Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 22:38 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Baksidan med VR(?)

Mattias Leisky20 jun 2014 00:221482 visningarKommentera: 7 !

Ni har säkert sett klippet ”Look Up” som delades flitigt för några veckor sedan på Youtube. Det handlar om vår nya vana att ständigt hålla ett vakande öga på vår mobil och hur vi inte får glömma att helt enkelt titta upp.

Jag hade väl till en början tänkt vara lite neutral och säga att videon har sina poänger, men drar mig alltmer. Tillhör själv kategorin människor som reser mycket kollektivt och kan inte nog betona hur mycket roligare resorna blivit med en smartphone. De senaste dagarna har jag ägnat bussresorna åt att titta på VM. Visst, det hackar till ibland, och vid alldeles för många tillfällen stannar spelet upp långt längre än vad det borde. Men det fungerar faktiskt helt okej ändå. En bussresa som annars skulle vara en mördande tråkig transport från punkt A till punkt B, som jag gör dag in och dag ut, upplevs vara över på nolltid.

En av Gary Turks (som gjort klippet) poänger handlar just om kollektivtrafiken, där han gör en poäng av att han inte vill bli betraktad som ett ”weirdo” om han startar en konversation med någon medresenär. Nu har vi kanske en annorlunda kultur här i Sverige, men inte katten satt vi och snackade med grannen på tåget innan smartphone-eran. I stället satt vi och stirrade rakt ut (vilket bör ha sin tid, det förnekar jag inte), eller så läste vi en bok/tidning (hur är det bättre, socialt sett?).

Min poäng är att tekniken i det här fallet snarare hjälpt till med det sociala, kanske rentav i fler fall än den stjälpt. Men också att de nidbilder vi ser, när tio personer i en busskur står och kollar på sina skärmar, helt enkelt är en lite komisk bild av vårt nya samhälle. Inte nödvändigtvis mer än så.

Det är här vi kommer in på VR. På kort tid har två höjdare från Nintendo kommenterat tekniken och senast var det Shigeru Miyamoto som lämnade ett välregisserat svar. Problemet han ser, och som han delar med många, är hur osocialt spelandet riskerar att bli med VR. Bilden han har är väl gissningsvis hur en ensam individ sitter instängd på sitt rum med en hjälm på huvudet, medan en annan i familjen spelar i ett annat rum med sin egen hjälm.

Jag kan inte nog betona vilket icke-problem detta är. Precis som ”problemet” med smartphones i flera avseenden inte heller existerar, finns det flera likheter i oron för VR. För visst kan jag bara tala för mig själv här, men som en mycket ivrig entusiast av VR kan jag helt uppriktigt säga till Shigeru Miyamoto att: Nej, jag kommer inte att sitta med en VR-hjälm på huvudet 100% av min speltid efter att jag köpt en. Frågan är om det ens blir hälften av tiden. För mig är VR-hjälmar något som kommer vara exceptionellt spännande för vissa genrer. Tänker främst på racing, men även episka rollspel såsom The Witcher, Skyrim och kanske MMORPGs. Förmodligen kommer FPS och vissa skräckspel också gynnas av denna teknik, samt genrer jag inte tänkt på. Men på samma gång finns det ingen som helst lockelse av att köra ett tvådimensionellt Mariospel med en hjälm på huvudet (inte ens ett 3D-Mario, om jag skall vara ärlig). Samma gäller vissa sportspel. Och framförallt, har jag en spelkväll med några goda vänner vågar jag garantera Shigeru att vi inte kommer att sitta med varsin hjälm på huvudet. Det är inte ens en teoretisk möjlighet.

Miyamotos tänk är på samma gång väldigt kortsiktigt (men det representerar väl å andra sidan hela Nintendo…). Ja, för tillfället är VR-hjälmarna rätt klumpiga. Men som många påpekat är det en tidsfråga innan det kommer röra sig om lätta brillor att ta på sig – och då blir multiplayer med VR lika osocialt som att… sitta med varsitt 3DS och köra Mario Kart 7 mot varandra i vardagsrummet.

Till sist är det rätt kul att se hur två olika individer från Nintendo tycker så lika och uttrycker sig så opersonligt. Jo, jag vet – det är så företag fungerar. Men för katten, du är 60 år nu Miyamoto och mer värdefull för Nintendo än någon annan. Kan du verkligen inte tala från hjärtat för en gångs skull? (”Jag tror inte alls på VR”, eller ”VR verkar otroligt spännande men detta konservativa företag som jag jobbar på ser inte potentialen” (överdriver lite)).

Men visst, vi vet ju i alla fall att Nintendo inte har någon VR-hjälm på gång. Och för en gångs skull tycker jag nog att de gör rätt. De må vart ledande på innovation en gång i tiden, men det var då. Därav bör de låta upptäckarna som tagit över facklan skapa grunden, och sedan kopiera det som fungerar bäst. På samma sätt som de borde gjort för länge sedan med sin onlinetjänst. Ett tips är väl att de börjar där, förresten.Taggar: Oculus Rift, Morpheus, VR, virtual reality, Nintendo

« Till bloggen

Kommentarer

Libeck20 jun 2014q

100% medhåll här!
Tycker även att det är ganska kul med
"nej vi tycker inte att det verkar så roligt att sitta ensam i sitt rum och spela med sig själv"
Följt av
"Nej man ska bara ha en WiiU kontroll till konsollen"

Bleatlessness20 jun 2014q

På bussen känns inte som ett problem. Problemet är om man aldrig ser sin omvärld, eller framförallt om man skärmar sig från sina vänner och familjemedlemmar i samma rum.

När jag är själv spelar jag alltid med hörlurar. Dels för att stänga ute fläktljud, grannar, etc, men också för att motsvarande ljudkvalitet kostar 5-10x i högtalare.

Spelar jag med folk i min närhet, även om vi inte spelar tillsammans, använder jag högtalare eller möjligtvis öppna hörlurar jag lätt hör igenom.

Det här är inget nytt fenomen.

---

Angående 2D-Mario slog det mig bara här om dagen att en VR-hjälm i ett arbetssammanhang skapar möjligheten till alla virtuella skärmar du kan rymma i ditt synfält, inklusive rotation.

I brist på bättre exempel:



Bleatlessness20 jun 2014q

Och självklart, även om vi nu rör oss bort från 2D. Det de gör här är också augmented reality (AR), vilket gör att du inte stänger ute verkligheten, mer än möjligtvis att andra inte ser vad du ser utan ett par VR-glasögon.

Bleatlessness20 jun 2014q

Lite OT, men för de som tror att det här är science fiction så erbjuder jag en 4 år gammal video med en fungerande teknisk lösning. Jag kan knyta an de kollaborativa delarna till den isolering bloggposten handlar om. Lägg på VR istället för fysiska skärmar för en mycket billigare och mer portabel miljö.

Fook20 jun 2014q

Jag ser Nintendo som ett långsiktigt företag. Och jag tror tvärtemot vad du tror, att Miyamoto gav ett personligt svar.

Har läst Game Over: How Nintendo conquered the western world - en mycket läsvärd bok om Nintendos historia fram till strax efter SNES.

Där har vi facit på vad de gjort och hur de tänkt. Och jag ser många genklanger i hur de fungerar idag.

T.ex. har de alltid tagit etablerad billig teknik och försökt göra det roligt. VR är cutting edge och finns inte på marknaden ännu.

I boken tas också upp hur Japanska företag oftast är långsiktiga. Det är därför Iwata får sitta kvar, trots att Wii U inte säljer som det förväntas.

De testar självklart all teknik de kommer över - skulle inte förvåna mig om Miyamoto redan har Occulus VR i labbet sedan länge (inköpt av någon bulvan) och det här testet på Mässgolvet bara var ett spel för gallerian. m

Å andra sidan kanske inte. Han har ju mycket grejer på g.

Men att Nintendo har flera olika sorters VR i labbet är jag helt övertygad om.

Vi talar om ett mångmiljard-företag vars enda syfte är att producera roliga upplevelser i spelform.

Det känns som vi glömmer det ibland.

Boken Game Over: How Nintendo conquered the western world är väldigt läsvärd i alla fall. Där målas både en fascinerande och skrämmande bild upp av Nintendo och det kan vara bra att ha med sig när man ser på företaget idag.

lonian25 jun 2014q

Fook:

De testar självklart all teknik de kommer över -


Så, då vet de alltså hur PSN och XBOX live fungerar menar du ? Ändå väljer de att inte göra något liknande.

Fook25 jun 2014q

lonian:

Så, då vet de alltså hur PSN och XBOX live fungerar menar du ? Ändå väljer de att inte göra något liknande.


Någon på företaget Nintendo är nog väldigt besviken på att hans/hennes onlinelösningar inte har tagits på allvar eller skrotats pga kostnadsskäl eller för att höjdarna inte förstår.

Men det är ju bara spekulationer från min sida. I slutänden måste de ju pusha tekniken till konsumenten - inte hålla den på experimentstadie inhouse.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.