Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 13:17 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Lär dig av Portal 2, Super Mario

Mattias Leisky22 feb 2015 00:383571 visningarKommentera: 3 !

Brukar personligen anse mig vara rätt snabb på att anamma nymodigheter. Eller, anamma är väl fel ord – pröva på är kanske ett begrepp som fungerar bättre i sammanhanget. Trots det har jag alltid ställt mig väldigt skeptisk till hemmagjorda banor.

De har förstås funnits i en evighet till diverse spel. När de slog igenom på bred front skall jag inte ens försöka låtsas veta. Och jag skall nog inte heller försöka ge mig på att svara på varför jag själv vart så seg att hoppa på tåget.

I Portal 2 blev det dock för svårt. Efter att ha varvat det otroligt välgjorda co-op-läget med en ny bekantskap vart suget efter mer för stort. Så vi bestämde oss för att pröva på de icke-officiella banorna – där Valve i sedvanlig ordning gjort i princip allt rätt med ett föredömligt rating-system och en quick-play funktion. Det är bara att trycka på knappen, välja ”top rated” (om man vill vara på den säkra sidan) och köra på.

Skall man säga någon fördel med det övergnälliga internet så är det att om någonting har ett toppbetyg där samtliga som testat har en röst, ja då är det BRA. Alla banor vi testat när vi valt top-rated har vart klockrena. Endast en, vad vi upptäckt hitills, har haft någon form av fel. Och det är inte dåligt med tanke på hur lätt det är att missa en detalj som gör en knivig bana hur lätt som helst.

Även om jag förväntade mig en del bra upplevelser trodde jag nog i ärlighetens namn inte att kvalitén skulle vara så genomgående hög. Visst, nu spelar vi som sagt banorna som har toppbetyg. Men det till trots lyser en kreativitet igenom som sätter självaste Valves originalskapelser på prov – och mer därtill.

Detta väcker kanske den intressantaste frågan av dem alla:
Kommer communityt världen över skapa bättre plattformsbanor än Nintendo?

För är det någonting Nintendo har som konkurrenterna kan se sig i backen efter så är det nostalgin. Den nostalgi som Tobias Bjarneby gått fullständigt upp sig i. Hur pass den påverkar omdömena kring Nintendos spel kan nog ingen svara på. Är det den som gör att jag utnämner New Super Mario Bros U till det bästa plattformsspelet någonsin? Jag vill inte att det skall vara så – men kan jag veta säkert att den inte har ett litet finger med i spelet?

Med Mario Maker kommer nostalgin inte vara ett problem. Här kommer kreatörerna få fria händer att skapa världar i Bjarnebys hemland – Nintendos universum. Vi kommer få möjlighet att spela Mariobanor gjorda av andra än anställda i den så kallade ”drömfabriken”.

Kanske kommer dessa vara bättre än originalen.

I Portal 2 vågar jag nog påstå att en del banor faktiskt är bättre än vad Valve åstadkom. Inte för att originalbanorna inte var förträffliga – för de var de med råge. Men tillslut kunde man ändå urskilja ett litet mönster i hur de var designade. Inte konstigt förstås, men det gjorde lösningarna lättare. Sådana mönster finns inte när communityt designar. Inte minst märks detta på storleken – där vissa banor är helt gigantiska. Till min stora glädje, skall sägas.

Med detta i åtanke måste jag faktiskt berömma Nintendo för en viss form av mod som man ändå måste säga att de visat här. Det annars så konservativa företaget brukar i regel vilja sitta på alla verktyg själv – men här ger man chansen att öppna upp en del av sitt skattvalv. Visst, hemmamoddade banor finns det mängder av på nätet – men ett officiellt verktyg tenderar ändå att skapa en större och tätare community jämfört med diverse löst sammansatta hemmasnickar-grupper.

Nu är det bara en punkt som kan sabba allt. Och det är Nintendos oförmåga till smidiga onlinelösningar. Med ett verktyg som Mario Maker är det viktigt att lätt kunna urskilja vad som är bra och vad som är ren smörja. Det är också viktigt att snabbt kunna komma till skott och börja spela. I och med att de flesta Super Mario-banor är blott några minuter långa – känns det kontraproduktivt att ägna 15 minuter för att hitta en bana som man spenderar tre minuter på att klara av. Ett slags flyt i systemet är ett måste – precis som Valve fixat i Portal 2.

Farhågorna till trots är Mario Maker det jag mest ser fram emot till Wii U. Betydligt mer än ännu ett Zelda-spel, hur fritt man än skall kunna röra sig. Dock har jag inte alltför stora avsikter att skapa egna banor. Jag är betydligt mer intresserad av vad de som är bättre än mig på ändamålet kommer åstadkomma.

Och om de hemmagjorda Portal 2-banorna är något av ett riktmärke har vi många, mycket underhållande timmar med Mario framför oss.

Kanske de mest underhållande någonsin.Taggar: Nintendo, super mario, Mario Maker, Portal 2

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym23 feb 2015q

Jag ser fram emot Mario Maker, det gör jag. Men jag utgår samtidigt från att Nintendo som vanligt försökt knorra till det inom ramarna för det snäva universum de byggt upp samtidigt aom de vägrar låta omvärlden influera nämnvärt. Det gör att jag utgår från att Mario Maker kommer kännas orealiserat.

Jag tänker liksom, låt användare skapa HELA SPEL som de sedan kan dela med sig av... men det känns som att vi kommer få korta nivåer som sedan i realtid kan modifieras sönder med den ständigt tillgängliga snickarverkstaden.

Mattias Leisky23 feb 2015q

Legerdemain:

Jag tänker liksom, låt användare skapa HELA SPEL som de sedan kan dela med sig av...


Det hade varit det ideala, ja. Nöjer mig personligen ifall man kan lägga upp en spellista (helst då som jag beskriver med slumpmässigt, högt rankade, banor), men hade man fått ett helt sammanhängande äventyr vore det fantastiskt. Får dock hålla med dig i dina farhågor. Blir det så lär intresset svalna rätt fort för min del dessvärre...

lonian 1 mar 2015q

Efter att ha spenderat veckor och månader med att göra Doom, Quake 1, 2 och Half-life banor i mina yngre år som PC spelare så är jag hyffsat less på att göra eget.

Skulle det gå att spela de bästa hemmagjorda banor i Mario maker i en billigare version där man bara får tillgång till nedladdningsbara banor så är jag intresserad.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.