Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 22:38 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Vilken utveckling vill du ha, konservativa gamer?

Mattias Leisky 5 aug 2014 00:011975 visningarKommentera: 15 !

Skall man vara lite krass har Nintendos bärbara konsoller utvecklats väldigt lite. Medan de stationära motsvarigheterna gått från gigantiska plastkassetter till mindre plastkassetter, och senare till platta plastskivor för att tillslut i allt större mån anamma digital nedladdning – har den bärbara utvecklingen i det närmaste stått still. Traditionellt proppar vi fortfarande våra 3DS med samma material fyllda med annorlunda information som vi gjorde på Gameboy-tiden. Det finns naturligtvis ett utrymme för digital nedladdning även här, men bortsett från det har inte mycket hänt vad gäller utveckling inom lagringsbiten.

Evolutionen har istället ägt rum i form av ett utökat antal skärmar, där den enas uppgift mest handlar om att dra batteri. Nej - jag är ingen storspelare av DS eller 3DS, men det enda spel jag minns som verkligen utnyttjat touchskärmen är det förträffliga Meteos. Där användes å andra sidan inte ”storbildsskärmen”.

Nintendo gillar skärmar, kan vi konstatera.

Och ja, jag vet att ni som spelat mer av dessa konsoller säkert kan slänga upp ett antal exempel där man utnyttjat touch-skärmen. Men hur är det med spel som på ett bra sätt utnyttjar båda skärmarna. Sonic Rush? Jag gillade det rätt skarpt, men bildens utspridning över båda skärmarna kändes, som så mycket på Nintendos konsoller, mest som en gimmick.

I Japan verkar det hur som helst som att man börjar skärma bort sig lite från allt vad bärbart heter. För första gången fick vi se siffror på att den mobila spelmarknaden gått om. Tendensen är också tydlig. Även om 3DS säljer bra så klarar den inte av att matcha tidigare bravader. Lägger man ihop detta med mobilernas framfart (som gått exceptionellt snabbt) kan man inget annat än ifrågasätta hur stort utrymmet egentligen är för renodlade, bärbara spelsystem.

Ni som läst texter eller inlägg av mig sedan tidigare är säkert väl medvetna om min ståndpunkt. Jag anser att det bästa för alla vore att Nintendo gick tredjeparts. Om inte (vilket är ett troligt scenario), så är det ”minst sämsta” enligt min mening att de gör en slags bärbar hybrid i stället för att släppa två separata enheter.

Jag börjar dock ifrågasätta även detta alternativ. Med dessa siffror bakom oss är frågan om en bärbar konsoll ens kan klara sig alls i detta nya klimat.

Men här är det många som inte håller med. Och som jag belyst i tidigare sammanhang fortsätter jag att förvånas över hur konservativa vissa spelare är. Man är snabb med att konstatera vad man inte vill ha, men snar till att hitta lösningar hur en uppgradering av befintligt system skall se ut. Är det verkligen realistiskt att ignorera mobilbranschen nu när den är hetare än någonsin?

Som jag nämnt har verkligen utvecklingen av mobiltelefoner gått vansinnigt fort. Det är nästan komiskt att tänka tillbaka på hur nära det var vi alla gick med traditionella knappmobiler. Och våra nya smartphones, som snart egentligen knappt har något med telefoni att göra, tar verkligen över allt. Musiken är givet, det var bland det första som anammades. Surfandet likaså. Strömmande film borde vara givet men begränsas tyvärr en hel del av de löjliga surftak som alla operatörer tvingar på oss. Du läser böcker, löser sudoku/korsord, fotar och… spelar spel.

För visst, i en teknikhets där även mellansegmentet av intresseurvalet uppgraderar sin mobil oftare än vad som behövs, så har en stor grupp tillgång till en mobil som mer än väl klarar spel av den typ vi ofta förknippar med bärbara konsoller. De har blivit så pass bra att den bärbara konsollen egentligen inte fyller någon funktion längre.

Vi har ju vant oss att de bärbara konsollerna från Nintendo vandrar på ett ganska bekvämt avstånd från de stationära. Man skulle kunna säga att de i regel ligger ”en generation efter” men det är inte helt sant. Sony har anammat en annan taktik men klart är att Nintendo lyckats rätt bra med att hitta balansen mellan hårdvara och pris.

Svårigheterna börjar nu när mobilerna så tydligt är ikapp och förbi teknikmässigt sätt. En maskin för 6000 kronor har förstås alla möjligheter att rent av sopa massan med en som kostar en fjärdedel, även om den senare är utvecklad enbart för spel. Och då uppstår ju automatiskt frågan varför mobilen, som ju tagit över all annan underhållning, inte också kan ta över spelen fullt ut? Redan nu spelar en betydande del av den nya generationens gamers i huvudsak på sin mobil. Men vissa traditionella konsollupplevelser är fortfarande rätt svåra att hitta motsvarigheter till, även om gapet så sakteliga minskat.

Med detta i åtanke. Finns det verkligen plats för bärbara konsoller?

Vi har tendenser som pekar åt ett annat håll, men det är svårt att dra några riktiga slutsatser än. I vilket fall tycker många att ett bortfall av bärbara konsoller skulle kunna vara bland det värsta som skulle kunna hända det bärbara spelandet. Samtidigt har jag själv svårt att se hur länge utrymmet finns kvar eller vad en ny konsoll skulle kunna erbjuda. Nintendo börjar få slut på gimmickar att pröva på och ett nytt system skulle troligen helt enkelt bestå av kraftfullare hårdvara och någon sidekick-grej. Kanske skulle man kunna drömma om att bli av med en av skärmarna också. Icke desto mindre måste man till ett rimligt pris konkurrera med telefoner som har knivskarpa skärmar (där man nu gått vidare och börjat vandra över 1080p) och köttig hårdvara. Utöver det måste man övertyga konsumenterna att det fortfarand är rimligt att betala 350 kr för ett pusselspel som det redan finns 23 varianter av på Play Store, varav 20 är gratis och åtminstone fem kan ses som fullgoda alternativ.

Att mobiler för 6000 kr är var mans egendom vet vi alla orsaken till. Väldigt få betalar hela summan direkt utan binder upp sig till något abonnemang. Denna möjlighet har ännu så länge vart begränsad inom konsollvärlden, vilket gör att du som konsument behöver hosta upp ytterligare ca. 2000-2500 kr för nästa bärbara system – som troligen kommer dras med samma horribla prissättning av spel som tidigare.

Jag har faktiskt lite svårt att se några fördelar med en sådan här utveckling. I stället hamnar vi återigen i ett läge där man helt enkelt blir ”tvungen” att köpa ett system man egentligen inte vill ha för att det systemet tillhandahar några attraktiva titlar. Vi blir också ”tvungna” att släpa med det när vi vill åtnjuta lite bärbart spelande i stället för att bara dra fram den mobil som ändå alltid ligger i fickan.

De bärbara spelkonsollerna hade länge ett syfte. Att erbjuda lättsam underhållning som var lätt att ta med. Numera kan mobilerna stå för detta. Tyvärr heter den stora bromsklossen återigen Nintendo och tyvärr är det i många fall deras spel man saknar när man vill köra lite bärbart på mobilen. Men bortsett från dem förstår jag verkligen inte logiken i att förespråka en marknad där vi behöver köpa en tekniskt underlägsen maskin för dyra pengar, som dessutom har ett antikt huvudsakligt distribueringssystem, när samma spelmöjligheter och mer därtill rent tekniskt redan finns i din hand.

Men visst, det finns ett övertag en 3DS har över så gott som alla mobiler, kontrollmöjligheterna. Hur bekväma de olika inkarnationerna av systemet är debatteras ständigt, men i regel ger de möjligheter som är svåra att föra över till en renodlad touch-screen (detta innebär dock inte att mobiler saknar fördelar rent kontrollmässigt). Lösningarna är dock inte långt borta. Upptäckte själv, som jag skrev på forumet, nyligen hur lätt det var att koppla in såväl DS3 som Xbox 360-kontrollen till min Android-mobil. Efter att ha skaffat en OTG-kabel var det bara att tuta och köra. Allt vi behöver är egentligen en kontroll med en flexibel hållare för att lösa de flestas kontrollbehov.

Och kanske är det istället där, kära Nintendo, som ni borde lägga en liten, liten del av alla de miljarder ni lagt på hårdvaruutveckling…Taggar: Nintendo, bärbart, bärbara spelsystem, mobil, mobiltelefoner

« Till bloggen

Kommentarer

Zetanon 5 aug 2014q

Så länge mobiler inte lyckas fylla det hål som traditionella bärbara system skulle lämna efter sig kommer inte s.k. "konservativa gamers" att acceptera dem som ett substitut.

Titta på vad för spel som produceras till mobiler och speciellt de som blir populära. Det är en snårig skog av pay-to-win-spel och 10-minuters-skoj. De få spel med större ambitioner som faktiskt finns är sällan av samma höga kvalité som spelen till de traditionella bärbara konsolerna, och även om de är av hög kvalité så har de förmodligen drunknat bland skiten och du har därför aldrig hört talas om dem.

Hårdvarumässigt ligger mobilerna långt före, men marknaden har i nuläget inget intresse av att ta över den samling spelare som spelar 3DS eller PS Vita. När mobilerna faktiskt erbjuder samma typ av underhållning kommer spelarna säkert sluta klaga, men marknaden är fortfarande långt därifrån.

Däremot vore det kanske intressant för Nintendo att försöka på en prenumerationstjänst som någon hybrid av ett mobilabonnemang och någon av Sony/Microsofts tjänster.

Woosley 5 aug 2014q

2003, 2005 och 2010 bjöd på de absolut snyggaste konsolerna, när man utgår från kartan på din bild då alltså. Och då ska GBA SP'n givetvis vara i silver. :)

Marow 5 aug 2014q

Jag har aldrig direkt haft med mig (3)DS som en bärbar konsol, bortsett ifrån resor. GBA SP är däremot mer eller mindre en perfekt bärbar konsol. Liten och lätt.

Jag tycker fortfarande det skulle vara spännande om Nintendo tog och blickade bakåt och gick tillbaka till grunden istället för att ha en massa fluff som med 3DS. Det finns säkert en risk att det skulle vara ekonomiskt självmord, men en dedikerad och billig bärbar konsol med 100% fokus på spel tillsammans med ett digitalt bibliotek skulle vara attraktivt i mina ögon.

Annars tror jag ju fortfarande att nästa bärbara kommer att mixas med den stationära på något sätt. Det är det enda jag kan tänka mig, för en "bättre (3)DS" tror jag inte fungerar ytterligare en gång.

littlejay 5 aug 2014q

Att Nintendo borde börja göra kontroller till telefoner (och plattor) är en helt briljant idé. Det känns som en helt logisk utveckling. Detta borde dom sedan kombinerar med att släppa bra mobilspel under ett tydligt upphovsrättsskyddat varumärke på Play & App Store (t.ex. Games by Nintendo) — så att det blir lätt att hitta kvalitetsspel utvecklade till kontrollen. I ett sådant läge tror jag lätt att Nintendo kan fortsätta ta i alla fall 150-200 kr. per spel, jfr. Disney som genomgående har höga priser på sina DVD- och BR-filmer.

littlejay 5 aug 2014q

Med förbehållet att det går att göra smidiga kontroller, hade nämligen ingen aning att man kunde ansluta kontroller till androidmobiler så jag vet inte vilka begränsningarna är. Jag vet dock att så länge man bara kan styra mobilspel med skärmen så kommer vissa genrer fortsätta vara närmast ospelbara.

Anders Eklöf 5 aug 2014q

Finns väldigt mycket bra spel till PSP, NDS och 3DS som det absolut inte finns några motsvarigheter till på mobiltelefon. Visserligen finns det versioner av typ gamla spel som Chrono Trigger eller nya som kommande Bioshock, fast med enbart pekskärmen som kontroll blir det begränsat.

Ja, många spelar hellre Candy Crush eller Clash of Nations på sina smartphones än köper ett 3DS. Det säger absolut inte att de bärbara konsolerna inte har någon plats.

Woosley 5 aug 2014q

littlejay:

hade nämligen ingen aning att man kunde ansluta kontroller till androidmobiler


Själv har jag en MOGA-kontroller där man helt enkelt klickar fast mobilen (går givetvis bra att spela med plattor också, men då med plattan i ett separat ställ) och ansluter via blåtand. Det funkar fint.

Problemet är bara att de spel som gör sig bra med en kontroll tutrustad med analoga spakar, axelknappar och hela kittet och som samtidigt är påkostade och ambitiösa nog för att utmana konsolernas varianter (tex Gamelofts racingspel, FPS och GTA-kloner, EAs mobila varianter av Need For Speed och sina andra storserier, licensspel som Marvel-spelen, Batman osv) ändå känns som extremt bleka och själlösa varianter av sina "storebröder" och underhåller mig inte länge innan jag tröttnar.

Tekniken finns där i både hårdvara och mjukvara och kontrollen är inte längre en issue. Men utvecklarna och de stora utgivarna lyckas helt enkelt inte bra... alls. Märkligt med tanke på allt prat om att mobiltelefonspelen ska ta över den mobila marknaden helt bara kontrollmetoderna tar sig ur pekskärmsbegränsningen. Men då får utvecklarna tänka om och sluta vara så j-a lata säger då jag.

Så här sitter jag med en schysst kontroll och väntar på att få bevis på att mobilspelen kan ge mig det en Vita eller en 3DS kan ge mig. Men det får jag inte. Så jag fortsätter spela mina endless runners, pusselspel, tower defence-spel och andra 10-minuter åt gången-upplevelser när jag inte har en spelkonsol inom räckhåll.

Det finns givetvis guldkorn som varken är misslyckade försök till att ge mig en konsolupplevelse på mobilen eller de klassiska 10-minuters hjärndöda spelen. De guldkornen svårfunna men ack så viktiga undantag som får mig att inte ge upp mobiltelefonspelandet helt. Men något hot mot någon annan marknad är de inte. Det är de där 10-minutersspelen som tappar smak fortare än ett tuggummi som är det stora hotet eftersom folk spelar dem som besatta. Är det de spelen folk kommer att ladda ner i huvudsak även i fortsättningen kommer utvecklarna aldrig att börja slipa på de där spelen som gör sig bäst med spelkontroll så att de faktiskt blir BRA på riktigt, och då går vi en sorglig portabel spelframtid till mötes om man antar att det är oundvikligt att de bärbara spelkonsolerna försvinner från marknaden.

Lat_Spenat 5 aug 2014q

Går inte Nintendo fortfarande med stor vinst på bärbara marknaden?

3ds, säljer väl bra mycket bättre än vitan trots att 3ds var sågat när den kom. Tror absolut inte N ska ge upp den här marknaden.

lonian 5 aug 2014q

Ett ställ för mobilen/surfplattan och en blåtands gamecubecontroller. Sedan sälja nintendospel på play/appstore osv. Om priset ligger rätt så kanske jag kunnat tänka mig spela Nintendo på smartphone.

lonian 5 aug 2014q

Annars vill jag ha ännu ett framtida ds med dual analogsticks som kan köra wiiU spel.

Mattias Leisky 5 aug 2014q

Zetanon:

Titta på vad för spel som produceras till mobiler och speciellt de som blir populära. Det är en snårig skog av pay-to-win-spel och 10-minuters-skoj.


Woosley:

Så här sitter jag med en schysst kontroll och väntar på att få bevis på att mobilspelen kan ge mig det en Vita eller en 3DS kan ge mig.


Ni har båda intressanta och tankevärda poänger. Men en liten miss tycker jag att ni gör. När vi ser till mobilspelen i stort tycks "alla" räkna in HELA skaran med mobilspel. Omdömet baseras på hela bassortimentet där vi ju faktiskt kan säga ett det är en objektiv fakta att en stor del av utbudet är skit. Men när det kommer till det portabla ser vi gärna till fullträffarna, de där titlarna som verkligen går hem och tycks blunda lite för den stora mängd skit som även florerar till 3DS och PS Vita - fast till långt högre priser.

Jag håller med er om att i toppskiktet kan vi snitta en högre klass rent generellt till de portabla konsollerna. Samtidigt känner jag att mobilspelen sakta men säkert går mot en mognare utveckling och att vi får alltfler konsolliknande upplevelser värda namnet. Att flertalet sedan väljer att gå bakvägen, det vill säga att släppa konverteringar av klassiker, ja det kan man ju se som en lite feg väg in. Fast på samma gång kanske lite smart också?

Woosley: Kollade lite närmare på MOGA-kontrollern nu när du tog upp det. Hade hört det namnet tidigare nämligen så därför hajade jag till. Vad anser du rent generellt om kvalitén jämfört med våra traditionella kontroller till de stationära konsollerna (och även 3DS dito)?

Woosley:

2003, 2005 och 2010 bjöd på de absolut snyggaste konsolerna, när man utgår från kartan på din bild då alltså. Och då ska GBA SP'n givetvis vara i silver. :)


Ja, där måste jag nog ge dig rätt. Tyckte dock att den blåa SPn var ursnygg!

Luftslott:

Det säger absolut inte att de bärbara konsolerna inte har någon plats.


Nja, löser man redan kontrollproblemen, och det har man ju egentligen gjort, så tycker jag faktiskt att mobilen borde kunna ersätta de bärbara konsollerna ganska så snart.

Fook 5 aug 2014q

Bärbara konsoler i 1500 - 2000 kr klassen som håller ca 3 - 5 år kommer det finnas ett behov av. Precis som konsoler överlever trots att det finns PC-burkar.

Woosley 5 aug 2014q

Mattias Leisky:

Vad anser du rent generellt om kvalitén jämfört med våra traditionella kontroller till de stationära konsollerna (och även 3DS dito)?


Det finns ju några varianter av MOGA-kontrollern, den jag har är pro och jag valde den främst för sin kompakta storlek. Storleken till trots ligger den bekvämt i handen och känns bra vad gäller "stunsen" i knapparna och dylikt. Ett minus är att min variant bara har en analog styrspak, men hittills har jag inte stött på något spel där det varit något stort problem. Jämfört med de stationära konsolernas kontroller är den kanske inte quite "up there", men jämfört med 3DS där jag verkligen får kämpa mig igenom längre spelsessioner innan krampen i händerna är ett faktum (jag har original-3DS och den är med handen på hjärtat allt annat än ergonomisk om man inte har väldigt små händer) så är den en ren fröjd.

Viktigt att veta om MOGA är dock att deras kontroller officiellt endast stöder ett antal spel som är MOGA-certifierade och anpassade av utvecklarna. Till skillnad från många andra kontroller (och tex Dual Shock) som är fria att mappa knapparna som man vill i vilket spel som helst. Nu är väl många av de utvecklare som skapar spel med "konsolkänsla" med på MOGA-tåget, och biblioteket växer, och det går även att komma åt att få mappa kontrollerna fritt via inofficiella tredjepartsappar. Men det är inte helt utan meck, så jag tyckte det var viktigt att nämna så man inte köper något man tror ska funka till alla spel out of the box utan problem.

Mattias Leisky 6 aug 2014q

Woosley:

Men det är inte helt utan meck, så jag tyckte det var viktigt att nämna så man inte köper något man tror ska funka till alla spel out of the box utan problem.


Tack för ditt utförliga svar. Låter helt klart som ett intressant koncept =)

nmhbm 6 aug 2014q

Det är intressant att se hur en stor skara spelare sluter samman och verkar slå sig för öronen och upprepa mantrat mobilspel är skit.

Jag tror problemet ligger i att det mesta som släpps och spelas till mobiler idag skiljer sig från vad spelare från den gamla skolan är vana med, och i stor del faktiskt är skit.

Sen är det en tråkig inställning, om än väldigt vanlig, att se marknaden som närmast statisk ställt till vilken form av vara som presenteras på den.

Angående kontrollproblem är jag lite kluven. MOGA med flera kommer visst att fylla en viss funktion. Men tyvärr blir det som vanligt med produkter som måste köpas till separat inte lika stort stöd för dem, på grund av det enkla faktumet att publiken blir mindre (så tillvida det inte utvecklas för olika kontrollmetoder, vilket dock återigen blir problematiskt och resurskrävande). Men med rätt lansering skulle det helt klart gå hem hos de som letar efter mer traditionella spel. Sen tror jag att mobilen i sig visst kan fungera ypperligt som kontrollmetod till titlar som inte kräver så många knappar i första hand då. Jag hoppas faktiskt mest på att nya vägar ska öppnas ställt mot att gamla ska trampas vidare (som vanligt behöver dock det ena aldrig utesluta det andra).

Personligen kommer jag troligtvis att hålla mig till de portabla i första hand då jag inte har råd med dagens mobiler / inte vill binda upp mig på en produkt som blivit utdaterad innan avbetalningen är klar, men det är en annan historia.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.