Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Jimmy Seppälä

26 Registrerad: 2 dec 2006 20:20 Senaste besök: I dag 10:32 Online: Nej

Fjärdhundra Spelsnack.com Seppala13 Seppala13

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Mina tankar om Sonys presskonferens

Jimmy Seppälä14 jun 2016 15:341259 visningarKommentera: 0 !



Microsoft har haft bra visningar på E3 de senaste åren. Efter fiaskot med avtäckningen av Xbox One, kort innan E3 2013, har det bara handlat om spel. Spel, spel, spel. Inget onödigt tjafs om tjänster och ta över vardagsrummethybris. Sony däremot har haft många bra konferenser men inte lika tajta. Det brukar alltid finnas något litet i deras konferenser som dödar ders momentum och får en att titta på klockan medan man undrar när det ska ta slut.

Förra året var deras konferens någon form av fanfiction. Här är allt ni någonsin har frågat om och nu får ni det. Final Fantasy VII, Shenmue 3 och The Last Guardian. Bara Beyond Good & Evil 2 och det halvt bortglömda Agent som saknades. Jag var inte lika överväldigande av det de visade förra året eftersom mycket av det är i sin rätta bemärkelse 'gammalt' men jag kan ändå förstå vikten av vad de utannonserade och vad det betyder för de människor som vill ha det.

Vad skulle de visa i år? De kunde väl knappast komma in med samma slags punch som förra året. Jo, det kan dem och vara bättre därtill.



Fram tills Sonys presskonferens har E3 varit lite mjäkigt. Det mesta vi har fått se har visats tidigare eller så är det redan inom etablerade serier så vi vet vad vi kommer få. Även om det existerar kring Sony också så har de ändå ett väldigt brett utbud av olika titlar. Mer än nästa actionsekvens som jag många gånger kan känna att Microsoft har. Sony lyckades genom hela konferensen hålla mig intresserad att när den faktiskt tog slut satt jag där och ville bara ha mer. Det var en underhållande timme av spel de gav oss. Inget säljsnack, inga nya tjänster som ska visas, inte läsa upp hela eftertexterna av Powers utan de har tagit efter Microsoft och kör stenhårt på spelen.

Bara det att man inte stannade kvar för länge på spelen med långa demonstrationer hjälpte en hel del. The Last Guardian fick ett datum, boom, snabbt över till nästa spel. Vi vet att det existerar, vi såg det förra året, finns ingen anledning att stanna kvar längre än nödvändigt. Det kommer ut.

Horizon ser lika trevligt ut som förra året. En trevlig överraskning är att alla robotdjur inte är fientliga utan verkar leva i harmoni med befolkningen. Dock tror jag inte Guerilla games kan göra en berättelse som kommer göra spelet rättvisa.



Det märks att Detroit är ett David Cage-spel. Han har återigen snurrat på känslohjulet för att sätta ihop scener som ska få oss att känna. Förslavade robotar, gisslandrama med ett BARN, häng utanför kanten på en hög byggnad. Känn, känn, känn. Kara-demot är fortfarande det mest intressanta som har kommit ur det konceptet med en AI som börjar att bli självmedveten och fråga saker om livet. Det är mer intressant än någon form av androidrevolution som spelet förmodligen kommer att vara. Jag hade hellre velat styra Kara är hon lär känna sig själv och vad hon gör med sin nyfunna självmedvetenhet medan hon navigerar sig runt i det mänskliga samhället. Jag gillade Heavy Rain så jag kommer att hålla ett vaksamt öga på detta projekt ändå. David Cage är bra på de små sakerna. Ethan som pappa i Heavy Rin eller porträtteringen av Jodies ensamhet i Beyond: Two Souls (men självklart skulle det spelet mynna ut i någon kass Hollywoodrulle med CIA-konspirationer, vafan hände?)



Days Gone såg ut som ett mycket mer intressant spel innan skärmen började täckas av hundratals zombies. Är vi inte lite trötta på zombies vid det här laget? Men jag gillar inriktningen, ett bikergäng som tillsammans tar sig igenom apokalypsen. De känner varandra sedan tidigare (tror jag) och det blir inte riktigt det typiska att en grupp okända människor buntas ihop(oftast i ett köpcenter) och lär känna varandra. Men det hade varit intressant om de hade väntat med revealen om vad faktiskt det var som hade hänt. Låt världen vara mer öde och det behöver inte nödvändigtvis vara mängden som är skrämmande med zombies. Låt de vara få men riktigt skräckinjagande. Lite som Dead Space, där var det sällan stora horder av monster som attackerade. Jag såg att många drog paralleller mellan The Last of Us och detta spel och ja, tonen kan vara densamma men man ser att det här besitter inte alls samma kvalitéer som ett Naughty Dog-spel.

Capcom har tagit pekpinna från PT och flyttar Resident Evil 7 till förstaperson och återgår till att vara en komplett skräckupplevelse. Det gör mig otroligt glad för vi behöver inte en till actionspäckad shooter (med zombies!). Förvånande att de ändå sätter en siffra bakom namnet och inte börjar om från noll. Men vi kan väl säga att jag är peppad!

Kojimas nya spel ser ut som ett, i vanlig ordning, märkligt japanskt spel med allt som hör till. Det ska bli oerhört kul att se vad han gör utanför Metal Gear när han inte håller fast av en 30 år gammal lore utan kan börja om från nytt. Jag får lite Silent Hill 2-vibbar av det hela och det är enbart positivt.



Jag har aldrig varit ett jättestort God of War-fan men spelen har varit roliga att spela. Det ser inte heller ut att bara vara mer God of War, jag har hört andra dra paralleller mellan Tomb Raider-spelen i hur utformningen på spelet kommer vara och det låter bra.

Till och med det nya Call of Duty såg trevligt ut på presskonferensen. Spaaace!

Allt som hade med PSVR att göra såg mer ut som små gimickar till redan etablerade serier än något upphetsande. Likt hur man för några år sedan försökte sälja in second screen experience i sina spel. Jag tror på VR men det här gjorde mig inte direkt mer sugen.

Kommer vi äntligen att få ett bra Spiderman-spel?

Sony hade en riktigt bra konferens med många olika titlar. Det hade varit kul om de hade visat upp några mindre spel också så att mindre studior fått ta lite plats. Sony brukar vara bra på att lyfta upp udda idéer men man kan inte få allt.

Tidigare inlägg:
EA
Bethesda
Microsoft
UbisoftTaggar: e32016, Sony, PS4, Death Stranding, Days Gone, The Last Guardian, God of War, Detroit

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.