Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: I dag 09:50 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Virtual reality kan bota fobier?

Rikard Halvarsson I dag 08:526 visningarKommentera: 0 !

På Stockholms Universitet kan man delta i ett experiment med VR och social fobi. De tror sig kunna behandla fobin med ett program de lagt upp tillsammans med virtuell teknik.

Jag har inte provat det själv, men visst borde det gå? Och tänk i framtiden när tekniken är mer avancerad och vi kanske till och med kan välja ansiktet på de vi talar framför i den digitala världen. Då kan nervösa skolbarn öva på redovisningen framför klassen hemma i lugn och ro.

Eller tänk dig en spindelfobiker som först får se bilder på spindlar på långt avstånd till att till sist ha spindeln i "handen" i den virtuella världen.

Men kan det ersätta terapeuter och samtalet kring förståelsen för fobin?

Vad tror du?

Vilka rädslor vill du kunna bota med VR?

http://www.su.se/forskning/forskningsnyheter/datorspel-kan-b...

2018 blir återkomsten för Nintendos "Wii-spel"

Rikard Halvarsson 4 jan 2018 02:54783 visningarKommentera: 14 !

Det finns ett tomrum efter Wii som aldrig riktigt har fyllts. För det finns en spelvärld utanför loading.se och liknande sidor. En värld där nu uppslukade mobilspelare en gång i tiden samlades framför teven för Wii sports.

Jag får frågor av arbetskollegor som vill köpa spel till barnen.

"Nåt som Wii, finns det?"

Det är en lucka värd att fylla.

Nu när Nintendo bevisat för fansen att de gör spel för dem med Breath of the Wild, Mario Odyssey och utannonserat Bayonetta 3 och Metroid Prime 4 har de visat vad de går för. Jo då, de lyssnar på oss riktiga spelare. Nu står de på en stabil grund med fans och journalister som tror på Switch och drömmar sig bort om kommande stortitlar.

De har redan bestämt sig för att inte dribbla bort sina mest trogna fans den här gången.

Förutom Wii U-portar kan vi nog vänta oss ett spel så som Pikmin till sommaren och lagom till julafton kommer den där nästa stora titeln; Retro Studio hallå?

Men den här gången har de inte glömt bort JRPG-fansen som de kliar på magen under året med DLC till Xenoblade 2.

Men däremellan kan vi vänta oss ett fyrverkeri av casual-spel, som om det vore 2007 igen.

Det är under 2018 Nintendo kommer att slå till med ett nytt Wii Sports till hela familjen och så ett spel med gympapass som får gamlingarnas stela leder att knaka.

Vilken väg tror du att Nintendo väljer år 2018?

Filmiska spel skär i inlevelsen

Rikard Halvarsson 27 dec 2017 10:491017 visningarKommentera: 14 !

Jag har börjat att tröttnat på filmiska spel. Ni vet de där äventyrsspelen som följer en mall; smyg och skjut. Uppgradera vapen som du uppgraderat i tidigare spel. Kasta föremål för att distrahera fienderna och smyg förbi eller attackera bakifrån. Lös simpla problem med lådor som behöver knuffas för att kunna nå en avsats.

Sen kommer en filmsekvens som sömlöst går in i spelandet; välregisserad med dramatiska vinklar vi sett på vita duken. Gärna där något rasar ned bredvid huvudpersonen som hänger på en klippkant - för att klara av filmsekvensen ska du trycka på X eller A så att du blir påmind om att det är ett spel. Men det är aldrig farligt på riktigt. Den där Dark Souls-utmaningen behöver du inte oroa dig för.

I en del moderna spel känns det som om man måste se allt i huvudpersonens ansikte för att det ska kännas. När något läskigt händer ska huvudpersonen reagera, vi får en närbild på när ansiktet skrynklar ihop sig, eller att de stannar upp mitt i spelet och säger något.

I Resident evil 2 när Mr X hoppar genom väggen och skrämde slag på en hel generation tv-spelare reagerade inte huvudpersonen i spelet någonting. Det var vi som spelade som fick reagera.

Jag förstår varför utvecklare tar säkra vägar som dessa, precis som filmbolag. Det är därför jag inte kan låta bli att le när jag tänker på alla risker Nintendo tog med Breath of the wild. Så ofilmiskt, men så mycket känsla.

Hur ser du på utvecklars vilja att regisseras som film?

Usel kontroll i nytt spel

Rikard Halvarsson 20 dec 2017 11:051268 visningarKommentera: 12 !

Spel som i modern tid faller på dålig kontroll ska inte behöva hända. Men det händer.

Ett exempel på det är The last guardian med sin olidliga kontroll … ett år senare och jag kan inte släppa att folk fortfarande skriver gott om spelet. Vad var det jag missade?

Utvecklarna ville att det skulle vara realistiskt att sitta på jättedjuret och styra det, det kastar lite med huvudet och det ska kännas äkta. Men eftersom spelet inte kändes färdigt blev det där äkta en frustration.

Istället för att klättra upp för djurets rygg hänger jag plötsligt ofrivilligt och sliter i varelsens rektum.

Och plötsligt ser jag Trico stå på vattenytan till en sjö. Kan han gå på vatten? tänkte jag. Jag startar om spelet och mycket riktigt; nästa gång simmar han som han ska och jag kan komma vidare i äventyret.

Trots den fina världen och annorlunda berättelsen så blev jag och Trico ovänner.

Har du något spel du inte förstår dig på hur det kan få så bra betyg fast kontrollen, det mest väsentliga, ger dig Angry video game nerd-utbrott?

Julafton på fel plats på jorden

Rikard Halvarsson 16 dec 2017 04:461301 visningarKommentera: 2 !

Det är något särskilt med att inte vara hemma i Ikea-land på julafton. Det är en härlig känsla att se palmerna vaja i vinden och doppa tårna i Thailandviken. Ändå hann jag besöka Ikea innan jag lämnade Bangkok; julmust och julpynt stod på inköpslistan, men tyvärr tänkte fler svenskar samma sak och köttbullarna var slut på restaurangen. Skandal, men kycklingbullar fick duga. Men det räckte inte; här om dagen beställde jag julskinka.

Så, nu känns det bekant.

Jag njuter av värmen. Ändå går jag in i luftkonditioneringen och drar för gardinerna, jag vill vara ifred med mitt julspelande och julmusten. Efter ett tag glömmer jag bort var jag är och jag kunde lika gärna vara hemma.

Jag tog en promenad förra veckan, jag körde dottern i vagnen och vi tittade ut på det blåsiga havet. Det var en sån där dag endast de onyktra turisterna badar. Palmerna vek sig i vinden och det var ett grått ljus. Som om det var natt och dag samtidigt. Jag såg upp på himlen och önskade hur snön skulle falla och lägga sig över palmerna. Ett vitt lager som fick ligga kvar en stund på stranden, eller flyta runt i poolen. Jag ville se snö i havet. Fluffiga flingor som flyger runt och jag står i mössa och halsduk. Det är bortom turiststrändernas brus. Öde. Ensamt. Är det så här den vackraste ensamheten ser ut?

Jag sänker luftkonditionering och gör det ännu kallar, så pass att jag måste använda filt och får rysningar när jag reser mig för att göra i ordning en ny skinkmacka. Sen tillbaka till musten och spelandet. Som om jag vore hemma.

Jag behöver sträcka på mig och går ut på balkongen där jag slås av den höga luftfuktigheten. Jag hör havet och syrsorna. Inom någon minut svettas jag. Det är underbart i den mörka djungelnatten.

Ändå går jag in i kylan igen.

Hur firar du din jul i år?

Tidigare inlägg

1 2 3 | nästa | sista

Djurplågeri i vacker miljö

10 dec 2017 13:576

De flesta som besökt Thailand har säkert sett reklam för...

Världens snyggaste spel gavs ut år 2000

5 dec 2017 08:2622

När jag fyllde 15 år önskade jag mig inte en moppe som de...

Trailern bättre än spelet

28 nov 2017 14:214

Det finns otaliga exempel där man i redigeringsrummet med precision...

Att samla allt är ibland en pliktkänsla

17 nov 2017 09:267

Etthundra procent. Samla varje sak. Få det bästa slutet. Hur ofta...

Sonic - den magiska ekorren

7 nov 2017 07:349

1998. Vi vara fler i klassen som spelade igenom The legend of Zelda:...

Varför ser vi på när andra spelar?

13 sep 2017 17:0320

Det första minnet jag har av någon som spelar igenom ett spel är från...

Vilket är ditt julspel?

23 dec 2016 19:103

Jag minns julafton 1994 när jag och mina två bröder fick Donkey Kong...

Zelda-spelets stora utmaning

7 sep 2016 07:479

Samla guld. Samla pinnar. Samla örter. Samla diamanter. Samla vapen...

Nintendos nya online-satsning?

17 aug 2016 19:204

Om vi ska tro alla rykten ser NX ut att bli en bärbar konsol som går...

Den perfekta betygsskalan

30 jul 2016 16:2624

Betyg kan vara svårt. Särskilt om man har en så liten och onyanserad...

Min första speltidning

12 maj 2016 19:0016

Min första speltidning var Super Play, augustinumret 1996. Jag köpte...

Hur svårt är Dark Souls, egentligen?

18 apr 2016 08:135

Mitt första möte med Souls-serien var i del två. Till i en början dog...

Link som tjej är en dålig idé

11 apr 2016 18:3055

Med ett rykte på internet om en kvinnlig Link kan ett gammalt...

Recension: Twilight Princess

9 mar 2016 09:407

The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii U) Det var i slutet...

Vad är Nintendo NX?

20 feb 2016 17:5517

Det spekuleras vilt om NX över internet och nu är det min...

Nu drar vi gränsen för retro och vad vi bryr oss om

6 feb 2016 09:3719

Vart drar vi gränsen för vad som räknas som retro? Redan under...

Hur man förstör ett bra spel

21 jan 2016 09:332

Metal Gear Solid V var till grunden ett fantastiskt spel; tight...

Din digitala spelhylla

10 jan 2016 08:589

Vi köper spel digitalt som sedan skvalpar runt opersonligt i våra...

Jag hatar fri kamera

13 dec 2015 05:387

Jag sitter under takfläkten på ett hotellrum i Kambodja och ska strax...

Bästa multiplayer-upplevelsen

4 okt 2015 08:315

Jag saknar Splinter Cell: Pandora Tomorrows nerviga...

1 2 3 | nästa | sista