Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Monotaku9

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 21 jul 2017 19:00 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Zelda Triforce heroes-recension

Monotaku926 okt 2015 08:121878 visningarKommentera: 0 !

3-regeln baseras på hur länge du överlever; 3 min utan syre, 3 timmar utan skydd mot /hög/låg temperatur, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat.

Nintendo sneglade nog inte på 3-regeln när de kom på konceptet kring Triforce heroes. Spelet bygger istället på idén om att bilda en totempåle, och hade man varit fyra Links, som i de tidigare multiplayer-Zelda, hade totempålen blivit för hög. Nintendo-logik.

Jag vill gärna skylla på Shibuya-studion Grezzo som varit inblandade i produktionen på felen kring inramningen. Men sanningen är att det mesta är Nintendos fel. Jag pratar om online-funktionen utan voice chat, att du som ensam kan spela med AI, men om du är två stycken spelare måste du ha med en tredje. Varför inte tillåta en AI i det spelläget? Alltså inget 2-spelarläge allts, antingen en eller tre spelare.

Är ni ett online-lag på tre och en väljer att slå ihop sin 3DS så slängs alla ut från laget. Om lagledaren vill byta värld måste laget avslutas och ett nytt skapas. Felen är många, men de följer samma fyrkantiga mönster som Nintendos tidigare online-satsiningar.

Idén om att rösta vilken bana som ska spelas härnäst gör att du inte alls kan få spela vidare i ditt äventyr som du vill, utan spela en bana du precis tog dig igenom, igen. Visserligen är det en del av spelet, att man ska spela in, få mer pengar, köpa nya dräkter och med tur få det ovanliga föremålet vid banans slut.

Fast allt det där glömmer jag bort så fort jag är inne i på en bana och kaoset är igång. Vi lyfter och slänger runt varandra, slåss mot fiender, plockar upp klassiska Zelda-föremål och jagar Rupees . Voice chat behövs egentligen aldrig då spelet erbjuder kommunikation med ikoner som alla förstår - i sannaste Nintendo-policy. Banornas längd och komplexitet är på precis rätt nivå så man mer än gärna spelar dem en gång till.

Problemlösningen i spelet kretsar kring att bilda en totempåle, ibland behövs två, ibland behövs alla tre för att kunna skjuta bossens känsliga topp med pilbågen. Klassiska Zelda-problem avlöser varandra, fast den här gången ska de lösas med hjälp av tre Links istället för en. Det är så roligt att jag även förlåter den osmakliga inramningen i spelets inledningsfilmer med ångestmusik och den ganska stela byn med klädbutiker som känns som en bisarr blandning mellan Professor Layton och Animal Crossing. Mitt i allt står dessutom en kung med ett enormt "wolf-huvud" och skriker som om han kommer i byxan.

Triforce Heroes når aldrig upp till samma kvalitét som Four Swords Adventures tilll Gamecube. Men det är ett otroligt underhållande spel som helst ska upplevas tillsammans med två andra spelare. Så ge det en chans, då kanske du också får ett nytt perspektiv på 3-regeln.

+ Nintendo bevisar att de är mästare på bandesign, och både jag och min flintskalliga bror ler barnsligt när vi spelar igenom spelet.

- Den längst ner i totempålen bär runt de andra, den högst upp hugger/skjuter med sitt vapen. Den i mitten får snällt titta på...

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.