Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 22:38 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

A-A-A? JA-A-A!

Mattias Leisky26 jun 2014 23:241856 visningarKommentera: 2 !

Dyrt, explosivt, stora skådisar. Snyggt om man inte tar hänsyn till estetik och bilduppdatering. Är man lite elak kan detta på ett sätt beskriva den bild många har av AAA-titlar. De som egentligen skulle vara våra ledstjärnor eller stolthet – storbudgettitlar som mer än något annat berättar om hur expanderad vår industri egentligen är – har i stället blivit lite av ett skällsord bland de mer inbitna spelarna.

Då jag personligen ofta håller mig i mellansegmentet/nedre segmentet är det inte alltför ofta som jag kör en renodlad AAA-titel. Spelar förvisso de flesta stora Nintendotitlar, men även om de enligt många termer också är AAA lyckas de på vissa kluriga sätt undvika stämpeln. Tack vare Steamrean har jag hursom dragit igång Assassins Creed: Black Flag, vilket är det första spelet jag spelat i serien. Pirattemat lockade, men jag ställde mig lite skeptisk till vad jag skulle tycka om upplägget.

Även om Black Flag fått rätt gott mottagande har serien i stort dragits med relativt klassisk kritik för segmentet. Spelen kommer ofta och till många format vilket naturligtvis spär på känslan av mjölkande. För mig är dock denna premiär nästan enbart positiv. Miljöerna, med palmer och stränder, hjälper förstås till att skapa atmosfär. Men jag slås över hur otroligt varierat spelupplägget är. Ena stunden smyger jag mig på fiender medans jag i andra rattar ett stort skepp samtidigt som jag styr över haglet av kulor från våra kanoner. Detta utan att spelet på något sätt känns inkonsekvent, vilket ofta kan vara fallet när man blandar olika moment så friskt. På samma gång finns det så många fler element att utforska för den som vill. Något som åtminstone skapar en illusion av frihet även om själva huvudstoryn hitills följt en fast linje.

Så vad är då fel med Assassins Creed: Black Flag?

Innan vi går in på det behöver vi analysera vad många anser vara ett stort problem med AAA överlag, dialogen.

När The Last of Us släpptes för drygt ett år sedan var det delvis med målet att ta karaktärerna till nästa steg. Den spelmässiga biten skulle kompletteras med personligheter som vi skulle bry oss om på en helt annan nivå. En del i vägen för att uppnå detta är naturligtvis en trovärdig dialog uppvägd av ett tajt manus. Hur gick det då?

Tja, det beror på vem du frågar.

Även om majoriteten tycks vara positiv till Naughty Dogs försök finner vi också en del kritiker. Det lite lustiga är att kritiken tycks ha flyttat sig några steg framåt tillsammans med själva spelet. För några år sedan var det stora målet i vår bransch att hitta dialog där du som spelare överhuvudtaget kunde hålla dig för skratt. De problemen har suddats ut alltmer. Även om många spel naturligtvis innehåller ostiga kommentarer har vi närmat oss filmen mer och mer. Det räckte förstås inte för The Last of Us. Även om vi där nått längre än någonsin i spelsammanhang så ställdes stackars Naughty Dog helt plötsligt inför utamningen att jämföras vid litterära mästerverk från författare vi knappt kan uttala. Lite bränt får man väl konstatera att den fajten förmodligen gav resultatet Bok kontra Spel 1-0. Lyckligtvis var de flesta av oss mer intresserade av lira själva spelet än att kolla på den matchen. Men med detta i åtanke kan man ändå ställa sig lite frågor när man spelar Ubisofts piratäventyr:

Vill jag ha en story som går till historien som en av de största som skrivits? Ett litterärt mästerepos?

Vill jag att varenda huvudrollsinnehavare dödas av i bästa Game of Thrones-stil?

Jag vet att jag är lite orättvis då ambitionerna på framförallt manusbiten var högre i The Last of Us (och de infriades också, enligt mig då). Men kontentan, och svaren på frågorna ovan, belyser ändå den problematik vi står inför när vi hackar sönder en AAA-titel i analyssyfte. Ställer du ovanstående frågor till mig är nämligen svaret ”nej”. Jag, personligen, spelar Assassins Creed: Black Flag av samma anledning som när jag går på bio och ser Pirates of the Caribbean. Man söker äventyr, lite action, kul dialog och några spänningsmoment. Överlag kan detta överföras på flera AAA-titlar och deras kusiner inom filmvärlden. Titanic är den enda film någonsin som jag sett två gånger på bio. Då och där tyckte jag precis som resten av världen (lugn nu, med undantag för en klick kritiker, förstås) att det var det bästa som fanns. Hela resan svepte över mig. Jag minns att jag satt på bio, och på något sätt som går bortom till och med allt vad ologiskhet heter, så hoppades jag att båten inte skulle sjunka. Så här några år efter hittar jag naturligtvis både en och två punkter att kritisera om filmen. Men vad spelade det för roll, där och då? Andra visningen av Avatar i sin tur var en riktig kalldusch. Första gången var jag helt omsluten, andra gången (i soffan hemma) undrade jag vad jag tittat på den där biokvällen några månader innan som fångat mig så. För om det någon gång funnits något fanns det inte längre.

Det är väl lite det som är syftet med AAA. Vill du fundera, ställa frågor, göra svåra val? Spela Dear Esther, Gone Home eller The Walking Dead för att nämna några. Hade vi vart helt utan alternativ kunde jag kanske till större del förstått den svidande kritik som vissa storbudgetspel får. Men vi har val, många av dem. Jag menar naturligtvis inte att dessa dyrgripar inte skall utvecklas. Jag menar heller inte att man skall lämna dem utan kritik. Men ibland måste man faktiskt se till den publik de skall tilltala. Denna stora massa har helt enkelt inte alltid samma värderingar som du och jag. Fast det betyder inte att man alltid behöver tycka olika. Det finns områden där man kan hitta kompromisser.

Fast Gears of War 3 är inte ett av dem. Det håller på att utvecklas till ett av de sämre spelen jag spelat på senare tid. Det började rätt okej. Men de 50 nyanser av brunt som färgskalan består av, tillsammans med allt entonigare gameplay, gör att vägen mot målet mer är en tvångstanke att varva skiten än något annat. Gears of War är en AAA-titel även det, men det vore ganska kontraproduktivt av mig att döma ut hela segmentet på grund av det spelet.

Som det ser ut nu trivs jag däremot storgott med Assassins Creed: Black Flag. Tillåter du dig att omslutas kommer du förmodligen också kunna ha ganska kul med det. Kanhända kommer vi om något år eller två sedan tänka tillbaka, precis som jag gjorde med Titanic, och undra hur vi kunde blunda för så många saker. Men just nu, och just här, känns allt faktiskt ganska perfekt.

Och ibland kan väl det få vara allt som räknas.Taggar: AAA, AAA-spel, storbudget

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym27 jun 2014q

Jag ser på AAA-spel precis som jag ser på Hollywoodrullar.

Eller musiken som spelas på Rix FM eller NRJ.

De är produktioner för den stora massan, de är generellt sett väldigt lättsamma, bygger vidare på det redan bekanta och de lägger mer vikt vid allt det där som snabbt fångar vår uppmärksamhet än de detaljer som får den nischade lilla skaran att gå i taket av lycka.

Har sagt det tusen gånger förr, och säger det gärna tusen gånger igen.

Med hänsyn till hur mycket Hollywood-rullar och musiken som spelas på Rix FM och NRJ bespottas av den så kallade kärnspelarskaran (som jag personligen anser vara rätt så mainstream) känns det väldigt underligt att AAA-spelen går hem med sådan lätthet så ofta... hos samma skara.

Anonym27 jun 2014q

Jag gillar för övrigt den kategori av upplevelser jag talar om... men däremot så blir jag snabbt mätt på dem vid överexponering och letar mig då vidare till det där lite mer alternativa, mer nischade.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.