Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 22:38 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Exklusiv dumhet?

Mattias Leisky25 sep 2014 22:051289 visningarKommentera: 1 !

Några liter vatten har hunnit flyta under broarna sedan Microsoft bekräftade sitt uppköp av Minecraft-imperiet, och saker och ting har så smått börjat lugna ner sig. I vanlig ordning, speciellt i Microsoft-sammanhang, tenderar nyheter av denna kaliber att röra upp lite extra i skyttegravarna. Så även denna gång, men kanske inte riktigt i lika stor mån som tidigare. För på en punkt skiljer sig detta uppköp från andra, och det gäller exklusiviteten.

Det hade varit lätt att köra i gamla spår. Du köper företaget, du tar hand om varumärket. I de flesta fall fungerar det på detta vis och i årtionden har vi fått efterdyningar i form av rabalder. På sätt och vis förståeligt. Kanske gillar man ett företags spel, men hade inte tänkt köpa den specifika konsollen – självklart uppstår irritation (även om den inte alltid ter sig speciellt rationellt…). Men ännu så länge har vi inte detta problem med Minecraft, för Microsoft har hitills gett sken av att denna koloss i spelbranschen skall få fortsätta att leva på andra format.

Logiken i beslutet är självklar. En titel med denna abnorma användarbas är inte helt lätt att låsa över en natt. Och på samma sätt är det inte ekonomiskt försvarbart. Den summa som lades ut var helt svindlande och sett ur ett investeringsperspektiv vill man naturligtvis ha den tillbaka (och mer därtill), vilket är enklare ju fler som har tillgång till själva spelet. Vidare kunde den stora massan lugnas i lite större mån än vad som annars skulle vara fallet – något som ger den unika situation att ett spel som Microsoft har rättigheterna till kommer hållas levande hos Sony.

Jag har pratat om detta många gånger, och har alltjämt svårt att se några fördelar i det system vi alla vant oss vid. För det mesta utgår jag från ett Nintendoperspektiv där jag starkt ogillar hur vi behöver köpa ett relativt dyrt (och inte speciellt användarvänligt) system enbart för att spela Nintendos spel. Detta är inte på något sätt bra för oss spelare, och egentligen inte heller för Nintendo. För jag vågar bara drömma om hur många exemplar Mario Kart 8 hade sålt i ifall detta var en multiplattformstitel. Nu blir det i stället det minst sålda Mario Kart-spelet på evigheter…

Men det är inte bara Nintendo det här gäller. Tänk på The Last of Us, ständigt hyllat och av många ansett som 2013 års bästa spel. Försäljningen är imponerande och utgivningen till PS4 är helt logisk. Tyvärr gick såväl PC- som Xbox 360-ägare minste om denna kronjuvel (förutsatt att de inte satt på en PS3:a förstås), och det blir extra ironiskt då dessa båda system förmodligen hade klarat av spelet bättre (bygger resonemanget på att många multiplattformsspel fungerade något bättre på Xbox 360, att det sedan skulle sett bättre ut på PC är givet).

Anledningen till att 360-ägare inte kan spela Last of Us är, som vi alla vet, själva grundvalen till dagens konsollindustri. Med närmast identisk råkraft i slutändan har dagens system inget annat att komma med än deras egna interface samt exklusiviteter. Den dynamik som fanns konsollerna emellan på framförallt 16-bitstiden finns inte längre. Visst PS3:an skilde sig rätt mycket i arkitektur från 360n – men till suven och sist såg spelen ungefär likadana ut som hos konkurrenten. Mellan PS4 och Xbox One finns knappt någon skillnad mer än att Sony lade lite mer pengar under huven än på kameran…

Av denna anledning tycker jag exklusiviteten blivit till slags beskt spel för gallerian som enbart handlar om plånböcker snarare än visioner. Då nämnda 16-bitarssystem ändå var så pass olika fanns det en större vilja att utnyttja vad som fanns under skalet. Vi vet alla hur väl Mode 7 utnyttjades till Super Nintendo. Men Mega Drivens ”snabba” processor gav Sega fördelar inom andra områden. Jag upplever kort sagt att visioner kring vad som fungerade bäst användes på ett annat sätt här, även om buisness naturligtvis var helt avgörande även på denna tid – tro inget annat.

Som jag vart inne på finns det inget utrymme för visioner till PS4 eller Xbox One om man ser till den rent tekniska biten. Maskinerna är likadana och ett spel som släpps till Sonys system fungerar precis lika bra på Microsofts, sånär som på lite lägre upplösning. Inte ens hos Nintendo, där det faktiskt finns möjligheter att ta ut svängarna litegranna, så gör man det. Dess klumpiga kontroll har mest blivit en form av fars som i bästa fall får husera en karta. Eller tja, i ”bästa fall” kanske inte är rätt ordval då spelare två till fyra tills för någon vecka sedan helt var utan kartmöjlighet i Mario Kart 8. Men visst, vi kan ju fortfarande tuta med skärmen…

Nä, som det ser ut just nu är folk rätt nöjda med att i konsollsammanhang sitta med en ergonomiskt bra handkontroll framför TVn. Allt annat är överflödigt. Huruvida VR kommer att slå igenom och förändra spelandet återstår att se, jag hoppas personligen på det, men än så länge kan vi bara spekulera. Därav kan vi konstatera att det just nu fortsatt är ganska traditionellt spelande som gäller.

Så, med detta i åtanke - vad hade du förlorat på om The Last of Us släpptes till Xbox 360 & PC? Vad hade Sony förlorat på det? Speciellt om det släppte några månader efter. Vi konsumenter hade haft allt att vinna, och Sony hade förmodligen håvat in pengar för några miljoner extra sålda exemplar. Precis som Microsoft kommer fortsätta att tjäna pengar på att Minecraft finns tillgängligt på fler system än deras egna.

Och det är där vi står…

Visst, man kan hävda att Sony inte hade sålt lika många konsoller ifall de inte haft exklusiva spel. Men samma kan ju sägas om Microsoft. I stället hade mer väsentliga saker som konsollens interface och uppbyggnad, samt onlinemöjligheter vart avgörande faktorer för vad man hade valt. Kanske hade denna motivation rentav drivit fram utvecklingen mer än hetsen efter att köpa exklusivitetstid. Kanske hade Sony i större mån gjort om sin interface till PS3 (som ju var rätt utskällt) och gett Microsofts en större match i online-arenan. Det är faktiskt inte omöjligt. Allra helst hade ju jag dock, som jag skrev i ett annat inlägg, sett en standardiserad arkitektur. Det kan jag förstås se mig om, men jag längtar verkligen efter den dag då detta antika tänk vi har kring konsoller börjar suddas ut.

Och det närmar sig kanske. Många spekulerar att detta kan vara den sista traditionella konsollgenerationen. Nintendo, som för tillfället tycks göra allt annat än uppfatta vibbarna för industrin just nu, lär väl göra ett försök till. Men såvida det inte rör sig om något häpnadsväckande har jag svårt att se hur de skall få till en storsäljare. Vad som tar över eller hur vi i framtiden kommer att ta till oss spelmediet är lika mycket spekulationer det. Mobiler? Streamtjänster? Vi får se. Viktigast av allt är dock att spelen förhoppningsvis blir det väsentliga, inte systemet.

Jag kan knappt vänta.Taggar: Microsoft, Minecraft, exklusivitet, Sony, konsoller

« Till bloggen

Kommentarer

Hans Li Engnell26 sep 2014q

"Så, med detta i åtanke - vad hade du förlorat på om The Last of Us släpptes till Xbox 360 & PC? Vad hade Sony förlorat på det?"

Sony hade förstås inte vunnit de kunder som kände att de behövde köpa en PS3 främst för att spela The Last of Us (till vilka jag räknas, för övrigt). För oss spelare är det (frånsett alla fanbous) mindre viktigt på vilken plattform vi spelar ett spel. Jag hade gärna spelat det till Xbox 360 eftersom den konsolen har en mycket bättre handkontroll.

Men jag gillar samtidigt att ha många konsoler hemma. :-) Problemet är att det blir dyrt och tar mycket plats.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.