Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I dag 14:00 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppas att The Last of Us gör skäl för sitt namn

Mattias Leisky11 dec 2016 14:452494 visningarKommentera: 1 !

För några år sedan “drabbades” The Last of Us av samma fenomen som så många andra stortitlar. En stort sett enig sångkör, som skulle gjort vilken orkester som helst grön av avund, hyllade spelet med en så precis synergi att man lätt kunnat hävda att inget lämnats åt slumpen.

Utom Aftonbladet då. Och gissa en gång vilken recension som fick mest uppmärksamhet i Sverige.

När jag nu återvänder några år senare… till Aftonbladets recension då, inte spelet… kan jag fortfarande tycka att Johan (recensenten) är ute och cyklar på sina ställen - framförallt i sina jämförelser med The Walking Dead. Men på flera punkter håller jag faktiskt med i vad som ändå, om vi skall vara ärliga, var en lite väl uppenbar provokationstext.

The Last of Us var nämligen inte så fantastiskt att det förtjänade alla de där tiorna. Men på något sätt blev jag precis som så många andra trollbunden av de välskapta miljöerna och det sätt varpå karaktärena interagerade. Inte minst hade det en helt fantastisk första timme där det lyckades trollbinda mig på ett sätt som väldigt få spel lyckas med. Något som lite får mig att tänka på Bioshock Infinity.

Även här trollbands jag totalt av den första timmen. Att vandra runt i den där staden där uppe i luften var en smått euroforisk upplevelse. Den var så stark att jag i likhet med Naughty Dogs alster förlät på tok för många brister och tvärtom försökte försvara dem när de belystes av andra. Men nu, några år senare när The Last of Us: Part 2 nyligen presenterats, är det intressant att reflektera över vad man var så förlåtande åt.

Båda spelen led nämligen av nästan identisk problematik. På tok för utdragna och enformiga strider som skedde på alldeles för förutsägbara platser. Även om man på båda håll försökte få “stridsplatserna” att smälta in i miljön - så blev det nästan alltid uppenbart när man såg några välta conteinrar (för skydd) och annan rekvisita skapa en plats där strid snart skulle äga rum. Det var aldrig så att du överrumplade en fiende eller två som vandrat åt sidan. Det var aldrig, eller i alla fall väldigt sällan, så att någon faktiskt flydde när oddsen började tala emot dem. Nej, det började nära nog alltid på samma sätt. Några fiender lite här och var - och när själva striden väl drog igång teleporterades nästan uteslutande ett antal fler in. I Bioshock Infinity kunde du dessutom hamna i komiska sekvenser om du glömt någon autoskjutande pistol eller dylikt någonstans. Striden kunde så att säga vara vunnen, men spelet gick inte vidare föräns precis varenda fiende var borta. Detta kunde innebära en smått löjeväckande backtracking för att hitta vad det nu var som fortfarande var aktivt. Först då kunde spelet konstatera att “sekvensen var klar” och sedan släppa dig vidare.

The Last of Us hade dessutom väldigt oförutsägbara avstånd mellan dess checkpoints (det kan hända att även Bioshock Infinity led av detta, minns faktiskt inte). För mig personligen minns jag främst en sekvens bland stugor i vinterlandskapet där jag någorlunda effektivt tagit mig fram och nu var nära målet. Sedan gjorde jag någon miss och skickades tillbaka till vad som kändes som en annan tidsperiod. Bara att börja om. I och med detta system handlade apokalyps-äventyret för min del i mångt och mycket om att trigga nästa checkpoint så man åtminstone var förbi den delen. Något som förtog en del av spänningen.

Jag kan förstå oviljan att ha ett quick-save system liknande den gamla skolans PC-FPS. Men samtidigt måste man som spelutvecklare också ha ett konsekvent checkpoint-system när man nu väljer att gå den vägen (som de flesta gör numera). I The Last of Us kunde spelet ibland spara var och varannan minut - för att några moment senare vänta i vad som åtminstone kändes som uppemot en kvart (om inte längre) innan man äntligen tagit sig till nästa steg. Det beror naturligtvis delvis på hur snabbt man tar sig fram som spelare i de olika momenten. Men det kan långt ifrån vara hela förklaringen.

Man får verkligen hoppas att denna typ av strider var ett resultat av dåtida hårdvaras begränsningar. Framförallt Last of Us pressade PS3:an till bristningsgränsen så jag kan förstå att man behöver avgränsa striderna. Men det var för många av dem, det är svårt att förneka. Vi, som spelare, befann oss i en av de rikaste spelvärldar man upplevt (samma gäller Bioshock Infinity) - men fick på tok för sällan stanna upp och suga in miljöerna då oroliga spelutvecklare ville blidka de abstinenta actionlirarna.

Jag hoppas innerligt att The Last of Us: Part 2 drar ner tempot på flera platser än i inledningsfasen. Jag hoppas också att striderna görs betydligt mer intressanta och mindre förutsägbara. Tidiga kommentarer visar att det åtminstone verkar finnas en vilja att ha ett lågmält tempo på sina håll. Frågan är vad man definierar som detta. Enligt min mening skall ett spel av denna typ kunna ha uppemot en halvtimme då och då där inte ett skott avlossas. Det finns så otroligt många olika typer av spelmoment eller intressant story som man kan trycka in i denna värld möjligheterna är oändliga.

Ta till vara på dem, Naughty Dog. Och se till att striderna i The Last of Us gör skäl för sitt namn och verkligen var de sista av sitt slag. För jag tänker inte låta mig luras en andra gång.Taggar: The Last of Us, Sony, playstation, Part 2

« Till bloggen

Kommentarer

Hans Li Engnell13 dec 2016q

Jag håller både The Last of Us och BioShock Infinite som två fantastiska spel, de två bästa under förra generationen (som dessutom var de bästa någonsin). Visst finns det svagheter i båda spelen och i bägge fallen handlar det om striderna. Men Aftonbladets recension känns orimligt hård.remot

Jag hade inget problem med tempot i TLOU, däremot hoppas jag på att Naughty Dog har utvecklat sitt gameplay lika mycket som de ständigt utvecklat sitt berättande. Efter Uncharted 4 är jag tyvärr lite skeptisk till detta.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.