Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Monotaku9

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 21 jul 2017 19:00 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Metal Gear Solid V - åsikter några timmar in!

Monotaku9 5 sep 2015 17:351490 visningarKommentera: 0 !

Jag har nu spelat Metal Gear och ska in på det femtonde huvuduppdraget.

Nedan listar jag mina plus och minus, till spelet helt spoilerfritt!

+

+ Stämningen och atmosfären - att rida in över ödsliga bergsområden, gå rakt in i en sandstorm eller springa för livet medan ljudmattan domineras helt av vinden susa i Snakes öron och hans tunga andetag är något alldeles extra!

+ Friheten - Lika roligt som i Ground Zeroes att hitta flera vägar in i fiendebas!

+ Bossarna - Inte de bästa i serien, men bra mycket intressantere än vad vi ser i andra spel.

+ Grafiken - Snyggt, snyggt, snyggt!

+ Basen - Lika roligt att stärka basen och medlemmarna som i Peace Walker.

+ Medhjälparna - Ett välkomnande inslag som passar perfekt in i spelets design.

+ Storyn.

+ Big Boss!

+ Kasettbanden - Givande att lyssna på, perfekt som bakgrund under extrauppdragen.

+ Fulton - Kidnappa både fiender, djur och fiendeutrustning!

+ Quiet.

-

- Enformigt - Det blir enformigt att rädda fånge efter fånge. Bryta sig in i bas efter bas. Samla på material och blommor...

- Utfyllnad - Att fånga getter under extrauppdrag har sin charm, men ger sur effersmak av utfyllnad.

- Autosave - Lång speltid över små ytor = Därför ingen autosave? Ett misstag = Gör om = Springer in med automatvapen och skjuter allt och alla med helikopter-support.

- Codec - Jag trodde det aldrig, men jag saknar codec-samtalen.

- Kiefer Sutherlands röst gör sig bra, men jag hör bara Jack Bauer när Big Boss pratar.

- Känslan av att vara på ett äventyr som i de gamla MGS-spelen är helt borta. Då man kämpade sig igenom områden i ett linjert berättande och stötte på nya fiender och bossar.

_

I det stora hela är MGSV ett otroligt bra spel, både när man tittar på själva spelmekaniken och världen som de byggt upp. Att spelets uppdrag blir enformiga är något som nästan känns ofrånkomligt i alla typer av "open world-spel". De repetitiva extrauppdragen gör att det ibland bara blir en lång "Att göra-lista".

Kanske börjar jag bli för gammal för den här typen av "fria spel" där det ska föreställa roligt att välja mellan hundra olika vapen, kunna gå tusen olika vägar. Jag föredrar fortfarande linjär och fokuserad speldesign, med val på vägen framför den här nya typen av "open world-spel".

Fast jag har ännu inte nått spelets eftertexter, den slutgltiga domen får vänta. Jag är väl medveten om att Kojima kan ha många överraskningar planerade för mig. Kan detta trots allt bli min nya favorit i serien?

Framtiden sitter på svaret.

(Jag saknar Snake Eater.)Taggar: MGSV

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.