Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Jimmy Seppälä

26 Registrerad: 2 dec 2006 20:20 Senaste besök: I dag 17:02 Online: Nej

Fjärdhundra Spelsnack.com Seppala13 Seppala13

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Tankar om EA:s presskonferens

Jimmy Seppälä13 jun 2016 00:10493 visningarKommentera: 0 !



Då var E3 igång och man kan väl inte säga att det direkt startade med en jättehög smäll. EA var först ut och de körde med något som liknade deras presskonferens för två år sedan med spel som är en bit framåt snarare än något vi kommer spela de närmsta månaderna.

Förutom Titanfall 2 och Battlefield 1 då. Två stora shooters som släpps väldigt tätt inpå varandra. Jag undrar hur det kommer gå för Titanfall 2 som går upp mot både Battlefield och Call of Duty i höst. Kommer det klara sig? Första spelet hade en enorm hype bakom sig och jag tror inte tvåan kommer att ha samma buzz kring sig när det släpps. Förvisso får PS4:a ägarna tassarna på serien för första gången men kommer det räcka?

Låt oss titta på vad som visades:

Titanfall 2

Jag var otroligt förtjust i det första Titanfall. Det kändes som en bra utveckling på det koncept Call of Duty gjorde populärt med det första Titanfall. Rörligheten man har som pilot och samtidigt göra banorna tillräckligt stora för att man även ska kunna använda sina titans.

Första Titanfall var ett väldesignat spel med många bra idéer, speciellt samspelet mellan piloterna och titanerna. Hur man kunde hjälpa varandra.

Titanfall 2 ser ut att ta vara på detta ännu mer, ger piloterna ännu större möjlighet att ta sig runt. Rörligheten kommer fortfarande ha stor betydelse. Även titanerna ser ut att få mer kött på benen med olika färdigheter.

Det finns dock skäl till att vara orolig. Mer av allt behöver nödvändigtvis inte vara bättre. Det första spelet var ändå rätt bra balanserat med sina tre titaner. Nu ska det finnas sex stycken.

Något jag tyckte var bra med första spelet var att det inte fanns så många vapen att välja mellan och i nuläget är det svårt att säga vad det kommer att finnas men det hade varit trevligt om de slopar förra spelets vapen (och gadgets) och har enbart gjort nya för det här spelet. Den enda idén de egentligen behöver hålla i är dynamiken mellan spelets piloter och titaner. Resten kan vara helt nytt.

Den andra stora nyheten är en kampanj och det finns potential där. Det finns utrymme för att göra ett häftigt universum med Titanfall men med tanke på att det är gamla Call of Duty-veteraner som står bakom Respawn så lär det bli ett större fokus på set-pieces än en mer personlig berättelse. Det behöver inte vara något dåligt men efter att ha spelat Wolfenstein: The New Order hade fler gärna fått titta på hur Machine Games skötte sig på den fronten.

Mass Effect Andromeda

Jag hade hoppats på att vi skulle få se mycket mer av Mass Effect än vad vi faktiskt vi se. Det verkar som om det är betydligt större fokus på upptäckande än tidigare. Jag hoppas att de går tillbaka och tittar på det första Mass Effect snarare än tvåan och trean. Mer rollspel och mindre action.

Det är dessutom en kittlande tanke att det är vi som är utomjordingarna denna gång istället för att bli invaderade. Vi är det som är främmande och det hade verkligen varit intressant om de fokuserar på det temat stenhårt. Kommer vi som människor bara dit och förstör för vår egen vinning och hur kommer vi som ”nya Shepard” att hantera det?

Fifa 17: The Journey

Jag hade inte på förhand trott att jag skulle skriva något om FIFA. Jag är inte ett dugg intresserad av fotboll men ett ordentligt storyläge i ett sportspel kan bli bra. Sport handlar ju till stor del om människor och arbetet bakom succën (eller misslyckandet). Jag är faktiskt genuint nyfiken.

Fe

Det första spelet som visades med EA:s EA Originals-initiativ ser okej ut. Kul med en svensk studio men det kan också vara ett spel som spelar alldeles för mycket på FEELS-strängen utan att egentligen säga något.

Jag gillar att det verkar vara ett stort fokus på att man ska lära sig själv utan tutorials och dylikt. Som spel brukade vara.

Färgsättningen lämnar något att önska för just nu ser det väldigt blekt ut. Lite tråkigt till och med. Förhoppningsvis blir det bra.

Viscerals Star Wars-spel

Med Amy Henning som skriver spelet hoppasjag på en mer jordnära historia inom Star Wars-universumet med det större fokus på karaktärer. Vi behöver inte ha så mycket spektakel hela tiden. En annorlunda Star Wars-berättelse helt enkelt som skiljer sig från de filmer (och allt annat) som kommer nu och de närmsta åren.

Battlefield 1

Att gå tillbaka till första världskriget tror jag var en väldigt bra idé. Dice har gått helt ifrån vad de andra stora shooterserna har gjort. Istället för att göra något i en nära framtid drar man klockan tillbaka.

Det behövs. Battlefield 4 var alldeles för mycket många gånger och serien behöver skalas ner något. Förhoppningsvis betyder första världskriget att så är fallet men man vet alltid. Risken finns ju att det klämts dit en massa saker i alla fall.

TV-spel och allt det där.

Det lilla vi fick se i trailern ser i alla fall lovande ut och jag får väldiga Bad Company 2-vibbar.

Det bästa är utan tvekan den tvåsitsiga motorcykeln!

Överlag var EA:s konferens okej. Jag hade gärna sett att det hade några överraskningar med sig. En liten del av mig hade hoppats på en reeboot av Dead Space eller ett nytt Skate. Det känns som att det är dags. Men med Visceral som jobbar med sitt nya Star Wars så var chanserna inte speciellt stora. Det blev i alla fall inte överdrivet mycket sport detta år. Vi kommer väl alla ihåg Pelé från förra året?Taggar: e32016, Electronic Arts, Titanfall 2, Battlefield 1, Mass Effect Andromeda

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.