Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: I dag 14:31 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Blir nästa MGS en falsk del i serien?

Rikard Halvarsson22 sep 2015 07:411605 visningarKommentera: 9 !

Hur äkta blir en uppföljare till Romeo och Julia om den skrivs idag?

Det ryske fantasyförfattaren Nick Perumov som är känd för Svärdets Väktare. Men i slutet av 1970-talet skrev han Mörkrets Ring. Berättelsen utspelare sig 300 år efter Sagan om Ringen och är en fanbaserad spinoff som sedan blivit publicerad även här i Sverige.

Boken är omtyckt, den använder ju trots allt J.R.R Tolkiens universum och karaktärer, men Perumov tillför också egna karaktärer och ett nytt djup I världen.

Men hur sann är berättelsen? Hur bra den än är kan den väl inte vara äkta? För det är inte J.R.R Tolkiens berättelse

Samma fråga ställs vi nu inför nästa Metal Gear Solid. Hur bra och intressant än spelet må bli - hur sann är nästa del i berättelsen? Hur kan vi någonsin tro på det som sker? Metal Gear Solid handlar lika mycket om manus som gameplay, så det går inte att jämföra med andra spelserier där ursprungsskaparen lämnat serien.

I nästa del kommer det alltså inte vara samma manusförfattare eller regissör - eller ska jag säga visionär!

Ska vi hoppas Konami inte gör några fler Metal Gear Solid? Utan börjar på en ny del Metal Gear-serien.

Men även där, hur sann blir berättelsen? Kan vi ta den på allvar? Kommer vi inte säga "Det där räknar jag inte som en del i den officiella storyn" åt de delar vi inte gillar? Vi kommer kanske se det som en buffé där vi accepterar det vi gillar.

Hur äkta blir en uppföljare till Romeo och Julia om den skrivs idag?

« Till bloggen

Kommentarer

Mattias Leisky22 sep 2015q

Det är en intressant fråga och du har många poänger värda att beakta. Men jag tycker ändå att gamers ibland (gäller inte bara dem förstås) lägger för mycket vikt på den enskilda personen. Nu är jag försvisso inte så insatt i MGS-serien. Femman blir min första och förmodligen enda upplevelse i det universumet. Därav vet jag inte riktigt hur mycket han gör själv. Är det så att han verkligen ligger bakom hela manuset själv, ja då är det en sak. Men mer troligt är väl ändå att han har ett team som han bollar idéer med som sedan kommer fram till en gemensam konsensus, även om han förstås lägger tonvikten och drar det största lasset.

Jag tycker man ser liknande exempel på andra håll. Sångare som lämnat en grupp för solokarriär eller som byter producent lyckas ibland, men i andra fall inte. I de sistnämnda faller visar det sig att sångaren, hur duktig denne än må vara, ändå var beroende av originalteamet för att lyckas. Jag kan inte låta bli att tänka på Celine Dion och Bon Jovi. Mot slutet av deras stora karriärer hade båda samarbeten med Max Martin. Vilket gav dem båda vad man kan säga deras sista hitlåtar (CD: "That's the way it is", BJ: "It's my life"). Det är förstås lite en sanning med modifikation, men ändå. Personligen tycker jag Celine Dion är en helt fantastisk sångerska, och Bon Jovi är riktigt bra han med. Men ändå kan man på sätt och vis fråga sig vem som egentligen var viktigast när den där sista hitten skapades. Max Martin eller Celine/Bon Jovi?

Anser att detta kan appliceras på ditt inlägg angående MGS. Vari sitter själen? Hos producenten eller de omkring. Antar att vi får se =)

Men du har helt klart poänger. I vissa fall störtar studios i avgrunden när en person av vikt lämnar. Fast det finns två sidor även här anser jag.

Rikard Halvarsson22 sep 2015q

Mattias Leisky:

Det är en intressant fråga och du har många poänger värda att beakta.


Tack!

Du har bra poängar vad gäller band som splittras m.m vad gäller kvalitén, ibland behövs liksom alla komponenter för framgång.

Vad gäller nästa MGS-spel tror jag spelet kommer vara roligt att spela och säkert ha en intressant handling. Men det var Hideo Kojima som startade serien, skrivit manus och regisserat. Försvinner har blir det inte bara annorlunda, utan frågan som kvarstår är om det är äkta. Blir det på rikigt? För storyn kanske inte alls tar de vägar som Kojima tänkt.

Jag är osäker på hur det kommer kännas, men just nu skulle det inte kännas rätt utan Kojima då han är den som står bakom hela storyn. Det skulle kännas "falskt" och inte "räknas" som en del i den stora storyn. Även om så ägarna av serien säger så.

Johan Lorentzon22 sep 2015q

Det som talar för att det kan funka är att Kojima fick avsluta sin serie om Snake:arna. Det hade varit långt värre om någon annan måsta avsluta det Kojima har skrivet.

Nu skulle en nya delar i MGS-universumet bli kritiserade, men de flesta (även fansen) skulle nog kunna se dem som fristående och ändå acceptera dem för vad de är. Kanske många kommentarer som "De är ok, men inte som originalen av Kojima", men kanske mindre "This sucks!" då vi fått ett avslut av Kojima.

Rikard Halvarsson23 sep 2015q

Johan Lorentzon:

Nu skulle en nya delar i MGS-universumet bli kritiserade,


Det är vad man får hoppas på. Att "Solid"-serien inte får någon fortsätting. Men att de fortsätter med Metal Gear, en ny del i det Kojimas universum. Då blir det iaf inte lika fel.

Johan Lorentzon23 sep 2015q

Sommarregn:

Men att de fortsätter med Metal Gear,


Sant, att man låter Solid stå för spelen runt Snake. Egentligen kanske det är smart att brygga in en helt ny genre, typ som Revengence gjorde? Att inte göra ett tactical spionage thriller, utan något helt annat, men i MG-universumet.

Robin Pettersson23 sep 2015q

Skapelsen och skaparen. När skaparen skapar(förlåt) ett originellt varumärke så vad definierar det? Skapelsen själv eller den som gjorde det?

I slutändan handlar det om vad du föredrar, för det går inte att argumentera för att varumärkets autenticitet är beroende av skaparen, eller vice versa. Eller gör det?

Inom klassisk konst definieras konstverken av konstnären. En Picasso-målning är värdefull på grund av Picasso, inte av konstverkets skönhet. Konstnären är varumärket. Ingen annan kan skapa ett autentisk Picassoverk förutom just Picasso.

Man kan säga att Dark Souls är ett Miyazakiverk och Bloodborne likaså. Är Dark Souls 2 ett riktigt Dark Souls?

Den riktiga frågan är egentligen: följer spel samma regler som klassisk konst? Varför/varför inte? Tv-spel är ju en konstform. Böcker och berättelser då? Sagan om ringen var ett perfekt exempel.

Rikard Halvarsson24 sep 2015q

GreenDayRobin:

följer spel samma regler som klassisk konst? Varför/varför inte?


Det är intressant. Vad gäller spel generellt bryr jag mig inte. Inte ens den dagen Miyamoto slutar göra Super Mario-spel tror jag att jag lär tycka det är falskt då det där handlar om spelglädje och fortsätta förmedla det.

MGS handlar om handlingen till väldigt stor del. Därför jag tog Sagan om Ringen som exempel.

GreenDayRobin:

Är Dark Souls 2 ett riktigt Dark Souls?


Finns väl de fans som menar att det inte är det? ^^

GreenDayRobin:

I slutändan handlar det om vad du föredrar,


Kanske. Kanske inte. Ditt exempel med Picasso var bra.

Men kanske är det upp till skaparen själv. Om kojima säger att de andra skall fortsätta spelserien och skriva manus har han ju själv accepterat seriens öde och då legitimerat fortsättningen.

J.R.R Tolkien sa ju aldrig att någon annan fick fortsätta skriva om hans karaktärer.

Johan Lorentzon:

men i MG-universumet.


Det jag hoppas på vad gäller nästa MG-spel! :)

Alfiir12 sep 2016q

Det skulle kunna göra en Total Reboot och sätta en annan prägel på serien, hålla det till mindre tighta storys med fokus på enskilda infiltrationer. Remake på MG1 och MG2 i Fox Engine skulle vara spännande också.

Det skulle även gärna få göra en spin off på Phantom Pain och göra en co-op spel. Även att man kanske får följa någon ur Outer Heavens soldater och man kan spela co op med två soldater därifrån eller något sånt kanske.

Tror dock att utan Kojima så kommer något saknas, förvisso kanske det blir mindre grumligt. Tyckte han förstörde Solid Snakes story med att fasa ihop Ocelot och Liquid med hans jävla arm. Trotts retcon försök så vart det den del av serien som har retat mig mest. Det förstörde också Ocelots kurva då han som gunslinger saknar en hand hade varit mer intressant att följa.

SPOILER !!!!!!

Det skulle kunna göra ett spel med riktiga Big Boss där man får spela som honom när han bygger upp Outer Heaven och Zansibar Land.

Rikard Halvarsson15 sep 2016q

Septiik:

Tyckte han förstörde Solid Snakes story med att fasa ihop Ocelot och Liquid med hans jävla arm.


Håller med!

Septiik:

Big Boss


Det fick man väl lite av i Peace walker? Och lite i femman också :O

Sen klart de kan fortsätta göra bra spel, grunden är ju satt. Enkelt för dem att göra bra remakes. Känns konstigt bara när skaparen är borta, och allt nytt material som görs. Alla nya karaktären, öden m.m. kommer bara inte kännas äkta :/

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.