Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

yngve

32 Registrerad: 6 dec 2006 11:58 Senaste besök: 20 okt 2017 18:50 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Angry Birds 2 - Gratis är svindyrt.

yngve 9 aug 2015 09:441111 visningarKommentera: 7 !



Angry Birds har alltid varit att lista ut hur man ska få tre stjärnor på banorna genom att använda de tilldelade fåglarna på bästa sätt. Vid minsta lilla fel tryckte man på retry-knappen.

I Angry Birds 2 handlar allt istället om mikrotransaktioner, mikrotransaktioner och MIKROTRANSAKTIONER.

När man använt upp alla sina fåglar så får man ett "erbjudande" om att KÖPA en till fågel innan man misslyckas med banan.



Man kan inte längre bara trycka på "Retry" om och om igen för att försöka klara banan på bästa sätt.

Att man nu har begränsade försök innan man måste "vänta", titta på en reklamfilm eller betala för att fortsätta förstör allt roligt med spelet.

Sen att spelet har slumpmässigt genererade banor gör ju också att systemet med stjärnbetyg på banorna (vilket är kvar) blir helt trasig då man från gång till gång presenteras med helt olika banor. Om alla block på en bana är is första gången man spelar och alla block är sten andra gången, men man ska klara det med samma fåglar uppstår uppenbara problem med att betygssystemet för hur "bra" man klarade banorna är samma.


Detta är alltså samma bana vid olika omstarter.

Men jag antar att detta är för att man ska tvingas trycka Retry-knappen och sedan öppna plånboken?


I vilken värld lever man om man tycker att 489 kronor för digitala kristaller är "Best Value!"?

Ett alternativ att köpa spelet för 15-50 kronor och bli av med allt vad mikrotransaktioner och reklam heter hade förhöjt detta spel otroligt.

Jag kan inte fatta alla 5-stjärniga recensioner från folk i AppStore. Har folk accepterat, och tycker att det är okej, att utvecklare helt och hållet bygger spelmekaniken utifrån en betalningsmodell som är så konsumentfientlig som "freemium"-modellen?

Obegripligt.

Men problemet kommer egentligen inte från utvecklarna eller utgivarna.

Boven i dramat är du. Ja, precis du. Du som köper digitala kristaller och annat krimskrams i denna typ av spel, som gör denna betalningsmodell lönsam.

Fy, skäms.

Man röstar med plånboken och detta verkar tydligen vara det vi spelare vill ha.

Man ser ju detta överallt nu, inte bara i mobilspel utan i AAA-spel på konsol. Antar att detta tyvärr är framtiden för spelindustrin.

Och den ser inte ljus ut.

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 9 aug 2015q

Tur då att man har en miljon tidigare Angry Birds tillgängliga, fria från liknande skit.

Kommer inte ta i tvåan med tång. Och då såg jag ändå fram emot det.

yngve 9 aug 2015q

Legerdemain:


Tur då att man har en miljon tidigare Angry Birds tillgängliga, fria från liknande skit.


Visst är det så. Men det är ändå lite ledsamt att det är detta spel de döp till "2". Detta är Uppföljaren. Efter en miljon spin-offs tycker man tillslut att man detta är nästa stora steg i serien.

Anonym 9 aug 2015q

Betygsätt på App Store. Kommentera det sviniga (pun intended) i att gå P2W och ha sönder balansen och spelglädjen. Efterfråga en "komplett" version utan mikrotransaktioner.

Jag inser mer och mer att detta är en väg vad gäller spelande jag kommer att principvägra och är detta vad som väntar på alla fronter i sinom tid så kommer jag sluta spela helt och hållet (nya spel).

Det går liksom inte ihop.

Antingen designar man ett spel för att vara underhållande och givande att spela. Eller så designar man det med den riktiga underhållningen alltid precis utom räckhåll så att man gång på gång känner en nödvändighet i att betala för att nå den (för en kort stund, innan den kommer utom räckhåll igen).

yngve 9 aug 2015q

Legerdemain:

Betygsätt på App Store.


Detta inlägg började faktiskt i recensionsrutan på AppStore. :)

Men det känns lite tröstlöst att majoriteten av recensionerna ser ut på detta sätt:



Legerdemain:

Antingen designar man ett spel för att vara underhållande och givande att spela. Eller så designar man det med den riktiga underhållningen alltid precis utom räckhåll så att man gång på gång känner en nödvändighet i att betala för att nå den (för en kort stund, innan den kommer utom räckhåll igen).


Kom att tänka på ett avsnitt av Game Theory på Youtube som handlade om psykologin bakom free-to-play-konceptet, vill minnas att det var ganska träffande och intressant.

yngve 9 aug 2015q

( http://youtu.be/_BTGgCEFuQw , här är det avsnittet, om det är av intresse.)

Anonym 9 aug 2015q

Skall ta en titt!

Marlek12 aug 2015q

Legerdemain:

Jag inser mer och mer att detta är en väg vad gäller spelande jag kommer att principvägra och är detta vad som väntar på alla fronter i sinom tid så kommer jag sluta spela helt och hållet (nya spel).


Ett härligt exempel är ju Diablo 3 som alla spelare hatade pga auktionshuset (girighet från Blizzards sida). Men spelet blev sågat till max och vid expansionen togs det bort helt.

Så förhoppningsvis är det mest mobilspel som går den här vägen. Det finns väldigt bra gratismodeller också ska påpekas. Dota 2 till exempel.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.