Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Johan Köhn

34 Registrerad: 28 aug 2007 14:58 Senaste besök: I dag 12:11 Online: Nej

Göteborg http://spelmusik.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Intervjuer från förr: Yasunori Mitsuda

Johan Köhn18 sep 2016 20:021279 visningarKommentera: 1 !

Yasunori Mitsuda är mest känd för sin hyllade musik till Chrono Trigger, Chrono Cross, Xenogears och Xenosaga: Episode I. I juni 2012 var han på besök i Stockholm för att närvara på konserten Symphonic Fantasies. Han berättar bland annat om sin kärlek till katter och om att samla på instrument – samt avslöjar att han tidigare var mer intresserad av sport än musik.

Kan du berätta hur det var att växa upp i Japan och hur du blev intresserad av musik?
– Till att börja med så var jag inte särskilt musikintresserad. Jag ägnade mig istället mest åt sport; simning, kyudo (japansk pilbågssport) och baseball. Så det var först i och med mitt filmintresse på högstadiet som jag fick upp ögonen och öronen för musik och då främst i film.

Du hade en dröm om att skriva musik till film. Finns den ambitionen fortfarande kvar?
– Ja, i allra högsta grad. Jag har tidigare tonsatt anime och drömmer än idag om att få skriva musik till någon västerländsk film. Man kan säga att genom animen närmar jag mig min dröm steg för steg.

Vad minns du från din första dag som anställd på Square?
– Den första dagen förvånades jag över att ingen sade åt mig vad jag skulle göra. Jag fick dock ett exemplar av Final Fantasy IV med anvisning att jag skulle ta mig igenom det. Och jag blev uppriktigt förvånad av denna uppgift. Skulle mitt jobb till en början bestå av att ägna tiotals timmar med att spela ett tidigare släppt spel?

Du har tidigare berättat att du vid anställningsintervjun avslöjade att du inte hade spelat Final Fantasy.
– Ja, det stämmer! När jag intervjuades fick jag frågan om jag hade spelat några av Squares spel. Och ja sa nej. Tv-spel var något jag inte var fullt så bekant med på den tiden.

Så hur gick det? Tog du dig igenom Final Fantasy IV?
– Jo, jag klarade det och tyckte det var väldigt underhållande.

Du har tidigare berättat att du skulle vilja skapa ett soloalbum. Är det något du fortfarande är sugen på?
– Det har jag faktiskt redan gjort, i form av Kirite!

Ah, jo det är ju sant. Men jag tänker på något helt eget, i och med att Kirite var som ett soundtrack till Masato Katos (regissör för Chrono Cross) berättelse. Jag undrar om du har planer på något mer framöver?
– Det är inget jag har planer på just nu. Men kanske en vacker dag så…

En av mina kollegor på Spelmusik.net intervjuade dig för många herrans år sedan. Då berättade du att du sällan tar någon längre semester; bara en vecka här och där. Hur ser det ut idag när du är frilanskompositör?
– Jag måste tyvärr erkänna att läget är detsamma än idag! Det är sällan jag tar någon längre semester. Jag får så många förfrågningar av fans om att spela in album eller göra soundtrack till vissa spel så jag har verkligen ingen fritid. Men det är så klart inte bra – jag behöver mer semester!



Men nu är du ju i alla fall i Stockholm på någon form av minisemester. Vad har du hittills fått för intryck av staden?
– Jag älskar verkligen norra Europa och att komma till Sverige är något jag längtat efter. Jag blir verkligen upprymd när jag går runt på gatorna och ser en kultur och en stad som är så pass vacker och annorlunda från vad jag är vad vid hemma i Japan.

Jag har hört rykten om att du varit och inhandlat en nyckelharpa här. Stämmer det?
– Nej, inte riktigt. Jag var däremot med Thomas Böcker (producent för Symphonic Fantasies) och tittade på en begagnad och nu undrar jag om det inte finns någon som säljer helt nya. För just att den var begagnad fick mig att tveka. Så känner du till någon som säljer så säg till!

Min fotograf David Saulesco (som även är spelmusiker) försöker senare desperat få tag på någon som kan tänkas sälja en nyckelharpa, men det visar sig dessvärre vara svårt med så kort varsel.

Samlar du på instrument?
– Ja, från hela världen.

Berätta om det senaste spelet du spelat.
– Det är faktiskt Battlefield 3 till PS3! Jag blev verkligen överväldigad över den grafiska kvaliteten och jag känner att japanska utvecklare kommer få svårt att hinna ikapp detta.

Är du extra förtjust i någon speciell spelgenre?
– Strategispel är en favorit.

Något speciellt spel?
– Jag älskar verkligen Age of Empires III.

Vad är det senaste albumet du lyssnat på?
– Ett av norska folkmusikern Annbjörg Lien som bland annat spelar nyckelharpa.

Yasunori Mitsuda tar fram sin telefon och spelar entusiastiskt upp en låt.

Är du speciellt intresserad av just nyckelharpa?
– Nej, inte direkt. Men eftersom jag är på besök i Sverige så vill jag lyssna in mig på den typen av musik.

Vilken är den senaste filmen du sett?
– Battleship. Mitt intryck av den var att det verkligen är en amerikansk film. Jag kan inte påstå att detta är en genre som ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Den var helt enkelt lite för mycket. Om jag ska välja så föredrar jag europeisk film som ofta har en lite mer mänsklig ton.

Xenogears-albumet Myth släpptes för ett tag sedan. Finns det planer på något liknande projekt framöver? Kanske med en annan spelserie?
– Ja, kanske det! Vad skulle du vilja höra?

Ja, det är ett lätt svar: Chrono Trigger och Chrono Cross i orkestrerad form!
– I och med att jag ännu inte haft tillfälle att göra ett sådant album så skulle jag verkligen vilja det framöver.



Mitsuda tittar på Thomas Böcker och viskar ”Kickstarter” lite lätt. Böcker ser upprymd ut och berättar att han faktiskt dagen innan pratade med Mitsuda och berättade om succén med Chris Hülsbecks Kickstarter-kampanj för Turrican Soundtrack Anthology. Han föreslog då att dra igång en Kickstarter för just ett orkesteralbum med musik från Chrono Cross och spela in det i Stockholm.

Så, är detta något officiellt?
– Nej, men vi funderar helt klart på det.

Tyvärr visade det sig inte bli något av dessa planer. Åtminstone inte när detta skrivs fyra år efter intervjun ägde rum.

Yoko Shimomura fick ju ett hyllningsalbum i och med Drammatica för några år sedan då hon firade 20 år som kompositör. Skulle du vilja göra något liknande?
– Ja, i och med att jag nu har jobbat i branschen i nära 20 år så är det något jag verkligen skulle vilja göra. Men i fallet med Shimomura var det ju tillsammans med Square Enix och min relation till dem idag är inte vad den har varit. Men viljan finns definitivt där.

Ett alternativ är ju annars att göra ett album med enbart musik du själv har rättigheterna till.
– Sanningen att säga är jag faktiskt mer förtjust i mina kompositioner efter Square-tiden. När jag skrev musiken till Chrono Trigger var jag fortfarande väldigt ung och nu efter Square-tiden är jag betydligt mer erfaren.

Men är det då inte jobbigt att fansen fortfarande ropar efter mer Chrono Trigger medan du själv har gått vidare och är mer nöjd med senare projekt?
– Jo, på sätt och vis. När dessa fans spelade Chrono Trigger var de i många fall ganska unga och har således väldigt starka minnen från det. Men samtidigt är det många idag som spelar mina nyare spel såsom Inazuma Eleven, så det är möjligt att det blir samma gensvar från dem så småningom. Problemet är väl att länka samman dessa två generationer och att balansera mellan vad man gör nu och vad fansen från förr vill höra.

Nu är du aktuell som kompositör till PS Vita-spelet Soul Sacrifice. Hur går arbetet med det? Vilken typ av musik skriver du tillsammans med Wataru Hokoyama?
– I augusti påbörjas inspelningen av musiken och hittills har jag skrivit ungefär hälften av de sammanlagt 32 spår som ska skrivas. Så jag befinner mig just nu i den mest hektiska perioden. Stilen i spelet är betydligt mörkare än de jag jobbat med tidigare; bland annat så är det en hjälte som slåss med hjälp av sitt innanmäte. Det att huvudkaraktären använder sin egen kropp för att bekämpa fiender ser jag som ett slags mänskligt drama. Och detta vill jag reflektera i spelet med ett mörkt och nästan skräckfilmsinfluerat soundtrack som även har vibbar av Hollywoodfilm.

Ett annat av dina senare projekt är ju Kid Icarus: Uprising till Nintendo 3DS. Vad stod du för i den produktionen?
– Huvudtemat och stridstemat – och jag hade även i uppgift att överse inspelningen av 90 låtar tillsammans med min kollega Natsumi Kameoka. Vi stod även för orkestreringen tillsammans.

Jag har noterat att du postar många kattbilder på ditt Twitter-konto. Är det ett av dina kära ämnen?
– Ja, men de är ju så himla söta! Och ja, det är nog något av en hobby för mig. Japaner älskar verkligen katter.

Och du har en katt hemma?
– Ja, precis.

Kanske är den även med i studion?
– Nej, där är det stopp!

Men jag har sett någon bild på en katt på ett piano.
– Jo, det är sant. Katten trivs både på pianot och tangentbordet. Faktum är att häromdagen så skickade katten även iväg ett mejl!

När du var ung hade du en dröm om att bli golfproffs. Vad hände sen?
– Du är sannerligen påläst! Men ja, det stämmer. Det var en ambition och dröm, men så småningom blev jag varse att även om jag hade tränat i hela mitt liv så skulle jag inte ha en chans. Därför bestämde jag mig för att lägga den drömmen på hyllan.

Denna intervju är även publicerad på Spelmusik.netTaggar: Yasunori Mitsuda, Symphonic Fantasies, spelmusik, Chrono Trigger, Chrono Cross, Xenogears, xenosaga

« Till bloggen

Kommentarer

Martin Barreby18 sep 2016q

Superkul läsning! Var på den meat and greaten i samband med konserten. Mitsuda är verkligen en favorit!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.