Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Monotaku9

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 14 jun 2017 21:08 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Den perfekta betygsskalan

Monotaku930 jul 2016 16:263077 visningarKommentera: 24 !

Betyg kan vara svårt. Särskilt om man har en så liten och onyanserad skala som vi har på loading.se. Vi kan ge spelet ett JA eller ett NEJ. I min värld finns det en gråskala.

När jag recenserade Layers of fear gav jag det JA. På en 1-10-skala är det en svag sexa. Men allt ovanför 5/10 är godkänt, och spelet var godkänt.

Layers of fear är trots sitt JA inte i närheten lika roligt som Resident evil zero som jag också gav JA. Ni ser problematiken.

Vilken betygsskala anser ni att man ska ha?

1-100 var den jag växte upp med. Den ger verkligen utrymme för betygshysteri, jag gillar det på ett sätt.

Fast jag tänker att allt handlar om tid. Ibland brukar jag säga till min flintskalliga bror att ett spel inte är värt min tid, även fast det kanske trots allt är ett godkänt spel. Det retar honom. Men ponera att ett spel är bra, men ändå saknar något extra. Något som gör att jag som spelat spel hela mitt liv faktiskt ska sätta mig ner med det.

Allt handlar ju om tid.

Kan man betygsätta i tid? OK, men ej värt din tid. Värt allas tid.

Jag blir ambivalent i frågan. Jag vet inte längre. Ju mer jag tänker på det ju mer vill jag bara krypa upp i arslet på mig själv och försvinna.

« Till bloggen

Kommentarer

DekuLink30 jul 2016q

Som en som gillar statistik tycker jag att Ja och Nej är rätt tråkigt, oh också då det inte säger något alls om hur troligt det är att jag skulle gilla det. Exempelvis så kanske jag helst undviker spel som inte ligger runt exempelvis 6-7/10 och om Ja då är 5 och uppåt så ger det mig 0 info om ifall det kanske är något för mig öht eller inte och blir därför helt meningslös information och kan lika gärna ha inget betyg alls.

Jag har alltid gillat att ha flera betyg, för grafik, musik, story etc och en liten kommentar till varje, sen en sammanfattning och ett betyg. Kul att läsa och ger de viktigaste poängerna, också bra om man vill ha 0 spoiler men ändå få en hum om spelet är värt att lägga tid på, det finns så många spel trots allt som verkar intressanta.

Sen hade jag också velat se (även om jag förstår att det kanske inte är ekonomiskt hållbart för de flesta) flera som recenserar varje spel.

Exempelvis för en remake hade det vart intressant med en som spelat originalet och en som inte gjort det, för att få perspektiv för båda. Jag menar om jag inte spelat originalet så har jag ju ingen nytta av att veta att någon tycker spelet förtjänar mindre för att den redan spelat originalet, och om jag har spelat originalet kan jag vara intresserad av att se hur det håller upp för en som spelat originalet.

Samma med återsläpp av spel, så folk som aldrig spelat spelet innan kan få en recension riktad till just dem, skriven av någon som inte har nostalgi till originalet och har upplevt det på samma sätt som just de också kommer få uppleva det.

Eller för spel med rörelsekontroller kunde det vara intressant att få veta vad en som gillar rörelsekontroller tycker om spelet och vad en som vanligen föredrar att vara utan dem tycker, eftersom om jag ogillar själv så kan det vara intressant att få veta om kontrollerna drar ner upplevelsen för mycket för en som inte är frälst eller om spelet är värt att spela ändå, eller om tom. kontrollerna är ovanligt bra så en som vanligen inte gillar gör i just det här fallet.

Finns mycket man kan göra helt enkelt! Hade vart intressant med någon ny form av metacritic som sorterade upp recensioner sådär efter vilken typ av person som skrivit den.

nmhbm30 jul 2016q

Jag gillar Ja/Nej. Ger helt klart en uppfattning.

Sen lämnas allt annat till texten. Och det känns för mig som den trevligaste lösningen.

För det är inte givet att ens persons siffror är mer trovärdiga än dennes ord.

Däremot är jag också inne på det där med perspektiv från flera recensenter. Samt att även låta oss lära känna recensenten (på enklast möjliga sätt) för att bilda en större uppfattning om dennes smak och tycke.

Tobias Söderlund31 jul 2016q

När jag betygsätter för min egen skull, vill jag jobba med 1-5.

När jag tar del av vad andra har att säga om något visst vill jag få veta mer om spelet och/eller de känslor det lyft fram hos den som spelat det.

Värt din/allas tid känns kontraproduktivt, för det känns det som att en eventuellt text skall ge svar på. En recensent kan aldrig veta om något är värt min tid, bara om det är värt hens egen tid. Däremot kan man ju alltid argumentera för att något borde vara värt folks tid av anledning x samt y, men det känns inte som det hör själva betyget till. Betyget måste någonstans vara en reflektion av det egna tyckandet för att det skall bli konstruktivt.

Dadel 6 aug 2016q

"ett spel inte är värt min tid, även fast det kanske trots allt är ett godkänt spel. Det retar honom. Men ponera att ett spel är bra, men ändå saknar något extra. "
Det är ju exakt det som betyget 6/10 förmedlar. Att spelet är bra men inget extra.

Jisses vad du övrkomplicerar det hela när du vill börja prata om tid i betygsskalan. Det är väl superenkelt för läsaren att räkna ut att 8/10 = antagligen värt min tid, 6/10 = inte värt min tid

Alianger 7 aug 2016q

Klart du kan ge ett nej till ett 6/10-spel om du känner för det. Använder själv oftast 1-20 men det är alltid bara ett komplement till argumenten bakom.

Monotaku9 8 aug 2016q

DekuLink:

Jag har alltid gillat att ha flera betyg, för grafik, musik, story etc och en liten kommentar till varje, sen en sammanfattning och ett betyg.


Det är fan hardcore! Men jag gillar det också. Kanske inte alltid så kul för recensenterna kan jag tänka mig. Som måste fundera över varför just detta spel får 88 i musik/ljud men spelet på sidan innan fick 87 ^^

nmhbm:

Sen lämnas allt annat till texten.


Det är alltid viktigt att det ska framgå info om spelet i texten, oavsett betygsskalla :)

Tobias Söderlund:

vill jag jobba med 1-5


1-5 brukar jag använde på skrivor, konserter och filmer. Där tycker jag det fungerar bra, men känns lite blekt när det kommer till spel. Jag vet, det är inte konsekvent, men det är så jag lärt mig sen jag var ung. Svårt lära en gammal hund sitta ^^

Tobias Söderlund:

värt hens egen tid.


Klart det är så, men man skriver ju alltid utifrån sin egen uppfattning, då kan man rekommendera ifall man anser det vara värt eller inte.

Dadel:

vad du övrkomplicerar det hela när du vill börja prata om tid i betygsskalan


Det var därför jag kröp upp... ;(

Alianger:

Klart du kan ge ett nej till ett 6/10-spel


Ja, det är klart jag kan det. Men i min mening är ett NEJ underkänt, alltså under betyget 6.

Dadel 8 aug 2016q

Rikard Halvarsson:

Kanske inte alltid så kul för recensenterna kan jag tänka mig. Som måste fundera över varför just detta spel får 88 i musik/ljud men spelet på sidan innan fick 87


Håller med.

Men jag förstår inte riktigt hur man kan ge totalbetyg på hundradelsnivå heller.
Jovisst, på ett fåtal titlar kan man känna så specifikt att de förtjänar en 88a, just för att de är ett snäpp bättre än den där 87:an man delade ut förut.

Men i många fall så är man ju såpass osäker på betyget att man sitter och pendlar mellan 3/5 eller 4/5. Och då känns det fel att ange sitt slutbetyg på en hundragradig skala.

Jag skulle föredra att använda 1-5 eller 1-10 och lägga till decimaler i de få fall man måste va mer finkornig, snarare än att alltid jobba med 1-100

Monotaku9 9 aug 2016q

Dadel:

1-10


1-5 är egentligen för lite tycker jag. Gillar 1-10 då du där kan ge en sjua eller åtta. Istället för en trea eller fyra. Trea kan ibland kännas för lågt, och fyra för högt.

Dock är 1-100 det charmigaste i min mening :)

Alianger 9 aug 2016q

Rikard Halvarsson:

underkänt


Men vill du inte lägga tid på det så är det ju inte det, utom kanske för andra. Börja använda "om" igen?

Monotaku9 9 aug 2016q

Alianger:

"om"


Jag personligen tycker att loading.se skulle må bättre av ett "om" också. Tycker att Ja/Nej är lite väl fyrkantigt.

Tobias Söderlund 9 aug 2016q

Hade den diskussionen under tiden jag var medlem i redaktionen.

Vill minnas det som att "Om" (som vi hade ett tag) blev till ett överläggande av åsikten på läsaren. Som att recensenten backade från att ta ställning och raddade upp ett antal kriterier som läsaren sedan skulle förhålla sig till.

Lite som, om man kan ha överseende med långa laddningstider... men, jaha. Det är ju inte ett betyg?

biva81 9 aug 2016q

För mig personligen är loadings ja/nej helt ointressant. Riktigt tråkigt! Och jag går inte in på spelnyhetssidor för att ha tråkigt.
Jag förstår att det är meningen att man ska läsa recensionerna, men oftast vill jag inte veta mer än jag redan vet (trailer/känd utvecklare etc.) om spelet i fråga.

En rätt bra grej är att de flesta sidor använder 1-10. Hade varit jobbigt om man kollade ett spel och där fanns betyg som 3/5, 5/10, 73/120, 13/20...

1-10 använder jag numera och det är kul att kunna jämföra med andras betyg.

Tobias Söderlund 9 aug 2016q

biva81:

Jag förstår att det är meningen att man ska läsa recensionerna, men oftast vill jag inte veta mer än jag redan vet (trailer/känd utvecklare etc.) om spelet i fråga.


Så vad gör då en siffra för dig? Du vet väl redan om det är ett spel du är intresserad av eller ej? Gör verkligen 7/10 skillnad för ett tilltänkt köp, till skillnad från 9/10? Är siffran viktigare än detaljerna kring spelets innehåll (som du lär få smaka på i texten)?

Tobias Söderlund 9 aug 2016q

(För att inte tala om detta faktum att smaken är som röven.)

biva81 9 aug 2016q

I mitt nuvarande tillstånd, med nuvarande mängd fritid, med nuvarande mängd "bra" spel etc. så kommer jag antagligen inte köpa ett spel som får 7/10 av FLERA recensenter. Om inte spelet i fråga är av särskilt stort intresse. Finns det tio spel där ute som jag är intresserad av, så köper jag nog Inside (som fått galet bra betyg på flesta håll) först.

Har spelat mycket i mitt liv, så jag behöver nästan mästerverk för att det ska vara värt min tid.

Handlar det om nåt spel jag inte alls vet nåt om, så läser jag väl, men de flesta spel har jag nog fått nån uppfattning för från tidigare trailers, förhandstittar osv.

Ett betyg från en recensent behöver inte betyda allt i världen. Men då gäller detsamma för tråkiga ja/nej. Blir inte större chans att jag läser recensionen. Blir då bara större chans att jag knappar in gamereactor ;-)

Tobias Söderlund 9 aug 2016q

biva81:

Har spelat mycket i mitt liv, så jag behöver nästan mästerverk för att det ska vara värt min tid.


Det är dylikt jag inte förstår.

När folk verkligen utvecklar en EGEN smak baserat på erfarenhet, då är väl de siffror recensenter delar ut av mindre vikt än någonsin?

Jag menar, speciellt i en tid då betyg på spel är så extremt fixerade i vissa former... som att vi på förhand vet att nästa stora GTA kommer recenseras av vurmare och få i princip full pott överallt. Att nästa Zelda kommer att... att nästa och så vidare.

Betyg i dagens spelmedieklimat säger ju verkligen inget annat än att de givna recensenterna i de givna storspelssammanhangen ger precis de betyg man på förhand utgår från... och minsta lilla avvikelse från detta så kommer en skitstorm från helvetet från upprörda tyckare som redan innan de läst en recension beslutat sig för vad ett spel är värt.

Menar.

Jag förstår det inte, även om jag förstår att världen inte är så svartvit som det kan framstå som att jag målar den i detta inlägg.

Monotaku910 aug 2016q

biva81:

Har spelat mycket i mitt liv, så jag behöver nästan mästerverk för att det ska vara värt min tid.


Ibland känner jag likadant :)

Dock har jag köpt spel som fått väldigt låga betyg för att jag är intresserade av dem av andra anledning. Jag gillar ju se spel även som ett djupare intresse än bara underhållning ibland.

Tobias Söderlund:

EGEN smak baserat på erfarenhet, då är väl de siffror recensenter delar ut av mindre vikt än någonsin?


Fast, jag förstår hur biva81 menar. För han beskrev ju att han inte har så mycket tid, och då tänker han alltså inte chansa att köpa spel och lägga ner tid på dem om de inte fått högre betyg. Visst han kanske missar nåt han verkligen gillar, man han kör hellre på säkra kort.

Jag chansar ibland ändå, som jag skrev ovan. Men förstår att alla inte har tid/vill/orkar/vågar göra det.

Tobias Söderlund:

Det är ju inte ett betyg?


Det har du rätt i. Men det skulle kanske kunna vara som ett komplement, som en grej att ha bland + och -. Ifall spelet får "Nej", kan man ändå ha "Om..du är ett stort fan av genren kan det vara värt din tid."

Men något mer än Ja/Nej, något däremellan tycker jag skulle förenkla för mig när jag skriver recensioner. För det blir verkligen antingen eller, och så ser sällan verkligheten ut.

Tobias Söderlund10 aug 2016q

Din verklighet eller läsarens verklighet? Alltså, jag menar... ett "om" (exempelvis)... är det för dig, för att underlätta ett ställningstagande gällande din åsikt, eller för läsaren?

Monotaku910 aug 2016q

Tobias Söderlund:

Din verklighet eller läsarens verklighet?


Allas så klart. Världen är inte svart eller vit, eller ja eller nej. Det finns en gråskala.

Det är givetvis för läsarnas skull, så det blir tydligare mot dem. Men även för mig som recensent att när man sitter med ett spel som är i gränslandet blir det tydligare vad man menar.

Även om min recension kring Layers of fear var tydlig med spelets brister och vad jag gillade med det gav jag det ett ja. Vilket många tyckte var konstigt då det inte var "jättebra". Men det var ju ändå bra/godkänt. Så alltså inte nej. Där hade nån form av mellanbetyg hjälpt mig.

Tobias Söderlund10 aug 2016q

Jag tror det konstiga isåfall låg i att de hade svårt att se recensionen som en spegling av hur du upplevde det, dvs, svårt att se verkligheten för vad den är (som du säger, inte svart eller vit, att du som recensent kan se massor med brister men ändå anse ett spel vara värt DIN tid).

Menar, det är ju väldigt lätt att lägga till en matchande förklaring direkt i texten. För, som läsare vill jag åtminstone ta för givet att du som recensent om ett spel är värt din tid eller ej. Huruvuda det är värt min tid känns ändå upp till mig att avgöra (och inte upp till recensenten att spekulera kring).

Nu är jag dock absolut inte en förespråkare för ja/nej. Tycker det känns som ett steg mot det betygslösa, där man ändå valt att hålla fast vid någon form av betyg för att man är rädd för vad som händer om man går hela vägen, men ser det ändå som klart mer konstrutivt än Loadings tidigare 1-10.

biva8110 aug 2016q

Tobias Söderlund:

“biva81:

Har spelat mycket i mitt liv, så jag behöver nästan mästerverk för att det ska vara värt min tid.

Det är dylikt jag inte förstår.


Alltså. Det finns ändå någorlunda objektiva kriterier för spelmediet, som de flesta recensenter är medvetna om.

Om jag tex sett en trailer för Hyper Light Drifter, och läst lite vad det är för typ av spel, så är jag intresserad. Om spelet sen får massa tior så kommer jag antagligen spela. Men om spelet fått massa sexor så kommer jag nog tappa intresset. Får ett spel 6/10 från flera recensenter så är det nog nåt fel på spelet. Håll med mig om det!

Så min SMAK är en sak, men hur utvecklarna sen har lyckats med genomförandet är ju inget min smak kan avgöra på trailers.

Sen, om ett spel jag verkligen sett fram emot, får 6 eller 7 i betyg, så går jag ju in och läser vad det är för fel på spelet. Är det nåt jag skulle tycka illa om eller nåt jag kan stå ut med?

Dadel11 aug 2016q

Detta är mardrömmen för en recensent, men med handen på hjärtat har jag ofta svårt att tolka vissa texter innan jag ser det medföljande betyget.

En klassiker är inom filmens värd när en snobbigare kritiker recenserar en actionrulle- Texten verkar hur positiv som helst, slutsatsen blir "en riktigt rykare till actionfilm" men betyget landar ändpå bara på 3/5.
För recensenten har nån slags utgångspunkt att det hela är en bagatell och väljer därför att bara vara positiv, eftersom man tycker verket är lite över medel i en dålig kategori.

På samma vis har jag sett spelrecensioner som summeras med nåt i stil med "årets roligaste pusselspel" och man begriper inte om det betyder att det är enda ljusglimten i ett svagt pusselår, eller en blivande klassiker.

Tobias Söderlund11 aug 2016q

biva81:

Alltså. Det finns ändå någorlunda objektiva kriterier för spelmediet, som de flesta recensenter är medvetna om.


Det finns mängder med kritierier för spelmediet som gör att betygen strömlinjeformas i de fall det rör sig om större produktioner vilka man har vissa förväntningar på likväl som vissa mindre produktioner av mer arty karaktär.

biva81:

Får ett spel 6/10 från flera recensenter så är det nog nåt fel på spelet. Håll med mig om det!


Det kan jag inte hålla med dig om. Snarare vill jag vända på det hela och se det som att det är något som är fel (strukturmässigt inom spelmedia) när spel som GTA får toppbetyg precis överallt. Genrellt sett är det så att de där spelen som får skyhöga betyg är spel som jag inte alls fattar hur de kan få så höga betyg på så bred front (något jag brukar förklara för mig själv genom att se det som att de strukturer som finns inom spelmedia resulterar i att det ofta är fans av något visst som recenserar det de är fans av). Får ett spel spridda skurar vad gäller betyg så rör det sig, ofta, om spel som rör sig så långt utanför de givna mallarna för vad man bör förvänta sig av ett spel att recensenterna inte har dessa "objektiva" inslag att ty sig till, bedömningsmässigt. Och det finns inte en färdig skara fans därute som sätts på att recensera det de redan älskar.

biva81:

Så min SMAK är en sak, men hur utvecklarna sen har lyckats med genomförandet är ju inget min smak kan avgöra på trailers.


Sant.

Det är dock ej heller något en likriktad ström av betyg kan avgöra.

biva81:

Sen, om ett spel jag verkligen sett fram emot, får 6 eller 7 i betyg, så går jag ju in och läser vad det är för fel på spelet. Är det nåt jag skulle tycka illa om eller nåt jag kan stå ut med?


Bra, det.

biva8112 aug 2016q

Ok. Jag håller med dig till viss del på allt.
Men.
De flesta spel som släpps är ändå inte sååå abstrakta och nytänkande och utanför mallarna att de vanliga kriterierna inte är applicerbara. Vilka spel tänker du på?

De flesta kritiker är ändå människor som berörs eller underhålls av spel på samma sätt som jag. Så tycker de att pusslen i ett spel är dumma eller storyn är kass, eller fiende AIn är idiotisk, så är det nog så.

Sen finns det spel som GTA eller Uncharted som får toppbetyg trots att de inte är värda det (enligt oss). Men oftast är de kanske ändå så pass bra att jag gillar de. Tycker du att GTA V är ett dåligt spel?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.