Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

yngve

32 Registrerad: 6 dec 2006 11:58 Senaste besök: 25 nov 2017 01:24 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Mina åsikter om No Man's Sky

yngve30 aug 2016 14:392059 visningarKommentera: 4 !

Jag var aldrig med på hypetåget.

Det var egentligen en slump att jag köpte No Man's Sky på releasedagen. Jag var på Media Markt i ett annat ärende och just som jag går förbi spelavdelningen ställs spelet upp i hyllan.

Varför inte, tänkte jag.

Jag hade hört lite om det. Att utforska en massa olika planeter. Trevligt, med lite avslappnande promenad-spelande.

Antalet planeter var något löjligt stort hitte-på nummer. Alla olika!

JA-JA, tänkte jag, det lär ju i alla fall vara minst två som i alla fall är påminner om varandra, lätt sarkastisk underdrift.

Jag började spelet på en planet med giftig atmosfär. Samtidigt som man skulle leta upp mineraler att laga sitt kraschade rymdskepp med skulle man även leta sånt man kunde fylla på energin till sin livsuppehållande dräkt, till sitt multiverktyg/vapen och systemet som skyddade mot atmosfären.



Jag upplevde det väldigt rörigt och något stressande, en datoriserad röst som hela tiden påminde en om att energin i något system var LOW.

Så jag började samla för glatta livet.

INVENTORY FULL.

Jaha. Okej. Dags att börja flytta runt saker i menyer mellan dräkten och skeppet. För det är ju kul, eller hur? Speciellt att man måste hålla in knappen för att välja något, istället för att bara trycka.

När jag väl hade lagat skeppet kände jag att jag inte ville stanna en sekund mer än jag behövde på denna planet.

Så iväg mot rymden. Och det var lite häftigt.



Det första jag reagerade på när jag kom ut i rymden var att den var orange/rosa/lila-färgad istället för svart.

Okej, tänkte jag, jag kanske fick börja i någon form av nebulosa eller något?

Jaja. Jag landade på en ny planet. Den var rätt lik den jag kom från.

Fast här var det varmt istället för att atmosfären var giftigt. Enda skillnaden var att det var en annan färg på mätaren och en annan ikon bredvid den. Annat än det var det bara att mata i mineraler på samma sätt för att fylla mätare som hela tiden tickade nedåt.

Jag skulle samla mineraler till något som någon i någon meny tyckte jag skulle bygga. Jag minns inte vad. Jag började samla.

INVENTORY FULL.

Efter lite påfyllnad av system, jonglering i menyer och förstörande av sånt man samlat redan kunde jag plocka på mig mer.

Men då kom en liten robot som tyckte att jag var för aggressiv mot hans kompis, stenen.



INVENTORY FULL.

Så den, samt två andra robotar ville då ha ihjäl mig. Besegrade dem med min lilla laserpickadol.

Multitool-pickadolen känns inte som den var tänkt som ett vapen. Det kändes bara klumpigt. Det var inte kul.

För att vara ett spel som helt och hållet verkar handla om att samla så är det rätt märkligt att utvecklarna vill göra allt för att man inte ska tycka att det är roligt samla.

Efter att ha spelet några timmar till undrar jag varför finns dessa robotar på precis alla planeter? Vem har resurser att skicka ut dessa till alla planeter i hela universum?

Nej, dessa borde inte ha varit med i spelet överhuvudtaget. Och om dessa prompt skulle ha inkluderats, ha dom på var 20:e planet eller nåt, där dom vaktar något värt att vakta.

Och på tal om det.

HUR är en planet "DISCOVERED BY YOU ON 2016-08-31" om det reda kryllar av utomjordiska outposts där?

Det tar helt bort känslan av att man upptäckt något. Nu är du bara och hälsar på.

Och varför är rymdstationerna, som finns i varje solsystem, så gigantiska, om dom endast är bemannad av en enda utomjording och består av en hangar och två korridorer?

Hade det inte varit bättre att då ha en pyttestation som snurrade runt en planet i, säg, kanske var femte solsystem?

Sen rymdstriderna. Herreguuu. Så fantastiskt roligt att snurra runt i rymden och hela tiden måsta gå in i menyer och undermenyer för att reparera sköldarna på sitt skepp.

Jag hatade att man var tvingad att slåss, att fly var inte ett alternativ.

Det är för fegisar och fegisar får inte spela No Man's Sky.

Hade jag kunnat "rollspela" som den utforskare jag ville spela som hade jag startat pulse-motorerna vid första åsynen av rymdpirater.

Men det får jag inte eftersom anledningar.

Och förresten, färgen på rymden, som jag nämnde i början. Den ska tydligen vara rosa. Jag vet inte varför det stör mig så, men på något sätt känns det mindre "stort" än om man spärrar in i oändligt mörker.

Planeterna, djurlivet, växterna, allt känns samma efter några timmar. Bara olika färgvariationer.

Det finns en vattenplanet med massa öar, det finns en livlös månliknande planet, det finns en "typ" tropisk (fast inte riktigt) planet.

Flera gånger.

I olika färger.

Jag hade inte stört mig att fokuset var så mycket på att samla i stället för att utforska om det inte var för att du inte kan bygga något vettigt av det du samlar.

Många jämför det med Minecraft men där är ju samlandet ett medel för ett mål.

Inga baser/hyddor/hus/byar eller liknande kan byggas. Nu är det bara samlande för att inte olika mätare ska tömmas. Och något litet meny-bygge här och där för att ta upp ännu en inventory slot så man återigen ska få höra det underbara:

INVENTORY FULL.

Jag har aldrig någonsin stött på ett spel där designbeslut efter designbeslut retat mig så mycket som i No Man's Sky.

Det är på grund av inventory-systemet, stridssystemet, samlandet, fienderna helt enkelt inte roligt att utforska planeterna i No Man's Sky.



Det känns inte som jag upptäcker något när utomjordingen Jens, eller vad han nu hette som satt och tryckte i sin hydda, redan bor på planeten tillsammans med sina jämt utfördelade kompisar.

Jag hade inga förhoppningar alls på spelet. Jag hade inte väntat på releasen.

Trots det har jag aldrig varit så missnöjd med ett spelköp som detta.

Och jag har köpt en hel del skitspel i mina dagar.

Ja, ja.

INVENTORY FULL.

« Till bloggen

Kommentarer

lonian31 aug 2016q

Glad att jag inte inköpt detta ännu, och ju mer jag läser om No mans sky ju mindre intressant känns det.
Nu går det från att kanske köpa det i reahyllan till att kanske tanka hem det krackat på PC. Om det ens är värt det.

Frizzy31 aug 2016q

lonian:

kanske tanka hem det krackat på PC. Om det ens är värt det.


Tyvärr inte.
Spelmekaniken är "samla för att fylla på mätare" (med ett inventory som påminner om det första Resident evil i storlek) och flyga mellan planeter som främst skiljer sig genom att de är i olika färgnyanser.
"Storyn" är skit och begränsningarna är stora.

beastmaster6413 sep 2016q

Bra skrivet! Jag känner precis som du om spelet fast jag var lite mer hatisk ett tag för jag trodde på all hype inför lanseringen.

Schizo_Deluxe15 sep 2016q

Du lyckas ta upp saker som störde mig med i spelet.
Det som fick mig att sälja det i slutändan var ändå inventory full, grymt irriterande.
Kändes som spelet bara gick ut på att trixa med att skicka saker till skeppet och att fylla på vapnet, bränsle mm bara för att kunna få plats med andra ämnen i inventory.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.