Metal Gear Solid V var till grunden ett fantastiskt spel; tight kontroll, storslagna miljöer, coola vapen och en fullt levande värld med en hel bas att bygga upp. Fast de förstörde det med enformiga uppdrag, överdriven story och väldigt mycket dötid.
Konami lyckades, i min mening, förstöra ett bra spel.
Det var 2015.
Ett annat spel från 2015, fast som jag nu upplevt 2016, är Xenoblade Chronicles X (Wii U).
Jag känner igen mig från Xenoblade Chronicles (Wii, 2010), en storslagen värld, ett komplicerat system som tvingar mig att tänka till, som alltså tvingar in mig i deras värld. På så vis drar de ner mig djupare - jag blir fångad igen.
Fast låt oss prata om online-delen. Den Monolith Soft gjort onödigt komplicerad. Den du inte kan spela tillsammans med dina vänner på det sättet som du vill. Den där uppdragen är knutna till hur du och främlingar gör andra solo-uppdrag, för att på så vis få tillgång till de gemensamma online-uppdragen - fast som endast de först till kvarn får spela!
Online-delen som utvecklarna inte vill att jag ska spela.
Varför inte bara göra vanliga lag med uppdrag som man väljer från en meny? Varför inte bara kopiera upplägget från Phantasy Star Online? Eller andra, moderna, online-spel för den delen.
Varför förstöra ett bra spel?
Taggar: Xenoblade, MetalGearSolidV
Martin Barreby • 21 jan 2016 1q
Jag har undvikit online delen så mycket som det går. Känns inte så lockande att prova nu heller.