Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Jimmy Seppälä

26 Registrerad: 2 dec 2006 20:20 Senaste besök: I dag 17:02 Online: Nej

Fjärdhundra Spelsnack.com Seppala13 Seppala13

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Tankar om Bethesdas presskonferens

Jimmy Seppälä13 jun 2016 12:27412 visningarKommentera: 0 !



E3:s andra presskonferens kom från Bethesda. Jag hade inte några större förväntningar på vad de skulle visa. Förra året hade de Fallout 4, ett spel som det redan hade viskats om i några månader före konferensen och blev deras stora flaggskepp.

Vad hade de i år? Det kändes inte särskilt troligt att de skulle visa upp nästa spel i sin andra stora spelserie, The Elder Scrolls, heller.

Men det fanns några titlar som jag är nyfiken på trots allt!

Quake Champions

Många hade hoppats på att Id och Bethesda skulle göra ett nytt Quake efter att både Wolfenstein och Doom har fått nya och till synes bra uppföljare (jag älskar Wolfenstein: The New Order) och det kommer vi alltså få. Det ser inte ut som om det kommer att vara en kampanj till spelet utan Bethesda hoppar på hero-shooter tåget som så många andra.

Det är lite av en besvikelse.

Spelindustrin går ofta runt i trender och därför får vi se alla mer eller mindre komma på samma idé under samma tidsspann. Därför är det lite överraskande att Dice gör Battlefield i första världskriget snarare än ett kort framtidshopp. Jag hade hoppats på att de verkligen skulle gör en klassisk arena-shooter där alla startar med samma typ av vapen och det handlar om kartkontroll och se till att ens egna lag får tag i de starkaste vapnen. Precis som 343 industries gjorde med Halo 5 istället för att fortsätta i 4:ans spår. Trots det är jag lite nyfiken på nya Quke ändå.

Prey

Jag har inte spelat Prey, jag kommer inte ens ihåg hur Prey 2 såg ut från början men jag vet att folk var imponerade över vad som visats tidigare vilket har fått folk att hoppats på ett nytt Prey i ett par år nu.

Trailern börjar intressant i ett Groundhog Day-liknande scenario där karaktären får uppleva samma dag om och om igen för att sedan mynna ut i något som skulle kunna likna ett action skräckspel. Mina tankar börjar redan dras till något Portal/Alien Isolation-liknande spel fast med lite mera action. Skräckgenren är inte lika ovanlig idag än den var för några år sedan tack vare de mindre utvecklarna men skräckspel med större budgetar lyser med sin frånvaro.

Det är en liten tröst för att jag inte fick något Dead Space på EA:s presskonferens.

Dishonored 2

Dishonored var ett bra spel med en intressant värld men de lyckades inte riktigt förmedla någon bra berättelse. Dunwall i sig självt var fantastisk och det fanns mycket att få veta om man ville traggla sig igenom hundratals sidor från dokument om världen. Spelade man för berättelsen så blev det inte mycket mer än en lönnmördarsimulator, om än en bra sådan.

Något jag tyckte de slutade starkt med i första spelet var hur Emily påverkades av hur du spelade som Corvo i första spelet. Var du en hänsynslös mördare eller försökte du skona så många som möjligt? För mig förvandlades Emily till en hemsk kejsarinna som styrde med en hjärnhand och var brutal, Det verkar inte som att de kommer följa upp på det spåret utan det riktiga slutet är det goda. Lite synd kan jag tycka att det är. Det kunde ha varit mer intressant att få spela någon som inte är omtyckt men ändå försöker ta tillbaka tronen.

Bethesdas presskonferens var en till helt okej konferens med en liten inblick om vad vi kommer får spela inom det närmsta året. Men både EA:s och Betehsdas konferenser säger något om E3:s relevans. Det är inte längre viktigt att visa allt under denna vecka. EA hade inte mycket att visa överhuvudtaget och Bethesdas sparar mycket av sitt krut till sin egen show Quakecon senare i år.

Tidigare inlägg:
EATaggar: e32016, Bethesda, Prey, Quake, Dishonored 2

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.