Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Monotaku9

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 21 jul 2017 19:00 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Project zero-recension

Monotaku930 okt 2015 19:372094 visningarKommentera: 4 !

Strax intill Mt Fuji i Japan ligger självmordsskogen Aokigahara. Dit åker självmordsbenägna japaner för att avsluta sina liv.

Det är en hemsk och fruktansvärd tradition, men den finns där för de deprimerade japanerna, eller de som förlorat ansiktet, som en sista utväg.

Självmordsskogen har varit en inspirationskälla till den senaste delen i Project Zero. Passande inspiration till ett spel som handlar om spöken, vilsna själar, ritualer och just en självmordsskog nedanför Mt. Hikami. Vi får spela som Yuuri, MIu och Yen och följa deras öden genom skogen och sakta men säkert nystas mysteriet kring "Maiden of Black water" upp.

För oss som spelat de tre tidigare delarna (fjärde delen nådde aldrig Europa) i serien känns inramningen igen. De knarrande golven, trasiga husen, ödsliga skogarna, hemska innegårdarna och även ljudmattan är sig lik.



Spelets utmaning ligger i att lösa problem med nycklar, leta efter ledtrådar med kameran, besegra spöken med sin kamera och köpa föremål med hjälp av insamlade poäng från strider. Även det känns igen från de tidigare, briljanta, Playstation 2-spelen, men sen skiljer sig själva hanteringen av kameran åt i den senaste delen.

Till Wii U spelar man med plattan som kamera, den ska lyftas upp i striderna och hållas mot TV:n, den blir din kamera mot spökena. Det finns två anledningar till att Tecmo valt den här lösningen. Den första är för att vi kommer närmre spökena, vi får dem direkt i ansiktet så det blir närmre och läskigare. Den andra är så klart för de fått tydliga instruktioner från Nintendo att påvisa det unika med Wii U. Detta medför också spelets största brist. Efter ett tag blir det bara ansträngande och jobbigt att behöva vifta runt med plattan för att få fram ett objekt eller vrida den lodrätt för att få in en fullträff på en fiende. Ofta kan man fuska lite med att ha plattan i knäet och bara styra runt med höger styrspak, just då fungerar det alldeles utmärkt annars läskigare kommer jag bara ur inlevelsen och mitt medvetande kommer tillbaka till vardagsrummet. Jag noterar det låtande kylskåpet i min öppna planlösning istället för ljudet av en stämningsfull vind och spökenas ångestskrik.

Om vi bortser från kontrollschemat håller spelet nästan samma höga kvalitét som sina föregångare. Project Zero Maiden of black water är obehagligt. Så obehagligt att rysningarna sitter kvar när konsolen är avstängd. Även fast jag ännu inte hoppa till eller blivit lika skrämd som till de äldre spelen.

Project Zero är en av årets hittills starkaste upplevelser, trots det märkliga kontrollvalet. Så utvecklarna på Tecmo har inte tappat ansiktet och behöver såldes inte besöka självmordsskogen Aokigahara.

+ Asiatisk skräck med old school-upplägg

-Saknad av alternativ kontrollmetod

« Till bloggen

Kommentarer

Martin Barreby 2 nov 2015q

Spännande, ska absolut spela det här. Köper det nog digitalt på nån rea någon gång. :)
Funkar det bra att man spelar det här först utan att ha spelat dom tidigare spelen innan?

Monotaku9 3 nov 2015q

Martin Barreby:

Köper det nog digitalt på nån rea någon gång. :)


Det tycker jag du borde göra :)

Martin Barreby:

Funkar det bra att man spelar det här först utan att ha spelat dom tidigare spelen innan?


Ja det fungerar. Det är bara köra på. Kanske du t.o.m får en ännu starkare upplevelse då hela konceptet och världen blir ny för dig.

Ayreonaut 7 nov 2015q

Det här spelet kan ju dra åt helvete känner jag. Har spelat ett par kapitel nu och kontrollen driver mig till vansinne. Eller snarare brist på kontroll.

Spelet har naturligtvis positiva grejer, så som den skräckfyllda stämningen och schysst grafik. Spelets höjdpunkt är alla "lugna" spöken som oftast uppenbarar sig en kort stund, så det gäller att vara snabb med kameran. Det är både roligt och bidrar till den skrämmande stämningen. En annan detalj som jag uppskattar är den väldigt mörka tonen. Att ett spel, som till om med släpptes på "barnkonsollen" Wii U, går in på ett så mörkt ämne som självmord är helt klart intressant.

Ljudet skulle jag säga är mindre bra, känns lite generiskt och är inte speciellt minnesvärt. Kunde också använts på bättre sätt.

Detaljer som är direkt dåliga är främst de bleka och omotiverade karaktärerna. Seriöst, ansiktsanimering som visar lite mer känslor utöver likgiltig melankoli hade varit trevligt. De dåliga karaktärerna förstör även storyn till viss del, då de knappast motiverar mig att fortsätta.

Kapitlen känns onödigt långa, speciellt när de också betygsätts. Att spela om ett kapitel som är drygt 1 timme långt känns för mig för att (kanske) få en bättre rank känns väldigt ovärt. De lider även av ett ojämnt tempo.

Kontrollen och kameran är dock spelets Game Breakers. Jag vet inte hur ofta som jag har blivit desorienterad bara för att kontrollen är kass. Kameran (dvs karaktärernas "vapen" reducerar sikten väldigt mycket vilket gör en konfrontation med flera fiender jobbigare än det borde.

I överlag så känns spelmekaniken seg och klumpig, medan spökena er betydligt snabbare och mer flexibla (asen kan ju röra sig genom väggarna).

Detta spelet åker upp på hyllan igen.

Monotaku9 8 nov 2015q

Ayreonaut:

går in på ett så mörkt ämne som självmord är helt klart intressant.


Spelets skräckdelar och tema är det inget fel på. Alla anteckningar från folk som tagit sina liv m.m. Det är som sagt en mörk ton, som jag också uppskattar.

Men som jag var inne på, och du med, förstör kontrollen en hel del. Dock verkar den förstöra din upplevelse lite mer än för mig. Men många strider har jag ändå märkt att man kan ju bara styra kameran med höger styrspak och titta på skärmen på plattan, det fungerar ändå. Vilket är skönt. Jobbigt när man däremot behöver snurra runt, vrida m.m.

Ayreonaut:

Kapitlen känns onödigt långa, speciellt när de också betygsätts.


Hela den grejen känns inte som det ens tillför så mycket till spelet faktiskt. Känns som om de kunde hoppat över det helt och bara gjort ett vanligt skräckspel utan de där inslagen faktiskt.

Ayreonaut:

Detta spelet åker upp på hyllan igen.


På dig låter det som om utvecklarna borde tappa ansiktet och besöka Aokigahara? ^^ haha.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.