Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

yngve

32 Registrerad: 6 dec 2006 11:58 Senaste besök: 24 jul 2017 13:53 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Lego Fallout

yngve 8 jul 2017 10:18204 visningarKommentera: 0 !

Tänkte bara visa upp mitt senaste tillskott till min Fallout-samling:







[smile]Taggar: Lego, Fallout

Ju med jag läser om Switch...

yngve 15 jan 2017 15:161269 visningarKommentera: 1 !

...desto mindre "ha-begär" får jag.

Och jag förstår verkligen inte hypen inför släppet av Switch.

"Tyvärr", vill jag säga.

Känslan jag får är att Nintendo inte lärt sig något överhuvudtaget av Wii U-floppen.

Det ska innoveras för innovationens skull, på bekostnad av prestanda, precis som Wii och Wii U före den.

Visst, Wii var en kommersiell succé, men det känns som nyhetens behag gick över rätt fort. Det var nytt och fränt med viftandet, men fort gick det upp för det flesta att det inte var en speciellt bra kontrollmetod.

Innovationen ledde till att de andra aktörerna gjorde egna varianter av Nintendos tillfälligt vinnande konceptet, och berikade oss med Kinect och PS Move.

"Tack"... antar jag?

En majoritet av de sålda Wii-konsolerna samlade nog sedan bara damm kort efter köp. De riktigt bra spelen fanns där, men de var inget direkt överflöd.

Spola fram till Wii U och det såg exakt likadant ut, men med ny gimmick och minus delen med "kommersiell succé".

Med Switch förutspår jag att vi kommer att få ett fåtal riktigt bra Nintendo-utvecklade spel och ... inte så mycket mer, igen.

Min känsla är att när nyhetens behag är över, när Zelda och Mario står avklarade, så kommer Switchen stå där i dockan och vara en lika duktig dammagnet som Wii U-plattan intill.

Och problemet ligger som jag ser det i när de gör en konsol som är så fundamentalt annorlunda än konkurrenternas så kommer de, precis som med föregångarna, att skrämma bort tredjepartsutvecklarena.

Jag kan inte tänka mig att någon tänkte, innan Switch avslöjades att "jag hoppas Nintendos nästa konsol blir en tablet med avtagbara mikrokontroller och någon portabilitetsfunktion som jag kommer att använda en gång på grund av begränsningar i batteritid istället för ja, en traditionell konsol som kan konkurrera med Sony och Microsoft".

"Tyvärr" vill jag säga igen, och då i meningen "tyvärr hoppas jag att Switch blir Nintendos sista konsol".

Jag hade mycket hellre sett att Nintendo går Segas väg och lägger ner hårdvaruutvecklingen och blir en tredjepartsutvecklare istället.

Där hade de verkligen kunnat briljera.

Avklarade spel 2016.

yngve 1 jan 2017 17:011285 visningarKommentera: 0 !

Jag har av tradition fortsatt skriva upp de spel jag klarat av under året i mobilen. Årets lista ser ut såhär:

1. Lifeline, iOS, 2016-01-25
2. Game of Thrones, PS4, 2016-02-08
3. Spongebob Squarepants: Planktons Robotic Revenge, PS3, 2016-02-10
4. Deadpool, PS3, 2016-02-18
5. Everybody's Gone to the Rapture, PS4, 2016-02-25
6. Mad Max, PS4, 2016-03-08
7. Firewatch, PS4, 2016-03-13
8. Battlefield: Hardline, PS4, 2016-03-15
9. Fallout 4, PS4, 2016-03-20
10. Life is Strange, PS4, 2016-03-30
11. Chip & Dale: Rescue Rangers, NES, 2016-04-11
12. Rise of the Tomb Raider, XO, 2016-04-18
13. Uncharted 4: A Thifes End, PS4, 2016-05-23
14. LEGO Batman 2: DC Super Heroes, PSTV, 2016-06-04
15. Witcher 3: The Wild Hunt, PS4, 2016-07-07
16. Batman: Arkham Knight, PS4, 2016-07-20
17. Batman: Arkham Knight - Harley Quinn DLC, PS4, 2016-07-22
18. Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, N3DS, 2016-07-29
19. Batman: Arkham Origins, PS3, 2016-08-03
20. Quantum Break, XO, 2016-10-10
21. Battlefield 1, PS4, 2016-11-04
22. Lara Croft GO, Android, 2016-12-19

Jag har spelat färdigt rätt få spel under året, men tagit mig igenom ganska många väldigt bra och ett par mastodontspel som jag aldrig trodde jag skulle ha tid över att spela klart.

Spongebob och Lego Batman har varit co-op-projekt tillsammans med 5-årige sonen.

Witcher 3, Fallout 4, Uncharted 4, Rise of the Tomb Raider, Mad Max, Quantum Break och Batman: Arkham Knight tyckte jag alla var väldigt bra och underhållande.

Mest tid har jag nog ändå lagt på Battlefield 1 där jag, utöver den korta kampanjen, spelat över 60 timmar multiplayer. Det bästa multiplayerspel jag spelat sedan gamla Battlefield 2!

Har svårt att välja ett Game of the Year bland de jag spelat klart, favoriten var förmodligen Witcher 3, även om det inte släpptes under 2016.

Ha ett bra 2017!

Mina åsikter om No Man's Sky

yngve 30 aug 2016 14:391744 visningarKommentera: 4 !

Jag var aldrig med på hypetåget.

Det var egentligen en slump att jag köpte No Man's Sky på releasedagen. Jag var på Media Markt i ett annat ärende och just som jag går förbi spelavdelningen ställs spelet upp i hyllan.

Varför inte, tänkte jag.

Jag hade hört lite om det. Att utforska en massa olika planeter. Trevligt, med lite avslappnande promenad-spelande.

Antalet planeter var något löjligt stort hitte-på nummer. Alla olika!

JA-JA, tänkte jag, det lär ju i alla fall vara minst två som i alla fall är påminner om varandra, lätt sarkastisk underdrift.

Jag började spelet på en planet med giftig atmosfär. Samtidigt som man skulle leta upp mineraler att laga sitt kraschade rymdskepp med skulle man även leta sånt man kunde fylla på energin till sin livsuppehållande dräkt, till sitt multiverktyg/vapen och systemet som skyddade mot atmosfären.



Jag upplevde det väldigt rörigt och något stressande, en datoriserad röst som hela tiden påminde en om att energin i något system var LOW.

Så jag började samla för glatta livet.

INVENTORY FULL.

Jaha. Okej. Dags att börja flytta runt saker i menyer mellan dräkten och skeppet. För det är ju kul, eller hur? Speciellt att man måste hålla in knappen för att välja något, istället för att bara trycka.

När jag väl hade lagat skeppet kände jag att jag inte ville stanna en sekund mer än jag behövde på denna planet.

Så iväg mot rymden. Och det var lite häftigt.



Det första jag reagerade på när jag kom ut i rymden var att den var orange/rosa/lila-färgad istället för svart.

Okej, tänkte jag, jag kanske fick börja i någon form av nebulosa eller något?

Jaja. Jag landade på en ny planet. Den var rätt lik den jag kom från.

Fast här var det varmt istället för att atmosfären var giftigt. Enda skillnaden var att det var en annan färg på mätaren och en annan ikon bredvid den. Annat än det var det bara att mata i mineraler på samma sätt för att fylla mätare som hela tiden tickade nedåt.

Jag skulle samla mineraler till något som någon i någon meny tyckte jag skulle bygga. Jag minns inte vad. Jag började samla.

INVENTORY FULL.

Efter lite påfyllnad av system, jonglering i menyer och förstörande av sånt man samlat redan kunde jag plocka på mig mer.

Men då kom en liten robot som tyckte att jag var för aggressiv mot hans kompis, stenen.



INVENTORY FULL.

Så den, samt två andra robotar ville då ha ihjäl mig. Besegrade dem med min lilla laserpickadol.

Multitool-pickadolen känns inte som den var tänkt som ett vapen. Det kändes bara klumpigt. Det var inte kul.

För att vara ett spel som helt och hållet verkar handla om att samla så är det rätt märkligt att utvecklarna vill göra allt för att man inte ska tycka att det är roligt samla.

Efter att ha spelet några timmar till undrar jag varför finns dessa robotar på precis alla planeter? Vem har resurser att skicka ut dessa till alla planeter i hela universum?

Nej, dessa borde inte ha varit med i spelet överhuvudtaget. Och om dessa prompt skulle ha inkluderats, ha dom på var 20:e planet eller nåt, där dom vaktar något värt att vakta.

Och på tal om det.

HUR är en planet "DISCOVERED BY YOU ON 2016-08-31" om det reda kryllar av utomjordiska outposts där?

Det tar helt bort känslan av att man upptäckt något. Nu är du bara och hälsar på.

Och varför är rymdstationerna, som finns i varje solsystem, så gigantiska, om dom endast är bemannad av en enda utomjording och består av en hangar och två korridorer?

Hade det inte varit bättre att då ha en pyttestation som snurrade runt en planet i, säg, kanske var femte solsystem?

Sen rymdstriderna. Herreguuu. Så fantastiskt roligt att snurra runt i rymden och hela tiden måsta gå in i menyer och undermenyer för att reparera sköldarna på sitt skepp.

Jag hatade att man var tvingad att slåss, att fly var inte ett alternativ.

Det är för fegisar och fegisar får inte spela No Man's Sky.

Hade jag kunnat "rollspela" som den utforskare jag ville spela som hade jag startat pulse-motorerna vid första åsynen av rymdpirater.

Men det får jag inte eftersom anledningar.

Och förresten, färgen på rymden, som jag nämnde i början. Den ska tydligen vara rosa. Jag vet inte varför det stör mig så, men på något sätt känns det mindre "stort" än om man spärrar in i oändligt mörker.

Planeterna, djurlivet, växterna, allt känns samma efter några timmar. Bara olika färgvariationer.

Det finns en vattenplanet med massa öar, det finns en livlös månliknande planet, det finns en "typ" tropisk (fast inte riktigt) planet.

Flera gånger.

I olika färger.

Jag hade inte stört mig att fokuset var så mycket på att samla i stället för att utforska om det inte var för att du inte kan bygga något vettigt av det du samlar.

Många jämför det med Minecraft men där är ju samlandet ett medel för ett mål.

Inga baser/hyddor/hus/byar eller liknande kan byggas. Nu är det bara samlande för att inte olika mätare ska tömmas. Och något litet meny-bygge här och där för att ta upp ännu en inventory slot så man återigen ska få höra det underbara:

INVENTORY FULL.

Jag har aldrig någonsin stött på ett spel där designbeslut efter designbeslut retat mig så mycket som i No Man's Sky.

Det är på grund av inventory-systemet, stridssystemet, samlandet, fienderna helt enkelt inte roligt att utforska planeterna i No Man's Sky.



Det känns inte som jag upptäcker något när utomjordingen Jens, eller vad han nu hette som satt och tryckte i sin hydda, redan bor på planeten tillsammans med sina jämt utfördelade kompisar.

Jag hade inga förhoppningar alls på spelet. Jag hade inte väntat på releasen.

Trots det har jag aldrig varit så missnöjd med ett spelköp som detta.

Och jag har köpt en hel del skitspel i mina dagar.

Ja, ja.

INVENTORY FULL.

Första timmen med No Man's Sky (video)

yngve 11 aug 2016 11:091880 visningarKommentera: 2 !

Jag köpte No Man’s Sky igår. Jag kan tyvärr inte säga att jag gillade första timmen med det speciellt mycket.

Det börjat med att du ska reparera ditt skepp. Till det behöver du olika mineraler. Du får mineralerna genom att skjuta sönder olika föremål.

Samtidigt som du letar ämnen att reparera skeppet så varnar det för att dräktens system som filtrerar gifter håller på att ta slut.

Så då måste man leta ämnen till det.

Man går 30 meter till. Då varnar det för att livsuppehållande systemet i dräkten håller på att ta slut.

Så då måste man leta ett annat ämne till det.

Man går plågsamt sakta. Man har en sprint man kan använda i typ 15 meter innan den måste laddas upp.

Hips vips så håller energin i pikadolen på att ta slut.

Då måste man hitta ämnen till att ladda upp den. Det där med att "utforska" känns det som man kan glömma. Mer att jaga runt mellan olika ikoner för att hålla ständigt dränerade mätare från att nå noll. Och det är inte roligt.

Och när du hittat ämnen för att ladda pikadolen då varnar dräktens giftfiltreringssystem att det är nere på 25% igen.

Och inventoryt. Man måste ha spelvärldens minsta ryggsäck för INVENTORY FULL-meddelandet går varmt.

Får se om det blir roligare eftersom.

Men jag kanske borde ha läst på mer om spelet innan. Jag var inte alls tagen av hypen, hade inte kollat egentligen på något om spelet. Dock trodde jag att man skulle kunna lalla runt i sin egen takt och ta in vyerna.

Jag laddade upp lite av det jag spelade igår på YouTube, om någon nu är intresserad av det;

Tidigare inlägg

Avklarade spel 2015 (och 2014)

23 jan 2016 18:500

Jag har skrivit upp de spel jag klarat i telefonen under de senaste...

Super Mario Maker: Star Wars: 16-bit Walker Assault

9 jan 2016 23:150

www.youtube.com Sånt här sitter man och...

Bra och dåligt med Super Mario Maker

4 jan 2016 14:490

Jag fick Super Mario Maker till Wii U i julklapp. Den med...

Angry Birds 2 - Gratis är svindyrt.

9 aug 2015 09:447

Angry Birds har alltid...

Buggar i Assassin's Creed: Unity

25 jul 2015 09:067

Så! Då har jag tillslut tagit mig igenom Assassin's Creed: Unity....

Mitt första online-race i Project Cars...

17 maj 2015 15:373

...kunde ha börjat bättre....

GTA Online: Heists

23 apr 2015 02:150

Körde igenom heist:en "The Prison Break"...

Den trasiga konsolgenerationen.

4 feb 2015 20:020

Minns ni tiden när en av fördelarna med att spela på konsol mot att...

Neon-skägg, buggar och andra märkligheter i Assassin's Creed IV

10 aug 2014 11:310

Spelade just klart Assassin's Creed 4 på Playstation 4. Överlag hade...

Mitt spelår 2013 - 53 avklarade spel av varierande kvalité.

6 jan 2014 08:330

2013 började och slutade med Call of Duty för mig. Det hann bli en...

En trådlös ratt som inte är sämst? Hur gick det till?

14 jul 2013 20:090

Jag kikade på ett par recensioner av Forza Horizon i förra veckan och...

Första intryck: Hori TAC3 FPS-kontroll till PS3

11 jul 2013 19:184

Jag spelar rätt mycket FPS-spel på konsol. Både i single- och...

Kort första intryck: MadWorld.

26 maj 2009 07:211

Börjad...

FPS på PS3. Med mus. Och nunchuck.

24 maj 2009 20:352

Lånade denna av en kille på jobbet...

En massa zombies + en bit vit plast = underbart.

23 maj 2009 23:152

"On-rail-shooters" har som aldrig riktigt varit min...