Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 17:28 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Steamkontrollen - första intrycken

Mattias Leisky15 nov 2015 21:582704 visningarKommentera: 10 !

Man skulle väl ibland kunna önska att Valve bara kunde göra saker och ting på ett normalt vis. Deras nya Steamkontroll lanserades häromveckan - men att få tag på en verkade mest vara möjligt i teorin. Glöm en omfattande release till de sedvanliga, stora elektronikkedjorna - Steamkontrollen skulle köpas från Valve eller… Gamestop.

Okej då, Gamestop är ett rätt logiskt val om man nu prompt bara skall släppa produkten till en affärskedja. Men i Nordstan (Göteborg) var de slut så jag var hänvisad till Partille där jag fick reda på att de hade en tre-fyra stycken i lager. Dagen efter ringde jag så Partilles Gamestop och helt plötsligt var bara en kvar. Killen där var dock snäll och höll den åt mig i en timme och snart var det kanske sista exemplaret av Steamkontrollen i Göteborgsområdet mitt.

Kände mig dock inte ärad, på något vis. Tvärtom var jag nog lite förvånad att de gått åt. Har inte upplevt detta som någon så värst hypad produkt för sanning och säga har vi ju kunnat spela PC-spel med handkontroll i en halv evighet.

549 kronor blev jag i alla fall av med vilket inte går att gnälla på i dagens läge, det är helt enkelt den summan en kontroll går loss på. Den var snyggt och ordentligt paketerad och med följer batterier, en sändare samt en UBS-kabel till sändaren (ifall du vill placera den en bit från datorn för att få bättre täckning exempelvis).

Det tidiga intrycket, efter att ha tryckt på knappar och dragit i spaken, är att den känns lite “klonkig”. Det låter lätt rejält när du trycker ner någon av de båda runda touchpadsen. Detta är värt att notera då ju den vänstra är tänkt att fungera som en styrkors i de spel där ett sådant behövs. Överlag känns kontrollen också lite klumpig och stor - inte så illa som originalkontrollen till den första Xboxen förstås - men att man börjar tänka på den kontrollen när man håller i Valves nya skapelse kan ändå göra att en och annan varningsklocka ringer. Den är dock betydligt bekvämare och sitter relativt skönt i handen, trots sin aningen annorlunda utformning där knappar och touchringar så att säga sitter lite nedsjunkna i kontrollen.


Nejdå - Valves kontroller är långt ifrån lika stor som denna best. Fast man får ett lite klumpigt intryck av den...

Jag skall vara lite tråkig här och helt enkelt lista spelen jag testat och där berätta hur väl jag anser spelet fungera med den nya kontrollmöjligheten. Min rekommendation är att du läser igenom alla intryck, även om spelet inte intresserar dig, då jag kommer beta av funktionerna allteftersom.

Portal 2 (Mel Stories)/The Witcher 3
Portal 2 fungerar utmärkt med en traditionell handkontroll och är ett av mina absoluta favoritspel till PC. Just därför blev det också det som jag först startade upp. Är inget fan av Valves placering av den analoga spaken då den påminner som hur Sony valt att ha dem på sin Dual Shock 3 (beklagar, har använt DS4 för lite för att kunna göra en rättvis jämförelse med den). Tyvärr är detta inte det största problemet med Portal 2, utan snarare den högra touchringen som är tänkt att agera som kamera, eller kanske snarare sikte (precis som den högra analoga spaken när man kör med en traditionell kontroll). Till en början får jag ingen känsla alls för det hela. Hur jag än rör tummen blir det fel. Antingen rör sig siktet för fort eller för långsamt. Att sätta ut portaler under stress med precision känns avlägset.

Tur då att det finns drygt en miljon inställningar att göra.

Det är här man märker att Valve nog är det mest renodlade som finns inom PC-spelsutvecklng. Valen är många, men förklaras också föredömligt (på svenska). Efter att ha valt “Gamepad med ökad precision” (vilket kort och gott innebär att högra touchringen fungerar som en mus) samt ökat inställningarna för känsligheten blir saker och ting bättre. Dock inte optimala. Känsligheten blir nämligen så hög att touchen reagerar på minsta rörelse. Det innebär att om jag så håller tummen vilande på ringen så registreras små, små rörelser. Sammantaget med de ibland väldigt skarpa förflyttningarna som kan ske när jag väl rör tummen gör detta att jag för första gången på jag vet inte hur länge mådde lite illa när jag gick runt i Portal-miljöerna (spelade här, precis som i de andra exemplena här, på TV:n). Vill dock påpeka att jag än har många inställningar att pilla med så det kan hända att jag får ordning på detta. Men det känns lite sådär att man skall behöva pilla så mycket för att få en bra upplevelse med något som ju redan fungerar alldeles utmärkt med en Xbox One-kontroll.

The Witcher 3 är dock helt annorlunda om man ser till kameran. Jag kan känna hur kameran agerar på samma sätt som i Portal. Men i och med att jag här tittar i ett tredjepersonsperspektiv fungerar allt mycket bättre. Utöver det testade jag även att styra med vänstra touchringen i stället för den obekvämt placerade analoga spaken. Efter att ha ställt in så att den yttre delen av ringen gör att jag springer fick jag en mycket angenäm spelupplevelse genom att styra på detta vis. Såpass angenäm att det kan hända att jag faktiskt plockar upp The Witcher 3 igen (som ju är ett fantastiskt spel) just för att det fungerade så bra.

Sonic & All Star Racing: Transformed
Det var väl egentligen här som jag för första gången reagerade på hur man valt att placera den analoga spaken. Och det var således här, före Witcher 3, som jag testade att ersätta den med den vänstra touchringen. Återigen rör det sig om en vanesak men det närmaste jag kan komma ett ord att beskriva styrningen var “spännande”. Det kändes nytt, men inte obekvämt att styra Tails i såväl bil- som båt- och flygform. Den största skillnaden mot den analoga spaken var att jag vid ett flertal tillfällen gjorde lite för hastiga rörelser samt svängde för kraftigt (eller för lite ibland). Men i Time Attack-läget flåsade jag mitt personbästa i nacken och det får ändå sägas vara ett rätt gott betyg för ett nära nog helt nytt styrläge. Värt att nämna är att Steamkontrollen också har knappar på det ställe där du i de flesta handkontroller håller lång-, ring- och lillfingret (alltså två knappar under själva handkontrollen, en på vänster sida och en på höger). Dessa knappar är guld då du kan mappa funktioner så som exempelvis knappen som släpper föremål hit för extra bekvämlighet.

Sonic CD
När “styrkorset” skulle sättas på prov valde jag Sonic CD - kanske mest för att det är ett av de enklaste av plattformsspelen jag har att starta upp. Det så kallade “styrkorset” är den vänstra touchringen (antar för all del att den som vill även kan använda den högra som ett styrkors). Det är möjligt att trycka ner denna ring åt alla håll vilket gör att känslan av ett traditionellt styrkors finns där. Man kommer dock inte ifrån klånkandet och överlag känns denna stora cirkel som ett rätt så klumpigt styrkors. Fast jag får ändå säga att det inte direkt störde mig eller ställde till det i mitt Sonic-spelande. Körde dock ett gäng tidiga banor så det var ju inte direkt fråga om någon utmaning.

Starcraft II/Diablo III
Egentligen är det ju för spel som dessa som Valve har skapat Steamkontrollen. Visionen var uttalat att man skulle kunna köra “typiska PC-spel” från soffan. Och visst, helt omöjligt är det nog inte. Responsen från den högra ringen som en renodlad mus fungerade rätt bra i Starcraft II. Problemet är dock att du behöver mappa en hel drös med knappar för att få det att fungera. Att spela genom att klicka på allt när du skall bygga osv. går knappt med tangentbord och mus och än mindre här. Därav har du ett rätt gediget jobb framför dig om du verkligen vill kunna spela Starcraft II på riktigt med denna kontrollen.

Diablo III fungerade enligt min mening lite bättre. Hade väl en del problem med att precisera “attack-klicken” men tror att man hade kunnat få ut en acceptabel spelupplevelse med lite träning. Att gå runt fungerade till exempel rätt bra. Problemen uppstod som sagt när du behöver klicka på något med precision. Vill dock påpeka att jag bara testade dessa två spel som hastigast då jag faktiskt inte ser det som realistiskt att jag kommer frångå tangentbord + mus här. Däremot tror jag faktiskt att jag skulle kunna köra Civ 5 med en Steamkontroller - fast det får framtida test utvisa…


Kommer proffsspelarna sitta med en Steamkontroll när nästa världsmästerskap avgörs i Starcraft II? Nja...

På dataskrivbordet
Ännu en funktion som man framhåller är möjligheten att styra datorns skrivbord från soffan, vilket i sin tur innebär att man skall kunna surfa mm. genom att helt enkelt använda Valves kontroll. Detta är faktiskt något som intresserar mig rätt mycket… men Controller Companion, ett program som finns för en spottstyver på Steam, hann före. Controller Companion låter dig använda din traditionella handkontroll som en mus och det är detta som jag använt min Wii U Pro-kontroller till under en tid. Det fungerar utmärkt då ena analoga spaken fungerar som muspekare och den andra scrollar upp och ner. Knapparna har de funktioner man kan förvänta sig såsom vänster- höger- och mittenklick. Sedan har du goda möjligheter att mappa om diverse knappar såsom du vill.

Då datorn är det sätt jag föredrar att konsumera Youtube på (ja, jag har testat alla möjliga appar för att styra, men det vill sig inte riktigt) är möjligheten som Controller Companion ger guld. Kan Valve konkurrera?

Jodå. Valves metod fungerar ungefär lika bra. Här fungerar vänstra touchcirkeln som ett scrollhjul. Du roterar så att säga medsols eller motsols för att scrolla upp/ned på en sida. Högra touchcirkeln fungerar som muspekare och sedan finns förstås grundfunktionerna mappade till diverse knappar. Precisionen är bra, precis som i Starcraft II, och förmodligen kommer jag nog använda min Steamkontroller som “soffmus” hädanefter. Men det beror snarare på att jag hade tänkt använda Wii U:s prokontroller till… tja, Wii U ett tag framöver. Överlag är funktionaliteten tämligen likartad. Och de som nu använder en vanlig handkontroll som mus till PC:n för detta ändamål skall inte investera i Valves kontroller för den sakens skull.

Jag skall vara ärlig med er… jag hade nog hoppats på att bli blown away på åtminstone en punkt av denna nya handkontroll. Mina förväntningar var inte speciellt höga men jag trodde kanske att jag i åtminstone något spel skulle tänka… “oj, detta fungerade riktigt bra”. Förvisso ser jag stor potential i hur den vänstra touchcirkeln skulle kunna ersätta den vänstra analoga spaken i diverse spel. Men jag ställer mig ändå frågan om det trots allt är bättre. Snarare tycks det mer vara ett alternativ än något annat. Fast jag får förstås testa mer innan jag kan ge ett slutgiltigt omdöme där.

Däremot tror jag att FPS-spelare skulle kunna nå större precision med Steamkontrollen jämfört med en traditionell handkontroll. Då FPS inte direkt är min genre har jag inte testat något sådant. Men med en del justeringar finns det en möjlighet att de skulle få förbättrad precision (samtidigt som de lär få samma problem som jag har med Portal 2 och dess sikte). Fast då kommer ju motfrågan - vilken PC-spelare på hög nivå byter ut tangentbord + mus mot det här? Kan som sagt tänka mig att de som kör casual med kontroll kan överväga ett byte. Men proffsen?

Utöver det måste jag nämna att ABXY-knapparna upplevs rätt så hårda eller “vassa”. De påminner en del om knapparna till Xbox 360-kontrollen och är således inte lika sköna att trycka på som exempelvis Xbox One- eller Wii U Pro-kontrollens motsvarande knappar.

Skulle jag rekommendera den som det ser ut i dagsläget? Det är en väldigt svår fråga. Som första handkontroll? Mja. På PC har du såväl tillgång till Xbox One-kontrollen (fantastisk) som Wii U Pro-kontrollen (också fantastisk med kräver en adapter och ABXY-knapparna sitter annorlunda vilket ger avslag i spelen). De spel som stödjer kontroll, vilket är de flesta på Steam numera, är anpassade till Xinput (som Xbox-kontrollen använder) och fungerar bra dit. Med Valves kontroller blir du utan en andra analog spak och måste styra siktet med touchringen. Detta kan kräva en del pillande för att få att fungera bra.

Som en andra kontroll då? Jo - här blir det lite mer intressant. Kanske vill du testa på något nytt men är samtidigt ute efter en andra kontroll för lite co-op? Då hade jag nog varit lite mer öppen att råda dig till att testa på denna förutsatt att du är beredd på att saker och ting är lite annorlunda, samt att du kan behöva pilla lite med inställningar. För det är ju det sistnämnda som får mig att tveka lite att rekommendera den till stora massan. Vi är vana att saker och ting skall fungera optimalt “out-of-the-box” - och det gör de vanliga handkontrollerna. Det är lite synd att Steamkontrollen inte riktigt övertygar direkt ur lådan. Hade den gjort det vore det lättare för mig att övertyga andra…

... nu måste jag först övertyga mig själv. Och katten, för 549 kr skall jag banne mig testa ett bra tag innan jag går tillbaka till något annat…Taggar: Valve, Steam, handkontroller, PC

« Till bloggen

Kommentarer

Martin Barreby15 nov 2015q

Väldigt intressant! Jag spelar knappt PC så kontrollen är inte så aktuell för min del, men det är alltid spännande med ny teknik, så jag vill absolut testa en i framtiden.

Fook17 nov 2015q

Undrar om det, med rätt inställningar och några hundra timmars övning, ger någon som helst fördel utöver mus+tangentbord? Det är frågan.

Martin Barreby17 nov 2015q

Fook:

Undrar om det, med rätt inställningar och några hundra timmars övning, ger någon som helst fördel utöver mus+tangentbord? Det är frågan.


Ja, precis, blir spännande om några månader eller nått halvår när folk börjat mästra kontrollen och vad dom då är kapabla till att göra.

Mattias Leisky18 nov 2015q

Liten uppdatering:

Det verkar var fel på min kontroll. Ungefär vart tionde tryck åt höger på "d-paden" registreras fel och karaktären står bara och springer på plats utan att röra sig. Inte så bra i plattformsspel, naturligtvis... Gick tillbaka till Gamestop och de hävdade att det var bättre att jag kontaktade Steamsupporten... nåja. Jag gjorde hur som helst så och väntar nu svar från dem. Håller er uppdaterade med hur det går. Det KAN ju faktiskt vara en mjukvarubugg också, måste inte vara ett hårdvarufel.

Fook:

Undrar om det, med rätt inställningar och några hundra timmars övning, ger någon som helst fördel utöver mus+tangentbord? Det är frågan.


Det är en bra fråga. Mitt första, direkta svar skulle vara nej men egentligen borde det inte vara helt omöjligt att hamna på samma nivå i alla fall. Det blir en spännande utveckling att följa helt klart. Svårigheten tror jag ligger i att du har ett så litet spann att röra dig med tummen att balansgången mellan stora svepande rörelser och mikrorörelser blir lite svår att få till. Å andra sidan antar jag att vissa har så hög känslighet inställd på musen att de i princip rör sig inom samma raide - så jag tror inte det är omöjligt att man precisionsmässigt åtminstone hamnar på samma nivå.

GeckoYamori18 nov 2015q

Funderar på att skaffa den här. Har inte ens rört en handkontroll på jag vet inte hur många åratal, och jag har aldrig kännt mig bekväm med de traditionella analogspakarna på t.ex. Dual Shock för 3D navigering, så det kanske blir annorlunda med den här.

Fook18 nov 2015q

Mattias Leisky:

Å andra sidan antar jag att vissa har så hög känslighet inställd på musen att de i princip rör sig inom samma raide - så jag tror inte det är omöjligt att man precisionsmässigt åtminstone hamnar på samma nivå.


Kan man sätta en växelspak då? För att högre känslighet/ lägre känslighet , stora svepande rörelser i spelet eller små fina justeringar för sikte... Vore ju intressant.

GeckoYamori19 nov 2015q

Hade vägarna förbi en Gamestop idag i Stockholm, men de hade inga tillgängliga. Känns konstigt att den är så himla sällsynt. Vill helst slippa fraktkostnaderna från ett onlineköp, om det nu tillkommer.

Mattias Leisky19 nov 2015q

Uppdatering 2: Får väl börja med att säga att jag fortfarande inte hört något från Valve/Steam. Kontaktade dem för ganska exakt två dygn sedan så jag kan väl börja tycka att det är lite dåligt... Sedan har man ju hört från och till att folk inte får svar från dem så det är ju inte utan att man blir lite orolig...

GeckoYamori:

och jag har aldrig kännt mig bekväm med de traditionella analogspakarna på t.ex. Dual Shock för 3D navigering, så det kanske blir annorlunda med den här.


Annorlunda blir det, så gott kan jag säga dig. Och visst finns det en chans att du skulle kunna fatta tycke för denna med tanke på din erfarenhet. Blir lite 50/50-gambling där. Skriv gärna vad du tycker om kontrollen ifall du slår till. Känns dessvärre inte som något överdrivet stort lager de släppt ut till allmänheten. Gamestop kunde inte skicka från någon annan butik i landet till Stockholm?

Fook:

För att högre känslighet/ lägre känslighet , stora svepande rörelser i spelet eller små fina justeringar för sikte...


Jag vet nog inte riktigt vad du menar med "växelspak", men i övrigt har du hur mycket inställningar som helst att leka med. Du kan ställa in hur om kanten på touchcirklarna skall agera annorlunda jämfört med de centrala delarna. Du kan i sådana fall också ställa in hur stor denna kant skall vara. Man kan även ställa in en slags kompensering för svepande rörelser - det vill säga om man sveper snabbt från vänster till höger så tenderar svepningen att bli sned. Detta kan alltså förhindras genom en inställning som du kan precisera i princip hur du vill (kontrollen "kompenserar" så att säga för den sneda rörelsen och "gör den" rak).

Så det är en rätt rolig handkontroll om man gillar att finjustera. One of a kind, utan tvekan.

lonian20 nov 2015q

Mycket bra tips om att använda WiiU pro controllern till att styra musen med. Blev intresserad. Vilken adapter kräver den? Jag har en liten USB bluetooth liggandes. Men annars funderar jag ju på skaffa Oculus rift i framtiden och då hänger det väl med en Xbox One kontroller.

Mattias Leisky20 nov 2015q

lonian:

Vilken adapter kräver den?


Denna adapter:
http://www.amazon.co.uk/Wireless-Wii-Pro-Controller-Adapter/...

Den adaptern gör att du kan använda kontrollen som vilken Xinput-kontroller som helst till PC:n. Sedan behöver du som sagt programmet Controller Companion som är jättebilligt på Steam. Det är det programmet som ger själva musfunktionaliteten. CC är väldigt smart i det att den automatiskt stänger av sig själv när du exempelvis startar ett spel vilket gör att kontrollen då fungerar som det skall i spelet, det vill säga som en handkontroll.

Du kan förstås använda en vanlig Xbox 360/One-kontroll och få samma funktionalitet med Controller Companion ifall du skulle vilja. Men jag uppskattade personligen väldigt mycket den trådlösa möjligheten - utöver att jag också anser att Wii U Pro Controller är en av toppkontrollerna =)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.