Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Monotaku9

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: 14 jun 2017 21:08 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Zelda-spelets stora utmaning

Monotaku9 7 sep 2016 07:472327 visningarKommentera: 9 !

Samla guld. Samla pinnar. Samla örter. Samla diamanter. Samla vapen och byt mellan tiotalet svärd. Samla uppdrag - få en lång att-göra-lista.

Open world-spel tenderar att hamna i den farliga designfällen med att man samlar sidequests som bara blir långa att-göra-listor med uppdrag alldeles för lika varandra (gärna samma uppdrag flera gånger fast i olika miljöer).

Att-göra-listan i Breath of the Wild vet vi inte så mycket om, finns den ens med? Vilken form tar den?

Ser vi till tidigare Zelda-spel har sidequests inte varit uppradade på en lång lista, men då har de heller aldrig varit så många som de kanske blir i det här spelet.

Kommer vi att leta efter feer åt en Great Fairy i Kokiri Village för att sedan göra exakt samma sak åt en annan upp i Death Mountain? Eller kommer Nintendo lyckas med det jag fortfarande väntar på: att man bara springer in i uppdrag ute i skogen. Dras in i scenariot med häxan i skogsdungen istället för att ha det liggande bland alla andra uppdrag i en lista men en avslöjande rubrik.

Jag vill att man hittar det man hittar, om man hittar det! Då blir äventyret spännande, upptäckarglädjen stark och överraskningarna många.

Om det nu måste vara open world får det inte bli en lång att-göra-lista. Eller att någon följeslagare hela tiden ger mig ledtrådar om att det kan finnas hemligheter bakom nästa kulle...Hey! Listen!

« Till bloggen

Kommentarer

Anders Eklöf 7 sep 2016q

Jag gissar att det tyvärr kommer bli en "att-göra-lista" av det hela...

nmhbm 7 sep 2016q

Jag tror också att det kommer bli någon form av lista. Åt det håller iaf.

Sen vet jag inte hur mycket jag skulle vilja klaga på detta personligen,. tror ändå att upptäckarglädjen kommer att finnas där.

Har lite svårt att se en allt för stor spelvärld där man kan ta sig ann en myriad av småuppdrag fungera utan listor.

Jag tycker inte att listor behöver bryta illusionen heller. Utan kalender och att-göra-listor skulle min vardag bli en rätt förvirrad.

Monotaku9 8 sep 2016q

Anders Eklöf:

tyvärr kommer bli en "att-göra-lista


Ja, precis. Tyvärr :(

nmhbm:

sig ann en myriad av småuppdrag fungera utan listor.


Det enklaste sättet att lösa det på är ju med listor.

Men måste det vara massa småuppdrag? Kan det inte vara mer att man samlar saker för att förbättra sin egen utrustning? Och att man mer ramlar in i roliga händelser och personer.

nmhbm:

Utan kalender och att-göra-listor skulle min vardag bli en rätt förvirrad.


Exakt - din vardag. Min också för den delen. Det är precis så jag inte vill att spel ska vara, vill inte ha en jobblista ^^

nmhbm 8 sep 2016q

Rikard Halvarsson:

Och att man mer ramlar in i roliga händelser och personer


Ser helt klart gärna någon sådan lösning, helst så att det inte känns allt för krystat.

Rikard Halvarsson:

Det är precis så jag inte vill att spel ska vara


<3vardag

Det Lilla Svinet 8 sep 2016q

Mjo, det är ju väldigt svårt att dra sig ifrån listor. För samtidigt så ska det ju finnas saker att göra. Tycker dock som redan nämnts här att det kan göras bra ändå. Jag själv diggar Bethesdas spel då de känns väldigt uppmuntrande till utforskning tack vare deras design utav deras världar samt AIn.

Men tyvärr resulterar det inte alltid i att man hittar ett uppdrag utan kanske endast en plats med fiender. Men det kan även det ge en fin historia.

Annars en idé som slog mig nyss är att man kan göra det så att man får som val i att göra dessa sidouppdrag. Du kanske stöter på någon längs vägen till ditt huvuduppdrag och då aktiveras personens quest. Du får då val att antingen göra det genast för maximal belöning annars om du vill kan du notera och få en kartanvisning om hur du kan hjälpa personen. Men personen kan inte lova att problemet inte redan är löst vid det laget isf alternativ erbjuder en lägre belöning.

Sedan skulle man ju kunna göra så att spelaren endast kan igång ett sidouppdrag åt gången, att "problemen" inte är än skapade hos andra NPCs som man stöter på längs vägen först man endast har huvuduppdraget igång..

Monotaku915 sep 2016q

Det Lilla Svinet:

Du kanske stöter på någon längs vägen till ditt huvuduppdrag och då aktiveras personens quest.


Sånt hoppas jag på, så man bara inte springer runt i städer och fyller på sin lista och sen ut på äventyret.

Aloysius15 sep 2016q

Listan med uppdrag och status på uppdraget i moderna spel har ju kommit från ett behov att faktiskt hålla reda på vem man pratat med och vad man hämtat och gjort när spelen blivit så stora.

Det är möjligt att ett spel med sidouppdrag som var lite mer "outtalade" och inte fanns med i en stor sidequest-lista skulle kännas mer organiskt och sömlöst, men det skulle ju också bli förvirrande och svårt att hålla reda på vad man gjort. Jag tror fördelarna överväger. T o m nya Zeldaspel tycker jag tangerar gränsen för där de skulle tjäna på att ha en mer västerländskt-RPG-approach till sina sidouppdrag.

Monotaku916 sep 2016q

Aloysius:

faktiskt hålla reda på vem


Om man nu måste ha den typen av småuppdrag som bygger på att hämta massa saker till olika personer. Om de inte gör att spelet mer handlar om att upptäcka platser där man dras in i scener med olika bossar/fiender.

Fast lär ju som sagt bli en att-göra-lista, frågan är bara hur upprepande uppdragen blir m.m.

lonian22 sep 2016q

Jag tror man får höra rösten "Wake up Link, Open your eyes" i huvudet, med några olika idéer på vad man skall göra lite då och då, som någon radio i skallen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.