Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Mattias Leisky

Registrerad: 4 apr 2002 13:56 Senaste besök: I går 18:48 Online: Nej

Göteborg

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Xbox One slår Master Race på fingrarna

Mattias Leisky11 feb 2017 09:022412 visningarKommentera: 8 !

Konsoller i allmänhet fortsätter alltmer att tappa sin relevans. Har vid ett flertal tillfällen belyst den minimala skillnaden mellan Xbox One och PS4 vad gäller spelutbud. På senare tid har den dock blivit något mer framträdande - framförallt till Sonys fördel. Men dessa småbröder till PC:n bevisar alltjämt att låsta konsoller borde höra forntiden till.

Det var länge sedan jag tvekade så mycket inför att skaffa ett traditionellt TV-spel från Sony eller Microsoft som jag gjort denna generation. Wii U:n var väl rätt så självskriven i och med att jag måste ha den för att spela Nintendos spel, men Xbox One och PS4 kändes verkligen som när svenska politiker grälar - mycket tjafs men egentligen är det inte mycket som skiljer sig åt. Aldrig var detta för min del så talande som förra nyåret. Efter att ha skolat om mig beslutade jag förra hösten mig att belöna mig själv med någon av dessa konsoller ifall jag fick anställning efter nyåret 2015/2016. Och anställning fick jag till min stora glädje - fast någon lust att belöna mig själv med konsoll fanns inte när det väl var dags.

Men för någon månad sedan började stressen göra sig till känna. Utbudet av Kinect v2 började kännas alltmer skralt i butikerna. Och även om den fortfarande återfinns i flera av de stora butikerna fick jag känslan av att denna tid snart kan vara över. Inte minst då det krävs en adapter för att få den att fungera på Xbox One Slim. Och den adaptern är inte alltför lätt att få tag på.

Ny konsoll - gamla spel

Det fick med andra ord bli en Xbox One Slim. I vanlig ordning en Limited Edition för att jag är… som jag är. Den större hårddisken som följde med är jag dock tacksam för då spelen packar på (jo, jag vet att man kan byta hårddisken). Fördelen med att köpa en konsoll några år efter release är ju att man kan fynda hur många spel som helst utan att det tär alltför mycket på plånboken. Och dessa spel gör sina avtryck på utrymmet.

Men det var kanske inte de nya spelen som lockade mest från start. Jag såg äntligen min chans att få spela Forza Horizon. För några år sedan köpte jag det för 88 kronor på Gamestop (till 360 då, det finns ju bara dit), men skivan fungerade inte - spelet vägrade helt enkelt starta. Så jag gick ner och fick bytt skivan och nu kom jag åtminstone till startmenyn innan spelet låste sig - och då gav jag upp och lät spelet ligga… fram tills nu.

I och med bakåtkompatibiliteten och det faktum att 360-spel laddas hem så fort man har skivan i så löstes problemen jag hade med spelet. Om det är de båda skivorna eller min gamla 360 det var fel på skall jag låta vara osagt - jag fick äntligen spela Forza Horizon.

Intrycken av de spelet hade jag förstås kunna skriva här - men ni har kommit hit för att läsa om hur Xbox One slår Master Race på fingrarna - så vi tar det nu.

Xbox One bröstar upp sig mot PC:n

Just Dance 2017 är det första av UbiSofts dansspel att göra entré på PC. En god nyhet på alla sätt… utom ett. I och med att man upptäckt fördelen med att låta folk använda sin mobil som kontroll är detta också den enda kontrollmetod man valt till PC. Trots att Kinect fungerar utmärkt till datorer valde man att inte lägga in något stöd. Beslutet får man dessvärre ha förståelse för, då antalet PC-ägare med Kinect utgör en försumbar skara. Men det gjorde ändå releasen av Just Dance till en tråkig historia för mig. Dels uppskattar jag handlösheten som bara kan upplevas med Kinect - men sedan vill jag varken riskera att offra min telefon eller TV:n när jag dansar loss.

Så här har ni egentligen anledningen till att jag köpte Xbox One. Jag har alltid tyckt, och lär fortsätta tycka, att dansspel är otroligt roliga och dessutom ganska nyttiga. Vid sidan av Segas maracas är Kinect dessutom det absolut roligaste sättet att uppleva att rörelsebaserat musikspel på. Den senaste tidens Just Dance-spel är också en stor förbättring jämfört med tidigare år eftersom den streamservice som nu finns (som dock kostar pengar, men 90 dagar ingick i min version av spelet) ger ett gigantiskt urval av låtar.

Man kan se en viss sorglig ironi när man dessutom tänker på Guitar Hero Lives streamtjänst, som är ett av det spelet starkaste kort, att musikspelen i princip dött ut när de är som bäst. Deras akilleshäl har ju alltid varit att man känt sig begränsad till det som funnits på skivan. Men när streaming äntligen erbjuds är det för sent. Något sorgligt.

Just Dance 2017 skall hur som helst spelas på en Xbox One. Där kan inte ens Master Race konkurrera.

Om synergin mellan Kinect och dansspel tycks självklar så är det inte riktigt samma sak med Diablo 3. Då detta är en Blizzardtitel blir det per automatik ett spel i världsklass - om det finns inget att debattera. Men hur väl står det sig på konsoll kontra PC?

Själv har jag kört samtliga tre delar på datorn och tack vare, som tidigare nämnt, att jag var så sent ute med en Xbox One så gick det att hitta Ultimate Evil Edition för en spottstyver. Diablo 3 på konsoll har fått mycket beröm och det tog inte lång tid för mig att förstå varför. Körde en testomgång och fattade tycke direkt - men det var när en kompis kom över och en coop-omgång drogs igång som jag fastnade totalt. Vi hade tänkt testa en bunt spel den kvällen…

Det blev bara ett.

Jag medger inte detta med lätthet, men Diablo 3 på konsoll äter verkligen sin PC-kollega till såväl lunch som middag (dock inte kvällsmat, vi får inte ta i för mycket). Gillar datorversionen skarpt men känslan av intensitet och kontroll är helt annorlunda med en handkontroll i handen. Många önskade att Blizzard skulle lägga till möjligheten att styra på detta sätt till PC. Men Eurogamer har en intressant artikel där Blizzard berättar varför detta inte var möjligt. Det hade bland annat med antalet fiender på skärmen samtidigt, kameran, samt hur fienden placerade sig att göra. Detta visar på med vilken finess och eftertanke man skapade konsollversionen. Resultatet var ju också belönande, minst sagt.

Men jag vågar påstå att Xbox One-versionen inte bara slår den till PC, utan också den variant som finns till PS4 (och detta utan att ha testat den!!). Anledningen till detta stavar elitkontroll. I samband med en rea för någon vecka sedan investerade jag i denna kontroll som visade sig vara väldigt tung. Wii U:s Gamepad har dock gett mig muskler nog att orka med den men jag får helt klart säga att man ligger på gränsen för vad en handkontroll skall väga. Det var främst de programmeringsbara flapplarna där bak som var av intresse för mig (hela kontrollen går dock att programmera om efter tycke och smak, antingen i Xbox One eller via en app till Windows 10). Har jag samtliga fyra av de avtagbara flapplarna på är de lite väl mycket i vägen - men de två små, placerade högst upp där bak, är perfekt - inte minst för Diablo 3. Jag valde att mappa X och Y knappen till dessa två flapplar vilket gjorde att jag kunde ha tummen exklusivt för A-knappens attack (eller B-knappen när jag använde den). X och Y kunde å sin sida användas av de fingrar vi aldrig använder i spel, nämligen de som greppar baksidan av handkontrollen. Att spela Diablo 3 på detta vis var extremt bekvämt och åtminstone som jag upplever det, mer responsivt. På det hela sammantaget kändes Xbox One-versionen lite som en revolution (ja, jag vet att jag tar i här…). En mycket rolig upplevelse och nästan som ett nytt spel.

Så där har vi det. Man kan, vid vissa specifika tillfällen, ha roligare på en konsoll än PC i multiplattformsspel. Att detta beror på utvecklarnas val och inget annat är naturligtvis givet. Men för denna stund unnar jag, som önskar att allt i konsollväg skulle skrotats för länge sedan till förmån för Master Race, konsollägarna ett konstaterande - Xbox One slog Master Race på fingrarna… två gånger dessutom.

(PS4 har inte lyckats än dock…)Taggar: Xbox One, Microsoft, Sony, playstation, PC Master Race

« Till bloggen

Kommentarer

Hans Li Engnell11 feb 2017q

Seså, ut och köp Rise of the Tomb Raider nu! :-)

Mattias Leisky11 feb 2017q

:D

Är konsollen alltid lika tyst Hans? Reflekterade när vi höll på att byta utrustning i Diablo 3:s menyer - musiken stannade av och det var verkligen... helt tyst. Funderade om det beror på att D3 inte är det mest krävande - och jag har väl egentligen inte spelat något spel som verkligen pushat maskinens "kylningsprocess" - därför undrar jag om exempelvis Tomb Raider får den att låta mer? Annars får man ju verkligen säga att Microsoft lärt sig sedan sin första Xbox 360.

Johan Lorentzon11 feb 2017q

Diablo 3 är verkligen att hantverk på konsol. Framförallt blev aldrig ekonomin förstörd av auktionahuset som fanns på Pc inledningsvis.

Jag upplever att xboxen kan surra upp sina fläktar ibland när spel laddas in, men oftast är den dödstyst under själva spelandet och övrig tid. Tänker att mycket gör nog att strömagget sitter utanför och har sin egen fläkt inbyggt.

TRUCKSTONE11 feb 2017q

Johan Lorentzon:

Tänker att mycket gör nog att strömagget sitter utanför och har sin egen fläkt inbyggt.


Den nya modellen har det dock internt, men är ändå tystare.

Det där externa hade tendensen att börja väsnas mer än själva maskinen. En pytteliten ilsken fläkt, låter som en geting när den dragit i sig allt damm under TV-bänken. ;)

Aaron Vesterberg Ringhög11 feb 2017q

Tänk att ett helt blogginlägg kunde fungera som ett ytterligare svar på varför jag ska fortsätta värdera mina konsoler efter min nyblivna PC-förälskelse.

Tack!

Hans Li Engnell11 feb 2017q

Mattias Leisky:

Är konsollen alltid lika tyst Hans?


Jag har den gamla, större modellen och den är knäpptyst. Hela tiden. Vid installation av spel går det att höra den ibland men den blir aldrig i närheten lika högljudd som min PS4, vilket är något jag verkligen uppskattar med Xbox One. Ja, det och den fantastiska handkontrollen.

Anonym22 feb 2017q

En annan anledning för konsolernas existensberättigande är ju det lägre priset och användarvänligheten. Man får komma ihåg att det inte bara är vuxna människor med stadig inkomst som gillar att spela.

Jag själv är sån att även om jag hade råd med en rå-fet dator skulle jag ändå välja att lira på konsol då och då, inte bara för de konsolexklusiva spelen utan också för bekvämligheten och, antar jag, nostalgiska och känslomässiga skäl. Jag har svårt att få samma varma känslor för en datorburk som för en konsol helt enkelt.

Men to each his own.

Mattias Leisky22 feb 2017q

Amanaman:

En annan anledning för konsolernas existensberättigande är ju det lägre priset och användarvänligheten.


Rent generellt, när jag talar om att jag vill ha bort konsoller, så menar jag i dess traditionella form. En "konsoll" i form av en PC med prisvärda komponenter (som ger ett lågt pris) och ett snyggt interface får helt klart tummen upp från mig. Det jag vill ha bort är den tradition vi nu accepterat där konsollerna mer eller mindre erbjuder samma spel med några få exklusiviteter. Har man PS4 eller Xbox One så "måste" man så att säga köpa en konsoll till om råkar vara intresserad av något eller några spel som är exklusiva dit. Detta känns helt onödigt, inte minst då maskinerna numera består av ungefär samma komponenter.

Kort sagt - jag förespråkar en öppen, PC-baserad, konsollstandard.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.