Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

yngve

32 Registrerad: 6 dec 2006 11:58 Senaste besök: 20 okt 2017 18:50 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Första intryck: Hori TAC3 FPS-kontroll till PS3

yngve11 jul 2013 19:18637 visningarKommentera: 4 !

Jag spelar rätt mycket FPS-spel på konsol. Både i single- och multiplayer. Singleplayerlägena i dagens spel brukar ofta vara ganska förlåtande i kontrollen, i de flesta spel är det lite auto-aim eller något som liknar Call of Dutys snap-to-target.

Multiplayerlägena däremot saknar av naturliga skäl dessa "funktioner" och kräver mer eller mindre att man ska vara "bra" på att spela, eller något likande trams, för att nå någon sorts framgång.

Vilket blir lite av ett problem för mig då jag är relativt sämst i att prestera bra i dessa lägen. Jag gillar att skylla på kontrollen.

"Om jag hade mus och tangentbord ... Då!"



Så! För att göra en lång historia kort så såg jag då denna kontroll, en Hori TAC3 på Webhallen. Den låg som "Fyndvara, klass 1". 200 kronor billigare än ordinarie pris. Jag har testat en liknande kontroll tidigare, som inte var världsbäst, men ändå var ett kul alternativ.

Jag kände då nu att när den här var så relativt billig så kunde jag passa på, samtidigt så hade jag någorlunda realistiska förväntningar på att den inte skulle komma i närheten av precisionen man får av en mus och ett tangentbord när man spelar på PC.

Fick hem den i förrgår, och ska jag vara ärlig så fattar jag inte att dom sänkt den i pris då både förpackningen och kontrollen såg helt splitternya ut, inte ens den minsta skada på kartongen.

Har spelat lite med den nu, kanske 10 matcher i Call of Duty: Black Ops II. Och jag måste säga, jag är...

...imponerad.

NATURLIGTVIS hade jag rätt att den inte skulle vara som en PCs mus/tangentbord, MEN det är bra jävla nära! Efter att ha pillat runt lite i inställningarna inne i spelet och flyttat om kontrollerna lite (man kan "re-binda", för att slänga sig med hemsk svengelska nästan alla tangenter väldigt enkelt) så började jag spela och det var helt klart över förväntan. Den är inte exakt lika följsam, man har inte den hundraprocentiga precisionen man är van vid på PC men den känns väldigt naturligt att spela med och precisionsskillnaden är klart märkbar, jämfört mot Dual Shock 3-kontrollen.

Minns du att jag skrev att jag var sämst på att vara bra i multiplayer? Så är det, brukar alltid ha en negativ Kill/Death-ratio, vilket jag i sig inte skämms över, spelar inte för några siffror. MEN VARENDA match jag spelade nu med den här kontrollen hade jag ett positivt K/D-ratio. Jag dör fortfarande som en fluga men skillnaden är att jag nu får med mig ett par stycken fiender också.

Och då har jag inte spelat BO2 på ett par månader.

Det enda negativa rent funktionsmässigt som jag stött på är om du gör små, små precisa rörelsermed musen i diagonal riktning så följer den inte riktigt med och börjar "hoppa" litegrann. Det här var något jag märkte när jag bara testade musen för att ställa in den. Under själva spelandet har det inte varit ett problem.

Sammanfattningsvis så kan jag skriva att om du som sagt köper denna och förväntar dig PC-precision så kommer du att bli besviken. Förväntar du dig däremot en annorlunda kontroll som gör det något enklare att sikta i FPS-spel på PS3an så får du däremot vad du förväntar dig. Jag hade rätt låga förväntningar och känner mig väldigt nöjd nu i alla fall!

+ Bra för sånna som mig som saknar tålamodet att lära sig spela bra med en DS3
+ Den gör faktiskt det den ska, enklare att sikta i FPS med denna jämfört med en DS3
+ Riktigt skön att använda, känns välbyggd och väldigt stadig
+ Helt ok pris


- Något "hackigt" om du försöker göra små, långsamma rörelser med musen
- Kamouflage-mönstret hade jag klarat mig utan

« Till bloggen

Kommentarer

Patron11 jul 2013q

Det finns allt aim-assist i alla spel till konsol, även multiplayer. Detta för att göra det lite enklare att sikta, då kontroller är svåra att få bra precision med.

Låter som ett bra alternativ för övrigt men jag är lite kluven till sånt här till konsol. Jag vet att många skriker efter mus/tangentbordsstöd för att kunna spela bättre. Men saken är den att skillnaden mellan mus och kontroll är väldigt stor vilket gör att, som du själv skriver, att en med mus presterar bättre och det gör ju i sin tur att kontrollspelare hamnar i ett underläge. Istället för att den som hanterar kontrollen bäst vinner (nu räknar jag inte in andra saker som spelar in också, lag och dyl.) så blir det att den som har bäst saker vinner, det blir liksom inte bra.

yngve11 jul 2013q

pathron:

Men saken är den att skillnaden mellan mus och kontroll är väldigt stor vilket gör att, som du själv skriver, att en med mus presterar bättre och det gör ju i sin tur att kontrollspelare hamnar i ett underläge.


pathron:

Istället för att den som hanterar kontrollen bäst vinner (nu räknar jag inte in andra saker som spelar in också, lag och dyl.) så blir det att den som har bäst saker vinner, det blir liksom inte bra.


Jag vill understryka att det fortfarande inte är så stor skillnad som det hade varit om det hade blivit som faktisk PC-kontroll. Jag som är relativt dålig på den här typen av spelläge så har jag ju faktiskt fortfarande ingen chans mot de som är riktigt bra med kontroll och har spelat betydligt mer än vad jag har.

För min egen del så "utklassar" jag ju ingen med den här kontrollen, det blir mer att jag faktiskt har en chans att ha ihjäl några extra fiender. Men jag förstår din poäng, absolut!

pathron:

Det finns allt aim-assist i alla spel till konsol, även multiplayer.


Där ser man!

Patron11 jul 2013q

yngve:

Där ser man!


Jag ändrar det jag skrev, stryker "alla" och lägger till många, då jag inte riktigt vet hur det är i andra genrer men i fps och tps har i princip alla någon form av aim-assist.

Ja, alltså jag men ar ju inte att alla blir stjärnor så fort de får mus och tangentbord i famnen men de flesta blir nog lite bättre, den stora skillnaden märks nog när riktigt bra kontroll-spelare möter riktigt bra mus-spelare. Men du förstod ju min poäng så nog om det. :)

yngve11 jul 2013q

pathron:

Jag ändrar det jag skrev, stryker "alla" och lägger till många, då jag inte riktigt vet hur det är i andra genrer men i fps och tps har i princip alla någon form av aim-assist.


Ja, jag har dålig koll hur det ligger till, det jag skrev i inlägget var inte baserat på något mer vetenskapligt än mina egna erfarenheter av multiplayer på konsol.

Det är mycket möjligt att det är precis som du säger, men jag personligen har då inte märkt av det lika supertydligt som det är i många singleplayer-spel, där alla fiender verkar ha magneter i bröstkorgen...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.