Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 23:02 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Läser du dig till dina åsikter?

Mattias Leisky 3 sep 2015 14:342795 visningarKommentera: 16 !

Vet du vad input-lag är?
Hur fick du reda på det?

Idag är just input-lag det kanske hetaste ämnet för en gamer när det gäller att hitta en ny TV. Allt mer raffinerade metoder gör mätandet mer exakt och på nätet finns det numera sidor som är helt dedikerade åt ändamålet. Överallt betonas vikten av låg input-lag i så kallade “personliga odömen” och man får nästan känslan folk kan köpa vilken skit-TV som helst så länge den har låg lag.

Och ja, låg input-lag är viktig. Men för vem?

Till skillnad från vad jag faktiskt tror är ganska många så var min första erfarenhet av input-lag inte något jag läst mig till. Hade skaffat den där samlingen med 40 Mega Drive-spel till PS3 och i sedvanlig ordning när det gäller mig och Segas 16-bitare så var det Sonic jag i första hand ville spela.

Sagt och gjort. Men nära nog direkt kände jag att något var fel. Sonic hoppade inte när jag ville… eller snarare, han tog god tid på sig. Vi talar förstås om hundradels-sekunder men där fanns ett litet glapp mellan det att jag tryckte på knappen tills dess att hoppet utfördes - och detta var ett mäkta irriterande glapp.

Där och då hade jag ingen aning om vad det handlade om. Såhär i efterhand var det förstås logiskt. Var rätt sent ut med platt-TV men i och med en flytt så var det dags att “uppgradera”. Och det var en tid efter detta som jag körde Segas samlingsskiva. När jag sedan skulle googla på problemet gick jag förstås tvärt åt fel håll och försökte söka på ett samband mellan spelsamlingen och oresponsiv kontroll.

Men det var ju inte det som var problemet. Så jag hittade förstås inget.

Det tog ganska lång tid efter denna händelse som jag började läsa om begreppet input-lag. Men väl där trillade poletten ner. Jag kopplade mitt Playstation 3 till min dataskärm, och helt plötsligt hoppade Sonic precis när jag ville att han skulle hoppa, och inte efter att bilden gått igenom alla TV:ns processer innan den tillslut visades.

Men jag skall vara ärlig. Den enda gång jag noterat input-lag utan att känna till begreppet, var den där gången för några år sedan när jag försökte spela Sonic.

Och jag skall vara ärlig en gång till. Jag tror det är en gång mer än de flesta av er.

Nu är saken naturligtvis en annan. Jag ser det överallt. Spelar jag på min Samsung-TV utan det så kallade PC-läget inställt finns det många sammanhang där det stör mig. Ett är när man vrider kameran i ett 3D-spel och det tar ganska precis 0,150 sekunder innan utslaget sker (denna vita, snygga TV har helt horribel input-lag utan PC-mode inställt).

Ju mer tiden gick desto mindre spel kunde jag spela utan minimal input-lag. Tillslut, efter att till och med Telltales Walking Dead bedömts ospelbart, står TV:n ständigt på PC-mode. Det finns inte längre någon anledning att hoppa ur det.

Det sägs att den bild som visas i detta läge är den mest “korrekta” bilden. Så skall bilden “egentligen se ut”. Må så vara. Men de bleka färgerna samt bristande skärpa gör att jag nog får säga att jag tycker TV:n gör ett bra jobb med sina bildförbättringar. Synd bara att det inte går att spela med dem på.

Numera finns förstås ingen väg tillbaka. Men jag tycker detta belyser ett ganska intressant problem i vårt informationssamhälle. Folk skaffar sig problem de inte har.

När jag var i tonåren hade jag till exempel aldrig hört talas om PAL-borders. De berörde mig inte. Men så började man höra mer och mer om de undermåliga PAL-konverteringarna och tillslut så tittade jag mer på de svarta ramarna en den faktiska spelbilden. Flera år senare mynnade detta ut i att jag gjorde mig av med min PAL-version av Final Fantasy X som jag just köpt och skaffade den amerikanska versionen. Fast europeiska FFX hade å andra sidan helt horribla svarta ramar. SquareEnix fick med rätta extremt mycket skäll för den konverteringen.

Skall vi vara ärliga är dessa två exempel rätt olika. Input-lagen upptäckte jag ju egentligen själv, medans jag vad gäller PAL-konverteringarna inte visste att det fanns något bättre. Men på sätt och vis belyser det ett problem vi har i vårt samhälle. Många läser sig till problem som egentligen inte berör dem själva.

Jag tror faktiskt inte input-lag hade påverkat så värst många personer om vi inte haft alla dessa närmast lite hispiga omdömen. För handen på hjärtat, hur många upptäckte verkligen input-lag på egen hand? För hur många var det ett problem? Nej, i stället läste man sig till en åsikt man inte reflekterat över tidigare och började genast känna - “detta kan jag ju inte stå ut med, jag måste skaffa mig en bättre TV”.

För många blir själva spelupplevelsen egentligen inte direkt annorlunda. Men psykologiskt känns den där Sony-TVn (för det är ofta Sony som gäller numera) bättre. “Den har ju så låg input-lag som man kan få numera!”.

Liknande exempel finns det mängder av. Minns du hur lång tid det tog innan folk begrep att en HDMI-sladd för 129 kr var lika bra som en för 699 kr? Nu talar jag om den stora massan. För det finns fortfarande folk som tror att den för 699 kr skickar ettorna och nollorna bättre än den för 129 kr gör. De flesta tycks dock ha förstått att det inte är någon skillnad, och dessa personer sparar mycket pengar.

Vi har det eviga tjafset mellan PS4 och Xbox One där den förstnämnda i regel har 1080p medan den senare visar spelen i något lägre upplösning. “En enorm skillnad” menar gänget på Sony. “Ytterst få hade klarat av ett riktigt genomfört blindtest” säger jag.

I sådana här sammanhang är det dock närmast charmigt. Men i andra sammanhang riskerar man att gå miste om upplever man annars kunde uppskattat. Eller kanske gå in i dem med fel förväntningar. Skrev exempelvis för en tid sedan om hur viktigt det är inte gå in i spel med alltför för höga förväntningar. Och detta är än mer aktuellt än någonsin. Samtidigt anar jag att när vissa spel unisont får bra betyg, då går en del all-in för att verkligen hitta fel. I stället för att bara göra spelupplevelsen till sin egen blir det till en jakt för att bevisa att första batchens recensenter minsann påverkades av recensionseventet mm. Därmed blir plötsligt en spelupplevelse som annars kunde vart angenäm en överanalytisk jakt på saker som haltar. Och tro mig, vill du finna fel hittar du dem. Men det kanske inte riktigt är poängen när man spelar...

Det finns verkligen hur mycket åsikter som helst i världen. Tyvärr tror jag vissa av dem ger oss problem vi egentligen inte visste fanns - något som gör att vi behöver skapa lösningar vi egentligen inte visste att vi behövde.

Så jag ber om ursäkt om du aldrig hört talas om input-lag innan du läste detta. Och om du tillhör denna kategori uppmanar jag dig att inte söka vidare på begreppet.

Big chance of that happening… eller vad säger du?Taggar: input-lag, förväntningar

« Till bloggen

Kommentarer

GeckoYamori 3 sep 2015q

Jag tror nog det finns fler än du påstår som kan störa sig på sånt här, men eftersom de inte känner till den rätta terminologin kan det bli svårt att kvantifiera vad problemet är. Men i fallet med input lag/latency är det ju väldigt relativt och beroende av kontext. Precis som det där exemplet med Sonic som du drog upp, där du redan har förväntningar om hur kontrollerna ska funka. Om man för det mesta endast upplevt spel med en viss fördröjning i kontrollerna så kalibrerar man ju sinnet och tajmingen för det. Typ som en piporgelspelare i en kyrka.

Mattias Leisky 3 sep 2015q

GeckoYamori:

Jag tror nog det finns fler än du påstår som kan störa sig på sånt här, men eftersom de inte känner till den rätta terminologin kan det bli svårt att kvantifiera vad problemet är


Jo, du kan har rätt i din teori. Detta är ju faktiskt helt omöjligt att mäta så vi kan bara spekulera. Frågan är dock om man kontrar de båda lägren. Hur många "lider" i tysto av input-lag? Och hur många har fått problemet skapat för sig?

Varför jag reflekterat kring detta är just för att ämnet blivit så otroligt iögonfallande under de senaste åren och människans benägenhet att haka upp sig på saker som innan egentligen inte hade någon påverkan på hen.

Woosley 3 sep 2015q

Min första erfarenhet av input-lag var när jag gick från tjock-tv till min stora fina full-hd-lcd-tv och plötsligt gick från mästare till fullkomligt värdelös på Guitar Hero-spelen till PS2. De blev helt ospelbara. Som tur var hade spelen inställningar för korrigering av just detta och efter lite micklande löste det sig.

Otroligt nog är det fortfarande samma tv jag idag använder som vardagsrums-tv, den är underbar. Ja, förutom att den från dag ett har haft de mest besynnerliga problem med att ta emot ljud genom HDMI-portarna. Men annars så.

Anonym 3 sep 2015q

Jag är helt övertygad om att du har rätt.

Men så hör jag till den skara som skulle uppskatta ifall typ alla kunde notera problematiken så att krav började ställas från alla håll och kanter så att vi i allt högre utsträckning fick ta del av hårdvaran som verkligen reducerade problematiken... för det hade, hur man än vrider och vänder på det, varit det bästa för alla... även de som inte inser att de har problem med det berörda.

Ett perfekt exempel på detta är en bekant som är väldigt teknikhetsig. Han spelade Battlefield som fan, på sin 360, på sin stora fina tv. Sedan kom han hem till mig för att visa mig spelet... på min 360... kopplad till en CRT. Han gick online och lirade lite. Fick in fullträff efter fullträff efter fullträff och undrade hur han plötsligt hade kunnat bli så bra.

Jag log.

Sedan han jag inte längre än så innan han själv brast ut i ett "du kan inte på allvar mena att det har att göra med att jag kör på en CRT och att det är låg input lag?".

"Jag menar ingenting!", svarade jag.

"Du får dra dina slutsatser på egen hand, men jag är i vilket rätt övertygad om att det inte är din baksmälla som gjort dig bättre på att spela."

Anonym 3 sep 2015q

Det var för övrigt en oroväckande lång period där i början av den livstid Wii skulle komma att få som recensent på recensent på recensent klagade på att kontrollerna i spel x samt y var allt annat än responsiv. Jag noterade även att mängder av folk på forum klagade som fan på wiimoten, till synes av (enligt dem) helt legitima skäl.

I säkert 9 fall av 10 när jag ställde två frågor:

1. Kör du på platt tv?
2. Går du via en reciever?

Så fick jag svaret "Ja".

I i princip samtliga av fall där det klagades på responsivitet satt jag själv med en CRT och lirade Wii och noterade NOLL problem med kontrollen. Och med hänsyn till hur extremt sur och grinig jag har varit gällande just input lag i en smärre evighet så valde jag att tillskriva mig själv SANNINGEN och de andra okunskapen som fick dem att uppleva problem som de egentligen inte behövde uppleva.

(Bäst var det när jag var hemma hos en kompis som satt och spelade Mario & Sonic at the Olympic Games. De tyckte det var roligt, men rätt svårt. Jag prövade att spela även jag, och det var den sämsta kontroll jag någonsin varit med om... absolut ingenting kändes responsivt, tryckte och inget hände, och fan och hans moster. Jag skrek åt de båda att de fan inte kunde mena allvar... att de suttit och spelat spelet engagerat och ansett sig ha någon form av kontroll över vad de sysslade med. Det var liksom som om de var nöjda med att vifta lite hit och dit och se NÅGOT hända på skärmen. För i helvete, liksom. Det slutade med att recievern kopplades bort och plötsligt gick det alldeles utmärkt att spela Mario & Sonic at the Olympic Games... även om spelet i sig har en del kontrollmässiga brister... men HERREN... den kvällen blev för övrigt väldigt underlig sedan allt det där nystades upp.)

Marow 3 sep 2015q

Jag vet inte riktigt om jag hänger mig dig. Jovisst, i och med att vi lär oss att det finns "andra" upplevelser än just din egna så skapas en jämförelse. Vilket i sin tur kan göra att det kan bli ett "egenskapat" problem där man sitter och suktar efter vad det nu är.

Men samtidigt handlar det ju bara om utveckling och kvalité. Mindre input-lag ÄR bättre. Högre upplösning ÄR bättre. Och så vidare. När saker blir bättre blir det gamla förlegat. Som alltid.

Därför tycker jag nästan det är skrämmande hur personer kommer till försvar för just sämre saker inom spelindustrin, vare sig det handlar om 50hz eller bilder per sekund. Helt plötsligt är det sämre acceptabelt och de som strävar efter förbättring är gnälliga småbarn. Det är galenskap.

Jag förstår inte riktigt vad din egna åsikt är utifrån texten, ärligt talat.

Skrotbert 3 sep 2015q

Att byta från CRT till LCD mitt i en period av Guitar Hero-spelande är bland det värsta jag upplevt i spelväg. Det var bara att lägga ner, lyckades inte kalibrera eller någonting.

Mattias Leisky 3 sep 2015q

Oj! Många intressanta tankar. Woosley och Skrotbert: Personligen körde jag aldrig något av de spelen innan jag skaffade platt-TV. Men där kan jag tänka mig att det måste gjort stor skillnad. Speciellt om ni spelat på en TV motsvarande min Samsung fast utan PC-läget på. Intressant! Hur lång tid tog det innan ni drog slutsatsen att det var input-lag? Eller kände ni till begreppet innan?

Marow:

Jag förstår inte riktigt vad din egna åsikt är utifrån texten, ärligt talat.


Tanken med texten är väl mest att lägga fram en teori, inte nödvändigtvis att döma ut det ena eller det andra. I mitt fall ledde input-lag-hetsen till att jag köpte ännu en TV (efter Samsungen) och detta är förstås en Sony-TV. Den har en input-lag på mellan 20-24 ms (i spelläget) vad jag kunnat läsa ut (som du säkert känner till har ju TV-apparaterna olika beteckningar i olika länder, så det var lite svårt för mig att få fram exakt vilken min TV var). Detta att jämföra med min Samsung-TV som i PC-läget har dryga 40 ms om jag inte fattat det hela fel. TV-apparaterna står i olika rum så de fyller olika funktioner men jag måste erkänna att Sonyn (som ersatte en LG-TV, den jag körde Sonic på) är ett av väldigt få köp som jag ifrågasätter mig själv lite för. Inte pga kvalitén, det är en mycket bra TV. Utan för att detta kändes som ett lite materialistiskt köp som egentligen kanske inte var nödvändigt. Det blir därav en lite moralisk aspekt då jag väl anser med tanke på hur världen ser ut att jag inte vill hålla på att skaffa mig en massa varor jag egentligen inte behöver. Var det värt det, så att säga...?

Nu är det som det är. Men ändå är det väl lite intressant hur ett helt gäng spel för mig helt plötsligt blir ospelbara på grund av denna på den tiden nyfunna vetskap.

Tobias:

Hehe =) Jag skulle nog våga påstå att du torde vara en av de första i världen som reagerade på begreppet. Och visst är det intressant. Dina bekanta reagerade ju egentligen som jag gjorde på Sonic, fast de visste inte vad problemet låg i. Det bör väl påpekas att när jag såväl hade CRT- som platt-TV mestadels spelade på datorn. Och de skärmar jag haft där har inte haft några sådana här problem. Kanske hade jag sett input-lag som ett större problem om jag faktiskt körde mer spel på själva TV:n.

I de exemplen som du nämner, och i mitt exempel om Sonic, så blir det ju ett rätt allvarligt problem. Spelen upplevs dåliga eller rentav ospelbara på grund av brister de egentligen inte har. Så ur det perspektivet är det av vikt att TV-apparaterna får ner denna lag. Och till Marow, som efterfrågade min åsikt, så kan man väl säga att det är den. Samtidigt tycker jag det är problematiskt i vissa sammanhang där folk läser sig till saker de egentligen inte bryr sig om och därav skaffar prylar de kanske inte hade behövt - enbart på grund av att de läst att "det är så".

Mattias Leisky 3 sep 2015q

Marow: Nu missade jag en tanke i all text. Jag vill få fram att jag hitills inte upplevt någon skillnad mellan Samsung-TV:n i PC-läget och Sony-TV:n i spelläget.

GeckoYamori 3 sep 2015q

Marow:

Därför tycker jag nästan det är skrämmande hur personer kommer till försvar för just sämre saker inom spelindustrin, vare sig det handlar om 50hz eller bilder per sekund. Helt plötsligt är det sämre acceptabelt och de som strävar efter förbättring är gnälliga småbarn. Det är galenskap.


Det är ju till dels marknadsförarnas fel som kultiverar den här typen av attityder då de måste rättfärdiga vad utvecklarna beslutar att prioritera på begränsad hårdvara. Då får vi ju bullshit som "30fps är mer filmaktigt!". Men tvivla inte för en sekund att om det hade varit möjligt att få samma produkt att köra i 60fps utan komprimisser hade samma PR människor sjungigt hejvilt om hur underbart det är.

Det jag stör mig allra mest på är människor som avfärdar FoV kritik som teknikbesatt snobbgnäll. FoV har en extremt kraftfull inverkan på många människors sinnesintryck och kan enkelt leda till huvudvärk om FoV värdet inte är korrekt kalibrerat för individen.

Jag hade själv problem med att jag mådde illa efter en stund i vissa spel, och efter att jag blev påläst om FoV och hur det går att ändra i vissa spel på PC löste det genast mina problem. Det här är något som borde vara en grundläggande inställning tillgänglig i options i alla första/tredjepersonsspel i 3D.

Jag applåderar att folk som TotalBiscuit skoningslöst klagar över avsaknaden av detta år efter år. Jag är övertygad om att det finns mycket, mycket folk där ute som har huvudvärksproblem i olika grad tack vare oanpassad FoV, men de kan helt enkelt inte finna rätt ord för att beskriva problemet. Det behövs verkligen en push för att standardisera det här i större grad.

Bleatlessness 6 sep 2015q

Det jag förväntade mig när jag såg rubriken var åsikter om spel och kanske produkter och varumärken. Att du måste gilla något med 90+ på Metacritic, och känner dig förvirrad när du faktiskt gillar en 70-poängare fast du "inte borde".

Input lag och dålig PAL belyser faktiska problem, även om de kanske blir uppförstorade. Att basera sina känslor på vad andra tycker (eller i sin tur "tycker" för att man ska tycka så) är att vara oärlig mot sig själv.

(Sen är också medelbetyg en dålig indikator. Låt oss ta två spel med 5 i snittbetyg. Den ena har 4-6. Det är mediokert. Det andra 1-2 ,9-10. Det är hata/älska. Du kanske älskar det.)

Woosley 6 sep 2015q

Mattias Leisky:

Hur lång tid tog det innan ni drog slutsatsen att det var input-lag? Eller kände ni till begreppet innan?


Jag tror att jag kom till insikten efter att ha blivit tipsad av kompisar om att det fanns inställningar i options-menyn för att kompensera lagget. Jag tror dock att vi hann med en eller två festkvällar med misslyckat spelande först då vi skyllde på ölen, haha.

iSiboy 7 sep 2015q

Första gången jag verkligen stördes av input-lag var när jag spelade GH på min polarens nyinförskaffade platt-tv. Det var ospelbart.

Shador17 sep 2015q

Så nånting är bara ett problem om man upptäcker det själv?

Om en anställd på donken nysser i din hamburgare så är det OK så länge du inte märker det?

Usla PAL konverteringar är oacceptabelt vare sig användarna märker det eller inte. Att få produkter som går i fel hastighet, där musik är långsammare, grafik ihoptryckt och bara allmänt dassiga är inte OK bara för att man inte har sett hur spelen faktiskt ska se ut.

Mattias Leisky17 sep 2015q

Shador:

Om en anställd på donken nysser i din hamburgare så är det OK så länge du inte märker det?


Vet inte om du läst den efterföljande diskussionen men i första hand lade jag fram en teori utan att direkt ta ställning vare sig för det ena eller de andra (se svaret jag gav till Marow). Jag skulle väl dock vilja skilja lite på problematiken med input-lag/PAL-konverteringar och nysningar i hamburgare då jag ändå kan tycka att det förstnämnda är lite mer av ett lyxproblem om man nu skall jämföra dessa två =)

Robin Pettersson21 sep 2015q

Någon har säkert nämnt detta i någon av alla långa kommentarer(som jag självklart ska läsa sen), men okunskap och blind tro är nog anledningen till vissa fall. Jag är galet okunnig om tekniska saker, helt ärligt så litar jag nästan blint på mina tekniskt kunniga vänner utan att tveka. Men det beror på vad det gäller. Det om HDMI kablarna är något jag skulle kunna gått på för några år sedan, dock så när det kommer till rätt ytligt uppenbara tekniska saker som fps och upplösning så är jag nog självständig i mitt tänkande att avgöra vad jag föredrar själv och till vilken grad jag bryr mig.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.