Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 17:28 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Så körde Microsoft om Sony tillslut

Mattias Leisky18 jun 2016 13:002334 visningarKommentera: 1 !

De senaste åren har varit en motig tid för det gröna laget. Allt sedan de introducerade idén med always online och de begränsningar detta skulle medföra har de haft en trög uppförsbacke att bestiga. Inte nog med att folk inte köpte deras vision om Xbox One och Kinect 2.0 - de hamnade dessutom rätt långt på efterkälken prestandamässigt när de akut behövde förvandla Xbox One till en “vanlig” konsoll.

Och prestanda är viktigt för Microsoft. Men det är inte antalet teraflops i Scorpio som intresserar mig, utan deras andra stora nyhet.

Jag har ett antal gånger hänvisat tillbaka till mitt gamla blogginlägg “den perfekta konsollen”. Där beskrev jag min vision av en ultimat spelmaskin med ett antal olika instegsmodeller kompleterat med en traditionell PC. Såväl Microsoft som Sony har förstås detaljläst detta blogginlägg om och om igen och anpassat sina planer därefter (av någon anledning har jag dock inte fått någon feedback från dem… hmmm…). Men Microsoft har tagit det närmsta steget till vad jag ville se - de har nämligen inkluderat PC.

Med Play Anywhere kommer exklusiva Xbox One-spel att också vara tillgängliga på PC. Det ger fördel för oss PC-spelare som redan har långt mycket bättre spelförutsättningar än en Xbox One (eller någon annan konsoll för den delen) kan erbjuda. Men det ger också Microsoft och i längden Xbox One-ägare fördelar i och med extra försäljningsboost för spelen samt ett större onlinecommunity (vilket i sin tur gör att onlinespelen lever längre).

Sony i sin tur har länge haft en rätt så liberal inställning till PC. De har inte brytt sig, och bryr sig inte, när exklusiva Playstation-spel letar sig till PC. Mest anmärkningsvärt är kanske Everyone's gone to the rapture där Sony inte bara lanserade spelet till PS4, utan också hjälpte till med resurser. Trots detta släpptes spelet några månader senare till PC. Utöver detta har flera spel cross-platform-multiplayer mellan PS4 och PC.

Det till trots har inte Sony tagit steget ut då first-party-spel lyser med sin frånvaro till datorer. Detta kanske kan hänvisas till det tänk som vissa uttalar om Xbox One efter Play Anywhere-nyheten:

“Jaha, då kör jag det på PC istället”

Det uttalas med ett tonläge som indikerar att detta på något sätt är en förlust för Microsoft. Att man så att säga “minsann inte behöver en Xbox One längre”. Sanningen är förstås den helt motsatta. Det här är ett sätt att nå ut till de personer (däribland jag själv) som inte känner att de vill investera i en konsoll för en handfull spel, men ändå är lockade av en del av utbudet. Själva försäljningen av Xbox Ones lär inte påverkas nämnvärt av det här. Däremot lär det ha en uteslutet positiv effekt på spelförsäljningen.

Nu är det inte nödvändigtvis så att ovanstående stoppar Sony. Kanhända är det en ovilja att gå in på Microsofts territorium (jag tänker då på Windows 10). Kanhända är det så enkelt att man i dagsläget helt enkelt inte har den typen av affärsidé. Vad orsaken än är tycker jag personligen det är synd. Men känner samtidigt att vi än dock är betydligt närmare den spelvärld jag vill se än vad vi varit tidigare.

Jag tror nämligen starkt på att tjänster är vägen att gå. Dessa tjänster kan vara knutna till en konsoll, såsom Microsofts affär är till Xbox One. Men det allra bästa vore förstås om man kunde välja vilken tjänst man ville på sin maskin.

Återigen visar PC:n vägen.

Skall inte ljuga för er. Har själv haft åsikten att “allt skall släppas på Steam” och irriterat mig på alla konkurrerande tjänster som fått allt starkare fäste på sistone. Denna åsikt var förstås rätt så korkad. På samma sätt som uttalanden likt “nu måste man hålla ordning på tusentals olika tjänster…” osv. inte heller känns helt genomtänkta.

Det är ju egentligen detta vi ville ha.

För ett antal år sedan, när digital försäljning på konsoll började slå igenom, gick diskussionerna varma kring bristen på konkukrrens. Denna brist finns inte på PC, i alla fall inte i lika stor mån. Man märker av att Steamreorna påverkat exempelvis Origin som nu, precis innan Steamrean skall dra igång, kört sin egen variant där priserna för många spel faktiskt är helt OK. Utöver detta kan man som de flesta säkert känner till göra fina deals på andra affärer såsom GreenManGaming där koderna sedan aktiveras på den tjänst som nu är aktuell. Det är förstås inget perfekt system, men betydligt bättre än det vi ser på konsoll.

Med andra ord är mångfalden en tillgång. Och vi måste också vara uppriktiga mot oss själva. När man byter ett spel mellan exempelvis Steam och BattleNet på PC, så går det i princip alltid smärtfritt. Betydligt smidigare än att byta skiva i en konsoll. Och jag vågar, utan att ens ha testat det på Xbox One eller PS4 (då jag inte har dessa konsoller), påstå att det även går fortare än att växla mellan digitala spel på de systemen. Men där får ni rätta mig om jag har fel.

Vi har med andra ord tagit oss ett steg närmare “den perfekta konsollen”. En instegsmodell, Xbox One. En dyrare modell, Scorpio. Och till sist PC för de som vill bygga själva. Vi är inte där än - men händelseutvecklingen bara de senaste månaderna har verkligen varit omtumlande.

Jag skulle kunna avsluta med att säga att Sony är långt ifrån egna PC-släpp. Och även om jag personligen tror att så är fallet så vet man verkligen inte vad som kan hända. Så även om Microsoft för tillfället kört om Sony är det en öppen fajt. Kanske har avslöjandet av Scorpios kraft fått dem att fundera om kring Neo? Kanske fortsätter de arbeta enligt planerna? Kanske filar de på en egen affär till Windows 10?

Istället avslutar jag med en tanke ägnad Nintendo. Man brukar säga att de kör sitt eget och därmed på sätt och vis står vid sidan och tittar på. Tyvärr är det att ge dem lite väl mycket credd. För just nu känns det som att de är en krympande röd prick i backspegeln. Tänk noga efter hur ni utformar NX, Nintendo. Tänk noga efter.Taggar: Scorpio, NEO, Sony, Microsoft, PC

« Till bloggen

Kommentarer

Bleatlessness18 jun 2016q

Jag delar dessa åsikter i detalj. Det är en väldigt positiv utveckling för oss PC-spelare som dessutom inkluderar Xbox-ägarna. Har sjäv tidigare uttalat mig positivt kring Xbox One Elite controller för att den breddar marknaden med ett högre kvalitetssegment, utan att exkludera de som inte vill eller kan lägga de extra pengarna. Givetvis är det också bra med ett billigare segment i Xbox One när Scorpio kommer.

Förstås finns det utmaningar och risker. Kommer utvecklarna att göra vettiga versioner till den gamla hårdvaran? Jag misstänker att Microsoft kommer lägga något slags krav på hur långt bak man måste stödja (om vi tänker oss Scorpio 2 etc), men det är förstås fortfarande skillnad på en bra och en dålig version. PC har dock gjort det här i decennier och dagens multiplattformare gör det redan mellan Xbox One och PS4, så det är inget egentligt nytt koncept.

Och Nintendo... Ja. Hoppas de tänk till med NX. Samtidigt som jag vill ha deras spel på min plattform PC (du kan tänka dig din, exempelvis PS4), så vill jag också ha kvar dem som innovatörer på marknaden. 2017 vet vi hur det gick.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.