Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 19 sep 2017 12:57 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Jag hatar fri kamera

Rikard Halvarsson13 dec 2015 05:382601 visningarKommentera: 7 !

Jag sitter under takfläkten på ett hotellrum i Kambodja och ska strax lämna landet. Innan dess var jag uppe i norra Thailand och fick uppleva dess bergiga och kalla landskap (se mer bilder på Instagram/Twitter @monotaku9).

Jag har fått se mäktig natur och enorma tempel.

Vackra miljöer som dessa gör att mitt otaku-sinne direkt börjar tänka på JRPG. Byarna i Final Fantasy VII-X, bergen och de stora landskapen. Hur man de tack vare sina fasta kameravinklar drog in mig i deras saga. Där regissörerna noggrant valt ut varje kameravinkel, placerat ut ett vattenfall i bakgrunden och en blomma i förgrunden.

Skräckspelen har också dragit stor nytta av fasta kameravinklar. Det blir läskigare när du inte själv kan vrida kameran hur du vill. Hur regissörerna även här valt ut kameravinklar med omsorg, för att skrämma oss på mest effektivt sätt.

Jag hatar därför ibland den fria kameran.

Tänk den orimliga tanken att nästa Final Fantasy eller Resident evil har fasta kameravinklar med förrenderade bakgrunder med dagens teknik. Tänk om de vågade göra ett långsamt spel igen, där vi fick dras in i världen istället för att behöva ha kontroll över precis allting.

För tillför det alltid något?

Takfläkten på hotellrummet har stannat, sambon har dragit ut hotellkortet. Dags att åka vidare.


« Till bloggen

Kommentarer

Cappuccino13 dec 2015q

Måste hålla med. Dungeon designen i t.ex. Final Fantasy XII är består mest av bedrövliga, generiska korridorer och är en av anledningarna till att jag aldrig klarat ut det spelet.

Även när det kommer till action, såsom Devil May Cry, måste jag säga att de tidigare titlarna i serien är mångt mycket bättre än de senare, mycket på grund av just de fasta kameravinklarna.

Kleti13 dec 2015q

Åh vad jag håller med dig! Tänk om de gjorde ett next gen förrenderade bakgrunder Resident Evil och Final Fantasy. Mumma min kardemumma! :9

lonian13 dec 2015q

Jag tycker det ska vara ett val att vilja ha fast eller fri kamera. I mario 3d world tex har jag många gånger önskat kameran ska följa mig likt som i mario 64.

Martin Barreby15 dec 2015q

Verkligen! När man för första gången spelade Resident Evil var det ju som att spela en film. Precis som du säger så kan varje rum regisseras och väcka alla möjliga känslor.

PlasmaLeif16 dec 2015q

Kan inte säga att jag hatar fri kamera men jag föredrar fast kamera när man ser sin karaktär ur tredjeperson.

Rikard Halvarsson20 dec 2015q

Cappuccino:

Final Fantasy XII är består mest av bedrövliga, generiska korridorer o


Lite samma sak kände jag i Bravely default faktiskt :(

Kleti:

Åh vad jag håller med dig!


Martin Barreby:

Verkligen!


Det är kul att fler håller med :D Kanske det finns hopp för nåt sådant här i framtiden så fort nån mindre studio vågar skapa det :p

lonian:

ha fast eller fri kamera


Just Mario 3D World hade ju fast kamera för att det med största sannolikhet antagligen var ett 3DS spel i början (med endast en styrspak) innan de la över det på Wii U (pga speltorka på formatet). Men klart det vore smidigt om man skulle kunna välja :p fast lär ju bli dyrt, och vissa spel tycker jag ändå ska vara hårt styrda och regisserade :)

PlasmaLeif:

kamera när man ser sin karaktär ur tredjeperson.


Så du föredrar med andra ord tredjepersonsspel framför förstapersonsspel? ^^

PlasmaLeif20 dec 2015q

Rikard Halvarsson - Kom på att jag skrev lite knasigt. Men jo det stämmer bra det.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.