Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Jimmy Seppälä

26 Registrerad: 2 dec 2006 20:20 Senaste besök: I dag 17:02 Online: Nej

Fjärdhundra Spelsnack.com Seppala13 Seppala13

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Loadingkalendern 2017: lucka 6

Jimmy Seppälä 6 dec 2017 07:47267 visningarKommentera: 5 !

En bra start på dagen såhär i vintermörkret.

Lucka 6Taggar: Loadingkalendern

Vad är No Man's Sky?

Jimmy Seppälä 15 aug 2016 17:111315 visningarKommentera: 3 !

Vad är No Man's Sky?

Jimmy Seppälä 15 aug 2016 17:11992 visningarKommentera: 0 !

Mina tankar om Sonys presskonferens

Jimmy Seppälä 14 jun 2016 15:341268 visningarKommentera: 0 !



Microsoft har haft bra visningar på E3 de senaste åren. Efter fiaskot med avtäckningen av Xbox One, kort innan E3 2013, har det bara handlat om spel. Spel, spel, spel. Inget onödigt tjafs om tjänster och ta över vardagsrummethybris. Sony däremot har haft många bra konferenser men inte lika tajta. Det brukar alltid finnas något litet i deras konferenser som dödar ders momentum och får en att titta på klockan medan man undrar när det ska ta slut.

Förra året var deras konferens någon form av fanfiction. Här är allt ni någonsin har frågat om och nu får ni det. Final Fantasy VII, Shenmue 3 och The Last Guardian. Bara Beyond Good & Evil 2 och det halvt bortglömda Agent som saknades. Jag var inte lika överväldigande av det de visade förra året eftersom mycket av det är i sin rätta bemärkelse 'gammalt' men jag kan ändå förstå vikten av vad de utannonserade och vad det betyder för de människor som vill ha det.

Vad skulle de visa i år? De kunde väl knappast komma in med samma slags punch som förra året. Jo, det kan dem och vara bättre därtill.



Fram tills Sonys presskonferens har E3 varit lite mjäkigt. Det mesta vi har fått se har visats tidigare eller så är det redan inom etablerade serier så vi vet vad vi kommer få. Även om det existerar kring Sony också så har de ändå ett väldigt brett utbud av olika titlar. Mer än nästa actionsekvens som jag många gånger kan känna att Microsoft har. Sony lyckades genom hela konferensen hålla mig intresserad att när den faktiskt tog slut satt jag där och ville bara ha mer. Det var en underhållande timme av spel de gav oss. Inget säljsnack, inga nya tjänster som ska visas, inte läsa upp hela eftertexterna av Powers utan de har tagit efter Microsoft och kör stenhårt på spelen.

Bara det att man inte stannade kvar för länge på spelen med långa demonstrationer hjälpte en hel del. The Last Guardian fick ett datum, boom, snabbt över till nästa spel. Vi vet att det existerar, vi såg det förra året, finns ingen anledning att stanna kvar längre än nödvändigt. Det kommer ut.

Horizon ser lika trevligt ut som förra året. En trevlig överraskning är att alla robotdjur inte är fientliga utan verkar leva i harmoni med befolkningen. Dock tror jag inte Guerilla games kan göra en berättelse som kommer göra spelet rättvisa.



Det märks att Detroit är ett David Cage-spel. Han har återigen snurrat på känslohjulet för att sätta ihop scener som ska få oss att känna. Förslavade robotar, gisslandrama med ett BARN, häng utanför kanten på en hög byggnad. Känn, känn, känn. Kara-demot är fortfarande det mest intressanta som har kommit ur det konceptet med en AI som börjar att bli självmedveten och fråga saker om livet. Det är mer intressant än någon form av androidrevolution som spelet förmodligen kommer att vara. Jag hade hellre velat styra Kara är hon lär känna sig själv och vad hon gör med sin nyfunna självmedvetenhet medan hon navigerar sig runt i det mänskliga samhället. Jag gillade Heavy Rain så jag kommer att hålla ett vaksamt öga på detta projekt ändå. David Cage är bra på de små sakerna. Ethan som pappa i Heavy Rin eller porträtteringen av Jodies ensamhet i Beyond: Two Souls (men självklart skulle det spelet mynna ut i någon kass Hollywoodrulle med CIA-konspirationer, vafan hände?)



Days Gone såg ut som ett mycket mer intressant spel innan skärmen började täckas av hundratals zombies. Är vi inte lite trötta på zombies vid det här laget? Men jag gillar inriktningen, ett bikergäng som tillsammans tar sig igenom apokalypsen. De känner varandra sedan tidigare (tror jag) och det blir inte riktigt det typiska att en grupp okända människor buntas ihop(oftast i ett köpcenter) och lär känna varandra. Men det hade varit intressant om de hade väntat med revealen om vad faktiskt det var som hade hänt. Låt världen vara mer öde och det behöver inte nödvändigtvis vara mängden som är skrämmande med zombies. Låt de vara få men riktigt skräckinjagande. Lite som Dead Space, där var det sällan stora horder av monster som attackerade. Jag såg att många drog paralleller mellan The Last of Us och detta spel och ja, tonen kan vara densamma men man ser att det här besitter inte alls samma kvalitéer som ett Naughty Dog-spel.

Capcom har tagit pekpinna från PT och flyttar Resident Evil 7 till förstaperson och återgår till att vara en komplett skräckupplevelse. Det gör mig otroligt glad för vi behöver inte en till actionspäckad shooter (med zombies!). Förvånande att de ändå sätter en siffra bakom namnet och inte börjar om från noll. Men vi kan väl säga att jag är peppad!

Kojimas nya spel ser ut som ett, i vanlig ordning, märkligt japanskt spel med allt som hör till. Det ska bli oerhört kul att se vad han gör utanför Metal Gear när han inte håller fast av en 30 år gammal lore utan kan börja om från nytt. Jag får lite Silent Hill 2-vibbar av det hela och det är enbart positivt.



Jag har aldrig varit ett jättestort God of War-fan men spelen har varit roliga att spela. Det ser inte heller ut att bara vara mer God of War, jag har hört andra dra paralleller mellan Tomb Raider-spelen i hur utformningen på spelet kommer vara och det låter bra.

Till och med det nya Call of Duty såg trevligt ut på presskonferensen. Spaaace!

Allt som hade med PSVR att göra såg mer ut som små gimickar till redan etablerade serier än något upphetsande. Likt hur man för några år sedan försökte sälja in second screen experience i sina spel. Jag tror på VR men det här gjorde mig inte direkt mer sugen.

Kommer vi äntligen att få ett bra Spiderman-spel?

Sony hade en riktigt bra konferens med många olika titlar. Det hade varit kul om de hade visat upp några mindre spel också så att mindre studior fått ta lite plats. Sony brukar vara bra på att lyfta upp udda idéer men man kan inte få allt.

Tidigare inlägg:
EA
Bethesda
Microsoft
UbisoftTaggar: e32016, Sony, PS4, Death Stranding, Days Gone, The Last Guardian, God of War, Detroit

Tankar om Ubisofts presskonferens

Jimmy Seppälä 14 jun 2016 03:041214 visningarKommentera: 0 !



Ubisofts presskonferenser känns alltid lagom... udda? Konferenserna kring E3 har mer och mer gått till att bara rada upp speltrailers efter trailers än att vara en show. Förutom hos Ubisoft. Det ska dansas och teatraliska dialoger.

Aisha Tyler går alltid hem hos mig dock.

Jag vet inte riktigt vad jag tar med mig från Ubisofts konferens förutom att den var lång och hade ett rätt dåligt tempo och det fanns inte riktigt något som fångade mitt intresse tillräckligt för att höja ögonbrynen.

Jag trodde att vi skulle få slippa se någonting om Assassin's Creed i år men icke då. En film är på g och då spenderar vi en kvart på det.

Men lite spel fick vi se ändå!



Ghost Recon Wildlands, spelet jag misstog för någon form av National Georaphic fotoupplevelse från förra året ser ändå ut att leverera co-op-fun. Det kan till viss del likna lite i hur Splinter Cells co-op uppdrag har sett ut tidigare, speciellt om man vill spela stealth. Det kan bli roligt men å andra sidan är det ett Ubisoft open-world-spel och vi vet hur de ser ut. Stor sannolikhet i att uppdragen kommer att vara rätt likartade och inget man gör känns meningsfullt. Jag hoppas innerligt att de kan bjuda på en stor utmaning i hur man tar an uppdragen med olika delmål snarare än att man kan klara det mesta genom att köra guns-blazing och döda allt man ser. Som bäst blir det ett djupare fokus på samarbete. Som sämst? Slumpmässigt uppdrag från GTA Online där det kommer horder av fiender när du ska fly.

Ett annat spel som bara ser väldigt märkligt ut är Watch Dogs 2. Jag vet inte riktigt vad de vill ha för fokus i det spelet. En omogen hackergrupp som har alldeles för mycket makt i och med att de kan hacka allt till att sedan gå fullt ut med våld och skjuta åt höger och vänster GTA-style. Det känns som ett väldigt tudelat spel. Jag har läst att man kan klara ut spelet utan att döda någon men så som Ubisoft visar upp det blir det så skevt. Sedan förtittarna dök upp förra veckan kändes det som om de kanske skulle fånga mitt intresse men efter att ha sett demon har de förhoppningarna släckts. Det ser ut som ännu ett Ubisoftspel.

Och killen med nitarna? På riktigt?



Eagle Flight VR visar mer eller mindre hur roligt det ser ut när andra spelar VR. Det vill säga hur otroligt konstigt det ser ut när personerna rör på sig. Titta bara!



Steep var årets sista spel för Ubisoft, en plats de har satt några riktiga hajpmaskiner de senaste åren. En plats som både Watch Dogs och The Division har haft. Steep kan bli kul, jag gillar snowboardspel, jag älskar snö men här beror det väldigt mycket på vad det kommer kosta till slut. Steep som fullprisspel? Då kan det vara svårt.

Ubisoft hade inget jättestarkt år i år. Det är nog den konferensen jag har varit mest uttråkad vid men samtidigt var det den konferensen som har haft flest olika spel.

En sak är säker, vi kan nog ge upp på ett Beyond Good & Evil 2 nu? Eller?

Tidigare inlägg:
EA
Bethesda
MicrosoftTaggar: e32016, Ubisoft, Watch Dogs 2, Ghost Recon Wildlands, Steep

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 7 | nästa | sista

Tankar om Microsofts presskonferens

13 jun 2016 20:480

[url=http://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xl...

Tankar om Bethesdas presskonferens

13 jun 2016 12:270

[url=http://static1.gamespot.com/uploads/original/1179/11799911/299958...

Tankar om EA:s presskonferens

13 jun 2016 00:100

[url=http://cdn3.dualshockers.com/wp-content/uploads/2016/01/EAPlay.jp...

40-åriga joltdrickande oskulder

25 mar 2015 12:1422

Det fanns många morgnar i höstas när man vaknade upp, tittade på...

Ett liv i apokalypsen

12 feb 2015 17:310

En sak som alltid har fascinerat mig är de historier man själv kan...

Tack för att du köper.... Förbokar! Förbokar vårt spel

15 jan 2015 13:488

Igår gick 2K Games ut med att vi borde förboka det kommande spelet...

Svenska castingen av Breaking Bad

21 sep 2014 15:581

vine.co

The Last of Us - En resa i bilder

6 aug 2014 00:485

Det har nog inte undgått någon att The Last of Us Remastered har ett...

Tre bästa och tre beska E3 2014

14 jun 2014 16:161

[url=http://www.loadthegame.com/wp-content/uploads/2014/04/97511_med-6...

Grape Squad

11 apr 2014 14:171

Livet över nätet kan vara som ett gift, speciellt när det kommer till...

Spoilercast - The Walking Dead S02E02: A House Divided

17 mar 2014 11:540

Robin och Jimmy har spelat den andra episoden av Telltales The...

Spelsnack Avsnitt 28 - Konspirationsteorier

12 mar 2014 19:440

Johan, Robin och Jimmy frågar sig om Battlefield som varumärke har...

Det trasiga slagfältet

6 mar 2014 18:422

Det är 128 dagar sedan Battlefield 4 släpptes. Det är 128 dagar som...

Spelsnack avsnitt 27 - Förbered er för Titanfall

26 feb 2014 19:240

Titanfall betan har precis varit så pojkarna dyker ner under...

Spoilercast - The Wolf Among Us: Episode 2

16 feb 2014 19:400

Spelsnack Spoilercast - The Wolf Among Us: Episode...

Spelsnack Avsnitt 26 - Bill Gates loggar in

12 feb 2014 19:060

Robin, Jimmy och vår nye gäst, Fredrik Kapus, pratar om Xbox One. Hur...

Om våld i spel: Varför dras vi till våld?

4 feb 2014 15:417

[url=http://www.joystickdivision.com/fiber-wire-title.jpg][img]http://...

Spelsnack Avsnitt 25 - Det kan vara bra att ha!

29 jan 2014 19:170

Spelsnack avsnitt 25 - Det kan vara bra att ha!...

Spelsnack avsnitt 24 - Årets såshemligheter

15 jan 2014 22:180

www.youtube.com I det...

Spelmusik Extravaganza 2013

1 jan 2014 18:050

www.youtube.com Vårat årliga musikavsnitt...

1 2 3 4 5 ... 7 | nästa | sista