Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 23:02 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Splatoon, ett offer för Nintendos beslut

Mattias Leisky 1 feb 2016 14:312973 visningarKommentera: 16 !

Förra året lanserades såväl Splatoon som Rocket League. Två spel som i likhet med Nintendo och Sony egentligen inte kunde vara mer olika varandra. Olika genrer, olika spelstilar, och naturligtvis olika konsoller.

Dessvärre för Splatoons del har de en väldigt stor likhet (utöver genomgånde hyllningar från såväl media som spelare) - båda gör sig bäst i sällskap med andra, inte minst online.

Som PC-spelare kan jag nog aldrig vara nog så tacksam att Sony inte ser PC:n som ett hot. De släpper aldrig något spel till formatet, men bryr sig heller inte nämnvärt om deras exklusiva spel portas dit. Och än mer viktigt, de har inget emot att spelarna möts.

För några år sedan funderade jag och en kompis på hur man säger “Cross-plattform online multiplayer” på svenska. Vi gick på bet, kom inte på någon speciellt bra översättning. Icke desto mindre är detta grepp en nyckelsten i hur länge Rocket League kommer överleva och något som jag hoppas vi kommer se mer av i framtiden.

Det är svårt att bedöma hur stor procent av spelarna som är PC- respektive PS4-spelare. För några månader sedan sades det att gapet minskat från att en övervägande majoritet spelade på PS4 (vilket till stor del beror på att spelet var “gratis” första månaden). Icke desto mindre gör denna typ av multiplayer att spelarpoolen blir större, vilket också får till följd att spelcommunityt lever längre. Vi kan se exempel på det nu, då jag och min kompis var “late to the party”. Vi började väl spela online för lite drygt två månader sedan. Men trots att vi kör orankat så är det överhuvudtaget inga som helst problem att hitta matcher. Det går på några sekunder - vill vi köra hockey kan det ta lite längre tid, men då snackar vi kanske halvminuten.

I samma veva som Rocket League lanserade Nintendo Splatoon - ett av många toppspel till Wii U. Jag vill spela Splatoon men blir att mer tveksam ju längre tiden går. Som jag sade i inledningen är multiplayer av yttersta vikt även här - men poolen att plocka spelare från betydligt mer begränsad.

Detta är en stor förlust ut flera aspekter. Den första är självskriven - onlineläget kommer inte leva lika länge. Den andra är att ju mindre som spelar, dess mindre chans har du att få nybörjare med dig. För en som mig, som är helt ny, vore det förstås kul att stöta på nya spelare då och då. Men den chansen minskar raskt allteftersom månaderna går i betydligt större spel än Splatoon - och det blir förstås inte bättre här. Den tredje är än mer problematisk, Splatoon har inget split-screen-läge. Där Rocket League fungerar utmärkt offline med fyra spelare tillåter Nintendos spel bara två att köra “okopplat” - och då inte ens i spelets huvudläge. Bara ni som spelat spelet kan bedöma om ett splitscreen-läge hade varit möjligt. Det ser ut som att det borde kunna fungera, men gör det kanske inte?

Drygt 400 spänn är rätt mycket pengar för ett spel med så osäker framtid. Det spekuleras på forumet att Splatoon kommer släppas i en version till NX, något som naturligtvis hade förlängt spelets livstid. I alla fall om man implementerar “Cross Plattform Online Multiplayer (Only on Nintendo)”. Vi vet dock inget än. Och framförallt vet vi inte hur väl NX kommer tas emot. Därav blir ett av de intressantaste spelen från Nintendo på senare tid hänvisat till en ytterst bergränsad skara människor.

I vanliga fall påverkar inte Nintendos beslut spel så drastiskt. De flesta av succéerna till Wii U kommer fungera utmärkt om några år. Multiplayerfokuserade spel kan nästan uteslutande köra lokalt. Och så länge man inte stänger ner servrarna helt kommer Super Mario Maker fullkomligt krylla av banor att köra.

Men Splatoon är annorlunda. Och det lämnar faktiskt en lite bitter eftersmak i munnen. Jag vågar knappt spekulera i vilken braksuccé detta hade blivit om man gjort som man gjorde med Rocket League, alltså släppte det på PS4/PC (men Wii U/PC hade kanske kunnat räcka) och lät hela denna bunt spelare drabba samman. Inget av Nintendos tidigare spel har haft så mycket att förlora på att släppas till en så begränsad skara människor.

Jag önskar förstås att Nintendo i likhet med Sony kunde se PC:n mer som ett komplement än ett hot. Sony åtnjuter just nu en rekordförsäljning av PS4 som saknar motstycke. Detta trots att många kommande titlar, inte minst de gigantiska dragplåstren Final Fantasy 7 och Shenmue III, också kommer till PC. Om inte detta är bevis nog för att PC inte hotar konsollförsäljningen så vet jag nog inte vad som är.

Vissa av er känner säkert till hur jag brukar tjata om att Nintendo skall gå tredjepart. För mig är de fördelaktiga argumenten vida överlägsna de emot. Men det handlar mer om bekvämlighet samt möjligheten att samla spel under samma (Master Race-)system. I fallet med Splatoon är argumenten än starkare. Det som skulle kunna bli ett av tidernas största multiplayerspel är inte mer än en parantes. Jo - dess miljoner sålda exemplar till Wii U är imponerande. Men bara en spottstyver i havet mot vad det kunde blivit

Men vad skulle de gjort? I och med att Nintendo beslutat att släppa spel till sina egna låsta format så fanns det ju inget val. Det gick ju inte att göra ett undantag bara för Splatoon. Därav blev detta spel ett offer för Nintendos beslut.

Fast tänk bara för en sekund om saker och ting varit annorlunda. Tänk om Splatoon hade varit Nintendos första tredjepartsspel. Jösses vilken succé det hade kunnat bli.

Men jag får fortsätta att vänta. Dessvärre utan Splatoon i mitt ägo.Taggar: Nintendo, Splatoon, PC Master Race, PS4

« Till bloggen

Kommentarer

Det Lilla Svinet 1 feb 2016q

Inte för att ta någon ära ifrån Sony. Men det är ju inte dom som gjort spelet. Rocket League kommer t.ex. till Xbox One också (om det inte redan är släppt).

Samma gäller dom andra nämnda spelen. Det är snarare byggt ett litet samarbete med utvecklarna så att det i huvudtaget släpps till PS4.

Inte direkt som att de släpper Uncharted till PC som faktiskt är en exklusiv titel.

Men visst vore det kul om alla spel kom till PC!

Bleatlessness 1 feb 2016q

Ekosystemet runt en plattform är det många som glömmer när de tänker på hur bra något är. Men däri ligger en stor del av värdet. Tänk iPhone utan App Store. Facebook utan användare. En obskyr bil man inte kan få tag på reservdelar till. Då blir det Betamax av alltihopa.

Fook 1 feb 2016q

Som sagts ovan, tror inte direkt Sony kommer släppa sina exklusiva titlar till PC, heller.

Anonym 2 feb 2016q

Nintendo är ju till och med rädda för att låta sina egna spel vandra mellan exempelvis 3DS och Wii U (se e-Shop och Virtual Console).

lonian 2 feb 2016q

Förhoppningsvis så blir nästa bärbara och stationära lika med ett i spelsläpp. I så fall kunde det vara deras nya gimmick.

|Berra| 2 feb 2016q

Splatoon måste ju ändå räknas som en succé, det är väl uppe i närmare 2,5 miljoner sålda spel.
Just att spelen är exklusiva tror jag gör att folk köper dem i större utsträckning, spelen håller också ofta högre kvalitet när dom är exklusiva.
Splatoon är ett utmärkt exempel på hur en ny typ av spel kan sälja, det behöver inte heta Battlefield eller Fifa för att nå 2 miljoner om produkten är tillräckligt bra och intressant.
Själv hoppas man bara utvecklarna törs vara innovativa även i framtiden, så kanske vi får nya succéer, folk är trött på dom vanliga spelen och vill ha något nytt.

Bleatlessness 2 feb 2016q

|Berra|:

Splatoon måste ju ändå räknas som en succé


Helt klart. Speciellt starkt eftersom det är ett nytt varumärke. Men det har barriärer för att bli nästa Counter Strike eller League of Legends som folk fortsätter spela år efter år.

|Berra|:

spelen håller också ofta högre kvalitet när dom är exklusiva


Är det verkligen en sanning? Jag är benägen att tänka likadant, men jag vill ifrågasätta det och skulle vilja ta fram data. Metascore i brist på bättre alternativ.

lonian 2 feb 2016q

|Berra|:

spelen håller också ofta högre kvalitet när dom är exklusiva.


Tänker du på Sega nu eller?

Mattias Leisky 3 feb 2016q

Det Lilla Svinet:

Inte direkt som att de släpper Uncharted till PC som faktiskt är en exklusiv titel.


Nej, precis som du säger (och som jag även nämner i texten) släpper inte Sony några egna spel till PC. Men jag måste nog säga att vi inte nödvändigtvis behöver vara så långt ifrån ett sådan scenario med tanke på hur liberala (vilket är helt rätt) de är gentemot PC. Därmed inte sagt att det kommer hända inom en snar framtid - men de är nog närmare att lansera "Sonyproducerade" spel till PC än Nintendo är.

Fook:

Som sagts ovan, tror inte direkt Sony kommer släppa sina exklusiva titlar till PC, heller.


Fast det är inte riktigt det jag vill få fram. Förvisso vill jag, som jag sagt i flera år, att Nintendo skall bli tredjepartare. Men i fallet med Splatoon blir exklusiviteten faktiskt ett litet problem i och med att detta spel kräver ett onlinecommunity - speciellt då ett ordentligt split-screen-läge saknas.

(Är fortfarande väldigt nyfiken ifall ni tror att split-screen hade fungerat i det här spelet)

Bleatlessness:

Är det verkligen en sanning? Jag är benägen att tänka likadant, men jag vill ifrågasätta det och skulle vilja ta fram data. Metascore i brist på bättre alternativ.


Håller med dig här då jag starkt ifrågasätter det påståendet. Tittar vi på de spel som vi röstade fram (tänker på Loading) så var ju alla fyra spel i topp multiplattform-spel. Nu är ju detta bara Loading men få kan ju förneka att The Witcher 3, Bloodborne, Fallout 4 och ovan nämnda Rocket League är riktiga kanonspel.

Fook 3 feb 2016q

Mattias Leisky:

Fast det är inte riktigt det jag vill få fram.


Nej, men det är ändå ett fel i grundargumentationen då, om ett spel är tredjepart och ett är gjort av förstapart.

Självklart vill Nintendo ha exklusiva spel som motor till sin konsol. Och de har sålt 2.5 miljoner ex.
I början, då Valve startade Steam gnällde folk att spelen de hade bara skulle fungera via Steam, varför förstöra "friheten för PC-ägarna" hette det då. Nu har de sånna mängder med spelare - som de aldrig skulle fått om de inte hållt det exklusivt - att de inte har några problem att fylla servrarna även på 17 år gamla spel.

Mattias Leisky 3 feb 2016q

Fook:

Nej, men det är ändå ett fel i grundargumentationen då, om ett spel är tredjepart och ett är gjort av förstapart.


Håller inte riktigt med då jag känner att jag tar upp det som skiljer. Upplever inte alltid att man måste jämföra spel som är sprungna ur exakt samma förutsättningar. Det hade ju lika gärna kunnat vara så att ett Splatoon-liknande släpptes exklusivt till Windows Phone. Det hade förstås kunnat vara logiskt sett ur Microsofts perspektiv - men än dock en förlust då risken är stor att communityt dör snabbt. Vad gäller just Splatoon känner jag att det är en stor nackdel att ett såpass bra, onlinefokuserat spel kommer till en konsoll som (trots att den inte behöver det) snart är död. Är det logiskt att Nintendo släppt en sådan killerapp? Självklart! Är det synd att denna killerapp förmodligen kommer dö tidigare än den behövde? Definitivt - speciellt då det inte finns någon möjlighet att spela detta lokalt. Detta skiljer Splatoon mot Rocket League som har en betydligt ljusare framtid trots att spelen i princip är lika bra. Och när RL väl dör går det fortfarande utmärkt att köra lokalt.

Fook:

Nu har de sånna mängder med spelare - som de aldrig skulle fått om de inte hållt det exklusivt - att de inte har några problem att fylla servrarna även på 17 år gamla spel.


Fast handen på hjärtat - tror du detta kommer ske för Nintendo?

Fook 3 feb 2016q

Mattias Leisky:

Fast handen på hjärtat - tror du detta kommer ske för Nintendo?


Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar här. För visst, jag håller med dig i din argumenation att det är synd. Och därmed blir det ju ingen vidare diskussion. Vi håller nog alla med om att alla spel ska vara överallt hela tiden (förutom att jag är av den hållningen att Nintendo har en fin symbios mellan hårdvara och mjukvara och därmed förlorar något om spelen skulle finnas på annan hårdvara: men det är en annan diskussion)

Vi andra i tråden håller nog bara det mer realistiska perspektivet att ett företag som överlever i första hand på att hålla spel exklusiva inte helt plötsligt börjar släppa dem på multiformat.

Men vi går mot nya tider och vi vet inte ännu vad NX är. Kanske det är en form av hårdvarunyckel som gör att PC-spelare kommer kunna spela Nintendotitlar på PC-hårdvara? Vem vet.

Men frågan kan ju ställas tillbaka till dig: Hur stor är chansen att Nintendo (splatoon) eller Sony (killzone) eller Microsoft (halo) släpper sina förstapartsspel till fler format?

Men då går vi bara i en argumenattionscirkel för argumenterandets skull.
:)

sanojas75 3 feb 2016q

Vill bara påminna om att Splatoon inte sålt närmare 2.5 miljoner, utan över 4miljoner fram till 31dec 2015, och fortsätter sälja, det finns således en stor "pool" spelare, om än inte lika stor som Rocket League.

Bleatlessness 3 feb 2016q

Fook:

Microsoft (halo) släpper sina förstapartsspel till fler format?


Just Microsoft släpper många Xbox One-titlar till Windows 10 och Halo finns tom. till Mac (!) medan Halo 2 användes som säljargument för DirectX 10 och Windows Vista.

Fook:

Nintendo har en fin symbios mellan hårdvara och mjukvara


Det går åt båda hållen. Nintendo 64-kontrollen är fantastisk i Super Mario 64 men är inte lika generell och mångsidig som Dual Shock. GameCube var mer mångsidig, men fortfarande fokuserad runt A-knappen. Wiimote är en total avstickare, och även om den var nyttig för att föra branchen framåt så var den väldigt nischad. Wii U gamepad nyttjar få till något vettigt (andra skärmen på DS också om jag ska vara ärlig).

Missförstå mig rätt. Nintendo har varit en viktig drivande kraft i hårdvaruutveckling. Men det gör dem inte till det bästa valet i alla lägen.

Mattias Leisky 4 feb 2016q

Fook:

För visst, jag håller med dig i din argumenation att det är synd. Och därmed blir det ju ingen vidare diskussion.


Mja, jag upplever att diskussionen och era argument vart givande. Sedan uppskattar jag förstås alla som väljer att kommentera i mina bloggar =)

Fook:

Men frågan kan ju ställas tillbaka till dig: Hur stor är chansen att Nintendo (splatoon) eller Sony (killzone) eller Microsoft (halo) släpper sina förstapartsspel till fler format?


Jag förstår hur du tänker med dina exempel, men i min bok sticker Splatoon ut. Dels för att det är en så otraditionell Nintendotitel men också för att ett så onlinefokuserat spel, med knappa möjligheter till onlinespel, släpptes till en konsoll som redan då var dödförklarad. Det kan ju bli så som sanojas75 säger att poolen räcker ett bra tag framöver. Men nu flyttar ju Nintendo över fokuset alltmer till NX och därmed även spelarnas uppmärksamhet.

Det stora hoppet för ett långt Splatoon-liv ligger nog i cross-plattform med en eventuell NX-version samt att man i NX-Splatoon inkluderar ett ordentligt offline-läge.

Mattias Leisky 4 feb 2016q

Sorry, jag svarade ju faktiskt inte riktigt på din fråga där, Fook. Som Bleatlessness säger är Microsoft inte speciellt främmande för PC. Sony tror jag hade varit mer öppna för att faktiskt öppna sig för PC - men de har nog inte haft en riktig killer-app för datorer. Just Killzone hade väl varit det mest logiska valet men det spelet hade nog inte stått sig väl i fps-konkurrensen.

Nu tror jag inte detta är huvudorsaken, utan de är helt enkelt inte intresserade att få ut sina spel på datorer än. Men enligt min mening ligger de närmare den tröskeln än Nintendo.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.