Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: I dag 14:31 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hur svårt är Dark Souls, egentligen?

Rikard Halvarsson18 apr 2016 08:131994 visningarKommentera: 5 !

Mitt första möte med Souls-serien var i del två. Till i en början dog jag av allt. Det tog orimligt lång tid innan jag begrep mig på hur jag borde spela och hur det fungerade. När väl grunderna satt var det fortfarande svårt att undvika en del fienders slag och jag fortsatte att dö.

Del tre har än så länge varit enklare för mig. Jag tror inte det är för att spelet är enklare, utan för att jag vet hur jag ska göra. Tidigt i spelet gör jag, enligt mig, bra val med vapen och lägger upp en strategi kring varje område. Skjuter pilar på fiender för att lura ut dem en och en. Jag har blivit bättre på att undvika fienders slag och jag dödar bossar vid första mötet.

Men klart jag dör i spelet, betydligt oftare än i andra äventyr/rollspel. (Jag slår fortfarande i kuddar.)

Dark Souls är svårt, det är det ingen som kan säga något om. Det är hårt och skoningslöst och varje misstag får snabbt en konsekvens som inte sällan leder till att jag snällt får spela om.

Det jag vill komma till är att Dark Souls ändå är ett rollspel. Jag kan gå tillbaka och bygga upp min karaktär med exp. Jag kan se över min utrustning och skaffa ny eller uppgradera. Sedan har vi online-delen, där jag kan välkomna en medspelare om jag fastnat hos en boss.

Jämför jag med äldre spel där man var ensam och helt utelämnad vet jag inte hur svårt Dark Souls är. De svåraste plattformshoppen i Super Mario Lost Levels måste jag klara mig själv, där handlar det bara om min spelskicklighet. Ingenting annat.

Hur svårt är Dark Souls, egentligen?

« Till bloggen

Kommentarer

undertaker18 apr 2016q

Ville bara kommentera att jag läser din blogg varje gång jag tittar in på loading. Tycker du tar upp bra saker med bra poänger varje gång.

Daniel Eyre18 apr 2016q

Tänkte på det alldeles nyss, när jag står och skriver lite om Dark Souls III. Jag håller med dig helt. Sett till dagens spelklimat är Souls-spelen snorsvåra och obarmhärtiga i sin design, men det går ju alltid att grinda och be om hjälp, så den gamla skolans hardcorelir rår de verkligen inte på. Där handlade det till 100% om spelarens skicklighet och kännedom om spelets regler.

Rikard Halvarsson19 apr 2016q

undertaker:

blogg varje gång jag tittar in på loading. Tycker du tar upp bra saker med bra poänger varje gång.


Tack! :) Vad roligt att höra, och kul att du skriver.

Daniel Eyre:

Sett till dagens spelklimat är Souls-spelen snorsvåra och obarmhärtiga i sin design, men det går ju alltid att grinda och be om hjälp,


Ja, så är det. Sedan förstärker ju själva inramningen i spelet känslan av att vara ensam. De övergivna miljöerna, den uppgivna stämningen och avsaknaden av musik.

lonian20 apr 2016q

Jag har suttit hela dagen och försökt klara ismonstret på bana 3 innan bana 4. Har gått runt och samlat souls med co-op och själv tills jag nått level 44. Kanske är jag värdelös, men jag dog typ direkt jag kom in i rummet =p . :) Äntligen har jag kommit vidare. Underbart spel. Haha.

Aleksandar Buntic26 apr 2016q

Jag älskar soulsspelen och och är uppvuxen och älskar många av de klassiska svåra spelen (Ninja Gaiden, Batman: The Video Game, Castlevania, Contra, Dynamite Headdy etc) som verkligen kunde ta kål på en. Men skillnaden är enorm i varför dessa spel är svåra. Allt går ner till hur designen på spelen är och då faller många av de svåra gamla spelen från förr om man ställer dem jämte Soulsserien. Skulle snarare säga att det i Soulsliren krävs skicklighet av spelaren. Det krävs att man bemästrar animationernas kraft av varje vapen, varje fiende eller farligt element man möter och ens egna rörelser beroende på viktklass. Dvs att man analyserar de rörelse som sker på skärmen och applicerar taktiker för att förbättra sitt bemötande i framtiden. Det handlar om att vara taktiskt och veta att så här många slag kan jag göra efter att denna fienden gjort sina slag, eller där måste jag rulla åt vänster för att få bästa läget. Det går omöjligt att argumentera för samma välbyggda design i de andra spelen. Jag ser snarare att svårigheten byggdes upp av många dåliga designval som skapades av begränsad hårdvara.

Man kan även se en enorm utveckling i design från Demon's Souls till Dark Souls 3. Då snackar jag om att de valt att gå ifrån många av de där trail and error segmenten för att ge plats åt en större överblick och möjligheter att taktiskt planera sina strategier, förändrat designen kring vapnens sakta förstörelse etc.

Det jag vill säga är att jag hellre spelar ett spel som är svårt och har en genomtänkt design än ett spel som är svårt på grund designval som är ganska idiotiska. Och att Soulsspelen visst är svåra, men också rättvisa (oftast..).

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.