dess struktur.

Den uppdaterar Motorsågsmassakerns shocktreatmentkritik av köttindustrin, med människor som slaktas och töms på blod, hålls i stall tillsammans med grisarna i väntan på slakt och klipper sedan vidare till närgången slibbig uppskärning av skinkan på familjemiddagen. "Nej tack, jag äter inte fläsk" säger en av huvudpersonerna. "Jag är muslim." Arga blickar från värdparet. "Konstiga människa som inte äter fläsk. Vanhedrar oss är vad han gör."

Men på ett sätt står Frontiers ändå på egna ben, och det är här man gillar den mest. Huvudpersonerna flyr som sagt fascismens långa klor efter våldsamma upplopp mot den på Paris gator. Ute på landsbygden förväntas man vara helylle och fri, landsbygden är du och jag, vi som inte är fascister i makten. Men så visar det sig att kärnfamiljen här ute styrs av en gammal nazist som föder upp barn för att rena ut blodet hos sina allt annat än ariska barn. Du och jag ute på landsbygden, det är vi som är fascisterna - det är vi som röstar fram dem och låter dem hållas. Detta resonemang görs ännu tydligare med en av döttrarna i familjen. Hon är lite efter, blicken ner i marken och verkar vara en "god" människa. Hunsad. Precis som vi. Men, visar det sig, när hennes äldre bror - makten - ber henne tömma en av våra huvudpersoner på blod eftersom han själv inte har tid, så gör hon det utan krusiduller. Hon - vi - låter inte bara fascismen hållas, hon hjälper även till själv när det behövs.

Som alla bra skräckfilmer och scifi så tar man sig en funderare om vad det här har för spår i min verkliga verklighet. Och man kan inte annat än tänka på den tyska källarfamiljen..

Och till slut har vi bara en huvudperson kvar. The final girl. Som vi fick veta redan i inledningen är gravid, och det är detta som gör att nazistfadern beslutar sig för att spara henne. För fascistfamiljens inhemska barnfabrik lider av genetiska defekter. Så då får man väl stå ut med att the final girl inte är särskilt blond eller har mörka ögon. (En väldigt fräsch sidenote är förresten att det aldrig finns några sexuella motiv i våldet. Något som är väldigt ovanligt särskilt i moderna våldsfilmer. Visst finns den obligatoriska sexscenen med, men där är det kvinnorna som styr - och i princip våldtar männen - men det generella temat med våldet genom filmen är makt. Dels makt i form av "gör du inte som jag säger så ger jag dig smärta" men också i form av abrupt död "jag har makt över liv och död". Kristi blod för dig utgjutet.) Så hon tvingas då ta plats i familjen. Hon får rena kläder för att passa in, och måste klippa av sig det mörka håret, för att passa in. Bli kvinna, föda barn, vuxen, och passa in i det givna systemet. Den snälla dottern hjälper henne med detta, och tipsar henne om att dricka mycket alkohol - det hjälper en att inte tänka på hemskheterna. Vi får även lära oss att den snälla dottern, vi, absolut inte har några planer på att rymma eller overthrowa fadern, systemet, eftersom hon har tillgivits hopp om en ljus framtid. Hennes riktiga föräldrar kan komma och hämta henne vilken dag som helst.



The final girl lyckas dock med konststycket att under familjemiddagen, när alla är uppklädda i fina fasader med prydliga brunskjortor, att ställa allt på sin kant och sätta en kniv mot nazistpatriarkens strupe, och resten av familjen har varsitt gevär riktat mot henne. Och man sitter där i soffan och tänker "Gör det! Skär halsen av fascismen! Du och ditt ofödda barn kommer dö på kuppen, men det är det värt! Fascismen måste dö!" Men det visar sig att hon inte hinner göra det innan familjen fascism faller havererar innifrån. En son får panik och skjuter fadern varpå allmän skottlossning utbryter och avlivar halva familjen.

The final girl lyckas, så klart att ha ihjäl - i självförsvar, märk väl - resterande familjemedlemmar, en efter en och är fullkomligen indränkt i blod. Hon vandar ut ur stallet där henne pojkvän styckats för konservering och de sista familjemedlemmar dödats, och behändigt nog börjar det just regna från skyarna och likt Pontius Pilatus tvättar hon sig ren från blodet. Hon är fri från synd, och för att ytterligare påvisa det faller hon på knä med utsträckta armar och blicken upp mot skyn, som ett tack till herren som vakat över henne. Självklart återuppstår här monstret en sista gång men tack vare att hon tvättat händerna rena från blod får hon nu publikens tillåtelse att riktigt gå bananas med sin ilska och ta till sina primala krafter för att fullkomligen slita monstret i stycken. Det sista spåret av fascismen är utrensat.



Så hon tar bilen - återigen blodig - och ger sig tillbaks hem, mot Paris, mot räddningen och friheten från fascisterna. Hon stannar i en vägspärr och kliver ur bilen. Går utmattad fram till poliserna, med händerna i vädret och omfamnar räddningen i fascismen hon från början försökte utplåna. Äntligen hemma. Eller som filmens poster säger: "Det finns saker som är värre än det du flyr från".

[love]

« Till bloggen

Kommentarer

Assrocket14 jun 2008q

Fin analys <3

Kan inget annat än att hålla med, även om jag tycker man blev lite spelad på näsan? Till exempel när hon i regnet blir renad från synd.

Men som du skrev så är det ett fint slut, hur hon finner sig i att hon måste återgå till fascismens klor, det finns ingen utväg från förtrycket.

Hade gärna sett att Motorsågsmassakermallen använts mer diskret.

Fint också, som jag antar att du märkte de fina inomhus kontra utomhusljusen. Ute är det alltid isblått och inne är det varma röd/orangea färger. Old School.

Anonym14 jun 2008q

Ung tjej slaktar fascister. Låter som en film min tjej skulle gilla. Fast hon började nyligen äta kött igen, heh... Fan, den där filmen tänker jag hålla ögonen öppna efter! Tack för filmtipset! :D

Kärleksbarnet14 jun 2008q

Hihi, shit, kul att några orkade läsa. Det trodde jag inte. Skrev bara ner mina tankar efter filmen och sen orkade jag inte redigera det till en bra text.

Avgrundsvrål:

Tack för filmtipset!


[cool]

Assrocket:

ett fint slut


[love]

InjaT14 jun 2008q

Må hända att det är schysst samhällskritik men va fan, det är ju en fruktansvärt löjlig, förutsägbar och klyschig skräckfilm och då spelar inte djupet så jävla stor roll. Hade gett den en 1/5, var längesedan jag gick ifrån biografen med sådan besvikelse.

Kärleksbarnet14 jun 2008q

InjaT:

Må hända att det är schysst samhällskritik men va fan, det är ju en fruktansvärt löjlig, förutsägbar och klyschig skräckfilm


Ja visst är det det!

Men det är det också många bra samhällskritiska filmer som är, kanske för att man vill smyga ut samhällskritiken till så många som möjligt - och kanske särskilt till den stora massan som uppskattar de klyschiga standardfilmerna.

Starship Troopers är ett fantastiskt exempel på detta.
Paul Verhoeven [love]

bleunt14 jun 2008q

Jag läste hälften, men slutade eftersom det fick mig lite intresserad av filmen. Och om jag då hade fortsatt skulle det nog kännas som om jag redan sett den. :p

InjaT15 jun 2008q

Kärleksbarnet:

Starship Troopers


Fast Starship Troopers är en actionfilm, varför det där inte spelar stor roll. Här har vi en skräckfilm som i och med det jag sa faller på sin viktigaste punkt - den är inte skrämmande.

Kärleksbarnet15 jun 2008q

InjaT:

Fast Starship Troopers är en actionfilm, varför det där inte spelar stor roll.


[confused] För att action ska vara dålig? Jag förstår inte..

InjaT:

Här har vi en skräckfilm som i och med det jag sa faller på sin viktigaste punkt - den är inte skrämmande.


Fast nu hör den ju inte heller direkt till den typen av skräck som satsar på att vara skrämmande, utan mer slabbig och äcklig, som Hostel och Saw och dedär. Äckliga blodsscener istället för skrämselscener. Med en hel del pumpiga actionscener..

Anonym15 jun 2008q

åh, den som jag funderade på att se. nu har jag inte läst inlägget men ska göra det så snart jag sett filmen. var den bra?

Kärleksbarnet15 jun 2008q

teenheat:

var den bra?


Mja, alltså, mjo.. Mer intressant än bra tycker jag.. Men det är ju bra i sig!

batte_ri16 jun 2008q

Spoiler varning Deluxe! Damn you och din välskrivna analys, fick ju mig att läsa för mycket...
Nu ska jag bara ut och "köpa" filmen!

Kärleksbarnet16 jun 2008q

batte_ri:

Spoiler varning Deluxe!


Moaha! Tänkte att det ändå inte skulle vara nån som orkade läsa så mycket. Och att det mer isåfall var för dem som redan hade sett den. Men javars, kul att du blev peppi!

Johan Olander17 jun 2008q

Haha, jag såg den för några veckor sedan. Det första jag tänkte var: Detta har jag sett några gånger.
Sen så tyckte jag den var alldeles för mesig för att ens göra något som helst intryck på mig.

Kärleksbarnet17 jun 2008q

missolini:

Det första jag tänkte var: Detta har jag sett några gånger.


Javisst är det så! Men du kan vara lugn. Rescue Dawn är skettbra på riktigt..

Anonym18 jun 2008q

Fan vad du är grymm på att skriva Kärleksbarnet. You have the gåva.

Kärleksbarnet18 jun 2008q

Norrsken:

You have the gåva.


Hihi, tackar. [blush]
Men denna text var ju som sagt ganska hafsigt ihopfisen av lite akuta tankar bara..

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.